Sloom, door weer of hard werken? Meer bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Sloom, door weer of hard werken? Meer bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 19:55

Andrew was de laatste paar weken nogal sloom. Ik was al overgestapt op pavo1, gemeng met pavo stibro ongeveer een halve schep per keer na het rijden (hij krijgt daarnaast 2 keer per dag pavo stibro, ongeveer anderhalve tot 2 scheppen in totaal), nu meng ik er steeds minder stibro door omdat hij dus niet echt pittiger werd.
Ook hadden we gedurende de voorjaarsvakantie nogal veel en lang gereden (aantal keer 2 uur en aantal keer (prive)les, zonder vrije dagen.

Mijn twijvel was dus: is hij niet lekker (verharen, temperatuurswisselingen?) of hebben we teveel gedaan?

Of aan de andere kant: moet ik gewoon meer sportbrok voeren omdat we veel meer met hem doen, en krijgt hij gewoon te weinig energie binnen?
Volgens de voedingsvoorschriften kun je pavo1 als volledig voer ongeveer 2 kilo per dag voeren, maar ik voer het dus naast stibro omdat de stalhouder dat geeft en hij alleen extra hoeft als ik met hem werk en hij zo niet overvoert kan worden.

Hoeveel sportbrok krijgen jullie pony's als je dagelijks min 3/4 uur tot max 2 uur traint/rijdt?

Zijn er meer pony's die op dit moment (laatste weken) wat sloom zijn of verminderde weerstand hebben?

Andrew is niet dik, maar is wel ooit licht hoefbevangen geweest. Hij komt dagelijks buiten minstens van 8.30 tot 15.30, vaak langer.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:31

Ik denk dattie wat overtraind is. Gewoon even lekker rustig aan doen en voorlopig nog niks aan het voer veranderen.

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:07

denk ook aan afwisseling, keer balkjes draven, buitenrit, longeren ipv rijden of samen in de bak spelen kan hem in zijn hoofd lekker opfrissen.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:07

Een paar dagen iets minder in het werk zetten. Beetje afwisseling, longeren, keertje springen. Losgooien en dan beetje uitdagen, oefeningen doen vanaf de grond. Zorgen dat het weer leuk is om aan het werk te gaan. Beetje vakantie idee, zodat hij de kans krijgt er weer een beetje erbovenop te komen(van vermoeidheid of verminderde weerstand), maar dan niet helemaal stil zetten, maar door iets minder en andere dingen met hem te doen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 22:19

Die week heeft hij dus juist veel (langere) buitenritten gemaakt... (zaterdag in de bak, zondag buitenrit naar terrein rijvereninging, wat gedressuurd en via omweg weer terug 2 a2,5 uur. maandag 2 uur buitenrit, dinsdag 2 uur buitenrit, woensdag les 40 minuten in een vrij zware bak, donderdag ook, vrijdag onder het zadel naar manege, daar les en weer terug ook 2 uur ongeveer. Inderdaad best veel dus...
Zondag ben ik weer naar terrein rijvereniging geweest en dan vooral op de terugweg sloom. Maandag met verzorster wilde hij helemaal niet meer in de zware bak bij stal (daarom ging ik naar dat andere terrein)

Ik doe het deze week wat rustiger aan. Dinsdag aan de longe zonder bijzet zitles gedaan, woensdag lekker ontspannen vrij gereden bij de rijvereniging in de hal en gebracht met de trailer. Dat ging heel lekker, en heb gewoon rustig aan gedaan en ben oop tijd gestopt toen hij moe werd.
Vanavond lekker aan de longe zonder bijzet overgangen en voorwaarts lopen geoefend en dat ging ook weer lekker, ik ben er maar niet opgestapt omdat ik bang was dat ik dan weer te veel zou vragen. Morgen en zaterdag ook maar even rustig aan, en als het goed is rijden we zondag een boktrit, dus ik hoop dat hij er dan weer zin in heeft...