Vreemde schuurplekken & ingevallen naast staartwortel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OwimPowerrr

Vreemde schuurplekken & ingevallen naast staartwortel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:13

Heeft iemand hier ooit van gehoord of heeft iemand enig idee?

Ik ben er al een maand of 2 mee aan 't worstelen... En er is niemand die mij exact kan vertellen wat mijn paardje nou precies mankeerd.

'T begon dus allemaal zo'n 2 maanden geleden dat ik savonds de stal binnenkwam en me echt helemaal kapot schrok! Owim stond als een bezeten paard te schuren en te bijten. Maar omdat de jeuk aan de achterkant zat (Alleen aan de linker achterhand, zijn linkerbil dus, van de ruggengraat en staartwortel tot aan het begin van zijn achterbeen) en hij daar dus met zijn tanden naartoe reikte om daar eens flink tekeer te gaan gleed hij met zijn achterbenen constant in een splagaat! Ik dacht, straks bezeert hij zich enorm! Dus heb ik zijn stal extra dik opgestrooid tegen het glijden en de volgende dag meteen de DA gebeld. Ook met het borstelen van de jeukende plek trok Owim zijn bovenlip op (echt van ja lekker!) en zakte hij steeds verder door zijn linker-achterbeen. En ja, toen begon de zoektocht:

* De DA stelde voor om een mestonderzoek te doen, want hij vermoedde dat de jeuk van wormen vandaan zou komen. Maar daar bleek uit dat hij nergens last van had.

* De DA heeft ook voor de zekerheid 2 middeltjes bij ons achtergelaten: Nordol 2000 en Horsol (tegen parasieten en schimmels e.d.)

* Daarna heeft de DA een afkrabsel (monstertje van de huid) meegenomen voor 't lab om te onderzoeken op parasieten en schimmels. Maar ook daar kwam geen resultaat uit.

* Daarna (op mijn eigen voorstel) hebben we besloten om zijn rantsoen aan te passen, hij stond op prestatie-brok wat we terug hebben gebracht naar basis brok en zijn musli heb ik weg genomen. Hij krijgt nog wel hetzelfde kuilgras. Nadat ik zijn brok dus heb aangepast merkte ik eindelijk wel wat verschillen. De jeuk werd aanzienlijk minder, en de schuurplekken groeide weer netjes bij.

Eindelijk dacht ik, 't word eindelijk minder! Maar sinds een paar dagen begint mij iets totaal anders op te vallen aan de rare plek. Waar de aanzet zit van zijn staartwortel begint er een soort kuiltje te ontstaan. Een soort ingevallen plek. Terwijl als je aan de rechterhand van hem gaan staan hij helemaal mooi rond is, maar aan deze kant is er ook helemaal niks aan de hand, geen jeuk niks! Haren groeien wel nogsteeds mooi bij, dus schuren zal hij niet meer doen. Toch met borstelen blijft hij naar links trekken, en die rare ingevallen plek?

Heeft iemand enig idee? Ben echt een beetje ten einde raad! ;(

edit: typfoutje :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:21

dat kuiltje is wel raar zeg.denk toch dat je de dierenarts hier naar moet vragen of die dit uitgebreider wil bekijken.
misschien zit er onderhuids daar iets wat hem die jeuk bezorgd?

OwimPowerrr

Re: Vreemde schuurplekken & ingevallen naast staartwortel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:48

de DA komt woensdag weer kijken.... pfff hoop echt dat hij dit keer met een goede conclusie kan komen, want dit is gewoon echt niet leuk meer... maar wat je al zegt, ik denk zelf ook dat het iets onderhuids is. maar dan zou je toch denken dat dat afkrabseltje wat had moeten uitwijzen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:53

nou ik ben wel benieuwd.
kan zijn dat er misschien iets anders zit wat dieper zit?
een splinter ofzo?
of past dat niet in het beeld van zijn jeuk en dat kuiltje

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:40

nee een splinter lijkt me inderdaad niet echt passend... de jeuk was in het begin juist heel hevig (zo erg, dat heb ik nog nooit eerder gezien!) terwijl dat nu juist met zo'n 80% (naar eigen schatting) is afgenomen)

hij heeft echt compleet de zijkant van zijn linker bil kaal geschuurd. Wat trouwens nog vreemder is, is het feit dat het echt alleen aan de linker-kant zit. Want aan de andere kant heeft hij helemaal niks, valt niks te zien of te merken als je daar over heen voeld.

Maar dit keer laat ik een andere DA naar hem kijken, misschien dat hij met wat anders aan komt zetten... Ik hoop zo dat hij het wel weet!

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:42

Toevoeging: Tijdens 't rijden of longeren e.d. valt er trouwens ook helemaal niks aan te merken... Ik was eerst bang dat hij misschien wel zou gaan liggen rollen tijdens 't rijden, maar je merkt er helemaal niks van. Hij loopt perfect! Ook niet kreupel niks....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:20

nou,ik ben benieuwd wat de andere veearts er van gaat zeggen

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 22:53

Ben net op stal geweest en heb er een foto van gemaakt. De belichting is wat slecht, want tsja.... t was natuurlijk al donker, en wat wil je met een telefoon-camera...

Heb er met paint ook eentje met toelichting bij gemaakt, is misschien beter te begrijpen wat er dan te zien valt op de foto ;)

Afbeelding

Afbeelding

En komt iemand al iets bekend voor??

En Ellepel heel erg bedankt in ieder geval voor het meedenken!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:24

jouw paard stond al aangetrokken toen je hem kocht , staat niet volledig op beide achterbenen, dus uit balans en daardoor ook zo mager....
De laatste foto in jouw profiel laat ook duidelijk een paard zien die NIET goed loopt....is het attactisch ?
Ik ben dit al heel váák tegengekomen, eenzijdig zo vast komen te zitten dat het paard het los wil schuren , omdat het pijn begint te doen , de spier klapt ineen (net als een rietje die knikt) en de doorbloeding stagneert gedeeltelijk....omdat jouw paard aangeeft het ( nog) lekker te vinden is er dus nog gevoel en kan er wat aan gedaan worden, maar dit moet wel in combinatie met doelgerichte training om de balans af te dwingen ....maar dan moet je uitzoeken waar dat wegkomt, want dat was er al toen je haar kreeg.....

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:34

Dat was idd ook het eerste wat bij mij op kwam misschien wel attactisch?

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 10:07

@ Broadway:

Toen ik Owim kocht werd mij inderdaad verteld dat hij Artrose zou hebben in een lichte vorm. De oude eigenaar vertelde mij ook dat wanneer er niet intensief mee gereden zou worden, je er niks van zou merken. En eerlijk gezegd heb ik dat ook niet. Wel een paar keer dat als hij somers uit de wei kwam dat hij ineens flink kreupel liep, maar dan liet ik 'm lekker een tijdje aan de hand stappen en na de hele verzorging zette ik hem dan weer lekker terug op de wei en de volgende dag was het verdwenen als sneeuw voor de zon. En als ik er nu zo over nadenk, tijdens 't rijden tilt hij zijn achterbenen altijd erg slecht op waardoor hij zich per rit iedere keer wel minimaal 1 keer verstapt.

Ik heb ook nog een oud keurings-rapport liggen van hem waar hij toen nog 5 1/2 jaar was.

Bij uitslag van het klinisch onderzoek, staat het vakje aanmerking (zie onderzoeksprotocol) aangevinkt.
En daar staat alleen bij de lymphklieren: iets gevoelig. Er staan ook nog wat aanmerkingen in dokterhandschrift op, die ik echt onmogelijk kan lezen. Maar bij de conclusie staat: goed bewegend paard, geschikt als sportpaard. Ik neem dit keurings rapport toch even mee morgen, misschien dat er toch wat handige weetjes in staan voor de DA.

Maar waar komt die ingevallen plek dan vandaan, is dit verzuring van 't spierweefsel?

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 10:11

ow en wat voor training raden jullie mij aan, want ik heb echt geen flauw idee hoe ik dat moet gaan aanpakken! Maar wil er alles aan doen dat hij weer beter word.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:31

In ieder geval het keuringsrapport meenemen en toch erachter zien te komen wat er met de hand bijgeschreven werd....heb jij zelf toen het paard laten keuren toen je hem kocht of is dit van de vorige eigenaar ?
Hoelang werd hij in de sport gereden en hoelang is dat geleden ?
Op de foto met de vorige eigenaresse staat hij ver achter de loodlijn, ik ben bang als dat altijd zo ging en hij achter nog niet in balans was , jij nu de gevolgen daarvan kan ondervinden......gekanteld in de hals en duidelijk een stand van attactisch....en ja , dat kan vanuit het rijden ontstaan....met slecht rechtgerichte paarden óf paarden met een lichamelijk probleem, waardoor ze nooit recht in balans kúnnen lopen.....
Waarom werd dit paard verkocht.....omdat hij NIET meer in de sport kon? .....hoe oud was hij toen die artrose geconstateerd werd?
Heeft hij als jonge paard wel recht gelopen en dan bedoel ik ook echt recht .....vanaf de oren tot en met de staart of was dit altijd al een crime ???
Gebruikte de vorige eigenaresse de slof, martingaal of stang en trens om met druk van voren het paard in balans te krijgen ?
IK val de vorige eigenaresse niet aan hoor, begrijp mij goed....maar als dit been nooit goed is geweest, dan kreeg ze dus géén rechtgericht paard....en dan komen de problemen, zodra je op m-niveau komt......dan ga je vaak zoeken en komen er dingen aan het licht, waardoor ze eigenlijk sportpaard-af zijn en er de stempel recreatief wordt gegeven.....maar dat betekend niet dat het probleem weg is en het gewoon goed gaat als je minder of anders werkt met dit paard......
Wat zei de da ???

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:59

het keurings rapport is van toen hij nog maar 5 en een half jaar oud was, inmiddels is hij 12 jaar en hij word april 13 jaar.

*Hoe lang hij in de sport heeft gelopen en tot en met wanneer is voor mij totaal onbekend.
*De oude eigenaar vertelde me dat ze Owim met pijn in hun hart moesten verkopen omdat hun dachtertje van toen 8 jaar (die hem altijd bereed) er steeds minder of nog nauwelijks tijd voor had.
*Ook hebben ze me niet verteld hoe oud hij was toen de artrose werd geconstateerd, maar vermoed pas later nadat die keuring bij hem is gedaan, anders had dat er wel duidelijk in gestaan neem ik aan?
*Of hij vroeger als jong paard wel goed recht heeft gelopen kan ik ook geen antwoord op geven want ik heb Owim gekocht in november 2007, dat is pas ruim een jaar geleden.
*Volgens mij werd hij inderdaad met hulpteugels gereden, heb nog meerdere foto's van onder het zadel met oude eigenaar erop. Zal ze onderaan dit bericht plaatsen.

broadway schreef:
en dan komen de problemen, zodra je op m-niveau komt......dan ga je vaak zoeken en komen er dingen aan het licht, waardoor ze eigenlijk sportpaard-af zijn en er de stempel recreatief wordt gegeven.....maar dat betekend niet dat het probleem weg is en het gewoon goed gaat als je minder of anders werkt met dit paard......

Ja dat is ook zo. Maar dan hadden ze me wel even het een en ander mogen vertellen als dat zo is vind ik. Want normaal gesproken liep hij in de winter gewoon de hele dag en nacht op 't land, maar hij staat deze winter (omdat we van stal veranderd zijn) binnen op stal. Misschien als hij deze winter weer op 't land had gestaan had ik weer niks gemerkt, en zo was 't waarschijnlijk alleen maar erger en erger geworden.

Trouwens ik zie ook wel een verband met hetgeen dat de oude eigenaar tegen mij zei: Tijdens het rijden beweegt Owim zijn bovenlip van links naar rechts, daarom noemen wij hem hier: Moelende Owim (Limburgs voor "pratende Owim"), maar nu ik erover nadenk... Dit lijkt verdacht veel op hetzelfde alsof hij dan ook last of jeuk heeft aan zijn ruggengraat?

De DA komt pas morgen ;) Dus wat hij ervan zei post ik morgen...

De foto's van de vorige eigenaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou ik ga zometeen weer even naar hem toe... :) Ga gelijk eens kijken of hij ook blijft staan als ik zijn achterbenen gekruist neerzet, i.v.m. de Ataxie.

Jullie horen van me! En dankje iig Broadway!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:25

alleen gekruist zetten is volgens mij niet genoeg. Een atactisch paard valt namelijk om als je zijn benen gekruist zet en hem dan een duw geeft. Dit kun je alleen beter niet zelf proberen, maar door een dierenarts laten doen.
Ataxie kunnen ze ook testen door je paard aan de hand op een rechte lijn te laten lopen en dan plotseling zijn staart opzij trekken, op de manier en hoe snel hij zich weer hersteld kunnen ze oordelen of er sprake is van ataxie. Maar wederom, dit moet door een dierenarts gebeuren.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:39

Ik zou eerst de dierenarts maar weer afwachten. Ook kun je misschien een fysiotherapeut vragen. Die heeft meer verstand van de spieren enzo. Dat heb ik bij mn paard ook gedaan.

Zelf kun je er moeilijk achter komen of het ataxie is of niet. die proefjes die je kunt doen kun je zelf wel doen, maar je schiet er weinig mee op omdat je niet weet hoe het precies werkt en hoe het paard moet reageren. Tenminste dat had ik zelf bij mn pony.
Ik heb nog nooit van paarden gehoord met ataxie die echt pijn hadden, dat is onbekend voor me. Maar het zou wel iets met zijn spieren kunnen zijn. Dat er iets bekneld word ofzo.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:47

oei....als ik deze foto's bekijk....lief kindje op grote paard , die alléén maar meelift en nog een volledige afhankelijke zit....paard gebruikt zijn benen niet optimaal, zoals het hoort.....of eigenlijk totaal niet !!!
Paard te groot, kindje te klein en nog onkundig.....dit zie ik ook zo vaak en is typisch een geval van ....vinden ze het beiden wel echt leuk ??? Of de fokker....of opa en oma....papa en/of mama......
Leert de één van de ander ??? Worden ze er beiden beter van ???
Een hele mooie paard, die duidelijk een tekort in scholing heeft gehad, zonde , want je kunt de tijd niet terug draaien.....vanuit een goede wil, door onkunde gevormd.....van voren verkort, daardoor vanachteren niet gevormd.....altijd uit balans , wat bij jonge paarden meestal zo is, maar daarom is het rechtrichten zo belangrijk !
Een paard moet van achteren naar voren gereden worden en niet van voren naar achteren....ook in het strekken gymnastiseren en alle kanten op balanseren.....
Dit kindje is zelf zo te zien nog aan het balanseren en duidelijk géén onafhankelijke zit....en hoe moeten die beentjes iets vertellen op die hoogte , op de foto's heeft ze de benen ook iedere keer achter de singel, dus allesbehalve recht gereden vanuit een allesbehalve onafhankele zit.....
Heeft verder niemand dit paard gereden voor het bij jouw kwam ?
Weidegang dag en nacht is voor zo'n paard een ramp....als het vriest nog erger.....had hij wel een deken op toen (regen ,en in de winter) ?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:48

Ik herken dit van de fries van mijn vriendin, ik heb even de naam opgezocht, het heet cauda equina neuritis.
Tenminste hier lijkt het wel wat op, het is nog niet heel bekend maar misschien dat je het op kunt zoeken via google en /of bokt en zo verder komt.

Ook de jeuk en het schuren hoort bij deze aandoening.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:52

letterlijk vertaald dus: paardenstaart ontsteking

Mocht er een onsteking zitten, dan moet dit in het bloed terug te vinden zijn.

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 23:13

Nou ben net op stal geweest en heb toch tegen wat mensen ook kunnen zeggen gaan proberen zijn linker over zijn rechterbeen te kruisen, en andersom...
En bleef inderdaad gewoon zo staan, totdat ik 'm na een tijdje een piepklein duwtje gaf zodat hij weer goed ging staan. Ik leg dit morgen ook weer meteen voor aan de DA.

Verder vraag ik me wel af of jullie denken of er nog wat aan te doen valt???
En de verklaring van dat kuiltje dat begint te ontstaan???

@ Broadway:

Ik kreeg even een paar traantjes in m'n ogen toen ik je post las... Ik denk namelijk ook dat er met Owim vroeger meerdere plannen waren en dat 't een prachtpaard was, met 5 en een half jaar gekocht is door de vader van dit meisje (die er ook op reed), en later aan zijn kleine dochtertje heeft gegeven om een of andere reden, en zij hem uiteindelijk min of meer naar de huidige situatie gebracht heeft.

@ Jesito:

Je bedoeld dit? Lijkt mij toch van niet...

• Urineus eczeem
Dit tref je soms bij merries met verlammingen van de urineblaas aan de achterbenen, zoals je dit kunt tegenkomen bij ataxie als gevolg van de Cauda Equina- neuritis. Cauda Equina is latijn voor 'paardenstaart'. Zo heet het laatste deel van het ruggemerg. De urine komt niet meer met een straal naar buiten, maar loopt over de binnenkant van de achterbenen en veroorzaakt daarbij eczeem.
In feite is dit ook weer een contactdermatitis.

Ook kun je huidproblemen zien bij paarden (vooral veulens) met langdurige diarree wanneer de huid van de achterhand niet regelmatig wordt gereinigd..
Je kunt het beste de binnenkant van de achterbenen insmeren met vaseline.

tekst bron : http://www.dierenklinieklemmer.nl/page37/page99/huidaandoeningen.html

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 23:22

ow sorry! vergeet gewoon te reageren op je vragen Broadway!

Alleen haar vader heeft er verder nog op gereden, voordat hij bij mij kwam.

Swinters had hij wel altijd een deken op buiten. Betekend dit trouwens ook dat ik hem voortaan savonds dus ook somers binnen moet houden?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:11

Ik vind het verstandiger dat je eerst met de da overlegd, wat er aan de hand (kan) zijn , voor je rigoureus veranderingen teweeg brengt.....
Je kunt het meerdere kanten op verwijzen, daarom kun je beter een aantal dingen laten uitsluiten.....dan verder gaan...
Hoe loopt hij momenteel op een volte en op de rechte lijnen met zijn staart, drukt hij zijn staart wel uit ofhoudt hij het tegen het lichaam ?
Draait hij netjes met de volte mee links en rechtsom ? Of geeft hij knikjes met zijn staart (niet dragen) ?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:24

Ik vind zijn maatje in de wei (vosje) er ook niet zo goed uitzien.....(in jouw profiel.)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:36

Pytje schreef:
letterlijk vertaald dus: paardenstaart ontsteking

Mocht er een onsteking zitten, dan moet dit in het bloed terug te vinden zijn.

Door de ontsteking zou er ook spieruitval kunnen zijn en dat verklaard de deuk dus.
Het paard van mijn vriendin zit de deuk precies in het midden net boven de staart en die kan zijn staart niet meer optillen en poep er dus ook op.
De deuk ziet er vreemd uit en het is ook begonnen met schuren en vreemde plekken.
Volgens mij is het bij haar ook in het bloed uitgekomen.
Hij loopt nu ook niet meer zo stabiel met de achterhand en dat heeft er allemaal mee te maken.
Mijn vriendin doet veel met t-touch om hem meer bewust te maken van zijn staart en achterhand en dit werkt goed, het is niet over maar hij probeert wel als ze dat een paar keer per week stimuleerd.
Ik weet niet of het paard van ts dit heeft maar het lijkt er veel op.
Ik zou deze naam eens laten vallen bij de dierenarts.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:38

OwimPowerrr schreef:
Nou ben net op stal geweest en heb toch tegen wat mensen ook kunnen zeggen gaan proberen zijn linker over zijn rechterbeen te kruisen, en andersom...
En bleef inderdaad gewoon zo staan, totdat ik 'm na een tijdje een piepklein duwtje gaf zodat hij weer goed ging staan. Ik leg dit morgen ook weer meteen voor aan de DA.

Verder vraag ik me wel af of jullie denken of er nog wat aan te doen valt???
En de verklaring van dat kuiltje dat begint te ontstaan???

@ Broadway:

Ik kreeg even een paar traantjes in m'n ogen toen ik je post las... Ik denk namelijk ook dat er met Owim vroeger meerdere plannen waren en dat 't een prachtpaard was, met 5 en een half jaar gekocht is door de vader van dit meisje (die er ook op reed), en later aan zijn kleine dochtertje heeft gegeven om een of andere reden, en zij hem uiteindelijk min of meer naar de huidige situatie gebracht heeft.

@ Jesito:

Je bedoeld dit? Lijkt mij toch van niet...

• Urineus eczeem
Dit tref je soms bij merries met verlammingen van de urineblaas aan de achterbenen, zoals je dit kunt tegenkomen bij ataxie als gevolg van de Cauda Equina- neuritis. Cauda Equina is latijn voor 'paardenstaart'. Zo heet het laatste deel van het ruggemerg. De urine komt niet meer met een straal naar buiten, maar loopt over de binnenkant van de achterbenen en veroorzaakt daarbij eczeem.
In feite is dit ook weer een contactdermatitis.

Ook kun je huidproblemen zien bij paarden (vooral veulens) met langdurige diarree wanneer de huid van de achterhand niet regelmatig wordt gereinigd..
Je kunt het beste de binnenkant van de achterbenen insmeren met vaseline.

tekst bron : http://www.dierenklinieklemmer.nl/page37/page99/huidaandoeningen.html

Zover ik weet heeft het bij het paard van mijn vriendin niks te maken met urine en eczeem, laat deze term gewoon eens vallen bij je da misschien dat het je verder helpt.
Want neuritis staat volgens mij voor neuroloog en dat heeft met zenuwen en/ of spieren te maken.