Is het ene nog niet afgelopen is het volgende probleem er al

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf2008

Is het ene nog niet afgelopen is het volgende probleem er al

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:46

Sinds mei heb ik een 4 jarig paard gekocht. Toen ik hem kocht super braaf.
Heb hem wel laten keuren R+K alleen heb niet ze rug op de foto's gezet.
Toen een week later heb ik een mijn zadelmaker moeten laten komen aangezien ik geen goed en passend zadel had.
Had toen uiteindelijk een zadel. Alleen dat beviel niet dus na 2 dagen kwam de zadelmaker weer. Heb toen andere zadels gepast. Mijn zadelmaker legde een Anky zadel op en ik ben er vervolgens opgestegen, maar ik zat nog niet of hij bokte dus ben er toen afgevlogen. Paar dagen laten is de zadelmaker weer gekomen aangezien om weer te passen aangezien dat er niet meer van gekomen was door mijn val. Uiteindelijk een goed passend zadel gekregen.
Had ook 2 keer per week les. Ging prima tot een maand later dus dan spreek ik over de maand juli of augustus. Als ik net zat enige wat die wilde was hoofd omhoog en galoperen verder niks. In het begin kon ik er nog redelijk door heen rijden, maar het werd steeds erger.
Heb het gebit laten controleren in september door de DA, maar zag er goed uit.
Toen heeft mijn paard iets aan zijn hoef gehad naja hoef was stuk afgebroken. Uiteindelijk 3 maanden op stappen aan de hand na niks mogen doen.
Sinds een maand mag ik weer alles oppakken. Eerste week onder het zadel was hij braaf, maar opeens uit het niks draaide alles weer in een klap om. Hoofd omhoog, nergens meer naar luisteren, bokken uit het niks en soms ook nog stijgeren. Ik durf er gewoon bijna niet meer op.
Heb vandaag de zadelmaker laten komen, maar die gaat wel iets aan het zadel veranderen, maar hij zegt daarop zou hij nooit zo heftig kunnen reageren.
Tijdens het longeren is hij braaf dan doet hij niet zo gek, maar met rijden een ramp.
Morgen komt de zadelmaker met het zadel terug dus ga dan weer rijden en als hij het weer doet. Zou ik dan het beste een afspraak met de DA kunnen maken?
Ik had vanochtend al gebeld met mijn DA en die zegt dat het iets met zijn rug kan zijn.

Ik wil dus volgende week de DA laten komen iemand nog andere tips?

mirgino

Re: Is het ene nog niet afgelopen is het volgende probleem er al

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:49

ik zou idd de DA even afwachten voordat er ergere ongelukken gebeuren

ik hoop voor je dat het meevalt ,maar mijn eerste gedachte is kissing spines maar goed ik ben een leek op dat gebied.
en misschien is er iets heel anders aan de hand.

heel veel sterkte! Ach gut

Ilse1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:55

Mijn eerste gedacht is ook een rugbespieringsprobleem of kissing spines. Mijn paard heeft ook kissing spines en dat komt veelvuldig en in verschillende gradaties voor. 1 rugfoto en je weet genoeg. Vaak is er ook een bespieringsprobleem en bij mijn paard begon het ook met steeds slecht passende zadels terwijl ik net nieuwe zadels had. Ik zou de DA maar eens bellen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:57

Heb je er al zonder zadel opgezeten? Misschien dat hij dan wel rustig is. En dan rondje DA, klinkt niet als iets rijtechtnisch afgaand op wat je vertelt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 08:16

Ik ben bang dat je een paard gekocht hebt die door zijn vorige eigenaar verklooid is.
Een 4 jarige met deze eigenschappen heeft al heel veel truukjes geleerd om van zijn ruiter af te komen.

Back to basis, alles opnieuw aanleren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 08:21

ik ben bang dat het niet aan het zadel ligt en ik zou toch even de rug op de foto zetten

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 09:36

Hij is niet door de vorige eigenaar verkloot. Heb hem bij een stal gekocht en die hebben mijn paard laten inrijden door een professioneel iemand dus daar kan het niet aanliggen.

Dus jullie denken dat het toch iets met zijn rug is?

Ik heb volgende week een afspraak bij de DA..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:21

0Nanneke0 schreef:
Hij is niet door de vorige eigenaar verkloot. Heb hem bij een stal gekocht en die hebben mijn paard laten inrijden door een professioneel iemand dus daar kan het niet aanliggen.

Wel vreemd dat jij nu met de problemen zit.
Breng het paard terug naar de professionele inrijder en laat hem of haar het probleem oplossen.
En dan wel in de aanwezigheid van jouw persoontje, ONannekeO !!!

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 10:29

Ariebren schreef:
0Nanneke0 schreef:

Wel vreemd dat jij nu met de problemen zit.
Breng het paard terug naar de professionele inrijder en laat hem of haar het probleem oplossen.
En dan wel in de aanwezigheid van jouw persoontje, ONannekeO !!!

Ik ga eerst naar de kliniek (dierenarts toe) volgende week. Wil eerst weten of er mis niets mis is met zijn rug bijv. Is dit niet het geval dan neem ik even contact op waar ik hem vandaan heb.

Dit is toch niet normaal dat hij zo erg reageerd? Sommige mensen zeg dit hoort bij een jong paard, maar dit vind ik net iets te. Het komt ook zo uit het niks en dan zo erg dan vind ik toch niet helemaal kloppen.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:04

Mijn paard heeft geen last van zijn rug daar ben ik inmiddels achter gekomen.
Ik heb een ander zadel geprobeerd en daar deed hij niet zo raar mee. Had hem dit keer goed gelongeerd normaal doe ik dat meestal niet.
Dus het ligt aan het paard zelf dat die zo gek doet.
Zolang je met een lange teugel op de hoefslag rijd in doet die niks.
Hij luisterd echt naar niks niet naar je been enz. Hij wil niet op de binnenhoefslag. Enige wat die wil is galoperen soort van stuiterd dus geen vloeiende galop. Als je hem naar voren wil en je tuigels op maat neemt enige wat die dan weer doet is met zijn hoofd omhoog gooien of stil staan en een soort van stijgeren, maar nog niet zo hoog.
Dit was dus voor die drie maanden ook en had toen zelfs 2x per week les. Er kwam gewoon geen verbetering in.
We hadden juist een wat duurder paard gekozen, omdat ik nog een hoop samen wilde leren en wedstrijden wilde gaan rijden nou dat allebei zit er totaal niet in. Ik zal maar niet zeggen wat die gekost heeft, maar achteraf is hij dat echt niet waard geweest.

Ik weet inmiddels niet meer wat ik moet doen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:14

Terug naar de stal die em ingereden hebben, vraag daar hulp/begeleiding als je zeker weten het medische uit kan sluiten.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:15

Ans schreef:
Terug naar de stal die em ingereden hebben, vraag daar hulp/begeleiding als je zeker weten het medische uit kan sluiten.

Met een ervaren iemand naar gekeken. Is het niet handig dat ik eerst even contact opneem met de stal waar ik hem gekocht heb?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:18

0Nanneke0 schreef:
Ans schreef:

Met een ervaren iemand naar gekeken. Is het niet handig dat ik eerst even contact opneem met de stal waar ik hem gekocht heb?

Ik ben bang dat je daar weinig mee uithaalt, hij deed alles goed en ineens niet meer?
Zoiets kun je niet voorspellen en als hij medisch 100% is kun je er niet mee terug naar waar je em gekocht heb lijkt mij.
Ik zou em anders nog een maandje wegbrengen om door te rijden en zou er zelf graag vaak willen kijken en evt samen met diegene rijden.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:19

Nee de eerste paar weken toen ik hem had was ik er af gevallen en toen is het begonnen. Toen hebben we contact opgenomen en we moesten hem terug brengen waar die was ingereden alleen toen deed die opeens niks. Vervolgens is het een maand goed gegaan en toen kwamen weer alle problemen terug.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:27

Uit je verhaal maak ik op dat hij wss dus te heftig voor je is, je de baas is aangezien hij bij de stal waar hij ingereden wel heel braaf is.
Kunnen zij niet eens bij jou langskomen om te helpen? Om te kijken hoe hij bij jou doet en evt oplossing zoeken?
Je hebt iig wel hulp nodig anders red je het niet met em.
Allemaal niet raar bedoeld hoor, maar ik ben bang dat hij behoorlijk een loopje met je neemt omdat jij misschien na de eerste val onzeker bent geworden.