Heeft mijn paard Ataxie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Heeft mijn paard Ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:19

Hoi,

Ik heb een aantal dingen gelezen over ataxie en vind daarbij een aantal overeenkomsten met mijn paard.
Zo loopt mijn paard in stap altijd in telgang, ook stapt hij met zijn achterbenen wat vreemd, hij 'slingert' ze iets naar buiten als hij ze wegzet.
Soms als hij in de land of stal staat en heeft even stilgestaan dan zwaait hij ook altijd even met zijn achterbeen (link erger dan rechts) het lijkt net alsof het dan stijf is oid en hij het even 'los' moet maken.
Ik heb er zo geen foto's/filmpje van, hij loopt ook redelijk kort van achteren maar ik dacht altijd dat dat kwam doordat hij een erg korte rug heeft en behoorlijke lange stelten Vork
Ik heb mijn paard nu al 4.5 jaar en rijd alleen recreatief en hij lijkt er verder geen last van te hebben maar ik vroeg het me toch af,
Zou dit Ataxie kunnen zijn?

Naranga

Re: Heeft mijn paard Ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:22

Wel meer paarden stappen in telgang, dat is een rijtechnisch probleem en dus ook zo op te lossen. Zeer weinig paarden bewegen hun benen puur recht naar voren, net als bij mensen. Misschien dat er wat aan de hand is, maar niet te snel spoken zien.

En simpele test voor ataxie is de staart optillen en 'omklappen' tegen de rug aan, als je geen weerstand voelt is er waarschijnlijk iets mis. Let op, sommige paarden zijn gewoon heel relaxed met hun staart en laten er alles mee doen zonder weerstand te geven.
Je kunt ook altijd de da eens laten komen/kijken

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Naranga op 04-12-08 17:25, in het totaal 2 keer bewerkt

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:23

wat doet je paard als je de achterbenen kruist? Dus het ene been over het andere been zet? En kun je de staart gewoon optillen? of voel je weerstand?

Dat zijn hele kleine testjes die je kunt doen... echter ben ook ik geen da. En wil je uitsluitsel zul je de da erbij moeten halen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:26

Naranga schreef:
Wel meer paarden stappen in telgang, dat is een rijtechnisch probleem en dus ook zo op te lossen. Zeer weinig paarden bewegen hun benen puur recht naar voren, net als bij mensen. Misschien dat er wat aan de hand is, maar niet te snel spoken zien.

En simpele test voor ataxie is de staart optillen en 'omklappen' tegen de rug aan, als je geen weerstand voelt is er waarschijnlijk iets mis. Let op, sommige paarden zijn gewoon heel relaxed met hun staart en laten er alles mee doen zonder weerstand te geven.
Je kunt ook altijd de da een laten komen/kijken

Ik heb 3 jaar lang geprobeerd het telgangeren rijtechnisch op te lossen (met verschillende instructies) maar dit is niet gelukt, hij doet het ook in het land overigens.
Je bedoeld de staart naar boven 'opvouwen' zeg maar? mijn paard laat alles toe dus denk niet dat hij daar snel op zal reageren dmv tegendruk oid maar zal het straks eens proberen...
Ik heb wel eens een DA horen fluisteren (ik liep erlang op stal) van goh dat zou wel een een wobbler kunnen zijn, ik had toen geen idee wat het was en wist eerst ook niet dat het een DA was en heb er geen aandacht aangeschonken maar twijfel nu toch een beetje.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:34

Probeer het achterbeen kruizen eens...kijken wat ie doet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:36

achterbeen kruisen? hoe bedoel je dat precies, zijn ene been oppakken en voor de ander langs zetten?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:37

Dit is precies wat mijn 2 jarige ook doet. Geen rijtechnisch probleem dus... Knipoog Mijn VA is weleens geweest hiervoor, en dacht niet aan ataxie, maar dit paardje is dan ook nog erg jong. Meer slapte in de spieren nog...

Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:38

cp112 schreef:
achterbeen kruisen? hoe bedoel je dat precies, zijn ene been oppakken en voor de ander langs zetten?

jup Lachen
probeer dat eens en kijk wat hij doet. En meldt het hier even:)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:39

ok zal ik zo even doen als er iemand bij is, heb er 3 in het land staan namelijk en dan gaat het wat lastig in je eentje.
zal het straks even melden Ja

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:41

Even een paar foto's misschien is hier goed te zien hoe kort hij van achter is. (treed slecht onder)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:41

grrr schreef:
Dit is precies wat mijn 2 jarige ook doet. Geen rijtechnisch probleem dus... Knipoog Mijn VA is weleens geweest hiervoor, en dacht niet aan ataxie, maar dit paardje is dan ook nog erg jong. Meer slapte in de spieren nog...

Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Kan.
Maar ataxie kan door veel dingen komen. bv. trauma van een valpartij, verkeerd gereden enz enz

Heb wel eens een veulen van 5 week in handen gehad. Die was gevallen tijdens een raceronde door de wei. liep daarna ook zwaar beroerd, die had wat scheef in de nek

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:42

Van een vorige eigenaar heb ik gehoord dat mijn paard op zijn 12e spierbevangen is geweest (hij is nu 20), en behoorlijk ook. Zou dat een aanleiding kunnen zeijn eventueel?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:43

Het zou mij niets verbazen als er in de nek/hals iets niet goed zit.

Al eens een kraker o.i.d. erbij gehad?

spierbevangen kan heel goed een reden zijn. laat hem eens nakijken!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:44

heb er nog nooit wat bijgehad, alleen een (achteraf niet zo betrouwbare) masseuse die opperde dat hij kissing spines had....
hij zou nog geen jaar meer lopen, ben sinds toen 3.5 jaar verder

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:45

trouwens nog iets wat ik me nu bedenk, hij is niet (of in ieder geval heel slecht) nageeflijk te rijden.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:45

cp112 schreef:
heb er nog nooit wat bijgehad, alleen een (achteraf niet zo betrouwbare) masseuse die opperde dat hij kissing spines had....
hij zou nog geen jaar meer lopen, ben sinds toen 3.5 jaar verder

Hmm.

Ik zou er een betrouwbaar iemand bijhalen. Die de botjes en spieren goed kan bevoelen en wellicht het deze of gene weer rechtzetten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:23

Misschien kun je er eens een fysio of osteo bij halen. Waarschijnlijk zit er iets scheef of niet helemaal lekker.
Bij dit verhaal zou ik in elk geval niet gelijk aan ataxie denken.
Wie je ( als je het echt verder zou willen laten onderzoeken) er ook eens bij kan halen is steffie. Top veearts naar mijn mening en kijkt net dat beetje verder als een reguliere veearts.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:30

Mijn haflinger liet zich "vallen" op de trailer en voor ik hem kocht heb ik hem om deze reden laten testen op ataxie.
Michiel Schepers is geweest en zei dat de testen met achterbenen kruisen en de staart optillen GEEN goede informatie geven.
Is voor mij alweer ruim 10 jaar geleden, dus weet niet meer waarom hij tot de conclusie kwam dat het geen ataxie was.

Ik zou zelf ook eerst voor een consult bij een osteo/fysio gaan.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:33

ik weet niet precies wat je bedoelt chantal Haha!
maar als je een fysio nodig hebt , moet je virginia is proberen is super en heelveel respect voor het paard

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:42

Ik heb het getest met de achterbenen en staart optillen. Achterbenen kruisen wil hij niet, ik kan zijn been tot recht onder zijn middel brengen zegmaar en niet verder.

De staart kan ik helemaal optillen en op de rug leggen zonder tegendruk....

Wat is nu handiger om erbij te halen, een fysio of DA?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:57

cp112 schreef:
Ik heb het getest met de achterbenen en staart optillen. Achterbenen kruisen wil hij niet, ik kan zijn been tot recht onder zijn middel brengen zegmaar en niet verder.

Het gaat er bij die test om of hij zijn benen weer direct zelf terug zet.
Of hij er zelf benul van heeft dat hij heel apart staat en dat weer corrigeert en goed gaat staan.
Ik zou hem eens na laten kijken in een goede kliniek als je echt wilt weten of hij atactisch is of Wobbler heeft.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:00

hij wil helemaal niet overkruist staan, corrigeert dus direct, dat is dan toch juist goed of niet?

Ik ga het er eens met mijn DA over hebben, die komt binnenkort ook weer enten.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:21

cp112 schreef:
hij wil helemaal niet overkruist staan, corrigeert dus direct, dat is dan toch juist goed of niet?

Ik ga het er eens met mijn DA over hebben, die komt binnenkort ook weer enten.

Dat is heel goed! veel ataxie paarden blijven overkruist staan!

Als da toch langs komt kun je wel overleggen ja.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:27

Je paard recht laten lopen en dan zijn staart pakken en een beetje opzij trekken, een 'normaal' paard zal zijn benen overstappen om in evenwict te blijven, en een paard met ataxtie raakt de weg kwijt of zijn staart gaat verstijven.
Sowieso misschien handiger om de DA even te laten kijken.

En ik heb even naar je foto's gekeken en het kan ook erg goed zijn dat je paard een zwakke achterhand heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:50

Als ik je verhaal zo hoor en de foto's zo zie, dan denk ik aan een groot probleem in het bekken of in de lendenen.

HIj loopt echt niet makkelijk heb ik het idee.
Vooral die korte passen in de achterbenen, vind ik verontrustend.
Vind het verhaal niet echt klinken als ataxi.
Dat ie zijn benen niet wil kruisen duid des te meer op een probleem achter in de rug / bekken.

Hij is nu 20?

Een kraker kan wellicht wat doen, maar wat is wijsheid?
Als ie al jaren zo loopt, kan een kraker bij een paard op die leeftijd soms meer kapotmaken dan dat ie goed doet.

Ik zou zelf eerder kiezen voor fysio zonder kraken.
En een goed onderzoek door de dierenarts.