hoesten en piepen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
okketie
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: weelde

hoesten en piepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 17:04

tging al een tijdje op en af met "ons yvetje" soms hoeste ze erg en toen was het weer een tijdje over en zo modderden we al een tijdje aan
ze was absoluut niet ziek helemaal niet sloom, ze at goed alleen af en toe moest ze flink hoesten
maar ik zag het erger worden dus begonnen we haar ong. 2 weken geleden maar geweekt hooi te voeren...
en toch beterde het niet
gisteren reed ik met m'n zusje naar het oefenterrein(=ong een kwartiertje stappen bij ons vandaan) en we hadden alleen maar gestapt en heeel ff gedraaft
op het oefenterrein moest ik m'n zusje helpen met balkjes leggen dus nam ik yvette aan de hand mee en terwijl ik stond te klungelen met de balken merkte ik het ineens op
yvette stond schuin achter mij te puffen en te piepen dat het niet meer normaal was en ze ademde blijkbaar in schokjes...
nu is de veearts geweest heeft haar een spuit gegeven en heeft juist de antibiotica binnen gebracht
ze is dus alergisch voor stof (soort dampigheid) nu wilk ff vragen of er iemand hier nog tips heeft om haar zoveel mogenlijk uit het stof te houden

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:28

je paard op zaagsel zetten en nat hooi voeren en niet in de buurt van stro, spinnen webben raggen ivm stof in de webben, meer kan je eigenlijk niet doen, succes ermee,

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:48

Zoveel mogelijk buiten, of in een buitenbox. Geen stro maar zaagsel of vlas, nat hooi. Liefst de paarden die er naast staan ook.
Als je moet uitmesten de pony naar buiten/ niet in de stal.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 17:17

Dat wilde ik ook net zeggen! Vooral dag en nacht naar buiten doet vaak wonderen!

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 17:45

Mijn pony is ook heel gevoelig voor stof.
Zoals hiervoor al gezegd is, zoveel mogelijk naar buiten helpt het beste. Als dit niet kan de stal zo stofvrij mogelijk houden en nat hooi voeren. En buiten borstelen ipv op stal.
Meer tips heb ik ook niet, suc6 ermee!

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:52

Inderdaad zoals hierboven beschreven zaagsel en nat hooi, maar hebben jullie ook al eens gedacht aan kuilgras? En zoveel mogelijk je paard in een buitenstal zetten! Succes

boefjelover
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: de Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:25

als je pony een binnenstal heeft, ken je haar beter verplaatsen naar een buiten stal.
en als je de stal net heb schoongemaakt, en stro/zaagsel of wat dan ook hebt versprijd, wacht dan een kwartiertje 20 min. voordat je je pony er weer in zet! Verder kan je je rijbak, (vooral als het een binnenbak is) nat spuiten, zodat je pony er geen last van heb, ook meot je je stal HEEL sschoon houden! En je kan je pony dus neit zomaar meer in een droge bak zette!