haflinger,3.5, slepend achterbeen,moeite met voetjes geven e

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

haflinger,3.5, slepend achterbeen,moeite met voetjes geven e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:19

Ik wil toch om wat advies of ervaringen in te winnen hier op medisch eens een topic aanmaken om te kijken of iemand dit verhaal herkend.

het gaat om mijn haflingermerrie van 3.5.
Als 2 jarige hebben we ze gekocht en vanaf die tijd tot nu is ze ontzettend gegroeid. Wel heeft ze altijd wat moeite gehad haar achterhand op een cirkel goed onder te brengen. De laatste tijd is dit toegenomen.
ik had verwacht dat het met weidegang en latere training wel beter zou worden.
Nu is het de laatste tijd juist toegenomen. Ook heeft ze nu zo'n 5 x van wat wij gezien hebben ( dus wie weet hoevaak) een flinke smakkerd gemaakt in de wei na een bok of galopje omdat het lijkt dat ze haar achterbenen niet vlug genoeg op de plaats kan krijgen om zichzelf op te vangen.
Ze is niet kreupel wel stijf en links achter lijkt ze te slepen.
ze heeft moeite met voetjes geven, ze wil/ kan het gewicht niet op 3 benen verdelen en neemt gelijk met een diepe kreun een brede stap opzij. het is geen onwil maar juist niet kunnen.
Mijn smid kent ze al wat langer en die kan haar gelukkig bekappen omdat hij weet dat ze dit probleem heeft.

Nu hebben we een osteopaat langs laten komen en deze heeft haar behandeld. van het vallen was ze inderdaad wat scheef en dit is opgelost. de osteopaat dacht echter aan een andere oorzaak, ze noemde spat en adviseerde ons foto's te laten maken.

Dit is afgelopen dinsdag gebeurd en gister kregen wij de uitslag.
Spat en OCD uitgesloten en verder geen afwijkingen te zien. een opluchting voor ons en haar maar wat is het dan wel?

A.s dinsdag komt onze veearts opnieuw om klinisch onderzoek te doen, we willen graag achter de oorzaak komen.

Bijkomend probleem wat misschien van belang zou kunnen zijn is dat mijn merrie is gaan schuren bij haar staartwortel ( pas sinds kort winterperiode) en dit neemt erger toe.
Ze krijgt geen krachtvoer meer en ze is deze week ontwormd voor lintworm maar ik verwacht niet dat dit de oorzaak is.
verder zondert ze zich regelmatig af van de groep en heeft wat opstart probleempjes als ze gelegen heeft.
Ze is wisselend levendig en rustig, maar is niet de vrolijke spring in het veld als die zij geweest is.

Ze heeft er dus echt last van en ik vermoed dus ook pijn.

Misschien dat iemand iets herkent in dit verhaal en ons advies kan geven of zijn ervaringen wil delen.
Ik wil een lijstje maken voor onze veearts met vragen die ik heb, zou het op prijs stellen als ik deze voor dinsdag zou hebben.
Dus als iemand suggesties, ideetjes of tips heeft.

Anoniem

Re: haflinger,3.5, slepend achterbeen,moeite met voetjes geven e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:20

Ataxie? Knieschijf die op slot zit?
MOeilijk dit, het kan zo veel zijn. Goed dat je de veearts er bij haalt!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:24

zou een osteopaat ataxie niet kunnen constateren?
Het is niet dat ze spontaan omvalt, het zou ons overigens niet verbazen als het probleem toch in de rug zou zitten.
Knieschijf lijkt me sterk want aan de hand zie je er niets aan en ook niet in beweging dat deze vast lijkt te schieten. Ze heeft overigens last van beide achterbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:27

Een osteopaat is geen dierenarts. En een atactisch paard hoeft niet persee om te vallen. Verder vind ik het een beetje gevaarlijk om via internet uitspraken te doen over wat er met het dier is en het is maar goed dat je het aan een dierenarts overlaat.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:28

het is moeilijk om het zo te weten te komen.
osteopaat kan er achter komen maar niet ieder.
ik had ook iets in die richting met mijn haflinger. alleen dat het vast schoot soms in de knie.
de arts zei ataxie en de osteopaat een zwakke spier.
na dat ik hem ergens anders heb neergezet is dit in een keer verdwenen en geen een van twee kan zeggen wat het is.

zou het toch eerst door een arts na laten kijken en je kunt altijd een osteopaat erbij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:33

Tiso, als je de openingspost even leest kun je zien dat de TS er al een osteopaat bij heeft gehad...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:33

osteopaat is al geweest Lachen
Vervelend van jouw haf, maar fijn dat het goed is gekomen Lachen

Ik weet dat een atactisch paard niet meteen om hoeft te vallen, dus dit is ook iets wat ik zeker aan mijn veearts zal vragen. Dank jewel.
Ik begrijp dat we het zo niet te weten komen, maar ik hoop zo geen dingen over het hoofd te zien wat hij zou kunnen onderzoeken. We willen gewoon heel graag de oorzaak vinden en ieders advies of ervaring is daarbij welkom Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:35

slappe spieren?...Ik doe ook maar een gok aangezien er uit de onderzoeken niks kwam. Sommige jonge paarden bewegen ook als een dweil wanneer de spieropbouw beter wordt word het bewegen ook beter vaak.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:43

als het een hond was zou ik aan hd denken... kunnen paarden dat ook krijgen?

succes ermee, ik hoop dat de dierenarts uitvogelt wat er mis is.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:46

jeetje wat vervelend zeg!

mijn paard sleepte een paar weekjes geleden ook met z'n achterbeen en wilde zn voet niet optillen,hij kon ook niet naar achteren stappen.bij hem zat zn knieschijf op slot.
denk alleen dat als dat het was dat de DA dat al opgemerkt had,of hebben ze daar niet na gekeken.

hoop voor je dat ze er snel achter komen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:58

ze kan gewoon naar achteren stappen, maar zal hier toch eens extra naar gaan kijken.

@randie: ze is nog aardig groen, kan wel aan de longeerlijn maar we durven dus niet door te pakken omdat we niet weten wat het is. zodoende durven we ook niet aan spieropbouw te doen, plus dat ze op zich nog zo jong is.
We hebben wel gedacht dat het misschien komt omdat ze (te) snel gegroeid is de afgelopen periode.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:09

lastige situatie. Ik kan niks beoordelen vanaf hier, maar gezien de leeftijd zou je het verband met je groei wel snel maken.0succes er mee

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:52

Laat haar eens controleren op het SI-gewricht. Of mss heeft ze wel uitgerekte kruisspieren, dit kan gebeuren door een bok of val.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:58

klinkt opzich erg bekend. behalve dan dat indi ook spontaan omviel. maar ook zij sleept(e) met haar achterbenen en had veel moeite met evenwicht... in mijn onderschrift staat nog een linkje van een topic dat ik destijds geopend heb...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:40

Nou de da is hier net weg, spat/buigproef gedaan en wat andere onderzoeken. Hij voelt wel verschil in beide achterbenen.
Maar niets schokkends, het leuke was dat nien normaal sleept en er nu dus helemaal niets te zien was ik heb ze nog nooit zo zien lopen als vandaag.
Nu denkt de da aan patella fixatie ( hopelijk schrijf ik het goed) we mogen ze gewoon weer aan het werk zetten en zodra we het weer zien kan ik hem bellen en komt hij langs /of we moeten het op video proberen vast te leggen.
we gaan in ieder geval oefeningen doen om ze achter sterker te maken.
Dacht echt even dat ik gek was, maar haar verzorgster heeft het ook duidelijk gezien en onze osteo ook. zelfs ons pap en mam zagen dat ze 'raar 'liep.
we zijn in ieder geval blij met dit goede nieuws! Nu hopen dat hij gelijk heeft Lachen

iedereen bedankt voor de reacties en het mee denken.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:37

veel succes verder, hoop dat het snel verbeterd en zo blijft als hoe die nu liep