Paard eet niet...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Paard eet niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:36

Naja niet zoals het hoort.

Donderdagavond ging ik om 10 uur afsluiten op de manege want ik was weer eens de laatste die weg ging.
Dus ik liep ook langs Toy met een vriendin samen en Toy lag te slapen. Dus wij even lekker bij hem zitten. Wij die stal in en toen zag ik dat zijn eten niet op was. Dit had hij al tegen 5en gehad. Omdat hij er voedingsupplementen bij krijgt gooi ik er altijd water bij en was het ondertussen een vieze pap geworden. Dus nieuwe brokken gepakt maar die wilde hij ook niet.
Toen heb ik hem even in de bak gezet maar hij oogde helemaal niet sloom of ziek. Zijn temp genomen en die was 37,6. Dus gewoon goed voor de avond.
Met het stappen in de bak ging hij twee keer rollen (hij rolt niet over) maar dit doet hij altijd. Hij keek verder niet naar zijn buik ofzo en ging de pionnen slopen die in de bak stonden. Niet echt zielig om te zien dus.
Daarna terug op stal gezet omdat hij niet echt ziek oogde. Hij begon toen wat aan zijn stro te peuzelen. Ook mestte hij en dat zag er normaal uit. Met dierenarts overlegt en maar even aankijken.
Om kwart over 12 is er nog iemand gaan kijken en toen stond hij gewoon te drinken.

Vrijdag om half 9 stond ik er weer. Hij had zijn brok op maar zijn hooi niet echt (maar meer paarden vonden dit pak hooi niet lekker dus zocht er niet echt iets achter) Dus dacht het stappen heeft geholpen. Nog even een rondje gelopen en weer naar huis.
's Middags met hem gaan stappen onder het zadel. Hij was iets lomer dan anders maar niet abnormaal.
's Avonds terug en toen had hij zijn eten weer niet op. Baalde dus als een stekker. Om 6 uur had hij ook nog gewandeld.
Weer gewandeld en temp was nog steeds goed. Hooi etc at hij wel gewoon. Alleen zijn brok wil hij niet. Verder was zijn mest wel normaal en genoeg.

Toen zaterdagochtend er weer heen (kan de route met mn ogen dicht geloof ik) en hij had weer zijn eten niet op.
Dus de DA gebeld en die kwam om half 1. Temp. was 37,4 dus prima. Hart, longen etc prima. Alleen in zijn darmen zat iets te veel gas alleen niet noemenswaardig. DA zei dat hij het zelf ook niet echt wist. Hij kon daar last van hebben want verder was er niks mis.
Dus heeft hij een injectie gegeven om de darmen rustig te krijgen en tegen de pijn.

Eind van de middag weer terug (tussendoor had nog iemand met hem gewandeld.) maar hij eet nog steeds geen brok. Verder wel nog steeds alles. Tijdens het wandelen was hij fris genoeg en sprong ook enkele keren weg.

Ben nu dus een beetje gefrustreerd. Heb echt geen idee wat het anders kan zijn.
Ga zo weer naar hem toe en dan maar weer even wandelen. Weet het anders ook niet.

Ohja hij gaapt ook al drie dagen abnormaal veel. Dan staat hij echt 5 a 6 keer achter elkaar te gapen en dat echt vaak op een dag.

Ik hoop dus echt dat iemand van jullie weet wat het kan zijn....
Iemand dit eerder mee gemaakt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:08

dat gapen duid toch wel op maagpijn hoor.
zorg er in elk geval voor dat je dier genoeg buiten komt zodat het beweegt en de darmen dus ook goed hun werk kunnen doen.
niet gaan opjagen nu,met last van de maag vind een paard dit niet zo fijn.

ik zou toch de dierenarts weer laten komen.
is er wat veranderd in het ruw/krachtvoer of in de hoeveelheid beweging die je paard krijgt?

_Luziream

Re: Paard eet niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:27

Eet het paard wel ruwvoer? Of alleen de biks niet?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:31

Kan het niet een lichte zandkoliek zijn? De mijne had dat toen en ze at wel mondjes maat maar heel langzaam en het leek met tegenzin te gaan. Ze had verder geen koliek verschijnselen. Ik zou de dierenarts dus nog een keer laten komen.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:31

kan het geen maagzweer zijn?

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:35

Als ik jou was zou ik vragen of de dierenarts een bloedonderzoek wil doen. Dan weet je zeker of er intern iets aan de hand is.
Is er voor de rest iets veranderd in het voerschema? Of net een nieuwe zak of silo aangebroken? Soms is de samenstelling net iets anders waardoor de paarden even moeten wennen aan een iets andere smaak.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:38

Ik heb verder weinig ervaring op dit gebied, dus ik hoop niet dat ik nu iets zeg wat nergens op slaat, maar kan het aan z'n gebit liggen, misschien? Of heeft de DA daar ook naar gekeken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:38

Heeft de d.A ook naar de tanden gekeken? Soms kan het een simpele oorzaak zijn ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:40

Daar was ik dus ook benieuwd naar...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:43

Heeft de DA ook zijn tanden nagekeken? Misschien dat hij daar iets aan heeft en gaat hooi eten dan wel, maar brok niet.
Maar dat gapen geeft aan dat het ook een maagzweer of iets anders met de maag kan zijn.

[haha, meerdere mensen tegelijk met dezelfde optie]

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:14

Uhm even kijken:

Zijn tanden kunnen het niet zijn want hij eet alles behalve brok en muesli. Daarnaast begint hij er niet eens aan. Ook vind ik geen propjes tijdens het eten die hij terug laat vallen ofzo. Met de tanden beginnen ze er meestal wel aan maar stoppen wanneer het zeer doet. Hij begint er niet eens aan...
DA heeft dit ook uitgesloten maar er niet naar gekeken waar ik eigenlijk wel een beetje van baal.

knockout1 het hooi is anders maar dat eet hij wel. Hij eet er minder graag van maar dit doen andere paarden ook. De brok is eigenlijk altijd hetzelfde. Daar heb ik niks aan gemerkt en de andere 40! paarden op de manege hebben nergens last van.

melanie20 Oeh dat vind ik wel heel eng klinken maar daar had ik nog niet bij stil gestaan. Maar eten ze dan alleen geen brok??

capopjekop Zandkoliek kan het niet zijn want hij mag op het moment niet buiten.

ellepel Dat veel buiten komen probeer ik maar hij mag door zijn been (heeft hij een injectie in gehad) de komende week alleen nog maar stappen. Hierdoor mag hij ook niet op de wei want daar doet hij te deuzig. Ik ga daarom ook echt vaak met hem stappen. Wandel me suf en laat ook andere met hem lopen.
Zijn beweging is dus afgenomen door die injectie maar daar is zijn voer ook naar aangepast. Hij krijgt nog maar heel weinig brok en hooi etc.

_Luziream Hij eet echt alleen zijn biks en muesli niet. Paardensnoepjes weer wel. Heb al geprobeerd het in een andere bak te doen maar dit wilde ook niet schelen...

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:20

Kan het aan t voedingssuplement liggen ?
Al gewone droge brok zonder toevoegingen geprobeerd?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:20

Zandkoliek kunnen ze altijd krijgen, elk paard heeft zand in zijn darmen, door rollen kan dit zand ophopen en de darmen naar beneden doen zakken, dit kan pijn veroorzaken ;)

Ik vind het toch vreemd dat de dierenarts niet in de mond heeft gekeken, kan goed zijn dat er in de mond/keel iets dwars zit.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:24

ik zal idd ook de mond laten checken, en nog een keer een advies van de DA vragen, gapen kan soms ook op parasiten duiden, de merrie van mij had het ook. ik heb er toen wat slobber aangeboden en die heeft ze wel gegeten. nadat ze was behandelt ging het weer goed.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:29

Mijn pony was laatst ook ineens zo (had wel tegen de 40 graden koorts) wilde niet eten en drinken en was het ene moment suffer dan het andere.
Wel at hij zijn hooi, Het was bij mijn pony keel ontsteking en wilde daarom geen biks eten.

Na 2 weken antbiotica was hij er weer bovenop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:56

laulau85 schreef:
Uhm even kijken:

Zijn tanden kunnen het niet zijn want hij eet alles behalve brok en muesli. Daarnaast begint hij er niet eens aan. Ook vind ik geen propjes tijdens het eten die hij terug laat vallen ofzo. Met de tanden beginnen ze er meestal wel aan maar stoppen wanneer het zeer doet. Hij begint er niet eens aan...
DA heeft dit ook uitgesloten maar er niet naar gekeken waar ik eigenlijk wel een beetje van baal.

Helaas komt het meer dan eens voor dat de symptomen niet zo duidelijk zijn (zoals propjes en niet meer willen eten) en het paard toch last heeft van zijn tanden...

Ik zou de D.A toch even vragen waarom er niet in de mond is gekeken... Vind dat best een grove fout bij een onderzoek van een paard wat slecht eet.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:05

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga zo mijn moeder bellen (die is er nu) of hij al eet en anders toch maar weer de DA.

KingMarco Droge brok heb ik geprobeerd. Eet hij ook niet. Alleen muesli ook maar dat eet hij net zo min.

superwoman Ja dat vond ik toen meteen al maar hij zei dat het dat echt niet was. En ik laat me dan overdonderen...

Verder was het toch al een andere DA dan normaal want mijn vaste DA zit te ver weg om langs te komen. Daar gaan we normaal heen met de trailer. Hierdoor is het een beetje moeilijk want ik kende de DA helemaal niet (een collega van hem was al eens bij Toy geweest vor een vastzittend hoestje en die hielp ons toen prima..)
Was zelf eerlijk gezegd niet helemaal tevreden en zeker niet nou het niet verbeterd.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:10

Heb je al slobber geprobeerd? dat is zacht, dan weet je gelijk of het aan pijn ligt of aan zijn eetlust

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:11

Net mijn moeder gebeld. Hij heeft zijn brok nog niet op maar eet gretig van zijn hooi.

slobber heb ik niet op de manege maar zou ook gewoon biks nat kunnen maken dat kan ik straks wel proberen. Ga om 12 uur weer naar hem toe. Hij heeft om 10 uur nog met mijn moeder gewandeld dus we wisselen elkaar maar wat af...

*Edit mijn ma was les aan het geven dus moet om 12 uur even overleggen anders is de halve les voorbij.. :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:46

laulau85 schreef:
superwoman Ja dat vond ik toen meteen al maar hij zei dat het dat echt niet was. En ik laat me dan overdonderen...

Zou mij ook kunnen gebeuren hoor ;) , wel zou ik terug bellen daarvoor....
Slaat nergens op om dat NIET te controleren... :roll:
Misschien had hij de spullen niet bij zich om in de mond te kunnen kijken en vond het daarom niet nodig ;)

Ik zou voor de zekerheid even zelf biks kopen van een ander merk.
Gelukkig eet hij zijn hooi goed!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 13:01

Ja ik twijfel of ik nog een keer die DA ga bellen. Ga dan liever morgen met hem naar mijn vaste DA daar heb ik meer vertrouwen in...

Ja alleen is biks kopen op zondag nog al moeilijk...
Ga dus zo eerst even proberen er slobber van te maken. Want zijn muesli is wel gewoon hetzelfde en die eet hij ook niet...

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:19

Ik denk dat je idd misschien beter je vaste dierenarts kan bellen.
Zolang hij hooi eet, drinkt en geen koorts heeft kan dat wel denk ik.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 13:22

Ja daarom wacht ik dan denk ik liever tot maandag..
Maar vind het ook zo zielig om hem een dag langer beroerd te laten zijn...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:40

laulau85 schreef:
Uhm even kijken:

Zijn tanden kunnen het niet zijn want hij eet alles behalve brok en muesli. Daarnaast begint hij er niet eens aan.
_Luziream Hij eet echt alleen zijn biks en muesli niet. Paardensnoepjes weer wel. Heb al geprobeerd het in een andere bak te doen maar dit wilde ook niet schelen...

je kan er bijna zeker van zijn,dit is vrijwel op zeker een maagzweer!
laat de DA maar terugkomen en laat de biks maar even voor wat het is tot hij geweest is. ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:08

ik denk dat je iets van slobber moet maken voor hem. die van mij vondt zn brokken ook niet lekker met voedingssupplement erover. (raar luchtje anders dan anders zeg maar)
dat gapen is het enige wat niet in het plaatje past zeg maar want dan heeft hij toch buikpijn of iets dergelijks