chronische bronchitus en een slechte veearts

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Camelanz

chronische bronchitus en een slechte veearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 20:19

Hoii allemaal,

Mijn pony heeft chronische bronchitus. Al toen ik hem kocht. Maar laatst was het zo erg. Hij had het vreselijk benauwd, en hij hoeste echt vreselijk veel. Ik heb toen 2 keer de veearts laten komen. Deze keek me heel gek aan en zij dat het maar gewoon allergie was en ik er gewoon mee door moet rijden(en dat nader onderzoek toch echt een beetje belachelijk was). Maar de klachten werden steeds erger... Zo erg dat ik met hem naar een kliniek ben gegaan. Daar heeft hij een endoscopie gekregen. Echt zo heftig!! Maargoed je zag aan de binnenkant allemaal witte knobbels, en in combinatie met zijn allergie was dit de boosdoener, En hij zat al volgens verwachting vol slijm.
Hij heeft een bloedtest gekregen waaruit bleek dat zijn conditie erg aan het afnemen was door.......(allemaal ingewikkelde termen, maar het staat in een brief uitgelegd). Ik heb toen veel medicijnen mee gekregen: Poeders(voor de witte knobbels), en siroop (de bekende ventipulmin).
Ik mocht tevens ca 15 dagen niet rijden. Hij moest volledig op rust.
Toen ik hem later weer aan het werk zette heeft hij even heel heftig gehoest (veel geel slijm hoeste hij op) Hij kreeg bovendien haaruitval (echt vreselijk) en zijn vacht was vreselijk dof ook al poetste ik zeker een uur per dag. Nu al zo'n 2 maanden later gaat het echt super!!!
Ik rij veel buiten, en zo af en toe pak ik een dressuurles mee. Hij hoest nog wel hoor maar niet meer zoveel, en hij heeft het niet meer benauwd. Bovendien glimt hij tegen je aan en voelt hij zich zichtbaar goed!
Het is natuurlijk chronisch dus hij zal er wel nooit helemaal van af komen, maar daar lijkt hij nu geen last meer van te hebben. Party!!

En ik heb in ieder geval een ding geleerd "ga nooit blindelings op het advies van de veearts af!!!! Hij had me overgens al eens vaker ventipulmin gegeven maar zij dat ik hem flink aan het werk moest zetten, terwijl dat met ventipulmin juist slecht is omdat je paard er dampig van kan worden!!! (de luchtblaasjes gaan dan openstaan en knappen dan)

Heel veel groetjes Camelanz

Koetjespaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:18

Mijn vorige verzorgpony had ook chronische bronchites. Ze had het soms ook er benauwd. We hebben haar ook een paar keer ventipulmin gegeven en dan gewoon rustig met haar gewandeld. Het ging eigenlijk altijd wel goed alleen de ene dag had ze er meer last van dan de andere (vaak lag het een beetje aan het weer). Maar deze pony was ook al 25 dus die werkte sowieso niet zo hard meer. Ze was wel heel lief en zelf ging ze het liefst in volle galop het veld over of de plassen rond. Haha!

Groetjes koetjespaard

Joepie geslaagd!!!
Profiel bijgewerk!!! Jim verteld zijn levensverhaal

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:12

mijn fjord heeft ook af en toe nog last van ze bronchtis maar niet zo heel erg!

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:28

Hee, ik had het precies andersom! Mijn merrie heeft een tijdje op een stoeterij gestaan en hoestte daar erg veel. Er is naar gekeken, diagnose: chronische bronchitis en licht dampig...

Enfin, ik haal haar naar een stal dicht bij huis, ik zie haar weer elke dag (er iets mee doen ging niet dacht ik, met zo'n hoestend paard) - stopt ze na 2 weken helemaal met hoesten! En dat is nu na 4 jaar nog zo!

Mijn huidige dierenarts heeft haar helemaal onderzocht. Er is niets mis met haar longen! Ik rij haar gewoon elke dag. Het is waarschijnlijk een zgn. "stresshoest" geweest, omdat ze het daar niet naar haar zin had (te weinig aandacht).

Inderdaad, een second opinion aanvragen loont af en toe de moeite...

Extremely rare and Beyond Compare

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie