hoefzooltjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

hoefzooltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 11:17

Hallo iedereen,

Mijn paard is heel gevoelig op de voeten: ze loopt op eieren. Nu is ze een tijdje beslagen geweest met Natural Balance (moest van Bodegraven) maar daar werd het niet bepaald beter van. Op de foto's van de straalbeentjes is niets te zien.

Nu heb ik haar weer op normaal beslag laten zetten (door een andere hoefsmid) maar volgens de hoefsmid moet er in de toekomst misschien een zooltje tussen.

Wie heeft ervaring met zooltjes?? Vermindert het de gevoeligheid??

groetjes

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 14:35

Het vermindert de gevoeligheid wel, maar mijn paard trapte zijn ijzers erg vaak af toen er zooltjes onder zaten. Ook vind ik het niet prettig dat je z'n voeten niet goed schoon kunt houden.

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:15

ik ken ook een paard die zooltjes heeft gehad, het verminderde de gevoeligheid wel wat maar je kan het eronder niet goed schoonhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:38

Kawa heeft het om dezelfde reden.
Die stond op een steentje en durfde 3 passen zijn voeten niet meer neer te zetten.

Sinds hij dus zooltjes heeft loopt hij weer gewoon.
ook op een bospad met kiezeltjes enz.

Kawa heeft een lederen zooltje met daarin een gummiachtig spul.
Het word in de mond siliconen genoemd.
Maar dit is toch niet het goedkope siliconen, want sommige hoefsmeden wel gebruiken.

Gewone siliconen hebben een hoge zuurgraad en tasten zo de hoeven aan.
ook moet een paard 24 uur zo min mogelijk bewegen omdat siliconen die tijd nodig hebben om uit te harden. Als je pech hebt loopt alles er anders uit.

Bij het spul dat Kawa heeft, dat tast niet de hoef aan en is in een min. uit gehard.
Maar het blijft wel gummieachtig.

en op die manier komt er ook geen zooi tussen de zool en de hoef.
En het hoefmechanisme kan beter funtioneren.
Anders kan er zand in de hoef, nu zit daar dat gummie spul er voor in de plaats

Ik ben er iig zeer over te spreken.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:32

sjaak heeft ook 'zooltjes'. Deze zijn niet geplaatst omdat hij gevoelig loopt, maar omdat hij zeer ongelijke voeten heeft en op een gegeven moment om de haverklap kreupel liep.

De zolen die sjaak er onder heeft liggen zijn keilplaten (soort wig), waardoor de pezen iets ontlast worden. Verder zit er net als bij Kawa siliconen onder. Ze bevallen prima er zijn alleen wat extra kosten aan verbonden.

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:14

Dancer heeft ook gevoelige voeten en dat zit voornamelijk in zijn hiel. Op de foto's en echo's is helemaal niets te vinden. Ze hebben hem in Emmeloord ook op speciaal beslag gezet: roll-over ijzers. Dit zijn ijzers waar een speciale rand is in gelast. Hierdoor staat hij wat hoger op zijn ijzers en iets naar voren gekanteld. Sinds hij deze ijzers heeft, loopt hij niet meer onregelmatig en gevoelig.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:20

Dancer_valou, volgens mij heeft mijn paard dat ook sindskort. Maar hij heeft ze om de kogels minder te belasten.
Die speciale rand is die rond afgeslepen??

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:09

ja dat klopt. Hoe zijn jouw ervaringen hiermee?