Hengstig laten spuiten, overlijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hengstig laten spuiten, overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 16:24

Zou hengstig spuiten zo erg kunnen zijn dat een paard eraan kan overlijden???

Ik wil erg graag weten wat de oorzaak van de 'onbekende' ziekte van mijn overleden merrie was. Met onderzoeken en sectie was er niets uitgekomen wat de ziekte van mijn paard veroorzaakt zou kunnen hebben.... Zeer frusterend eigenlijk...
Maar mijn paard viel binnen 2 maanden zeker de helfd van haar hele gewicht af als het niet meer was... onderzoeken, verschillende medicijnkuren, alternatieve geneeswijzen, opname in Utrecht, niets mocht baten en niemand kon concreet aangeven wat mijn merrie nou precies voor ziekte had.... en ze werd maar zieker en zieker tot de dood erop volgde...
Ik denk dus nog steeds af en toe na wat dit afschuwelijke heeft kunnen veroorzaken. Nu dacht ik met grote schrik ineens aan het jaar daarvoor. Toen wou ik haar laten deken, maar na 3x insiminatie was ze nog niet drachtig. Toen hebben we haar twee keer hengstig gespoten en geinsimineerd... Nog niet drachting..
Misschien is ze toen niet drachting geworden omdat ze al die ziekte had, maar zou het ook kunnen dat ze door dat hengstig spuiten zo erg ziek is geworden.... Het is maar een idee... Ik weet verder ook niet....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:37

Misschien dat iemand op medisch dat weet. Ik heb iig nog nooit van een verband hiertussen gehoord

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:13

Het lijkt mij niet logisch dat ze door spuiten het jaar ervoor zo ziek wordt.
Wat je doet bij hengstig spuiten is hormoon toedienen waardoor je "inbreekt" in de cyclus, de eisprong komt eerder dan volgens de cyclus van de merrie zou gebeuren.
Het hormoon wordt ook gewoon afgebroken in het lichaam.
Wanneer ze door het spuiten ziek zou zijn geworden zou dat al veel eerder gebeurd zijn.