paard kan niet plassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 17:07

Terwijl ik net de stallen aan het schoonmaken was viel het mij op dat mijn paard probeerde te plassen maar dat dit niet lukte. Hij probeerde het echt een paar keer maar er kwamen maar steeds een paar druppeltjes.
Ik had hem net op nieuw stro gezet dus kon het goed in de gaten houden. Ik heb wel gezien dat hij gister nog gewoon heeft geplast en er zaten ook echt een aantal natte plekken in zijn stal.
Waar kan dit aanliggen en wat kan ik er al aan doen voordat ik er een dierenarts bij moet halen. Of moet ik direct een dierenarts inschakelen.

Deaglán
Berichten: 879
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:59

Als ik jou was zou ik iig de DA even bellen en hem alles uitleggen, dan kan hij volgens mij wel zeggen of het ernstig is of niet.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:04

ik denk juist eerder dat het anders zit...je had net nieuw stro er in?
kan heel goed zijn dat je dier zijn stal wilde "merken" maar al geplast had en zodoende niet meer dan een paar druppels er uit kon persen.

hoeft natuurlijk niet zo te zijn,dus zou het zeker in de gaten houden.
als hij blijft persen en er weinig komt zou hij wat last van de blaas kunnen hebben, door wat urine op te vangen kan de dierenarts dit bekijken.
eventueel even tempraturen om te kijken of hij ook verhoging heeft.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:06

Ik zou het goed in de gaten houden, onze kat die plotseling last had van blaasgruis (geen idee of dit bij paarden ook kan) was binnen 48 uur dood.
Mijn moeder was met hem naar de dierenarts en na het spreekuur zou hij geopereerd worden, een half uur later was zijn tong al blauw en waren zijn nieren er zo slecht aan toe dat de dierenarts hem onmiddelijk in heeft laten slapen.

Niet plassen is dus best riskant.

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:08

Prostaatproblemen misschien? (als het tenminste een oudere ruin is), een obstructie of inderdaad dat hij wilde plassen om te merken, maar even geen urine meer had.

Anoniem

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:09

Ik denk ook dat hij wilde "merken" Mijn paard moet altijd poepen als hij in zijn schone stal komt. Ook al heeft hij maar 3 bolletjes over.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 20:22

Ik dacht ook aan merken, maar hij probeerde het echt een paar keer, dus vond het een beetje vreemd.
Ik ga nu gewoon in de gaten houden of hij morgenvroeg plas plekken in de stal heeft anders ga ik de DA bellen.

Quattie
Berichten: 99
Geregistreerd: 16-03-06

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:21

Hey,

Mijn pony heeft dit ook eens gehad en had daarbij 41° koorts. Veearts gebeld, die temperatuur kwam nemen ed. Wanneer we een deken oplegden, plaste hij meteen...Toen is ook zijn koorts gezakt. Van de koude misschien?

Succes en hou ons op de hoogte!!!

nouckski
Berichten: 25
Geregistreerd: 03-11-08
Woonplaats: leiden

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:13

Heb ik ook ooit gehad met mijn oude ruin, de DA raadde me aan een flesje bier te geven. En dat hielp! 1 a 2 keer per week een heineken (ofzo..) deed in mijn geval wonderen!

hippiater
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-01-08

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:50

Ik heb voor dit geval vier mogelijkheden (in volgorde van waarschijnlijkheid):
- vage buikpijnklachten (= lichte koliek agv kramp milde verstopping, koorts, koude = nu vaak agv drinken!)
- markeergedrag (schone/andere stal!)
- blaas/urinewegproblemen (zeldzaam)
- nierproblemen (zeer,zeer zeldzaam)
Advies: Geef het paard een lichte deken en neem temperatuur met een goede! digitale thermometer > normaal (= in ieder geval onder de 38.2-38.3 *) >> Hou paard gedurende 2 uur in de gaten, bij verergering of niet verdwijnen van de klachten dierenarts bellen met als indicatie mogelijk beginnende koliek, als de temperatuur duidelijk verhoogd is zonder duidelijke reden (bv ruige buitenrit met lang haar) gelijk de dierenarts bellen, als er een mogelijke reden voor verhoging is hertemperaturen na 1-2uur met eventueel een andere thermometer.
Geen verdere symptomen: Rustig gaan slapen maar het paard nooit langer dan 8 uur zonder toezicht hebben.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 08:03

Gelukkig plaste hij weer na een deken opgelegd te hebben. Ook mijn dierenarts adviseerde wekelijks een flesje bier. Ga ze ik ze gewoon op zaterdagavond geven, hebben zij ook een feestje in het weekend!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:07

nouckski schreef:
Heb ik ook ooit gehad met mijn oude ruin, de DA raadde me aan een flesje bier te geven. En dat hielp! 1 a 2 keer per week een heineken (ofzo..) deed in mijn geval wonderen!



Dit advies geef ik ook altijd.
Geef maar elke dag een half flesje bier.
Bruin bier raad ik altijd aan, dat vinden ze vaak lekker en dat is ook nog eens enorm goed voor vacht en hoeven Knipoog

hippiater
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-01-08

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:15

Inderdaad, oude renpaarden behandeling, "pint of Guiness" Cool

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:34

Als het toch nog terug komt, zou je moeten denken aan een verstopping (darm).
Het lijkt of ze niet kunnen plassen, maar in werkelijkheid is het een koliekaanval in het beginstadium.
Bij een verstopping is wel: hoe sneller je erbij bent, hoe sneller het leed geleden is!
Mijn advies, nog even goed in de gaten houden (ik heb er genoeg mee te maken gehad!)

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:37

Huh, waar is dat bier voor dan???

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:15

Idd, bier doet wonderen. (niet alleen voor ons in het weekend Knipoog )
Flesje bruin bier per week en je zal zien dat plassen makkelijker gaat en dat in veel gevallen de hoeven en de vacht er ook nog eens beter van uit gaan zien!

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: paard kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:37

Bruin bier:
Bier onttrekt vocht uit het lichaam (gaan ze meer plassen), zit suiker in (is lekker) en vit. B (goed voor het collageen).
Toch zou het beter zijn om eerst te achterhalen wat de oorzaak is van het niet plassen.
Stel, dat je met een verstopping te maken hebt, dan is water aan het lichaam onttrekken nu net niet wat bevoordelijk is!
Over suiker hoef ik denk ik niets te zeggen....