Zie hier waar er Rhino heerst:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:27

Ik heb van mijn DA begrepen dat enten rhino niet uitsluit. Het zou zou er alleen voor zorgen dat de gevolgen minder ernstig zijn. Dat wil dus niet zeggen dat je paard er niets aan overhoud.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:31

weet er iemand of er al rhino geconstateerd is in omg eindhoven? of iig brabant??

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:49

Hou dit topic aub over WAAR er rhino is geconstateerd, of het een gerucht is, of dat het ook werkelijk bevestigd is door een DA.
Vragen over het wel of niet nut hebben van een (paniek)enting en evt reacties graag in de andere topics. Zie oa het sticky.

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:47

Update vanuit Noord Brabant.

Op 2 plekken is vermoedelijk Rhino geconstateerd.

- De Mortel
- Mierlo

De da was gister middag bij ons op stal om het bericht door te geven, in totaal 3 paarden zijn inmiddels overleden. Er zijn echter geen authopsies verricht...
Die zijn nodig om officieel vast te stellen dat de doodsoorzaak rhino is.
Dat de paarden besmet waren is wel zeker. Verdrietig

Groetjes Danielle

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:48

Hoi Danielle,
Als ik het goed begrijp is het dus niet helemaal zeker dat het Rhino is. Hebben ze bij jullie toch extra maatregels genomen met vervoer of bezoekers op stal. Mierlo komt namelijk steeds dichter bij Den Bosch en ik moet zeggen met een drachtige merrie op stal wordt ik toch wel erg nerveus. Hopelijk kun je en wil je mijn vragen beantwoorden.
Groetjes en veel sterkte dat het bij die drie paarden blijft

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:14

Hoi Beppies,

Het probleem met dergelijke dingen is, dat wanneer de paarden zijn overleden ze aan de hand van de authopsie de doodsoorzaak vast moeten kunnen stellen. Als de eigenaar daar geen toestemming voor geeft, of het is door andere omstandigheden niet mogelijk om authopsie te verrichten mogen de dierenartsen niet met 100% zekerheid zeggen dat de doodsoorzaak rhino is.

Die paarden waren wel al ziek van te voren, rhino besmetting is dus wel bevestigd. De da kan alleen niet zeggen of de dieren aan rhino overleden zijn, of door andere omstandigheden gestorven zijn. Maar ja...dat kunnen we denk ik wel op onze vingers uittellen...

Ik weet dat de getroffen stallen dicht zijn, en vervoer ten strengste afgeraden wordt. Bij ons op stal (Bakel, erg dicht bij de Mortel) wordt geadviseerd niet naar andere stallen te gaan, niet naar wedstrijden te gaan en de dieren zo veel mogelijk op eigen erf te houden.
Donderdag worden ze bij ons allemaal geent, en veel dieren krijgen extra vitaminen bij gevoerd. Maar ja, die wedstrijden... 28 maart gaat er bij ons 1tje naar de NK in Ermelo, en als dat niet afgelast wordt rijdt zij dus wel gewoon. Maar er is nog niets aan de hand, dus moet gewoon kunnen.

Groetjes Danielle

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:42

Hoi Danielle,

Vreemd zeg dat vervoer afgeraden wordt en niet verboden. Heb vanmorgen begrepen dat ivm de vogelpest die er nu heerst en je in b.v. een toezichtsgebied zit en kippen hebt lopen (wat veel paardenmensen hebben) je niet van huis mag met de trailer of onder de man dit om verspreiding van de besmetting te voorkomen. En als er iets heerst wat de voor de paarden schadelijk is dan wordt er alleen iets aangeraden. Stom toch dat ze altijd een beetje geheimzinnig doen over Rhino. Ik hoop dat de enting helpt bij jullie paarden. Weet je ik durf de paarden bij ons niet te laten enten en zeker de drachtige merrie niet omdat ik gehoord heb dat als je paard al wat ziek is en een enting krijgt hij/zij heel ziek kan worden, klopt dit eigenlijk wel of is het een waanidee van mezelf omdat ik het niet goed begrepen heb, misschien kun jij dit eens vragen aan de da. Bedankt en zal duimen dat het bij jullie wegblijft

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:46

he bah! mierlo en bakel ligt echt dicht bij helmond en eindhoven zeg!! ik begin me nu toch redelijk ongerust te maken

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:58

Zijn er al Rhino gevallen bekent in verder Zuid/west holland???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 19:38

Zo ver ik heb begrepen is er wel rhino in Mierlo, maar niet in De mortel.

Mierlo had veel contact met De stap in De Mortel en vandaar heeft deze zijn deuren preventief gesloten.
Het Zwarte water in de Mortel heeft dit voorbeeld gevold.

Maar mochten jullie meer zekerheid weten, laat het aub horen.
Kawa staat namelijk ook in de Mortel, maar dan op een andere stal

moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:51

in mierlo is onderussen weer een paard overleden (ingeslapen) waarvan de rhino al in et bloed zat, hier is ook een paard al eerder overleden met een ongeboren veulen
wij staan met onze paarden in nederwetten en lopen ook al een beetje in de stress
kheb net bij men eigen pony koorts gemeten en ze had 38,04 (ernstig?? Verward )

groetjes monica

gillian

Berichten: 4424
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:05

sj*t zeg....
aankomend weekend gaan er een aantal van onze manege op concours in MIERLO!!!!
ik heb de staleigenaresse al gewaarschuwd maar die doet eigenlijk heel laconiek Frusty zal allemaal wel meevallen Lips are sealed
tot haar oogappeltje morgen dood op stal ligt Frusty
morgenochtend belt ze de veearts om te vragen of dat het wel waar is
ik zit em dus flink te nijpen...als ze gaan en brengen het virus mee naar onze stal, wie betaald dan de rekening als al die paarden ziek worden?
wie vergoed de emotionele waarden van bv mijn paard mocht ie komen te overlijden?
ik heb die stal in mierlo al gemaild of dat die wedstrijd wel doorgaat, als de staleigenaar er niet achteraan zit doe ik het zelf wel!!
weten jullie misschien een officiele site van bv een dierenarts oid die de plaatsen waar het al is geconstateerd doorgeeft?
van zo'n "simpel" internetforum geloven ze het dus niet.....
toedeledoki
gillian

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:17

Nee....dat weet ik niet, je kunt anders wel even Dierartsen praktijk Gemert bellen, die hebben ons ingelicht over de rhino uitbraken.

Die stal waar je moet rijden Gillian, is dat de Nieuwe Ark?

Groetjes Daan

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:24

Volgens de vrouw van mijn baas is er geen rhino in Mierlo.
Het paard met veulen dat daar is overleden had volgens hun geen rhino.
Volgens hun is het geen rhino omdat de rest van de stal niet is besmet.

Hier bij mij op het werk zijn ze goede vrienden van de eigenaar van de springstal waar de merrie met het veulen is overleden. En het zou dus niet waar zijn. Want met de andere paarden is alles ok.

Groetjes
Denise

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:37

ik heb net de telefoon opgehangen met dap Gemert
Volgens hen is er in Mierlo wel aangetoond dar er rhino is.
En omdat er enkele paarden van Mierlo naar "de stap" in de Mortel zijn gegaan zijn die betrefende paarden op de stap in carantaine (hoe schrijf je dat, zelfs word geeft me geen opties ,dus erg fout geschreven Lachen )geplaatst, maar er is daar alleen sprake van voorzorg en geen rhino.

En hun hadden via Utrecht te horen gekregen dat Mierlo dus wel een geval van rhino was.

Aldus dap Gemert.


met dank aan fitzroy
het is quarantaine Haha!

Erg he, die nederlandse taal van me Bloos

gillian

Berichten: 4424
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:01

ondertussen hebben ze bij ons ook de veearts gebeld en die bevestigde het dus ook.
in mierlo is een paard overleden aan rhino.
de wedstrijd gaat gewoon door, maar onze ruiters mogen er niet heen van de staleigenaar.
gelukkig maar....
ik hoefde zelf niet te rijden maar een aantal ruiters van onze stal wel, idd de nieuwe ark, zij mogen dus niet naar mierlo.
toedeledoki
gillian

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:30

In mierlo zijner drie paarden overleden, en in nuenen is er een stal verdacht, omdat zij onlangs nog getraind hebben op de besmette stal in mierlo.

hebrino

Berichten: 356
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 11:23

moontje schreef:
in mierlo is onderussen weer een paard overleden (ingeslapen) waarvan de rhino al in et bloed zat, hier is ook een paard al eerder overleden met een ongeboren veulen
wij staan met onze paarden in nederwetten en lopen ook al een beetje in de stress
kheb net bij men eigen pony koorts gemeten en ze had 38,04 (ernstig?? Verward )

groetjes monica


he moontje!
dit was dus het tweede paard in mierlo, op diezelfde stal was nog een paard besmet maar die lijkt er bovenop te zijn (die is dus niet dood!) en in de mortel is er ook een ziek... (uit zeer betrouwbare bron Knipoog)
Maak je niet te druk he Ach gut jouw paardje had net hard gewerkt toen we de temperatuur opgemeten hadden! als je je echt zorgen maakt doen we t vanavond nog wel n keer voor de zekerheid! ik snap trouwens niet dat er mensen zeggen dat dat paard uit mierlo met t veulen niet aan rhino dood is gegaan, want dat is wel zo, het bloed is getest!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 11:40

Is er in Nuenen ook al Rhino?????????
Ik begin ook aardig in de stress te raken nu. Brr.. moet dr niet aan denken dat er bij ons straks ook Rhino heerst!
Moon, weet je al wat nou de presieze symptonen zijn van Rhino? Heeft Gil dat allemaal? Hoop het niet...

hebrino

Berichten: 356
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:43

Nathalie schreef:
Is er in Nuenen ook al Rhino?????????
Ik begin ook aardig in de stress te raken nu. Brr.. moet dr niet aan denken dat er bij ons straks ook Rhino heerst!
Moon, weet je al wat nou de presieze symptonen zijn van Rhino? Heeft Gil dat allemaal? Hoop het niet...

de percieze syptomen kun je hier overal lezen, maar wat ik weet van mierlo was: koorts (hoge) dikke benen, verlamming. Gil heeft nix hoor! die had net springles gehad toen we dr temperatuur opgemeten hadden, duzzz... in nuenen is nix zeker, was alleen verdenking! (opwettenseweg)
zie je wel weer op stal! (Onyx is trouwens wel verkouden!) getsie...
groetjes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:03

LiSSy schreef:
weet iemand hoe het zit met twente en in de buurt van eindhoven??


in mierlo is een geval van rhino.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:19

En waar in de mortel is er 1 ziek.
Bij de stap?

En is dat 1 van die paarden die van Mierlo afkwam of een andere?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:52

moontje schreef:
in mierlo is onderussen weer een paard overleden (ingeslapen) waarvan de rhino al in et bloed zat, hier is ook een paard al eerder overleden met een ongeboren veulen
wij staan met onze paarden in nederwetten en lopen ook al een beetje in de stress
kheb net bij men eigen pony koorts gemeten en ze had 38,04 (ernstig?? Verward )

groetjes monica

en ik sta met mijn paarden in Nuenen en hier gaat intussen een gerucht rond dat er ook in Nuenen een geval is. Pas morgen zullen we weten hoe of wat. En waar sta jij? bij teunissen of bij Dekkers? Ik sta vlak bij de king stables waar ze ook benauwd zijn omdat er drachtige merries rondlopen.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:09

In Mierlo is er in ieder geval wel Rhino, want onze manegeeigenaresse heeft aan de da gevraagd om het te melden als er iets aan de hand zou zijn. En de da had dus al gebeld, nu moet Emeraldo verplicht geent worden....

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:12

Maar ik denk dat mensen die hun paard niet vervoeren en ook niet bij andere paarden in de buurt staan geen risico's lopen. Rhino kan nl niet door de lucht gaan. Dus alleen als een besmet paard op een afstand van ongeveer 3 a 4 meter is van jou paard kan hij het krijgen. Anders niet. Want ik heb toch wel het idee dat veel mensen zich zorgen maken terwijl dat niet nodig is. (Wel heel lief hoor!!)