Scintigrafie & CT Scan. Ervaringen gezocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody_

Scintigrafie & CT Scan. Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 23:42

In verband met herhaald blessureleed kregen wij de tip om eens te informeren naar Scintigrafie en/of CT scans. Ik vroeg me af of er mensen ervaring mee hadden, en ook hoe het zit met de kosten en wat er uit kwam.

Informatie over wat het is, en waar je het kan laten doen, is niet nodig. Dit hebben we al helemaal uitgeplozen, de vraag is nu echter gericht op persoonlijke ervaringen. Hadden jullie er iets aan en was het de kosten waard? Wat voor iets kwam eruit, ed.

janne

Re: Scintigrafie & CT Scan. Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:46

ik heb het laten doen bij de lingenhoeve in lienden.
de kosten zijn 600 euro hij staat dan 2 of 3 dagn in een box waar muren van 3 metr dik omheen zitten ivm starling.
bij mijn paard is er uit gekomen dat hij iets aan de banden heeft net achter zijn schoft .
ik ben blij dat ik het heb laten doen weet temisnste waar je aan toe bent en het is veel nauwkeuriger dan een rontgenfoto

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 23:50

janne schreef:
ik heb het laten doen bij de lingenhoeve in lienden.
de kosten zijn 600 euro hij staat dan 2 of 3 dagn in een box waar muren van 3 metr dik omheen zitten ivm starling.
bij mijn paard is er uit gekomen dat hij iets aan de banden heeft net achter zijn schoft .
ik ben blij dat ik het heb laten doen weet temisnste waar je aan toe bent en het is veel nauwkeuriger dan een rontgenfoto

Mag ik vragen hoe lang geleden je het hebt laten doen? Of er al een aanwijzing was voor de blessure(was er toen al een vermoeden dat het daar zat, voor de sc)? Wat voor soort 'problemen' hij daarvoor had(waarom je het hebt laten doen)? En of dat ook echt het grote probleem was en hij nu dus ook is opgeknapt, nu je erachter bent?

Sorry voor de vragen!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:12

mijn paard heft daar gestaan van 27 december 2008 tot 2 januari 2009,aardig recent dus.
mijn paard liep niet kreupel,ik had meer een probleem met rijden staken stijgeren en dat soort ongein.
er is daar aan het licht gekomen dat hij artritis heeft in zijn rug wervels en een botwoekering in zijn halswervel.
ik ging daar dus alleen maar heen met het idee dta er wat fout zat bij mijn paard dat bleek dus ook.
ik ben nu nog aan het revalideren met hem.
hij heeft ook nog een echo van zijn rug gemaakt en daar na heeft hij meso theraphie gehad(plat spuiten van zenuwen plat gezegd)
ik ben erg tevreden met de behandeling en mijn paard loopt beter dan ooit aan de longe en is blijer met het bewegen.
lingenhoeve is echt een super kliniek echt een dikke aanrader.
het is veel geld maar het is het tot nu toe dubbel en dwars waard geweest.
had hem ook bij dap de vallei in woudenberg kunnen nachekken (vele malen dichterbij +- 15/20 min rijden van huis)
maar heb het daar niet laten doen ook omdat ik de laatste tijd veel negatieve verhalen hoor van hun terwijl dat mijn vaste dierenarts is :o ,en mijn paard daar waarschijnlijk in die aquatrainer moet en dat echt totaal geen werking heeft,en daar hebben ze alleen een thermo en rontgen en geen scinti en bij een scinti kun je botveranderingen van 2% waarnemen.
waarschijnlijk was dit probleem bij een thermo niet eens aan het licht gekomen zei de da van de lingenhoeve,dus ben heeel blij dat ik daar naar toe ben gegaan

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:44

Ik heb een CT laten doen bij De Lingehoeve in Lienden, dit nav een blessure die duidelijk voor langere tijd zichtbaar was maar waar de DA niet van wist waar het precies zat. Op foto of scan was dit niet te zien. De blessure zat in de hoef. Via de CT zijn ze erachter gekomen.
Mijn paard kwam erg beroerd uit de CT toen hij bijkwam. Hij was helemaal de weg kwijt. Ze kregen hem nauwelijks rustig... Uiteindelijke heeft hij gelukkig er niks aan over gehouden. Ik ben erg blij dat we eindelijk wisten wat er aan de hand was (peesblessure), de DA kon nu tenminste vertellen hoe we de blessure konden aanpakken in dit geval met tijdelijk speciaal beslag en heel veel maanden rust.
Uiteindelijk loopt mijn paard weer als een tierelier.
Zover ik me kan herinneren kost alleen een CT ruim 600 euro en dan komen de extra kosten erboven op, zoals verdoving, contrastvloeistof en stalling e.d.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:51

sedatie komt er idd nog bij dat is geloof ik 32euro en vochtafdrijvers komen er nog bij 64 euro geloof ik.
ik was 600 euro kwijt voor de scinti en stalling ik had geen extra kosten aan stalling(mag ook wel voor 600 euro)
het staat niet op mijn rekening.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:52

oops lees nu dat jij ct scan heb laten maken ipv een scinti
yja bij een ct moeten ze helemaal onder zijl das wel een aardig risico kwa bijkomen enzo

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:52

Mijn verzekering heeft het gelukkig betaald, dus weet het niet precies meer... ;)

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:53

janne schreef:
oops lees nu dat jij ct scan heb laten maken ipv een scinti
yja bij een ct moeten ze helemaal onder zijl das wel een aardig risico kwa bijkomen enzo

Klopt idd, maar een ct was veel duidelijker in mijn geval (nou ja, Mazzels geval...)

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:54

mm ik ben dus zo stom geweest om m niet te verzerkeren heb het dus uit eigen zak betaald (mijn ouders eigenlijk het was een behoorlijke rekening)haha.
als ie weer goed is laat ik m gelijk verzekeren

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:22

IK heb een scintigrafie laten doen bij de linghoeve, paard had overal onduidelijke problemen, rug, benen, heupen.
Ik was 1000 euro kwijt, paard moest een week blijven, in een soort bunker, omdat ze dat radioactieve stof in zih hebben. Mocht er ook niet naartoe.
Wat er uiteindelijk uit het onderzoek kwam was een beetje vaag, iets met anhechting van spier naar heup, wat er aan gedaan kon worden was ook onduidelijk, paard is ook niet meer goed geworden.
Maar denk dat ze teveel problemen overal had, dus misschien dat het voor jou wel werkt

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 12:40

Heel erg bedankt voor de reacties!

Inmiddels hebben wij nogmaals contact opgenomen met de Lingehoeve. En toen ook even een mail gestuurd met wat er allemaal aan de hand is (geweest). Vanmorgen belde Eric Bergman terug n.a.v. de mail. Hij heeft toevallig donderdag nog een plekje vrij, dus morgenmiddag voor 6 uur gaan we hem brengen, dan wordt ie donderdag zowel op de 'pezen' en 'botten' gescand, iig een 'full-body-scan' en dan belt hij vrijdag met 'de uitslag'. Ik hoop dat er iets uit komt, hij heeft zoveel problemen gehad... Alleen op de gewone foto's en scans komt er nergens meer iets uit. Alles is al op de foto geweest en gescand(zelfs zijn rug en hals en achterhand..), nu zou hij officieel goed moeten zijn, maar de ene dag loopt ie goed, de volgende dag is ie linksachter niet helemaal lekker, de dag erna weer rechtsvoor, of dan weer linksvoor...

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:48

Je doet er igg al goed aan om het hele lijf de scinti te laten ondergaan.
Ik heb namelijk destijds alleen de voorhand laten bekijken, omdat de arts(de naam kun je evt. krijgen per pb, maar zet ik niet hierneer) er zeker van was dat het daar zat, omdat hij daar ook kreupel liep. Dat scheelde bovendien 500 euro, omdat de arts het niet nodig vond een fullbody te laten doen hebben we daar voor gekozen, mede door het feit dat mijn paard niet allrisk verzekerd is.
Ik heb hier tot op de dag van vandaag spijt van.
Later, na een periode van revalidatie, werd mijn paard opeens achter kreupel. Na een echo bleek dat een knieband iets beschadigd was. Het zou dus best kunnen dat de blessure van voor is ontstaan doordat mijn paard achter ontlastte...
Hadden we een fullbody laten doen, dan was dat er meteen uitgekomen, of we hadden het uit kunnen sluiten.
Toen mijn paard achter kreupel werd ben ik overgestapt op een andere arts..

Heel veel succes! Tip; geef je paard beschermers mee!! Ze worden namelijk gelongeerd voordat de scinti gemaakt wordt, zodat de benen goed worden doorbloed. Dat doen ze dan met kappen die daar door ieder paard worden gebruikt...

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:52

janne schreef:
mm ik ben dus zo stom geweest om m niet te verzerkeren heb het dus uit eigen zak betaald (mijn ouders eigenlijk het was een behoorlijke rekening)haha.
als ie weer goed is laat ik m gelijk verzekeren

Dan wens ik je heel veel plezier met de premie die je dan betaald...
Een scinti zit namelijk niet bij de 'gewone ziektekosten in' dat moet je extra verzekeren.
Het is qua kosten denk ik niet rendabel om je paard daarvoor te verzekeren, omdat je dan uiteindelijk het hele aankoopbedrag van je paard aan premies moet betalen..

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 13:02

Aan de ene kant ben ik wel heel erg bang voor wat er uit gaat komen, maar aan de andere kant nog veel banger dat er niets uit komt. (En ook dat kan ik me aan de ene kant niet voorstellen, anders zou ie niet 'onregelmatig' zijn, maar aan de andere kant is ie al 1000en keren gecheckt.)
Balen dat er een verkeerde beslissing is genomen wat betreft de scan. Dat soort problemen hebben wij ook gehad, dat ze voor een overbelasting vonden, en die behandelden, terwijl het probleem dan van achteruit kwam. (Dit was overigens niet in Lienden, maar bij een andere kliniek). We moeten ook het hele dossier wat het paard tot nu toe heeft opgebouwd, laten doorsturen vanuit de andere kliniek. Wij hebben nu ook zelf wel duidelijk aangegeven dat het overal kan zitten, wat betreft ons, dus dat ze hem maar helemaal moeten doen en ook 'alle onderdelen'. Vorige week liep ie namelijk zuiver, die dag erna dachten we: laten we eens OHZ kijken. Toen liep ie opeens linksachter weer niet goed, en die dag erna was ie voor weer twijfelachtig. Het blijft maar wisselen en veranderen..
Bedankt voor de tip!

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:05

Somebody_ schreef:
Heel erg bedankt voor de reacties!

Inmiddels hebben wij nogmaals contact opgenomen met de Lingehoeve. En toen ook even een mail gestuurd met wat er allemaal aan de hand is (geweest). Vanmorgen belde Eric Bergman terug n.a.v. de mail. Hij heeft toevallig donderdag nog een plekje vrij, dus morgenmiddag voor 6 uur gaan we hem brengen, dan wordt ie donderdag zowel op de 'pezen' en 'botten' gescand, iig een 'full-body-scan' en dan belt hij vrijdag met 'de uitslag'. Ik hoop dat er iets uit komt, hij heeft zoveel problemen gehad... Alleen op de gewone foto's en scans komt er nergens meer iets uit. Alles is al op de foto geweest en gescand(zelfs zijn rug en hals en achterhand..), nu zou hij officieel goed moeten zijn, maar de ene dag loopt ie goed, de volgende dag is ie linksachter niet helemaal lekker, de dag erna weer rechtsvoor, of dan weer linksvoor...

Heel veel succes!

Eric heeft in augustus mijn paard door de CT gehaald, had een onbekend probleem 'in de kogel'. Door de scan heeft hij kunnen achterhalen wat het was. En nu na een operatie en revalidatie lijkt het allemaal goed te komen *D Ik kan je in ieder geval zeggen dat jouw paard bij Eric in goede handen is.

Volgens mij was de scan idd iets van € 600, weet het niet meer precies (de operatie e.d. kostte ook wel wat).

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:07

Dat was met mijn paard ook zo. De ene dag heel erg kreupel, de andere dag niet of nauwelijks, wisselend over beide voorbenen.
Wie is je behandelend arts? Ik raad je echt Henk v. Veen of Eric Bergman aan. Super mensen. Ze luisteren ook echt naar je ervaringen met het 'ziektebeeld' van het paard en trekken niet snel hun eigen conclussie waarna ze oogkleppen opzetten, zoals sommigen daar wel hebben gedaan.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:13

janne schreef:
mijn paard heft daar gestaan van 27 december 2008 tot 2 januari 2009,aardig recent dus.
mijn paard liep niet kreupel,ik had meer een probleem met rijden staken stijgeren en dat soort ongein.
er is daar aan het licht gekomen dat hij artritis heeft in zijn rug wervels en een botwoekering in zijn halswervel.
ik ging daar dus alleen maar heen met het idee dta er wat fout zat bij mijn paard dat bleek dus ook.
hij heeft ook nog een echo van zijn rug gemaakt en daar na heeft hij meso theraphie gehad(plat spuiten van zenuwen plat gezegd)
ik ben erg tevreden met de behandeling en mijn paard loopt beter dan ooit aan de longe en is blijer met het bewegen.
had hem ook bij dap de vallei in woudenberg kunnen nachekken (vele malen dichterbij +- 15/20 min rijden van huis)
maar heb het daar niet laten doen ook omdat ik de laatste tijd veel negatieve verhalen hoor van hun terwijl dat mijn vaste dierenarts is :o ,en mijn paard daar waarschijnlijk in die aquatrainer moet en dat echt totaal geen werking heeft,en daar hebben ze alleen een thermo en rontgen en geen scinti en bij een scinti kun je botveranderingen van 2% waarnemen.
waarschijnlijk was dit probleem bij een thermo niet eens aan het licht gekomen zei de da van de lingenhoeve,dus ben heeel blij dat ik daar naar toe ben gegaan

Ik was dit topic aan het lezen en ik heb recent (oktober/november 2008) mijn paard inderdaad in de aquatrainer gehad. Kostte alles bij elkaar (inclusief 1x tildren infuus) 2500 euro.. Heb het paard uiteindelijk verkocht maar hij is nooit meer helemaal 100% goed geweest naar mijn mening.. Zn stap en galop waren goed maar zn draf is nooit meer helemaal zuiver geweest.

een hoop verdriet en achterlijk hoge kosten en niet 100% tevreden.. Ben net klaar met de rekening afbetalen..
Ik zou persoonlijk de aquatrainer ook niet meer aanraden :n hooguit bij gezonde paarden ter ondersteuning van je training als je geld teveel hebt want ik merkte wel dat hij er onwijs sterk van geworden was, maar of het de blessure nou echt verholpen heeft.. :o

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:13

Ik ging naar de kliniek, omdat ze RV een dikke pijp had en niet lekker liep. Eric zag vrijwel direct dat het echte probleem LA zat. Dit werd nogmaals bevestigd door de uitslag van CT.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:14

Heel veel succes trouwens met die Scinti en ik hoop dat er wat uit komt zodat je verder kan :j Is het trouwens niet ontzettend schadelijk voor de gezondheid van je paard die radioactieve stof?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 13:19

Wij hebben met een vorig paard ook een aantal maanden ge'aquatraind' (om het even zo te zeggen), maar daardoor werd het probleem bij dat paard alleen maar erger(ondanks dat de Vallei beweerd van niet) en lag ik uiteindelijk in de ambulance met een tijdelijke verlamming(door hun toedoen), dus geloof mij, daar zul je mij niet meer vinden! :D

Wij hebben nu specifiek gevraagd naar Eric, we zijn namelijk al eens in Lienden geweest met een ander paard vanwege maagzweren, maar daarmee zijn we toen zo 'schofterig' behandeld door drs van veen(die moet ons nu nog steeds terug bellen, terwijl de maagzweren er vorig jaar juni/juli waren en nu allang verholpen zijn door een andere DA), dat we nu om Eric hebben gevraagd. Mijn vriend werkt op Donderdag in de hoefsmederij, samen met Gertjan, en die raadde beide ook Eric aan.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:25

Somebody_ schreef:
Wij hebben met een vorig paard ook een aantal maanden ge'aquatraind' (om het even zo te zeggen), maar daardoor werd het probleem bij dat paard alleen maar erger(ondanks dat de Vallei beweerd van niet) en lag ik uiteindelijk in de ambulance met een tijdelijke verlamming(door hun toedoen), dus geloof mij, daar zul je mij niet meer vinden! :D

Wij hebben nu specifiek gevraagd naar Eric, we zijn namelijk al eens in Lienden geweest met een ander paard vanwege maagzweren, maar daarmee zijn we toen zo 'schofterig' behandeld door drs van veen(die moet ons nu nog steeds terug bellen, terwijl de maagzweren er vorig jaar juni/juli waren en nu allang verholpen zijn door een andere DA), dat we nu om Eric hebben gevraagd. Mijn vriend werkt op Donderdag in de hoefsmederij, samen met Gertjan, en die raadde beide ook Eric aan.

Echt waar joh? Goh, dat is nieuw voor mij :)

Dan heeft jouw vriend de ijzers van mijn schimmel er onderuit gehaald toen hij voor het eerst op de foto moest:D !! Wat grappig! Hoe heette hij nou ook alweer... Twan?? Is het uiteindelijk nog goedgekomen met die veulens die toen zo ziek werden?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 13:28

Simba_ schreef:
Somebody_ schreef:

Echt waar joh? Goh, dat is nieuw voor mij :)

Dan heeft jouw vriend de ijzers van mijn schimmel er onderuit gehaald toen hij voor het eerst op de foto moest:D !! Wat grappig! Hoe heette hij nou ook alweer... Twan?? Is het uiteindelijk nog goedgekomen met die veulens die toen zo ziek werden?

Ja, ik vond het ook niet erg grappig eerlijk gezegd! :D

Hmmm.. Nee, fout! Haha! Twan loopt er meestal op de dinsdag, geloof ik. (Heel soms ruilen ze onderling van dag), mijn vriend is er meestal op de Donderdag, Harrie ;)

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:53

CielitoLindo schreef:
janne schreef:

Ik was dit topic aan het lezen en ik heb recent (oktober/november 2008) mijn paard inderdaad in de aquatrainer gehad. Kostte alles bij elkaar (inclusief 1x tildren infuus) 2500 euro.. Heb het paard uiteindelijk verkocht maar hij is nooit meer helemaal 100% goed geweest naar mijn mening.. Zn stap en galop waren goed maar zn draf is nooit meer helemaal zuiver geweest.

een hoop verdriet en achterlijk hoge kosten en niet 100% tevreden.. Ben net klaar met de rekening afbetalen..
Ik zou persoonlijk de aquatrainer ook niet meer aanraden :n hooguit bij gezonde paarden ter ondersteuning van je training als je geld teveel hebt want ik merkte wel dat hij er onwijs sterk van geworden was, maar of het de blessure nou echt verholpen heeft.. :o

ik hoorde van mijn hoefsmid die de paarden van erik laarakkers beslaat,dat er heel veel paarden die in de aqau trainer gestaan hebben met chronische mok bij laarakkers op consult komen.
mijn hoefsmid is ook absoluut niet te spreken over de aqau trainer,en meerder mensen niet.
een hoop centen voor veel ellende fijn ding die aqau trainer haha.
Laatst bijgewerkt door janne op 27-01-09 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:55

@Somebody
Die ken ik niet :D ! Hahaha!! Misschien wel eens gezien, maar igg niet incombinatie met mijn paard ;)