abces in luchtzak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gientje3

abces in luchtzak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 15:12

Hallo ik heb een vraag heeft een van jullie een paard die een abces in de luchtzak heeft gehad en hoelang hebben jullie hiermee gedokterd

Mijn fries staat op het moment in de kliniek en heeft dit dus. hij krijgt al bijna 1 maand peneceline spuiten ik hoop op reactie

groetjes regina

Kris

Re: abces in luchtzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:20

Is dit niet gewoon droes?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:21

Iemand bij mij op de manege heeft dat ook gehad. De eigenaresse is hier zeker 2 maanden zoet mee geweest. Hij is ook nog naar een kliniek geweest. Het schijnt hetzelfde virus als droes te zijn. Maar het is geen droes.
Was trouwens ook een fries.
Er was ook gelijktijdig een uitbraak van droes op de manege. Ik weet niet of dat nou de trigger was.
Groetjes

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:42

Kris schreef:
Is dit niet gewoon droes?

nee dit is geen gewone droes wel droesbacteri die dit veroorzaakt

wordt ook wel verslagen droes genoemd

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:43

manueeltje82 schreef:
Iemand bij mij op de manege heeft dat ook gehad. De eigenaresse is hier zeker 2 maanden zoet mee geweest. Hij is ook nog naar een kliniek geweest. Het schijnt hetzelfde virus als droes te zijn. Maar het is geen droes.
Was trouwens ook een fries.
Er was ook gelijktijdig een uitbraak van droes op de manege. Ik weet niet of dat nou de trigger was.
Groetjes

Waat sta je dan op welke manege omdat je dit bijna altijd alleen bij friesen hoort is wel erg toevallig niet??

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:49

Verslagen droes is de meest vervelende soort. Hierbij zijn de lymfeknopen door het hele lichaam (met name in de buikholte) betrokken. Door het breken van de abcessen in de buikholte kunnen daar grote ontstekingen ontstaan. Aan deze vorm van droes overlijden paarden meestal.

Verslagen droes is ook gewoon een vorm van droes.
Droes topics mogen niet op bokt, omdat ze een te hoog paniek-zaai gehalte hebben. Daarom hier een slotje. Je kan in de wiki heel veel nuttige info vinden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:07

Na overleg tussen de mods gaat het topic weer open. We hebben een tijd lang alle topics over droes gesloten omdat deze vaak uitliepen in 'paniektopics', maar zolang dit topic puur gebruikt wordt om de ts te helpen met tips en er geen speculaties volgen over welke stallen et cetera mag dit topic gewoon open blijven. TS: excuus voor het eerdere ongemak!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:33

Welke peneciline krijgt jouw paard als ik vragen mag ?

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 15:13

Mist schreef:
Welke peneciline krijgt jouw paard als ik vragen mag ?

Hij heeft meerdere peniceline gehad. Op het moment gaat het super met hem ik heb maandag mogen halen uit de kliniek en hij is schoon. Hij heeft bijna 2 en een halve maand spuiten gehad en nu krijgt hij alleen nog een week een vloeibare peneceline voor door het eten. Heeft die van jou het ook gehad dan.
De bacterie was een streppe kokke type c3+. Gelukkig gevoelig voor iedere peneceline maar wel hardnekkig.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:09

Goed nieuws !
Nee, (gelukkig) geen persoonlijke ervaringen, maar een paard dat bij de manege op pension stond waar ik ooit heb gewerkt had ook chronische ontstekingen aan haar longen ( niet dampig o.i.d) dat is toen met exonel (weet niet of ik het goed schrijf) behandeld. Dat was idd ook een streptokokken infectie- en die staan bekend als heel hardnekkig.

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 16:41

Mist schreef:
Goed nieuws !
Nee, (gelukkig) geen persoonlijke ervaringen, maar een paard dat bij de manege op pension stond waar ik ooit heb gewerkt had ook chronische ontstekingen aan haar longen ( niet dampig o.i.d) dat is toen met exonel (weet niet of ik het goed schrijf) behandeld. Dat was idd ook een streptokokken infectie- en die staan bekend als heel hardnekkig.

Hij had het niet aan de longen maar alleen in de luchtzak. Op het moment gaat het goed en wordt hij behoorlijk fris. Hij mag alleen nog niks doen we moeten eerst de kuur afmaken en weer op controle komen. Dan wordt er weer in de luchtzak gekeken en is hij hopelijk nog steeds schoon. Hij krijgt er nu een poeder bij wat z'n imuumsysteem weer opkrikt omdat hij helemaal plat gespoten is geworden met peneceline. Gelukkig heb je persoonlijk geen ervaring hiermee ik gun dit namelijk niemand.

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 07:38

Hallo wij zijn gister weer op controle geweest en wil nu even doorgeven dat meindert genezen is en we het gelukkig achter ons hebben na 3 maanden

groetjes regina

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:57

Wat een fijn nieuws, je zal wel super opgelucht zijn!

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:47

Odin schreef:
Wat een fijn nieuws, je zal wel super opgelucht zijn!

Dat ben ik inderdaad super opgelucht was wel weer ff schrikken dat hij dat kreeg

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:16

Gefeliciteerd !

xdonnaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:59

ik ken iemand die een pony heeft die ook een abces in de luchtzak had. dat was droes de pony was erg ziek en ze is daar heel lang mee bezig geweest. sowiso een maand op de wei geweest zodat andere paarden niet besmet zouden worden en veel naar de dierenarts
misschien si het dus wel droes.
succes

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 09:49

xdonnaa1 schreef:
ik ken iemand die een pony heeft die ook een abces in de luchtzak had. dat was droes de pony was erg ziek en ze is daar heel lang mee bezig geweest. sowiso een maand op de wei geweest zodat andere paarden niet besmet zouden worden en veel naar de dierenarts
misschien si het dus wel droes.
succes

Nee geen droes wel veroorzaakt door de droesbacterie. Maar hij is nu helemaal genezen gelukkig wel heeft dit een enorme inpack op zijn conditie en weerstand gehad maar daar werken we nu aan. Hij krijgt nu een poeder voor door het eten waar hij weer van aansterkt. Als ik iemand dankbaar ben dan is het wel Tom Marien de DA van de kliniek die man is echt geweldig.

groetjes regina