hoefbevangen?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

regina

hoefbevangen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 19:33

hallo,

sinds vandaag is het me opgevallen dat mijn shetlander ruin vreemd loopt, ik ging net voeren en had niet echt op hem gelet, maar toen zag ik hem 2 passen lopen en liep hij echt een beetje stijf en langzaam. heb aan zijn knieen gevoeld, maar door het vele haar kan ik daar niet veel aan voelen. het lijkt als of hij een beetje sleept met zijn benen. aan de voorkant staan ze benen ook ietsjes meer naar voren dan normaal...

hij is overigens wel te dik, dat weet ik...

is dit hoefbevangenheid, of wat denken jullie????

edit: heb hem vandaag ook een paar keer zien liggen, wat hij niet zo heel vaak doet normaal.
Laatst bijgewerkt door regina op 06-02-09 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: hoefbevangen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:36

Zijn zijn hoefjes ook warm?

Helaas is er vandaag toevallig ook door de DA hoefbevangenheid geconstateerd. Het komt nu veel voor doordat er veel fructose in het gras zit.
Dat ie veel te dik is vergroot de kans alleen maar.

Ik zou de DA morgen laten komen voor onderzoek en eventuele pijnstillers. Iig van het gras afhalen en geen krachtvoer geven.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 19:38

ik heb hem idd gelijk zijn voer afgepakt, want ik had al een groot vermoeden.
ben idd van plan morgen de DA te laten komen maar wilde eerst jullie mening weten!

zijn hoefjes heb ik niet gevoeld dat weet ik niet....

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:25

Ik zou even aan zijn hoefjes voelen en toch even de dierenarts bellen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:26

Als hij hoefbevangen zou zijn is het wel zaak om zo snel mogelijk een da te laten komen en niet te wachten tot morgen (ivm kanteling hoefbeen) Ook bij twijfel is afwachten niet zo verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:29

Sleeper: In het geval wat hier omschreven wordt (stijf en langzaam) lijkt het mij niet nodig om in de avond nog met spoed een DA erbij te halen.
Wel is het raadzaam om te zorgen dat er morgen echt een DA komt.

Tenzij hij echt kreupel loopt (imo is dat nauwelijks kunnen lopen) dan zou ik wel direct een DA erbij halen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:31

Bij het vermoeden van hoefbevangenheid zou ik geen enkel risico nemen. Ben me er van bewust dat wij het niet kunnen beoordelen vanachter de comp, het kan inderdaad van alles zijn, maar TS denkt toch niet zomaar aan hoefbevangenheid?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:38

Ook een "beetje" hoefbevangen is al behoorlijk pijnlijk voor een paard! Ik zou niet tot morgen afwachten en direkt een dierenarts laten komen. Hoe eerder behandeld, hoe beter de genezingskans.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:41

Hoefbevangen is een spoedgeval.
Meteen de VA bellen, en het liefst ook de hoefsmid bellen en vragen of die morgen wil komen (ook even in overleg met de VA).
Pijnstillers, ontstekings remmers en goed bekappen is erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:43

Sinds wanneer looptje pony zo eigenlijk en heb je ook zijn temperatuur opgenomen? En wanneer is ie voor het laatst bekapt?

Ik heb het toevallig vandaag nog met de dierenarts erover gehad over bevangenheid. Die vertelde mij dat het er ook vanaf hing hoe ernstig het is. Sommige paarden staan opeens stokkreupel en daarbij heb je met spoed een DA nodig. Als het paard 'alleen' stram loopt is het nog zaak om de DA er snel bij te hebben maar dat hoeft niet binnen een uur. Ook hangt het er vanaf hoe de temperatuur vh paard.
Maar goed, ik heb verder nog maar 2 bevangen paarden (gelukkig niet meer) meegemaakt dus ben er ook absoluut geen expert in.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:47

je zou hem een paracetamol kunnen geven, gewoon kapot gestampt en tussen wat voer of een broodje.

Een gekanteld hoefbeen heeft hij echt niet zo snel van een avondje wachten tot de DA komt. In de modder zetten is goed voor zijn hoeven. Dan koelen ze af, op mijn werk laten we ze 2-3 uur in de modder staan, paracetamol of desnoods metacam van de DA. Verder kun je niet echt iets doen, beweging is wel goed...

Typ maar eens 'hoefbevangen' in bij Google.nl en dan kun je kijken of de plaatjes een beetje lijken op je pony... ik heb geprobeerd een plaatje hierheen te kopieëren:

http://tbn1.google.com/images?q=tbn:5lN ... age002.jpg

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:15

dat plaatje lijkt idd wel op mijn pony.
hij loopt nog niet super kreupel, komt nog best goed vooruit en is gewoon echt stram.
we hebben hem nu in een paddockje lopen, zodat hij geen gras meer kan eten, met wat hooi. toen we hem verplaatsten van de wei naar de paddock liep hij nog aardig door, maar op het harde had hij wel iets meer moeite.
heb aan zijn hoeven gevoeld, maar kan het niet goed voelen omdat hij uit de modder komt, dus voelt niet vreemder dan normaal.
we hebben het vandaag eigenlijk pas voor het eerst gezien, ongeveer half 7 vanavond, met het voeren. de rest van de dag zien we hem ook niet echt omdat hij in een andere wei staat als de rest, en die is iets verder van huis. het zou kunnen dat hij het gisteren al had, maar dat kan ik me haast niet voorstellen, dan had het op moeten vallen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:20

Dit heb ik even gekopieerd vanuit een schoolboek:

Hoefbevangenheid

- Oorzaak: allerlei ziekten

Acute hoefbevangenheid

- Zeer pijnlijke hoef -> op eieren lopen/typische ruststand (hoeven ontlasten)
- Warme hoef
- Primaire ziekte verschijnselen

Chronische bevangenheid symptomen

- Pijnlijke hoef belastingskreupel
- Opwippen ondervoet
- Verbreding witte lijn
- Vlakkere hoef
- Uiteenlopende groeiringen
- Losse wand/ontschoening
- Hoefbeenkanteling/perforatie punt hoefbeen

Therapie

- Spoed!
- Hoeven koud afspuiten
- IJzers verwijderen
- Pijnstillers/ontstekingsremmers
- Natte verbanden/nat zand
- Voeding aanpassen/oorzaak behandelen
- Na 48 uur geen verbetering: chronisch
- Corrigerend bekappen
- Recidief!

Preventie

- Geen plotselinge voerveranderingen
- Pony’s in voorjaar op schrale weide
- Nageboorte moet binnen 2 uur afkomen

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:25

ondertussen is de DA gebeld.
hij raadt aan om even 10 minuten te koelen en dan komt hij morgenochtend langs....
hoefsmid is ook al gebeld, maar neemt helaas niet op...

ik dus weer, ga zn hoeven koelen...

iedereen heel erg bedankt voor alle tips en adviezen!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:27

student schreef:
je zou hem een paracetamol kunnen geven, gewoon kapot gestampt en tussen wat voer of een broodje.

Een gekanteld hoefbeen heeft hij echt niet zo snel van een avondje wachten tot de DA komt. In de modder zetten is goed voor zijn hoeven. Dan koelen ze af, op mijn werk laten we ze 2-3 uur in de modder staan, paracetamol of desnoods metacam van de DA. Verder kun je niet echt iets doen, beweging is wel goed...

Typ maar eens 'hoefbevangen' in bij Google.nl en dan kun je kijken of de plaatjes een beetje lijken op je pony... ik heb geprobeerd een plaatje hierheen te kopieëren:

http://tbn1.google.com/images?q=tbn:5lN ... age002.jpg

Euhm ... een gekanteld hoefbeen kan zich razendsnel voordoen. Hoefbevangenheid moet zo snel mogelijk behandeld worden. En ja in de modder zetten ed is goed (wel langer dan een paar uur hoor, dat terzijde) maar behandeling is nummer 1 om te voorkomen dat je straks met een kapot paard zit.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:39

Regina, als je wat weet vertel je het ons dan?

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 11:46

ja, ik zit op dit moment te wachten op de DA, zou tussen 10 en 12 komen.

lijkt alsof hij wel meer pijn heeft nu, hij ligt bijna constant dus ik hoop echt dat hij snel komt!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 12:42

nou, DA is geweest.
hij is inderdaad hoefbevangen, maar in een lichte vorm gelukkig.
hij heeft nu pijnstiller/ontstekingsremmer en staat lekker in goed nat zand en de DA raadde aan om het paddockje, wat al klein is, nog kleiner te maken, zodat hij niet te veel loopt.
de smid hoeft niet acuut te komen dus die komt na het weekend en die hoeft er alleen maar een beetje af te halen omdat ze best lang zijn, verder moet het eerst iets genezen.

ik wacht maar af, ben iig blij dat het niet zo heel ernstig is!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:46

als ze eenmaal hoefbevangen zijn geweest dan blijven ze er gevoelig voor, altijd in de gaten blijven houden, beterschap met je pony.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:47

Wat rot Regina.

Over het wel niet beweging geven zijn de meningen nogal verdeeld. De ene DA zegt juist met een maatje zetten zodat ze blijven bewegen de ander zegt zo min mogelijk beweging. Fijn dat je een paddock hebt die nat mag zijn,heerlijk verkoelend voor de voeten.

veel sterkte met de verzorging van je beestje. En inderdaad eenmaal bevangen geweest blijven ze er gevoelig voor.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 15:06

bedankt sleeper en garny!

ik ga mn best doen voor hem, zal hem lekker verwennen en ik houd hem goed in de gaten!
en idd, de paddock is heerlijk voor hem!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:39

Misschien kun je in een hoekje wat stro leggen zodat als hij wil liggen, dat in ieder geval droog kan.
Ik heb ook ervaring met hoefbevangenheid en is heel ellendig.
Heel veel succes.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:50

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 19:30

bedankt allemaal!

de pijstiller lijkt zijn werk goed te doen, hij staat al een stuk beter! hij heeft trouwens in de paddock een schuilstalletje waarin hij kan gaan staan/liggen, dus dat zit wel goed!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:33

Mijn shetlander is vandaag ook bevangen verklaard helaas.
Ook een wat lichtere vorm maar het is wel balen en zielig voor het beestje.