rhino in Limburg (België)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

rhino in Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 19:42

hey
was net op het nieuws: er is rhino uitgebroken in Limburg (hier in België dus) Er waren al 5 paarden gestorven. Lieten ze dat nog zien hoe die paarden daar lagen, echt verschrikkelijk!
Ik ben bang dat het uitbreidt naar hier, ik ga proberen bij ons op stal alle paarden op het erf te houden.
Kan er iemand dringend de symptomen opnoemen aub? Mijn paard was vandaag nogal erg aan het hoesten en nu ben ik dus echt bang. Voor de rest zag hij er helemaal niet ziek uit ofzo...
xxx


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:00

Controleer de lichaamstemperatuur van je paard. Wanneer je dit iedere dag doet op een vast tijdstip dan weet je direct wanneer ze ziek zijn.
Symptomen zijn: snotneus, niezen, proesten, soms hoesten. Daarnaast hebben ze koorts, meestal met 2 pieken, tot zo'n 41 graden Celsius.
En natuurlijk ataxie en abortus.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 17-02-03 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 20:12

dankjewel!
Hij had wel wat een snotneus en hoestte af en toe. Hij is de laatste anderhalve week niet van het erf geweest, en daarvoor had hij niks, maja, kan door een ander paard komen. Als hij morgen nog hoest enzo, bel ik de DA.
bedankt!
xxx

Tasja

Berichten: 202
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: HEERHUGOWAARD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:26

Ja ik heb het net ook gehoord op de belgische zender en ze hadden al tien paarden verloren het was op een manege

Tasja is bevallen van Fugo

misshorsy
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: zutendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:06

is er iemand die weet of er bij dit virus perse koorts voorkomt mijn vriendin haar paard is erg ziek,gele snot en een behoorlijke infectie op de luchtwegen de da zegt dat zij dampig is ze heeft tot nu toe geen koorts gehad maar moet dat perse bij rhino???????

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:19

www.keerhoeve.nl/rhinopneumonie2.htm

Kijk eens op deze site, hier staat vanalles over Rhinopneunomie, wat het is, en over de besmetting en wat je het beste kunt doen met je drachtige merries enz. KIJKEN DUS!!!!!!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:33

Kim, waar in Limburg ergens?

Ik heb hier niet echt de mogelijkheid om elk nieuwsberichtje te volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 06:44

In Alken (vlak onder Hasselt)

misshorsy
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: zutendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 07:05

belsje de manege waar de rhino is uiygebroken ligt in Alken

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:27

oliebol, dat is in den Alius. Heb ik ook ooit nog gereden.

Verspreid zoiets vlug? Want de andere manège daar in het dorp grenst er zowat aan.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:30

De verspreiding hangt af van contact tussen paarden onderling en mensen en paarden. Ik neem aan dat de boel is dicht gegaan bij de eerste verdenking, maar je weet niet wat daarvoor al is gebeurd. De incubatietijd is 7-10 dagen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:12

Ik zei het gisteren al op dit forum. Maar ik ben dus ook erg bang. Maege lius ligt op 20min hier vandaan. Ik woon in Genk vlak bij Hasselt. ik ben er echt bang voor. Hopelijk sprid het niet te snel maar ik ben er bang voor. In ieder geval blijf ik weg bij alle andere paarden.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:00

in onze krant staat dat er bij meerdere plaatsen besmetting is geconstateerd. Blijf dus allemaal erg allert en verstandig: niet weg met je paard en blijf uit de buurt van andere paarden èn andere mensen die ook paarden hebben. Ook op die manier is een kans op het overbrengen van rhino.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:51

Ik neem aan dat als je paarden ge-ent zijn tegen Rhino dat je je dan niet al te veel zorgen hoeft te maken? Of zie ik dat verkeerd?

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 15:01

Je zit verkeerd Zwelgje. Dit is geen gewone Rino maar een nieuwe agressievere vorm. De 5 overleden paarden op Alius waren trouwens geent zeiden ze op het nieuws. Volgens het nieuws zouden zelf geenten paaden niet veilig zijn. Misschien best aan da vragen.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 15:03

Goh Boos! , hopelijk komt het maar niet bij mijn verzorgpony's .Want daar is net een nieuwe pony , maar die zal wel niet van Limburg gekomen zijn , dus denk niet dat het daar komt maar ja.Op de manege's heb je altijd kans , maar als het in Limburg is , is het een beetje ver , maar je weet nooit.Hopelijk heeft je paard niets KimS !

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 15:52

De enting tegen rhino geeft geen volledige bescherming tegen een veldvirus. Daar kan een geënt paard dus nog ziek van worden.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:50

Quinzy schreef:
Je zit verkeerd Zwelgje. Dit is geen gewone Rino maar een nieuwe agressievere vorm. De 5 overleden paarden op Alius waren trouwens geent zeiden ze op het nieuws. Volgens het nieuws zouden zelf geenten paaden niet veilig zijn. Misschien best aan da vragen.


Dan zal ik inderdaad even aan mijn arts vragen wat ik kan doen om het te vermijden.
Dan maar hopen dat het zich niet teveel uitbreidt en dat het weer straks beter wordt en dat de boel overwaait.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 18:10

Weten jullie waar het nog meer is geconstateerd. Als je een lijst maakt van alle plekken waar rhino is uitgebroken, weet je hoe groot de kans is, dat het in de buurt komt.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 20:16

hey
tot nu toe heb ik alleen nog maar van die ene manege gehoord in Alken. Verder nog niet. Die eigenaar zei op tv dat het wellicht overgebracht was door een besmet paard die meegebracht was naar een jumping.
Dus best een tijdje uit de buurt blijven van zo'n verzamelplaatsen als wedstrijden en maneges (tenzij je der staat natuurlijk)

Mijn paard zag er vandaag stukken beter uit (gelukkig!) ik heb hem maar 2 keer horen hoesten, toen hij buiten kwam en aan het lopen was (op de wei) dus gelukkig niet ziek...

Op het nieuws zeiden ze wel dat het een zeer agressieve vorm was van rhino en dat inenting niet helpt Boos!
Voor al degenen die daar in de buurt wonen: ik hoop dat jullie pony's en paarden gezond blijven!
xxx

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:32

hmm ik woon dus in zuid-limburg,en mijn paardje is hier geloof ik niet tegen ingeent,moet ik ff nakijken,wat zou ik dan nou het beste kunnen doen?toch even enten?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:06

Ik vraag me ook af of het nog helpt om nu te enten, trouwens, als het over de agressieve vorm gaat; helpt enten toch niet....
Mijn haf staat nog tot volgende week op een manege, daarna komt ze bij me thuis staan (op de wei)
Denken jullie dat het een slim idee is om haar zo snel mogelijk naar huis te halen? Om contact met andere paarden te beperken?? Ze staat er al wel de hele winter....

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:29

Het is allemaal wat met die Rhino. Ik heb het bericht op het nieuws gemist helaas. Mijn paard is tijdelijk bij een kennis gestald, ivm. training. De eigenaar van de stal waar ze normaal staat wil niet dat ze terugkomt, omdat hij een drachtige merrie op stal heeft en bang is dat mijn paard het rhino-virus meebrengt. Oke, daar kan ik dan wel inkomen, dus laat ik haar nog even op dat tijdelijke adres staan. Maar wat ik me dan wel afvraag is hij heeft een merrie op stal staan die bijna iedere week op concours gaat, is dat dan wel verstandig ??? Zij kan het toch ook meenemen vanaf het concours ??
Ik vind het een beetje hypocriet van hem..

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:48

Vaccinatie op grote schaal heeft wel zin, ik vraag mij af waar al die onwaarheden van komen.
Uit de krant:
Citaat:
Manèges dicht na uitbreken virus

Alle manèges in Limburg hebben gisteren hun poorten dichtgehouden voor vreemde paarden om de verspreiding van het agressieve paardenvirus in te dijken. Veeartsen zijn massaal op de baan om de paarden in te enten. Vandaag wordt mogelijk beslist om de geplande jumpings voor het komende weekeinde af te gelasten. Zoals u gisteren in onze krant kon lezen, heeft het agressieve rhinopneumonie-virus de voorbije week het leven gekost aan vijf paarden in de omgeving van Alken. De dieren werden ziek na een springwedstrijd in een plaatselijke manège. Gevreesd wordt dat de besmetting zich snel zal uitbreiden. Dierenartsen raden alle paardeneigenaars nu aan om hun dieren in quarantaine te houden.
Bij de meeste manèges worden sinds gisteren dan ook vreemde paarden geweigerd en worden de eigen paarden niet meer vervoerd. Ook de prestigiueze 'Europ Horse' in Hasselt vanaf 27 februari komt nu in het gedrang. Volgens mede-organisator Ludo Philippaerts zouden de controles op inentingen van paarden veel strenger moeten zijn. "Want dit soort epidemieën is meestal het gevolg van onzorgvuldigheid," zegt hij.
Volgens experten zijn paarden die een volledig vaccinatie-programma doorlopen veel beter beschermd tegen de ziekte.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 22:10

maar ik woon in limburg,zal ik mijn paardje nou toch inenten?zou het helpen?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Jet_33, maitestar23, MyWishMax, Phonix en 27 bezoekers