Genezing van de wond van Spicy! (Met foto's)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Genezing van de wond van Spicy! (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 13:37

Hallo!
Ik heb aantal mod's gepb't waar dit topic moest komen Bloos Ze hadden aangeraden om het hier te plaatsen. Sorry als het verkeerd staat!

(Dag 1) 14 November 2008 (Vrijdag) kreeg mijn pony Spicy een wond net boven de kroonrand aan zijn rechter voorbeen. We weten niet precies hoe het was gebeurt maar we dachten dat het zo was gebeurt. Ik had na het rijden Spicy vastgezet aan de staldeur (dus al een domme fout), hij was aan het schuren met zijn halster aan de waterbak. De waterbak viel er af en hij schrok. Hij ging hangen en trok zo de deur naar zich toe. Waarschijnlijk was hij met zijn hoef onder de staldeur gekomen. Ik had hem toen losgehaalt. Opeens begon het gigantisch te bloeden, het bloed spoor er uit. Gelukkig was de staleigenaar in de stal naast die van Spicy, die pakte de slang om zijn wond te spoelen, al snel hadden we in de gaten dat het te erg bloedde. De staleigenaar heeft met doeken geprobeert de wond dicht te drukken. Ik ben mijn instructrice gaan bellen, die kwam met spoed. We hadden daarna meteen de dierenarts gebelt. Tot die tijd heb ik op de koude grond gezeten en de wond dicht gedrukt.
De dierenarts was al snel bij ons, die had er even na gekeken. Toen werd er een druk verband aangelegt.
http://i39.tinypic.com/2wn9tae.jpg

We kregen nog rolletjes mee zodat we die avond konden verwisselen.
'S avonds toen we hem uit de stal haalde om het verband te verwisselen, kwamen er weer allemaal bloedafdrukken op de grond. We hadden toen de dierenarts weer gebelt en die kwam weer. Het verband was omhoog geschoven en dat was niet de bedoeling. Dus hij legde een verband er over heen en dan ook onder zijn hoef door. Dit moest tot de volgende dag blijven zitten.
http://i40.tinypic.com/nxlwk.jpg

(Dag 2) De dierenarts kwam weer. Het verband werd verwisseld. Toen het oude verband er af was bloedde het nog een klein beetje. Hij kreeg een laag watte en drukverband, daar moest hij 2 dagen mee doen.
Afbeelding

(Dag 4) De dierenarts kwam het verband weer verwisselen. Toen we het oude verband er af haalde was het bloeden gelukkig gestopt. Er zat nog geen korst op maar een soort van pudding achtig laagje. Er werd weer verband om gedaan en hij kwam over 3 dagen terug.

(Dag 7) Het verband werd weer verwisseld. Er zat nog steeds geen goede korst op. De dierenarts vertelde dat Spicy zeker 4 tot 6 weken echt niks mocht doen. Doordat Spicy zolang moet stilstaan werd hij helemaal 'gestoord' , hij werd vervelend en luisterde helemaal niet meer.
We kregen nog antibiotica pasta zodat de wond niet zou ontsteken verder.
De dierenarts zou nu niet meer komen, het verband moest er op blijven zitten. Als er iets mis ging moesten we bellen.

(Dag 9) Omdat we toch maar met Spicy in beweging moesten blijven liepen we wel eens met hem naar de club (niet zo ver). Alleen door het gesleep over de grond ging het verband aan de onderkant van zijn hoef open. Hij sleepte niet echt met zijn been, hij liep ook totaal niet kreupel maar hij zette zijn hoef wel gewoon op de grond, daardoor kwamen er gaten in.

(Dag 10) We hadden Spicy een grote sok omgedaan, zodat het verband niet vies werd.
http://i43.tinypic.com/6qfh5l.jpg

(Dag 15) Het verband werd er af gehaald. Er werd wondspray in gespoten (vond hij niet leuk Nagelbijten / Gniffelen ) . We moesten de wond goed schoonmaken. Dat ging nogal moeilijk omdat we dat er niet uit kregen door middel van spoelen.
De wond zag er zo uit:
(Link ivm dat sommige mensen er niet zo van houden, bloed niet).
http://i42.tinypic.com/2ptv19s.jpg

Langzaam zijn we gaan stappen. Hij heeft een klein stukje wei gekregen, net klein genoeg om niet te kunnen rennen. We hebben hem nou 1 keer echt uit laten razen omdat hij niet meer te houden was.. Zijn spanningen waren weg en hij was een stuk makkelijker.
We hebben de wond eerst nog iedere dag in een emmer met badedas gedaan zodat al het vlas en verkeerde korst uit de wond kon gaan. Nu , na 6 weken is de wond al bijna dicht.
Ik ben al begonnen met longeren. Hij heeft nog wel een bult net boven de wond, we dachten eerst aan wildvlees maar dat is het niet. De bult moet na een jaar weg zijn.
Hij heeft er totaal geen last van gelukkig. Lachen Hij staat ook alweer vrolijk gras te eten op zijn knieën. ROFL
Afbeelding

Vragen mogen altijd gesteld worden!

Lys_

Re: Genezing van de wond van Spicy! (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:41

wat fijn dat alles weer goed gaat Haha!!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:43

marije gelukkig dat alles nu weer goed gaat!

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:44

echt wat was het vreselijk meid, maar zo gelukkig dat het nu gewoon gelukkig weer stapje voor stapje beter gaat meid Haha!
jullie komen er samen doorheen Lovers

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:58

Was echt zo erg Marije, Gelukkig gaat het weer beter met Spicy nu!

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:02

Gelukkig gaat het beter met Spicy, want het zag er echt niet fijn uit

Hopelijk kan je over een tijdje weer alles Lovers

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:05

Fijn dat het weer hersteld is Marije! Lovers

LietJ_RobJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:09

Gelukkig gaat het weer goed met die jonge pony van je! *LOL*

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:12

Gelukkig dat Spicy weer beter is meid! Lovers

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:36

Fijn dat Spicy weer Spicy is Lovers

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:06

Wouw het gaat goed met spicy zo te zien Lachen

die laatste foto is wel erg grappig Nagelbijten / Gniffelen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:50

Gelukkig dat het zo netjes geneest.
Jullie hebben ook geluk dat de kroonrand zelf onbeschadigd gebleven is waardoor de hoef gewoon kan blijven groeien.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:29

Aukelizzy schreef:
Jullie hebben ook geluk dat de kroonrand zelf onbeschadigd gebleven is waardoor de hoef gewoon kan blijven groeien.

Nou dat weten we nog steeds niet zeker.. De dierenarts vertelde dat het nog steeds kan zijn dat de hoef niet meer groeit Scheve mond

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:09

wisky als de hoef niet goed aangroeid?
heb er niet zo veel verstand van maar het ziet er naar uit.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:11

heaven schreef:
wisky als de hoef niet goed aangroeid?
heb er niet zo veel verstand van maar het ziet er naar uit.

Dan weet ik nog niet..

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:49

fijn dat spicy goed opkanpt.
Ziet er goed uit!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:57

de wond ziet er super uit zeg!! Ik ben blij voor je dat het zo goed heelt! !:)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:09

Gelukkig maar dat het weer beter gaat met Spicy Marije, ik hoop echt dat alles gewoon weer helemaal goedkomt! Lovers

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:58

WiskyBokjes schreef:
Aukelizzy schreef:

Nou dat weten we nog steeds niet zeker.. De dierenarts vertelde dat het nog steeds kan zijn dat de hoef niet meer groeit Scheve mond

Dat zou heel vervelend zijn zeg.
Goed in de gaten houden en als blijkt dat de hoef niet netjes doorgroeit zou ik zo snel mogelijk advies inwinnen bij van Nassau (hoofcare).
Maar hopelijk is dat niet nodig en blijft het herstel zo voorspoedig gaan.
We zullen duimen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:52

Ik krijg kriebels van kroonrandwonden... Maar deze lijkt wat hoger te zitten. Fijn dat het goed lijkt te genezen!! Mijn paard heeft 1,5 jaar een kroonrandwond opgelopen, zij had echt de kroonrandgeraakt met boven de wond nog een stukje kroonrand. Was dus wel even flink duimen of het goed zou komen, maar inmiddels is de wond helemaal uitgegroeid. Een mooie stabiele hoefgroei is er nog niet, maar er is een hoefgroei, dus dat is mooi. Die bonken, deuken en andere oneffenheden nemen we dan maar voor lief Lachen

Zo te zien op de laatste foto gaat het ook prima met je paardje en heeft hij er niet veel last van! Hopelijk gaat het herstel voorspoedig!! Ach gut

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:04

Zo te zien op de foto is de kroonrand net gemist. Das echt een geluk bij een ongeluk zoals hier al paar keer is vernoemd Ja

Verder ziet t er netjes uit en hebben jullie goed gehandeld! Beterschap met hem!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 18:59

Ik heb gister weer gereden. Ja
Hij liep opeens een beetje kreupel aan de longeerlijn, alleen onder het zadel toen ik er op zat niet. Bloos!