Inslapen. Welk middel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:30

Naar aanleiding van mijn opmerkingen over het schietmasker.
Mods, dit is ook een euthanasie middel.

Er is een heel groot verschil tussen laten inslapen van oude, zieke en levensmoede paarden en het laten inslapen van een gezond paard die bijvoorbeeld een ernstige beenbreuk heeft gekregen.
De oude zieke paarden accepteren de euthanasie.
Het gezonde, beenbreuk, paard blijft vechten om in leven te blijven.
En dat is niet leuk om mee te maken.

Mannen zijn wat duidelijker en korter van gespreksstof.
Ook de paardentrailer moet wel eens een Bovag keuring ondergaan.
Cochise de eerste goedgekeurde en oudste hengst van het ICS Nederland.
Elina, K4 & K6 zoeken een goed tehuis.


Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:36

Ben ik met je eens, een gezond paard zal veel meer vechten tegen de narcose.

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:35

Als het euthanasie protocol goed wordt toegepast, dan kan je om het even welk middel gebruiken, maakt helemaal geen verschil. Het paard moet eerst gesedeerd worden, vervolgens wordt hij in slaap gebracht (anesthesie) en daarna wordt de dodelijke injectie gegeven. Maakt niet uit wat dit dan is, het paard is onder anesthesie. Je hebt hiermee NOOIT een gevecht en zowel oude als jonge paarden kan je er mee inslapen. Je moet het goed toepassen (lees: niet bezuinigen op middelen, maar voldoende toedienen), maar ieder paard kan je onder anesthesie brengen zonder gevecht. Geen enkel probleem. Vechten tegen het inslapen is enkel en alleen aan de dierenarts te wijten.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-08 15:24

Ik heb nu al heel wat info, thanx!

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:56

Mijn 3 jarige is vorig jaar ingeslapen met T61. Vooraf een lichte sedatie met Domosedan. Is i.v. gespoten met T61 en was binnen 5 sec. weg. Het is niet prettig een paard van de naald te zien vallen maar dit was een snelle manier. (noodgeval) Het beeld is me bijgebleven maar ben wel blij dat het zo snel is gegaan. Terwijl het z'n vechter was. Ik kan alleen maar positief zijn over T61. Ik werk zelf met kleine huisdieren en heb nog nooit problemen bij dit middel meegemaakt.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:51

Coliena schreef:
Als het euthanasie protocol goed wordt toegepast, dan kan je om het even welk middel gebruiken, maakt helemaal geen verschil. Het paard moet eerst gesedeerd worden, vervolgens wordt hij in slaap gebracht (anesthesie) en daarna wordt de dodelijke injectie gegeven. Maakt niet uit wat dit dan is, het paard is onder anesthesie. Je hebt hiermee NOOIT een gevecht en zowel oude als jonge paarden kan je er mee inslapen. Je moet het goed toepassen (lees: niet bezuinigen op middelen, maar voldoende toedienen), maar ieder paard kan je onder anesthesie brengen zonder gevecht. Geen enkel probleem. Vechten tegen het inslapen is enkel en alleen aan de dierenarts te wijten.



Ze vechten ook niet tegen het euthanasie middel, maar tegen de verdoving! (narcose/anesthesie)
Die dierenarts gaf echt wel genoeg, maar voor een paard is het heel eng om ongecontroleerd door zijn/haar benen te vallen.
Daar vechten ze soms tegen..

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:01

Don_Zhivago schreef:
Coliena schreef:
Als het euthanasie protocol goed wordt toegepast, dan kan je om het even welk middel gebruiken, maakt helemaal geen verschil. Het paard moet eerst gesedeerd worden, vervolgens wordt hij in slaap gebracht (anesthesie) en daarna wordt de dodelijke injectie gegeven. Maakt niet uit wat dit dan is, het paard is onder anesthesie. Je hebt hiermee NOOIT een gevecht en zowel oude als jonge paarden kan je er mee inslapen. Je moet het goed toepassen (lees: niet bezuinigen op middelen, maar voldoende toedienen), maar ieder paard kan je onder anesthesie brengen zonder gevecht. Geen enkel probleem. Vechten tegen het inslapen is enkel en alleen aan de dierenarts te wijten.



Ze vechten ook niet tegen het euthanasie middel, maar tegen de verdoving! (narcose/anesthesie)
Die dierenarts gaf echt wel genoeg, maar voor een paard is het heel eng om ongecontroleerd door zijn/haar benen te vallen.
Daar vechten ze soms tegen..


Ben het met Coliena eens. Als het goed gebeurt dus niet bezuinigen dan is er niks aan de hand. Mijn chef neemt altijd meer dan nodig om dit soort dingen te voorkomen. Beter duurder voor de mensen als de slechte ervaring voor zowel mens als dier. Werk nu zo'n 5 jaar voor haar en nog nooit problemen mee gemaakt.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:41

Heb nog nooit een paard zien vechten tegen de euthanasie. De truuk is om voldoende te sederen en het juiste anesthesie middel te gebruiken. Je hebt veel verschillende inductiemiddelen en sommige kunnen excitatie veroorzaken. Als wij onder anesthesie brengen, dan gaat het paard gewoon liggen, niks geen gevecht. Zelfs bij het meest hete paard! Dus wederom, als "vechten" optreedt, dan is er iets mis met het protocol!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:42

Het zou niet best zijn als een paard gaat vechten tegen een narcose, want dat zou betekenen dat het ook niet mogelijk is om een ziek paard onder narcose te brengen voor een operatie of een onderzoek zonder tegenspartelen.......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 53 bezoekers