*Sputolysin en dan toch wormenkuur/enting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

*Sputolysin en dan toch wormenkuur/enting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 21:17

Mander krijgt sinds vrijdag sputolysin.

Nu moet hij deze week zijn herhalingsenting krijgen. Ik heb hem zonder boekje gekocht, dus moet ik opnieuw de basis doen.

Ook moet hij eigenlijk een wormenkuur krijgen (begin dec. de laatste gehad).

Met die wormenkuur kan ik nog wel ff wachten, maar is het slecht als hij toch ge-ent wordt?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:37

nee hoor

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:55

Ik zou voor de zekerheid even wachten. Die medicijnen heeft ie niet voor niets gekregen, dus is een extra infectie (want dat is tenslotte een enting) niet echt bevordelijk voor zijn gezondheid. Ik zou wachten tot een week na het einde van de medicijnen. Kan dit niet ivm verlopen enting, informeer dan even bij de da.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:17

Ik zou het ook even informeren. Een telefoontje is zo gepleegd en dan weet je het.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:15

Ik zou even overleggen met je DA.
Omdat je zit met de basisenting. Ik ga uit van alleen influenza/tetanus. Er zit verschil in de tijd tussen beide vaccinaties bij verschillende vaccins. Bij nobi-equenza T wordt 4 weken aangegeven terwijl bij Equip FT en Prevacun NT dit tot 6 weken wordt aangeraden. Dan ben je misschien net over het voeren van de sputolysin heen.

Sputolysin zorgt ervoor dat het slijm in de luchtwegen beter oplost en vrijkomt zodat je paard het op kan hoesten. Dit is na 4 dagen (na stoppen met voeren) al zo goed als volledig uit het lichaam verdwenen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 13:29

Thanx Jantien!

Deze basisenting mag tot maximaal 7 weken na de eerste gegeven worden begreep ik van een DA.

Het is niet slim om het nu te doen. Dus eerst even wachten tot hij van de sputolysin af is.

Bovenstaande voor degene die ook met deze vraag zitten/komen te zitten.