vitmamine E gebrek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:50

Bij mijn paard is afgelopen woensdag spierbevangenheid geconstateerd en ik moet van de DA nu ook vitamine e + selenium geven (30 gr per dag). De 1e keer wou hij het niet opeten (in appelmoes gedaan) maar nu vind hij het gelukkig heerlijk. Ik geloof ook niet dat vitamine E in het lichaam wordt opgeslagen. Selenium is geloof ik tegen vergiftigingsverschijnselen. Het gaat nu wel weer iets beter met hem gelukkig.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:03

fabienne schreef:
Als je je aan de aanbevolen dosering houdt zal het niet zo gauw fout gaan lijkt me.
Overigens wordt het wel aanbevolen om het in combinatie met selenium en magnesium te geven. Naar ik heb begrepen is dat nodig omdat de vitamine E anders niet goed kan worden opgenomen door het lichaam?


Selenium wordt ingebouwd in een enzym dat nodig is voor een gezonde celwand en werkt zo samen met vit E. Ze zijn inderdaad beide nodig maar selenium zit in onze streken voldoende in de voeding (wordt via de bodem in hooi en granen verwerkt). Normaal zijn er geen tekorten.
Het kan blijkbaar ook bepaald worden in het bloed maar ik denk niet dat dat in de praktijk gebeurt.
Het probleem is dat de marge van toxiciteit en therapeuische hoeveelheden dicht bij elkaar liggen en dat je dus vlug problemen kan krijgen bij extra supplementatie, dit geldt niet voor vit E.
Ik weet dat die zo goed als altijd beiden verwerkt zijn in supplementen maar het is toch wel handig om weten dat je daar niet te kwistig moet mee omspringen. Ik veronderstel dat er bij vermelding van de dosis wel rekening gehouden werd met wat al aanwezig zou zijn in het normale paardendieet. Met zuiver vit. E kan je weinig verkeerd doen.