Zie hier waar er Rhino heerst:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:47

Ik heb dus gehoort dat Rhino zich ook door de lucht kan verspreiden..??
Desiree, moontje staat bij ons op stal.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:54

Nathalie schreef:
Ik heb dus gehoort dat Rhino zich ook door de lucht kan verspreiden..??
Desiree, moontje staat bij ons op stal.

het maakt niets meer uit nathalie: Marion wiegmans van de king stables heeft naar de praktijk in St. Oedenrode gebeld. het geval in Nuenen had een andere doodsoorzaak dan Rhino, dus het was loos allarm. GEen reden tot paniek!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:58

Dat heb ik ook gehoord Nathalie. Dat het zich wel degelijk in beperkte mate dan, niet over km-ers, door de lucht kan verspreiden.

Even een vraagje voor Emeraldo. Van wie moet jou paard verplicht gevaccineerd? Ik heb te horen gekregen dat het juist heel link is om een paard nog te gaan vaccineren als Rhino al in de buurt is. Je verzwakt nl tijdelijk je paards afweer en verhoogt dus de kans dat hij het krijgt! Het vaccin is nl het verzwakte virus!

Laat je even weten hoe of wat? Ik ben erg benieuwd naar de rede

linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:59

er wordt hier gezegd dat er bij de stap in de mortel iets aan de hand is... maar wat dan? willen jullie me dat asjeblieft zeggen, want daar rijd ik paard en thuis staat mijn eigen pony. dus moet ik uitkijken dat het niet wordt overgebracht.

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:33

tja...vermoedelijk rhino he? Haha!
Het verhaal gaat dat er bij de Stap OF paarden in quarantaine staan, OF besmet zijn.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:43

Adrienne, waarom vaak in paniek geent wordt omdat de eigenaren van de paarden en stalhouders dan nog het gevoel hebben iets te doen wat goed is. Helaas is de kennis van de meeste veeartsen op dit gebied ook maar minimaal en doen het gewoon (broodwinning? wie zal het zeggen). Ja, enten kan gevaarlijk zijn zoals jij al had aangegeven. Plus dan een eenmalige enting absoluut geen zin heeft en pas werkzaam zou zijn na een tweede of derde enting. Dus het is nutteloos geld uitgeven en je paard ook nog risico laten lopen.

oester

Berichten: 1287
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:15

Ik hoorde net van een vriendin van mij dat ze van de veearts uit st. oederode heeft gehoord dat er in de mortel 2 paarden zijn overleden... Iemand nog nieuws? Ik sta ook bij Nathalie op stal in Nederwetten en begin me ook redelijk zorgen te maken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:16

oester schreef:
Ik hoorde net van een vriendin van mij dat ze van de veearts uit st. oederode heeft gehoord dat er in de mortel 2 paarden zijn overleden... Iemand nog nieuws? Ik sta ook bij Nathalie op stal in Nederwetten en begin me ook redelijk zorgen te maken.

opbellen. dat is de enige manier om er achter te komen.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:04

mmm, nog geen rhino in de buurt van overijssel???

Ik wens jullie allemaal veel sterkte....

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:19

Adrienne schreef:
Dat heb ik ook gehoord Nathalie. Dat het zich wel degelijk in beperkte mate dan, niet over km-ers, door de lucht kan verspreiden.

Even een vraagje voor Emeraldo. Van wie moet jou paard verplicht gevaccineerd? Ik heb te horen gekregen dat het juist heel link is om een paard nog te gaan vaccineren als Rhino al in de buurt is. Je verzwakt nl tijdelijk je paards afweer en verhoogt dus de kans dat hij het krijgt! Het vaccin is nl het verzwakte virus!

Laat je even weten hoe of wat? Ik ben erg benieuwd naar de rede


Wij staan op een pensionstal. En omdat het niet helpt om 1 of 2 paarden te enten, moet iedereen maar meteen geent worden, ik ben het er ook niet mee eens.

moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:20

ik denk dat je nu beter niet als wel kan enten eigenlijk....

hebrino

Berichten: 356
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:48

Desiree"]
[quote="moontje schreef:
in mierlo is onderussen weer een paard overleden (ingeslapen) waarvan de rhino al in et bloed zat, hier is ook een paard al eerder overleden met een ongeboren veulen
wij staan met onze paarden in nederwetten en lopen ook al een beetje in de stress
kheb net bij men eigen pony koorts gemeten en ze had 38,04 (ernstig?? Verward )

groetjes monica

en ik sta met mijn paarden in Nuenen en hier gaat intussen een gerucht rond dat er ook in Nuenen een geval is. Pas morgen zullen we weten hoe of wat. En waar sta jij? bij teunissen of bij Dekkers? Ik sta vlak bij de king stables waar ze ook benauwd zijn omdat er drachtige merries rondlopen.
[/quote]

wij (moontje en hebrino) staan bij teunissen. maar daar is nog geen rhino hoor! het is trouwens de "versie" die verlammingsverschijnselen veroorzaakt, dus of je een merrie hebt of een ruin, het blijft oppassen. ik heb vandaag gehoord dat dat paard in de mortel inmiddels ook overleden is.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:04

Rhino kan zelfs overgedragen worden door vliegen of door het slijm op kleren, dus niet alleen door direct contact!
En door enten word de kans op rhino geminimaliseerd, ook als andere paarden niet geent zijn...

linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:21

zijn er in de mortel echt paarden overleden? toch niet van manege de stap he. please.... zeg me .... en zowel kunnen jullie namen geven van de paarden?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:38

Emeraldo schreef:
Wij staan op een pensionstal. En omdat het niet helpt om 1 of 2 paarden te enten, moet iedereen maar meteen geent worden, ik ben het er ook niet mee eens.


Ben nu in de zelfde situatie beland als jij Emeraldo. Uit voorzorg gaat ook bij ons de pension stal minstens 2 weken dicht (incubatie tijd voor Rhino)en willen ze de paarden preventief vaccineren. Ik ben hier toch niet heel erg gelukkig mee. Maar heb waarschijnlijk ook geen keus

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:51

let even op of er bij jullie geen dragende merries staan. Ik wist niet dat Lanna drachtig was. En nu ik het wel weet (ze is ongeveer 6 a 7 maanden drachtig) mag ik niet meer enten van de veearts. De kans dat ze spontaan aborteert na de enting is te groot!

moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:01


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:01

shampielover"]
zijn er in de mortel echt paarden overleden? toch niet van manege de stap he. please.... zeg me .... en zowel kunnen jullie namen geven van de paarden?
[/quote]
waarom bel je nou niet de veeartsenpraktijk daar? die zou op de hoogte moeten zijn.


[quote="Anya schreef:
let even op of er bij jullie geen dragende merries staan. Ik wist niet dat Lanna drachtig was. En nu ik het wel weet (ze is ongeveer 6 a 7 maanden drachtig) mag ik niet meer enten van de veearts. De kans dat ze spontaan aborteert na de enting is te groot!

ja adrienne, dat bedoelde ik, daar moet je Marion voor waarschuwen want die heeft ook 2 drachtige merries staan. enten zal ze eerder kwaad doen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 21:07

In Mierlo zijn nu twee gevalen bekend van Rhino. Wat vreemd is dat er een paard overleden is dat niet van stal weg is geweest en daar zijn ook geen bezoekers geweest. Hoe het dier het heeft gekregen is een raadsel.

Er zou eigenlijk dit weekend een wedstrijd zijn op onze manege. Die heeft onze manege eigenaar afgezegd. Maar ik geloof dat die wedstrijd wel gewoon doorgaat in Geldrop.

In ieder geval. Wij mogen niet meer van het terrein af. Mogen wel maar dan mogen we dus niet meer terug. Manege kinderen zijn vriendelijk doch dringend verzocht schone kleding aan te treken en ze mogen de paarden niet meer aaien of voeren. Maar of ze zich daar aan houden?

Ik vind het maar akelig dichtbij. Mijn paard is wel geent tegen Rhino maar is de enige van stal. Heeft dus niet echt veel nut, in mijn ogen.

Bleeh word er helemaal akelig van. Verdrietig

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 21:16

rhino kan inderdaad door de lucht versprijt worden maar, het kan maar een paar meter niet ver. het belangrijkste is dat je jonge dieren die net van de wei komen of nieuwe paarden heel goed laat enten en paarde die niet geent zijn ook niet toelaat op je bedrijf dan ken er inpriciepe niets gebeuren maar ja zeg nooit nooit he het kan natuurlijk altijd en o ja je moet de hele stal laten enten want als je de helft maar ent dan heeft het weinig tot helemaal geen zin

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:05

Ik hoorde van onze dierenarts dat er in Mierlo inmiddels 3 en misschien zelfs 4 paarden gestorven zijn. Hopelijk komt er nu toch echt snel een einde aan de ze ellende. Vandaag worden Jolande en mijn 3 paarden geent samen met de rest van de paarden op stal. Dus nu maar duimen dat er geen ziek worden. Er staan nl 2 paarden bij ons op stal die ooit eerder gevaccineerd zijn en een week lang dood en dood ziek zijn geweest. Deze eigenaren zijn nu behoorlijk nerveus, ik ook wel een beetje na dat ik dat van hen hoorde.

Weet iemand hier meer van? Paarden die heel ziek worden na vaccinatie tegen Rhino?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:17

Indoor brabant is inmiddels voorbij, ben benieuwd of de hel nu inderdaad losbarst zoals Marion voorspelde.

moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:58

hey desiree klopt et dat marion der stal al dicht gegooid heeft???

ik hoop dus eigenlijk niet dat et onze kant opkomt....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:13

moontje schreef:
hey desiree klopt et dat marion der stal al dicht gegooid heeft???

ik hoop dus eigenlijk niet dat et onze kant opkomt....


Yep, vraag maar aan Adrienne, die staat daar namelijk. ER mag geen paard meer van het terrein af en er weer op. Nu gaan ze de paarden daar ook vaccineren.

Bij Teunissen is er totaal geen sprake van, als je nagaat dat mensen van de rijvereninging van BUITENaf nog mogen komen rijden. Ook bij ons op stal heerst geen paniek, ze zien het niet zo hard komen.

verder, zie deze topic van tychon, die ook bij de king stables staat:
[MD] Rhino

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:51

Ludora, mijn paard is ook al eerder tegen Rhino geent, zij is niet ziek geweest hoor !! Het veulen heeft ook net na de geboorte een Rhino spuit gekregen en die had ook niets. Adrienne Mack is zelfs al gevoelig voor 'gewone' brokken (basis en sportbrok maar ook andere medicijnen) het is gewoon een gevoellig paard.