epileptische aanval!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arabiangirl

Berichten: 62
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: zuid limburg(NL)

epileptische aanval!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 16:30

ik verzorg een stel paarden waarvan 1schimmel ruin van 30, we gingen rijden, normaal loopt hij super snel (ook al is hij al 30 hij wil altijd de snelste zijn) dit keer niet, hij liep wel nog maar was erg sloom voor zijn doen. toen stroomde er een hele boel schuim uit z`n mond en begon hij te schokken. wij hadden snel het zadel afgedaan en hem een deken op gelegt, eerst dachten we dat hij koliek had omdat hij konstand naar z`n buik keek. maar toen we met hem probeerde te lopen wou hij geen stap meer verzetten. 1tje van ons belde snel de eigenaresse, ondertussen hadden wij het paard op stal gezet, hij begon echt heel erg te schokken,
toen de eigenaresse kwam belde ze meteen de DA. het paard viel tegen de muur van de stal, volgens de DA was het een epileptische aanval, hij gaf het paard een spuitje en toen was het weer goed.

komt dit vaker voor bij paarden?
komt dit omdat hij al zo oud is?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 11:27

Ik heb ook een paard gekend die dit had, zij had het regelmatig. Viel plotseling neer en begon te schokken, later stond ze op alsof er niks aan de hand was. Elke keer weer eng om te zien natuurlijk.
Deze merrie was wel vrij oud, ik weet niet of ze het haar hele leven al had.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 11:46

Ik heb eens 'n keer een verhaal gehoord: een ijslandse pony, waarvan de eiegenaar wist dat hij epileptie had, had op het strand een toeval gekregen, vlak bij het water en toen kwam werd het vloed, ze hebben de pony toen met hulp van een ander paard naar boven moet slepen anders was het vedronken.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 16:03

Lijkt me sterk, zo lang duurt zo`n toeval gewoonlijk niet, het duurt meestal wel langer dan 10 minuten voor het van eb naar vloed is.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 17:16

het leek mij ook een sterk verhaal, maar aan de andere kant, ik heb stage gelopen in de verstandelijk gehandicapte zorg, bij deze mensen komt epeleptie ook veel voor en als ze een toeval hebben gehad zijn ze dood moe.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 17:22

flair schreef:
Lijkt me sterk, zo lang duurt zo`n toeval gewoonlijk niet, het duurt meestal wel langer dan 10 minuten voor het van eb naar vloed is.


Dat is een groot misverstand.
Er zijn zowel bij mensen als bij dieren ontzettend veel verschillende vormen van epilepsie.

Ikzelf heb ook epilepsie, en moet zeggen dat dit er wel veel op lijkt.
Echter de pony is al heel oud, en het zou ook een herseninfarct kunnen zijn, of iets in die richting.
Er is pas geleden ook een topic geweest over een pony die epilepsie had, klik op Zoeken en typ het woord 'Epilepsie' in, je vindt dan vast wat meer info en wat je het beste op zo'n moment kan doen.

Sterkte voor jullie en de pony!