oudere pony, hoefkatrol -> toekomst?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

oudere pony, hoefkatrol -> toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:11

Na lang wikken en wegen vraag ik het dan toch aan de bokkers.

Mijn Candy heb ik net 2 jaar geleden gekocht, ik reed haar toen al bijna 2 jaar. Een pony die haar job wel kent, superbraaf, tilde haar voeten toen slecht op maar dat kwam omdat ze niet doorgereden werd (stond op onze pensionstal voor een paar ruiters zonder eigen paard)
Ze durfde wel eens struikelen en zo heeft ze me eens een bijna gebroken neus bezorgd.
Toen ik haar kocht gingen we stevig aan de slag, we vonden het gaspedaal en voor het eerst kon mijn instructrice het 'vooruit, vooruit, vooruit' geroep staken.

Tegen deze zomer aan vond ik Candy echter maar matjes soms en ja, zo nu en dan sloeg ze weer een voet om. Half augustus, net na haar 24ste verjaardag, liep ze opeens erg stijf. Op aanraden van instructrice pure MSM gaan voeren, na 10 dagen sloeg dit aan. Toen zakte ze in draf opeens een keer door haar voorhand, gelukkig wist ze NET op tijd recht te krabbelen. Drie weken later, uit het niets, hetzelfde scenario in galop. Ik kwam bij bewustzijn toen ik al op de grond lag. We constateerden dat het een put of zo geweest moest zijn aangezien ze voordien niet gestruikeld had. Weer drie weken later, 4 passen galop en daar lagen we, ik sleutelbeen gebroken.

Toen had ik het gehad, veearts erbij, die vond haar niet 100% lopen en die merkte ook op dat ze bokbenig stond (daar wist ik dus niets over Bloos en het is nochtans te zien als je weet waar je op moet letten). Ze smeet zich niet bij het draven, wat ik dus al een tijdje vond, maar ja, 24 is ook niet niks. Voeten verdoven, en toen liep ze opeens bij het verdoven van de kogel rechts wel met een zweefmoment. Mijn meisje had pijn en had dat weer niet laten zien (ze heeft een hoge pijngrens)
Röntgenfoto gemaakt, en rechts waren er 'wolkjes' in het bot te zien, conclusie: hoefkatrol

Dierenarts gaf een spuit in de voet met gewrichtsvloeistof en ontstekingsremmer. Daarnaast moest ik de MSM blijven voeren, ze moest op roll-off ijzers en Luwex (gel) gezet worden, tenen goed kort houden en natuurlijk: ondersteunend rijden, achterhand eronder etc. Kreeg ik toch van iemand commentaar: hoefkatrol, dat is einde verhaal!

Na 3 dagen stalrust, 14 dagen stappen en vervolgens langzaam weer aan de slag. Echter, 9 dagen geleden (ze was toen net 7 weken geleden door de hoefsmid behandeld), zakte ze door haar achterhand en vervolgens kon ze vooraan de boel niet meer rechthouden, dus sloeg ze met bijrijdster de grond op. Instructrice constateerde dat tenen al wat lang werden. Maar de rest van de week geen problemen bij mij (ik rijd nu wel veel stap en beetje draf aangezien ik net geopereerd ben aan dat sleutelbeen, in feite mag ik nog niet rijden). Deze vrijdag bij bijrijdster weer bingo, ze struikelde om de 5 passen en meisje durfde niet verder rijden. Helaas komt onze hoefsmid pas maandag (normaal was hij hier al vrijdag).

Ik heb dus volgende vragen:
- is dit effectief einde verhaal? Ik weet dat de schade onomkeerbaar is, maar betekent dit stadium al dat ze niet meer berijdbaar is? Wanneer zouden/hebben jullie in(ge)zien dat rijden te gevaarlijk werd bij een paard met beenproblemen? Pony geeft zelf geen pijn aan en wil dolgraag werken. Volgens mijn dierenarts en instructrice is er geen direct probleem aangezien ze niet kreupel loopt en elk paard valt wel eens.

- kan het zijn dat grootte en gewicht een rol gaan spelen? Mijn bijrijdster is nog 5 cm langer dan ik, en ik geloof ook zwaarder, ik ben zelf 1,73 lang en 63 kg zwaar (zonder uitrusting), pony is 1,48, slanke NRPS
Volgens instructrice ben ik niet te groot of te zwaar en kan deze combi wel.

- in hoeverre spelen hoefijzers en te lange tenen hier een rol in? maw moet ik al bij wijze van spreken vooraf mijn hoefsmid gaan boeken, nog voor ze te lang gaan worden, stipt op 6 weken? Normaal loopt Candy in de winter makkelijk 7 tot 8 weken met dezelfde ijzers rond, zo traag groeit haar voet dan. Ik voer nu wel Veteranensupplement van NAF bij, maar daar zit toch niet zo veel hoefgroeibevorderend spul in dacht ik.

- wat is het vooruitzicht in het algemeen voor een ouder dier met hoefkatrol? Mijn dierenarts heeft me eigenlijk te verstaan gegeven dat ze het proces niet kunnen omkeren maar wel heel erg afremmen, en aangezien ze wil werken en niet mankt een behandeling wel zin heeft. Hoe zien jullie dat? Moet ik me toch voorbereiden op het feit dat dit geen feest meer is maar eerder een korte after-party? Ik heb al in de Wiki gekeken, maar die is vrij algemeen...

Alle suggesties en verhalen zijn welkom. Ik heb nu het idee dat ik wat achter de feiten aanhol en niet goed besef waar ik aan toe ben en hoe ernstig dit wel is.

Mungbean

Re: oudere pony, hoefkatrol -> toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:17

Op deze leeftijd zou ik kiezen voor pijnbestrijdende oplossingen indien je perse wilt blijven rijden. Persoonlijk zou ik niet meer rijden.
HKO is een vorm van artrose, als ze het pas op zo'n late leeftijd gekregen heeft zal het niet zo snel te maken hebben met de manier van rijden of hoefstand is mijn mening. Ik weet echter dat er ook heeeele andere meningen bestaan. Het is aan jou om een overweging te maken waarmee je met je zelf door 1 deur kan.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:28

het is niet dat ik per se koste wat het kost wil blijven rijden, maar pony werkt echt heel graag en ik wil niet het kind met het badwater weggooien maw ik wil alle info graag hebben voor ik een keuze maak, daarom dat ik dus mijn vraag hier post.

Paardrijden is nl nooit verantwoord...

Ik dacht dat haar HKO niets met artrose te maken had, en dat het gewoon pech was als een dier HKO krijgt, net zoals mensen kanker krijgen, of zie ik dat nu weer verkeerd bij haar?

Ik heb ook al zoiets gelezen over rechtrichten en Antoine de Bodt, maar eerlijk: ik zie het in mijn situatie niet zo zitten om beestje op trailer te zetten en elders te lessen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:31

Artrose is een verzamelnaam voor alles wat te maken heeft met een chronische ontstekingsreactie in het bot. Spat, OCD en HKO horen daar dus allemaal bij. Ik zou ook niet meer gaan adb-en en dat soort dingen. Is leuk als je nog 20 jaar voor je hebt. Goede hoefsmid erbij halen die hem zo gunstig pijnvrij mogelijk kan zetten en vooral eerlijk zijn tegen jezelf. ALs hij duidelijk plezier heeft met rijden, heeft op de wei zetten ook niet veel zin, maar blijf dan wel erg alert en probeer zo ontlastend mogelijk te rijden en dus weinig in de bak of op slechte wegen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:40

bij ons zijn er 2 mogelijkheden:
- de bak
- buiten wandelen op asfalt

Een goed onderhouden bak moet toch kunnen? Bij ons is de buitenbak net deze zomer heraangelegd, met vezels erin (dat witte vlokken spul). Ik heb ondertussen wel door dat onze binnenbak zo slecht ligt dat dit een no go-area wordt

En dat pijnvrij houden baart me nog het meeste zorgen, want mevrouwtje huppelt zelfs door met openbarstende bleinen Verdrietig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:46

Zenuwsnede is nog een twijfelachtige optie maar dan krijg je wel de halve wereld over je heen. Bespreek de opties met je DA tot je je overtuigt voelt van jouw keuzes. Keuzes laten afhangen van wat men hier zegt is nooit verstandig. Iedere situatie en ieder paard is anders en jij en je paard moeten vrede hebben met je keuzes. Wat de rest van Holland zegt is zwaar ondergeschikt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:54

zenuwsnede = nee, danku Boos!

mijn da heeft zoiets van: ze mankt niet (terwijl ze een hoge pijngrens heeft) dus is het zo erg allemaal niet, mocht ze weer beginnen kwakkelen weer spuit erin

maar hier hebben we nou niet direct een paard met hoefkatrol op stal gehad, vandaar dat ik geen idee heb van het verloop van deze ziekte, en zeker niet bij oudere dieren

hoopte hier mensen te treffen in een gelijkaardige situatie

je laatste opmerking snijdt helemaal hout, dan mag zelfs de groot-moefti van sjakkamakka staan roepen dat ie paars ziet, het is MIJN pony en MIJN beslissing
maar een beetje extra info is natuurlijk nooit weg he Knipoog

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:01

Bij mijn paard is een aantal jaren geleden ook hoefkatrolontsteking en hoefkraakbeen verbening geconstateerd. Mij werd verteld dat paarden met hoefkatrolontsteking vaak struikelen doordat ze een verminderd gevoel hebben in hun hoeven waardoor ze dus oneffenheden niet opmerken.
Grootte en gewicht lijken mij geen rol spelen hierin.
Ik denk dat het o.a. belangrijk is dat je in een niet al te hobbelige bak gaat rijden.
Zenuwsnede is wel erg drastisch. Als de hko niet te erg is dan moet het met speciaal hoefbeslag ook lukken.
Heeft de veearts nog wat gezegd over hoe erg de hoefkatrolontsteking is?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:08

ik heb het hem zelf gevraagd, en toen zei hij dat hij het op een 3 schatte, maar röntgen geven daar nooit een compleet beeld van

hoe gaat het met jouw paard en rij je nog?

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:18

Blijft altijd lastig te zien van een rontgenfoto, maar het is ook logisch bij een ouder paard dat niet alles er meer op en top uitziet.
Het is nu ongeveer 2 jaar geleden dat het geconstateerd werd. Ik heb haar toen op speciaal beslag laten zetten (een balkje met siliconen), 3 weken daarna liep ze weer helemaal goed. Sindsdien is ze nooit meer kreupel geweest en ze staat nu zelfs op een gewoon ijzer. Ik rij wedstrijden met haar en doe alles wat ik met een gezond paard ook zou doen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:20

dus jij hebt geen inspuitingen voorgeschreven gehad?
hoe hebben ze dan de ontsteking behandeld?

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:29

Nee er zijn geen inspuitingen aan te pas gekomen, ze heeft toen antibiotica gehad en een poeder (soort glucosamine) wat tevens ook pijndempend was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:31

foxy80 schreef:
zenuwsnede = nee, danku Boos!

Haha, ik zou het zelf ook niet doen hoor, maar de optie bestaat natuurlijk wel.

Ik heb meerdere paarden met HKO van dichtbij meegemaakt, maar die waren wel al allemaal kapot op zeer jonge leeftijd. 1 daarvan blijft maar ellende hebben, zelfs op de wei. Een ander is naar een recreatie ruiter gegaan en volgens zeggen gaat het heel goed. Echter was dat net als met jouw pony, die gaf niets aan en heeft geen 1 stap kreupel gelopen. Ik ben dan zelf te bang dat het rijden stiekum zeer doet en wilde er na de constatering ook niet meer op. Correct siliconen beslag werkt vaak geweldig, maar dan moet je niet de goedkope variant hebben en een hoefsmid die er voldoende ervaring mee heeft anders drukt het alleen maar meer.
Klassieke inspuitingen ben ik geen voorstander van, werkt toch maar een zeer beperkte tijd en doet soms meer kwaad dan goed.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:29

Mijn merrie heeft HKO 3/4 op beide voorbenen, dus ik weet wat het is zeg maar.

Normaal gesproken kun je een paard met HKO wel berijden mits het dier zelf aangeeft daartoe in staat te zijn. Mijn merrie struikelt bijv niet tijdens het rijden. Het feit dat jouw paard zeer veel struikelt en zelfs ook door de achterhand gaat, lijkt me zonder meer een duidelijk teken dat hij niet meer te brijden is, al zeker niet veilig.
Het is bovendien voor een paard ook telkens een zeer nare ervaring om te vallen en het risico dat een struikeling eindigt in een valpartij is uiteraard veel groter als er een ruiter op zit, omdat hij dan minder de mogelijkheid heeft om zijn evenwicht op tijd te herstellen.

Eigenlijk zit ik vrij direct in je verhaal: op een pony die zoveel moeite heeft (op dit moment) moet je niet gaan rijden! Alleen niet om het paard zelf! Probeer eens eerst te kijken wat nog de mogelijkheden zijn om de soepelheid te verbeteren zodat hij beter op zijn eigen benen blijft lopen. Dat kun je zien door aande hand te stappen en als je paard dat aankan, te longeren. Je kunt supplementen proberen (mijn merrie doet het erg goed op Proflex met glucosamine, msm,duivelsklauw).

Pas als je paard zonder jou erop weer goed loopt kun je aan rijden denken! Het belang van het paard staat voorop, het rijden moet pas daarna komen. Speciale trainingsmethoden hebben alleen zin als je abosluult zeker weet dat het paard geen pijn heeft en dit soort oefeningen onder het zadel aan kan!

De opmerking van je instructrice dat elk paar wel eens valt vind ik erg vreemd. Een paard valt nl helemaal niet onder normale omstandigheden! Ja, als je in zeer oneffen terrein rijdt of aan het springen bent kan er wat misgaan, maar een paard dat dressuurmatig in de bak gereden wordt valt niet zomaar! Struikelen moet al niet, maar vallen is echt geen normaal voorkomende situatie. (Want hoe vaak zie jij andere paarden vallen?)

edit: ik zie nu dat je pony een merrie is, dus moet je in plaats van 'hij' 'zij' lezen! Knipoog

Veel sterkte met het maken van je keuzes en beslissingen. Probeer je hart te volgen, maar gebruik daarbij wel je verstand, dat is het beste advies dat ik je kan geven in jouw geval ...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 04:56

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet een expert ben in hoefkatrol maar ik heb wel goed nieuws;
Ik heb namelijk enkele jaren een verzorg paard gehad met hoefkatrol. Deze merrie is begin twintig en loopt als een zonnetje. En dat terwijl we toch enkele keren dachten dat ze naar de slacht zou moeten.
Ze wordt gewoon (altijd buiten) gereden.
Natuurlijk doen we geen hele rare dingen maar ze kan desnoods nog twee uur lopen.
Ook gewoon draf en galop dan.

Dit alles kan dankzij een speciale rijmethode. Komt neer op rug ontspannen en kont eronder.
Deze methode is ontwikkeld door een man in belgie. De eigenaresse van dit paardje heeft hier lessen in gevolgd.
Ik weet de naam van de man nu niet maar zal m van de week even navragen en dan posten.

Wat ik zeg, van de katrol zelf weet ik niet veel maar ik weet zeker dat je nog jaren plezier kan hebben van je paardje!!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 09:02

@simodi
het hangt echt van dag tot dag af, de ene dag niks aan het handje, de andere dag (wel in een andere piste) zakte ze dus door haar achterhand
bij het stappen durft ze wel steeds een voet omslaan, gewoon omdat ze dan vaak niet oplet wat ze doet. Zelfde met uitstappen met lange teugel.
Mijn instructrice bedoelde meer dat elk paard wel eens durft struikelen, zeker als ze hun voeten al vanzelf minder goed optillen als die van mij.
@zodiacje
die man is Antoine de Bodt
maar ik heb al een goede instructrice, ik zou niet weten waar ik deze methode zou moeten volgen en bovendien vind ik het niet verantwoord een dier van 24 op de trailer te gaan zetten om elders te lessen
mijn instructrice is trouwens zelf van het principe, eerst de kont eronder en actie achteraan, en daarna volgt de rest wel

maar er is dus niet direct iemand met een ouder paard dat hoefkatrol kreeg toen het al over de 20 was?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:04

[quote="foxy80
maar er is dus niet direct iemand met een ouder paard dat hoefkatrol kreeg toen het al over de 20 was?[/quote]

Mijn merrie is 14, dus ook niet echt jong meer .... en was dus 12 toen HKO is vastgesteld.

Ik vind het overigens wel een verschil of je paard 'wel eens' srtuikelt of echt valt!
Ik heb ook een meriie (inmiddels 24 en met pensioen) die arttrose heeft en vanaf haar 20 ook erg ging struikelen. Dat is vergelijkbaar met jouw paardje, en in feite kun je artrose ook vergelijken met HKO. Wij zijn meerdere keren in de galop over de kop geslagen en in de draf tilde ze soms haar voeten zo slecht op dat ze struikelde. Op een gegeven moment heb ik toen ok besloten om niet meer te galoperen onder het zadel en toen ze nog slechter/onzekererd liep om haar met pensioen te doen, toen was ze 20.

Dus ik denk dat je ook reeel moet zijn, 20 is al een heel behoorlijke leeftijd en als ze dan zulke ernstige klachten krijgt zul je toch moeten bedenken of ze niet ook aan haar pensioen toe is. En dat kun je best rustig afbouwen er naar toe, maar is denk niet dat het reeel is om met een 20-jarig paard dat zo slecht loopt (op dit moment) een nieuwe trainingsaanpak (rechtrichten, De Bodt) op te gaan pakken ... Bovendien, de kans is groot dat ze er ook (veel) pijn aan heeft, want HKO en artrose gaan vaak met pijn gepaard.
Maar dat is mijn persoonlijk mening he.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:37