Mijn Candy heb ik net 2 jaar geleden gekocht, ik reed haar toen al bijna 2 jaar. Een pony die haar job wel kent, superbraaf, tilde haar voeten toen slecht op maar dat kwam omdat ze niet doorgereden werd (stond op onze pensionstal voor een paar ruiters zonder eigen paard)
Ze durfde wel eens struikelen en zo heeft ze me eens een bijna gebroken neus bezorgd.
Toen ik haar kocht gingen we stevig aan de slag, we vonden het gaspedaal en voor het eerst kon mijn instructrice het 'vooruit, vooruit, vooruit' geroep staken.
Tegen deze zomer aan vond ik Candy echter maar matjes soms en ja, zo nu en dan sloeg ze weer een voet om. Half augustus, net na haar 24ste verjaardag, liep ze opeens erg stijf. Op aanraden van instructrice pure MSM gaan voeren, na 10 dagen sloeg dit aan. Toen zakte ze in draf opeens een keer door haar voorhand, gelukkig wist ze NET op tijd recht te krabbelen. Drie weken later, uit het niets, hetzelfde scenario in galop. Ik kwam bij bewustzijn toen ik al op de grond lag. We constateerden dat het een put of zo geweest moest zijn aangezien ze voordien niet gestruikeld had. Weer drie weken later, 4 passen galop en daar lagen we, ik sleutelbeen gebroken.
Toen had ik het gehad, veearts erbij, die vond haar niet 100% lopen en die merkte ook op dat ze bokbenig stond (daar wist ik dus niets over

Röntgenfoto gemaakt, en rechts waren er 'wolkjes' in het bot te zien, conclusie: hoefkatrol
Dierenarts gaf een spuit in de voet met gewrichtsvloeistof en ontstekingsremmer. Daarnaast moest ik de MSM blijven voeren, ze moest op roll-off ijzers en Luwex (gel) gezet worden, tenen goed kort houden en natuurlijk: ondersteunend rijden, achterhand eronder etc. Kreeg ik toch van iemand commentaar: hoefkatrol, dat is einde verhaal!
Na 3 dagen stalrust, 14 dagen stappen en vervolgens langzaam weer aan de slag. Echter, 9 dagen geleden (ze was toen net 7 weken geleden door de hoefsmid behandeld), zakte ze door haar achterhand en vervolgens kon ze vooraan de boel niet meer rechthouden, dus sloeg ze met bijrijdster de grond op. Instructrice constateerde dat tenen al wat lang werden. Maar de rest van de week geen problemen bij mij (ik rijd nu wel veel stap en beetje draf aangezien ik net geopereerd ben aan dat sleutelbeen, in feite mag ik nog niet rijden). Deze vrijdag bij bijrijdster weer bingo, ze struikelde om de 5 passen en meisje durfde niet verder rijden. Helaas komt onze hoefsmid pas maandag (normaal was hij hier al vrijdag).
Ik heb dus volgende vragen:
- is dit effectief einde verhaal? Ik weet dat de schade onomkeerbaar is, maar betekent dit stadium al dat ze niet meer berijdbaar is? Wanneer zouden/hebben jullie in(ge)zien dat rijden te gevaarlijk werd bij een paard met beenproblemen? Pony geeft zelf geen pijn aan en wil dolgraag werken. Volgens mijn dierenarts en instructrice is er geen direct probleem aangezien ze niet kreupel loopt en elk paard valt wel eens.
- kan het zijn dat grootte en gewicht een rol gaan spelen? Mijn bijrijdster is nog 5 cm langer dan ik, en ik geloof ook zwaarder, ik ben zelf 1,73 lang en 63 kg zwaar (zonder uitrusting), pony is 1,48, slanke NRPS
Volgens instructrice ben ik niet te groot of te zwaar en kan deze combi wel.
- in hoeverre spelen hoefijzers en te lange tenen hier een rol in? maw moet ik al bij wijze van spreken vooraf mijn hoefsmid gaan boeken, nog voor ze te lang gaan worden, stipt op 6 weken? Normaal loopt Candy in de winter makkelijk 7 tot 8 weken met dezelfde ijzers rond, zo traag groeit haar voet dan. Ik voer nu wel Veteranensupplement van NAF bij, maar daar zit toch niet zo veel hoefgroeibevorderend spul in dacht ik.
- wat is het vooruitzicht in het algemeen voor een ouder dier met hoefkatrol? Mijn dierenarts heeft me eigenlijk te verstaan gegeven dat ze het proces niet kunnen omkeren maar wel heel erg afremmen, en aangezien ze wil werken en niet mankt een behandeling wel zin heeft. Hoe zien jullie dat? Moet ik me toch voorbereiden op het feit dat dit geen feest meer is maar eerder een korte after-party? Ik heb al in de Wiki gekeken, maar die is vrij algemeen...
Alle suggesties en verhalen zijn welkom. Ik heb nu het idee dat ik wat achter de feiten aanhol en niet goed besef waar ik aan toe ben en hoe ernstig dit wel is.