Ontsteking kies(wortel)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

robin_hood

Ontsteking kies(wortel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:03

Ik heb sinds 2 weken een nieuw paardje, super leuk beestje en klinisch goedgekeurd. Sinds een dag of zes heeft hij een verdikking gekregen op zijn rechter kaak. De zwelling ging niet weg en hij werd er wat gevoelig op tijdens het rijden en ook de druk van het halster erop vond hij niet zo prettig. Hij kan gewoon eten en zijn verdere conditie is normaal.
Vandaag de dierenarts laten kijken en het schijnt een ontsteking te zijn van een kieswortel. Hij krijgt nu 2 weken antibiotica en totdat de zwelling verdwenen is gaan we hem niet rijden. Hij mag wel los lopen in de stapmolen en hij komt ook op de wei, dus beweging krijgt hij voldoende.
Als het over 2 weken niet over is moet de kies er misschien onder verdoving uitgehaald worden.
Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen? En zo ja, hoe is dat allemaal afgelopen?

Olita

Re: Ontsteking kies(wortel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:58

Hoi Robinhood, ik heb in januari een pony gekocht met een wondje op haar hoofd. Dierenarts had haar goedgekeurd met zeggenschap dat het wondje wel kon genezen. Later bleek de wond dus veroorzaakt te zijn door een kieswortelonsteking. Op den duur hoopt de vuiligheid van de onsteking zich zo op dat het uit het hoofd openbarst. en dit is dus ook gebeurd toen der tijd toen ik haar nog niet had. Als ze een kies verwijderen kost dit rondom de 1500 euro, en het kan zijn dat er nog een herhaal operatie nodig kan zijn omdat er tand in het wortelkanaal achterblijven. Dit kost rondom het zelfde bedrag. Als de kies getrokken wordt dan is het natuurlijk zo dat het paard wel min. een half jaar herstel nodig heeft. Dit omdat ze het niet kunnen trekken en de kies alleen kunnen verwijderen om het hoofd open te maken. De kans loop je dat er andere kiezen los kunnen gaan zitten omdat er een kies tussen andere kiezen verwijderd wordt. De natuurlijke slijtage van het gebit wordt een stuk minder... en dan zal je max. 2 keer per jaar naar een kliniek moeten om het gebit electrisch te laten vijlen.. (kost max 160 euro per keer.) Hopende dat het paard geen eet problemen zal krijgen.

Er is een hele kleine kans dat een onsteking uit zich zelf geneest, en bij mijn pony lijkt het dus het geval te zijn dat het toch geneest. er zit inmiddels haar op de wond.. kies heb ik niet laten trekken. Paard heeft max een jaar met de onsteking in haar mond gelopen. Er is een risico dat de onsteking bij mijn paard terugkeert, maar het kan wel wegblijven... dus dat hoop ik dan ook van harte! ik ben zelfs juridisch bezig geweest dat het paard weer teruggenomen kon worden door de vorige eigenaar... dit is dus uitendelijk niet gebeurd omdat de vooruitzichten met mijn pony wel posetief zijn. De prijzen die ik je gegeven heb zijn van de kliniek in Garyp.

Heel veel succes....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:09

Toevallig is ons welshje net aan het herstellen van deze operatie. Hij had 2 kiezen die liepen te kl*ten in zn holtes. Foto's kunnen dit aantonen.
Kiezen kunnen inderdaad niet zomaar getrokken worden maar worden eruit "gestempeld" zoals dat heet. Dit vanwege de vele wortels en de manier waarop het vastzit in de kaak, als je gaat trekken kan je de hele kaak kapot trekken. Dit is dus ook de reden waarom het op een kliniek moet gebeuren en het zeker niet goedkoop is. Prijsindicatie van Olita zijn wij ook op uitgekomen in Wolvega. Na de operatie moeten de holtes ook een periode gespoeld worden en meestal moet je paardje dan op de kliniek blijven. Wij hebben het thuis ook nog gedaan, vervelend klusje maar het is noodzakelijk om alle rotzooi uit die holtes te krijgen. Het herstel duurt dus best een tijdje, volgens mij is het per paard wel sterk wisselend. Houd echter rekening met zeker een paar maanden voordat hij er weer bovenop is, ook afhankelijk van de ernst van de infectie. Die van ons liep al maanden te snotteren en we hadden al van alles geprobeerd totdat we hier dus achter kwamen. Hierdoor was zijn conditie al niet zo best meer maar gelukkig gaat het nu weer de goede kant op. Ze kunnen er prima bovenop komen, het is een aandoening die over het algemeen prima te behandelen is. Het kost echter veel tijd, geld en verzorging.
Je moet inderdaad de tandarts er regelmatig bijhalen, bij de een zal dit 3 keer per jaar zijn en de ander maar 1 keer. Elektrisch is niet noodzakelijk maar wel handiger omdat ze de tegenoverliggende kies moeten afslijpen omdat deze niet meer via de natuurlijke weg afslijt. Elektrisch gaat dit veel sneller. Er zijn echter ook tandartsen/DA's die dit aan huis doen, je hoeft dus niet perse naar een kliniek.

Succes, hopelijk is de antibiotica voldoende!

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:14

Bedankt voor jullie reacties. Zou zo'n ontsteking er al langer aan hebben zitten komen of kan zoiets spontaan ontstaan? Een paar dagen voordat het merkbaar was heeft hij zijn entingen gehad voor influenza/rhinopneumonie. Misschien daardoor even wat minder weerstand gehad waardoor de ontsteking de kans kreeg om zich te openbaren?
Een paar weken voordat ik hem kocht is er nog een paardentandarts bij geweest voor het normale onderhoud dat de vorige eigenaar geregeld liet doen. Dus toen was er blijkbaar nog niks aan de hand. Sinds een week werd de rechter bovenkaak behoorlijk dik en gevoelig bij aanraken. Mogelijk ben ik er op tijd bij en helpt de antibiotica voldoende en kan zo een operatie hopelijk bespaard blijven. De (speciale paarden-)dierenarts had het over een week of 2 medicatie en wat rust en dan zou het goed moeten komen. Duimen dus maar dat hij gelijk heeft.....
Als het niet over is worden er eerst foto's gemaakt. Overigens is het paardje pas 5 jaar en is bezig met zijn laatste tand te wisselen volgens de dierenarts die hem klinisch gekeurd heeft. Tijdens de keuring was er van de ontsteking nog helemaal niks te merken, alleen viel me wel op dat hij tijdens het rijden geregeld zijn hele tong rechts uit zijn mond duwde. Doen jonge paarden ook wel eens maar is achteraf blijkbaar toch vanwege de reeds aanwezige ontsteking geweest denk ik.
Ik heb er alle tijd, geld en verzorging voor over die hij nodig heeft. Vandaag viel me op dat er wat vuiligheid uit zijn rechter oog kwam, misschien al een eerste reactie op de antibiotica?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:23

op al je vragen is het antwoord: is mogelijk!
Zo'n ontsteking ontstaat geleidelijk dus niet acuut maar je merkt het pas op een gegeven moment. Kan heel goed dat het paardje er eerder ook helemaal nog geen last van had, het is iets wat zich opbouwt. Vaak is er iets mis met de kies, ontstaat daar een infectie met bijbehorende ontsteking en de holtes gaan zich met troep vullen. Vergelijk het met een voorhoofdsholte ontsteking bij ons, het begint met verkouden en iets verstopt en op een gegeven moment zit de boel helemaal dicht en voelt het vreselijk. Bij het paard ontstaat het meestal dus door een slechte kies en vooral bij mindere weerstand kan dit opspelen. Kan dus best verder geactiveerd zijn door de entingen, maar anders had dit weer dat wel gedaan...

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:54

Als je het hebt over een verdikking denk ik dat de onsteking al wel aanwezig was... alleen het vuiligheid van de onsteking zorgt voor die verdikking en het kan dus ook nog zo zijn dat het uit het hoofd barst.. Men gaf bij mijn pony ook aan een paardentandarts erbij te hebben gehad. je hoeft niks te kunnen zien aan een onsteking aan een kies.. het kan ruiken.. hoeft niet. Dus een paardentandarts zou nooit met 100% kunnen zeggen als er een onsteking zit ja of nee... dat is dan toch alleen maar toonbaar met een rontgenfoto.. Hoop voor je dat je geluk hebt, en dat die antibiotica werkt!!

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:10

Woensdags was hij alleen wat gevoelig bij aanraking en met vastzetten aan het halster liet hij merken dat niet echt leuk te vinden maar er was verder nog niks te zien, te voelen of te ruiken. Pas de dag erna kwam de zwelling en vond hij het minder leuk als je het aanraakte. De zwelling werd in een paar dagen wat erger en blijft nu hetzelfde. Misschien alleen maar goed als het open zou barsten want dan kan de rommel tenminste wel weg. Ik bereid me maar voor op een paar weken flink wat viezigheid, dan kan het alleen maar meevallen. Ik vind het wel sneu voor hem want het is echt een enorme knuffelbeer. Verandering van eigenaar/stal net achter de rug en dan nu dit er gelijk achteraan.... Huilen

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:40

ik denk dat het er al in 'geslopen' is... meestal is het pas zichtbaar voor ons als het opzwelt of doorbreekt.. Mijn pony heeft er best lang meegelopen.. alleen groeit er weer haar op, maar ik denk dat je altijd het 'gat' blijft voelen aangezien het een vrij diepe wond is geweest. Ik weet niet hoe het is bij jou veearts, maar de kliniek in garyp wou alleen mijn pony behandelen als ze zichtbaar pijn had.. en dat was niet zichtbaar. At gewoon goed, tijdens het rijden niks te merken.. Maar misschien in het stadium dat het gaat doorbreken en je ziet dat hij echt pijn eraan heeft dat men je pony snel kan behandelen..

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:35

Jep, ik heb zo'n ervaring!
Vorige week hebben ze mijn paard geopereerd.
Het begon met een vieze neus en een voorholte ontsteking, toen hebben we foto's moeten laten maken om de oorzaak te vinden, dat was dus ook een kieswortel.
Toen heeft hij 2 weken lang op antibiotica moeten staan, en na die 2 weken is hij naar de kliniek gegaan. Daar is hij 'geopereerd' en hebben ze via bovenaf een gaatje geboord in zijn hoofd en de kies er als het ware uitgeduwd. (aangezien een kies+ wortel trekken 9 van de 10 x niet lukt vertelde mijn DA)
Toen heeft hij nog bijna een week op de kliniek gestaan, en kreeg hij dagelijks 3 injectie's met antibiotica en pijnstillers.
Inmiddels staat hij weer thuis, nog steeds op de antibiotica.
Bij hem is er ook onder het 'gat' dat ze hebben gemaat een bult gekomen, en van de week is die opengebarsten en komt er nu constant vieze pus troep uit..
Dus wij moeten ook nog even afwachten om te zien hoe alles geneest en heelt.

maarja, veel sterkte ermee iig!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:05

Ik had mijn toen 3-jarige paard net 5 weken toen hij een verdikking op z'n kaak kreeg. dierenarts erbij en die dacht aan een holte ontsteking. hij kreeg een week antibiotica. bult ging niet weg. hierna 2 weken antibiotica maar dan een hele zware versie. bult was hierna bijna weg. een paar maanden later haalde ik hem uit de wei en van de ene op de andere dag zat er weer een enorme bult. naar de kliniek voor foto's en daar dacht de ene dierenarts aan een kieswortelontsteking en de andere aan een sinus-ontsteking. de 1 wilde een gaatje boren via de buitenkant en de andere was het daar niet mee eens omdat dat een lange en pijnlijke weg voor het paard zou worden. (gaatje wat lang open zou blijven en paar x per dag spoelen, drain erin.)
paard naar de uithof gebracht want ga hem niet laten opereren als artsen lopen te ruzien over de mogelijke oorzaak en de behandeling.
op de uithof was duidelijk dat het een kieswortelontsteking was. meestal wordt een kies bij een paard er via een gaatje aan de buitenkant uitgetikt. paard moet vervolgens met een drain staan en gespoeld worden. er is een ct-scan gemaakt van z'n hoofd om te kijken of de kies los zat in de kaak. dit was gelukkig het geval. kies kon er dus onder algehele verdoving in stukjes uitgetikt worden. dus via de binnenkant. de volgende dag mocht hij naar huis. moest nog een paar dagen na het eten z'n mond spoelen met de tuinslang en na 1,5 week mocht hij weer gereden worden. de dierenarts moet wel elk half jaar de kiezen in de onderkaak bijvijlen. die hebben nu geen bovenkies om op af te slijten en er ontstaan anders gigantisch scherpe haken.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:37

jeetje zeg, arme Star! wil je hem een dikke knuffel geven van mij!

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 12:04

naomi_s schreef:
jeetje zeg, arme Star! wil je hem een dikke knuffel geven van mij!

Doe ik!!! Ja

De zwelling wordt al wat minder maar er blijft wel een harde kleinere bult bestaan, mogelijk ingekapseld?
Misschien volgende week toch nog even een foto laten maken.
Hij heeft minder pijn want ik mag er nu weer voorzichtig aankomen.
Volgens de vorige eigenaar is het mogelijk dat het er al langer zat want vanwege problemen bij het rijden hadden ze een stuk of 4 verschillende bitjes geprobeerd de laatste maand.
Maar Omar ( zo heet hij tegenwoordig) vermaakt zich prima in de wei en geniet zichtbaar van de extra knuffelmomenten die hij nu van iedereen krijgt. En hij loopt elke dag ook 1/2 uur in de stapmolen om zijn conditie een beetje op peil te houden.

Ik ben benieuwd wat de dierenarts er binnenkort van zegt als die komt kijken naar hem.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:54

Ik heb ook een paard die dit gehad heeft. Er zijn 2 kiezen achter in zijn bovenkaak verwijderd. ene gestempeld en andere getrokken.
Paard heeft in totaal 3 weken op de kliniek gestaan. Mede omdat de sinus gespoeld moets worden. Paard is sinds een week of 5 terug op stal. Ben weer aan het rijden.
Het enige wat met een klein beetje zorgen maakt is het snot uit dat ene neusgat. Dus hoop maar dat het wel genezen is.

Ik heb begrepen van mijn DA dat antibiotica niet helpt, het verminderd het, maar als je stopt komt het gewoon niet terug, Daarom hebben ze bij mijn paard direct geopereerd.

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:02

Ik weet het niet precies maar wij hebben ook een pony gehad die een ontstoken kies had. Wij hoefden geen antibiotica kuur te geven (misschien waren we al te ver heen?) De tandarts had hem eruit gesneden. We moesten iedere dag spoelen. Dit vond plaats in een kliniek hij moest dus wel onder narcose. Later is die pony gewoon weer de sport ingegaan niks aan de hand!

Soms kunnen ze de kies er niet uit snijden dan moeten ze hem stempelen (zorg wel dat dit niet nodig is) als ze een kies stempelen snijden ze een stukje aan de buitenkant weg en tikken ze de kies er zo uit.. Herstel duurt langer dan dat ze hem eruit kunnen snijden.

p.s wel vervelend dat de DA dat niet gezien had tijdens de keuring...

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:47

De 2 weken AB zijn voorbij maar het is nog niet genezen. Het is wel minder dik en minder gevoelig bij aanraking. We gaan een afspraak maken bij een goede paardenkliniek (Moerbeke) om foto's te laten maken en als het nodig is gaat de kies er uit. Voorlopig rijd ik dus nog niet op hem. Maar dat maakt me niet uit, als hij maar beter wordt. Ik heb geduld...

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 22:27

De afspraak is gemaakt. donderdag 27/11 kunnen we terecht voor een foto en als een ingreep nodig is dan doen ze dat op vrijdag 28/11. Komende week is de chirurg met vakantie dus vandaar dat het een week later wordt. In de tussentijd mag ik hem wel voorzichtig wat gaan rijden als hij het hoofdstel en bit accepteert. Vanavond gelijk dus geprobeerd. Vlgens mij heeft hij er niet zo'n hinder van als 2 weken geleden. Voor de pony wel lekker want nu kan ik hem tenminste wat onder het zadel laten stappen en kunnen we een ander ommetje maken i.p.v. alleen maar richting stapmolen en richting wei.

Kyra_Nellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:47

Mijn Shetlander heeft ook een kieswortel ontsteking.
Het begon inderdaad ook met vloeien (snot) uit 1 neusgat. Het stonk behoorlijk. Begonnen met een antibioticakuurtje van een weekje. Helaas heeft dit niet geholpen. Toen rontgenfoto's laten maken om te kijken waar precies het probleem zat. (3 kies van achteren in de bovenkaak) DA heeft de kies er proberen uit te trekken maar deze zat nog veel te vast. Weer gestart met een zwaardere antibioticakuur van 3 weken, toen de symtomen bijna wegwaren kuur nog verlengt tot 4 weken. Ze vloeide niet meer uit haar neus, het probleem leek opgelost. Na 2 twee doen ik gestopt was met de antibiotica kwam het neusvloeien direct weer terug. Het gaat met de dag meer stinken. Volgende week zal ze geopereerd worden, de kies moet er uitgestempeld worden. Ben er niet echt gerust in, het is toch een gehoorlijke ingreep met een hoop nazorg. En dan maar hopen zonder vervelende ontstekingen nadien.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 23:26

Mijn pony heeft geen last gehad van snot uit zijn neus. Hij heeft nu 2 weken antibiotica achter de rug maar de verdikking is nog niet weg. Afgelopen week hebben ze nog in zijn mond gekeken en ook daar is helemaal niks afwijkends te zien. Het enige dat hij heeft is een verdikking (van een vuist groot) in zijn rechter bovenkaak. Het voelt vrij hard aan en wordt niet groter of kleiner. Ik mag er inmiddels weer gewoon aankomen. Het hoofdstel raakt nergens die verdikking dus ik rijd hem voorzichtig met half lang teugeltje, alleen stap en beetje draf. Wel loopt hij dan geregeld te klieren met zijn mond/tong. Mogelijk heeft dat ermee te maken en zit hem dus nog wel iets dwars. Gewoon de foto maar even afwachten volgende week donderdag. Misschien is het wel niet eens de kieswortel maar iets heel anders..... Als het maar te verhelpen is dan maakt het me niet uit hoe lang het gaat duren.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:48

Ik lees vaak dat de DA begint met AB. Ik snap dat niet. De DA die bij mijn paard kwam zei nog dat AB niet verhelpt maar alleen tijdelijk remt. Dus bewust niet gegeven. Daarbij was het een diagnose (kieswortelonstekking) bij mijn paard en dus nog niet voor 100 % zeker vastgesteld.
Dus mensen, als er een diagnose is gesteld voor dit laat je geen AB aansmeren, maar direct actie ondernemen, scheelt jouw een hoop geld en je paard een hoop pijn. Hoe eerder de behandeling gestart wordt hoe beter.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:50

Vandaag naar de kliniek in Moerbeke geweest. De dierenarts heeft 2 foto's gemaakt. Gebit zelf was prima in orde maar de wortelpunt van de 2e kies in rechter bovenkaak is ontstoken, niet vanuit de mondholte veroorzaakt maar waarschijnlijk door een trauma van buitenaf ( ooit flink gestoten??? ).
Zijn advies: 2-3 maanden Emdotrim 60% (=AB). Kans op genezing daardoor 40% maar kan dan wel zijn gebit sparen. Bij operatie kans op gebitsproblemen in de toekomst omdat de onderlinge samenhang van de tanden/kiezen onderbroken wordt. Als de AB niet aanslaat dan alsnog kies verwijderen.
Pony is in prima conditie, eet normaal en heeft niet echt veel pijn, vandaar ook zijn voorkeur voor (nog) niet opereren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:33

mooi zo, hopen dat het overgaat! Ons welshje hebben we ook geprobeerd om zo te genezen maar dat lukt niet. Toch operatie en toen bleken er gewoon 2 kieswortels verrot te zijn! Hopen dat het met de jouwe er beter voor staat!

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:43

Volgens de rontgenfoto's zijn we er aardig op tijd bij maar het is natuurlijk altijd afwachten. Maar niet geschoten is altijd mis. Opereren kan altijd nog en als de AB aanslaat kunnen we misschien een operatie voorkomen. 2-3 maanden AB kost tijd, maar een nabehandeling van een operatie idem.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:45

klopt, het is best de moeite waard om eerst AB te proberen, bij sommige gevallen helpt dit nog en dat scheelt je een moeilijke operatie!

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:14

Zwerte schreef:
... Toch operatie en toen bleken er gewoon 2 kieswortels verrot te zijn!

Is dat helemaal goed gekomen?
Ik vraag me af in hoeverre ik hem nu onder het zadel kan/mag rijden.
Momenteel rijd ik (een paar keer in de week 1/2 - 1 uur) heel rustig met hem aan een halflang teugeltje zonder neusriem en met een dubbelgebroken ringtrensje. Veel stappen, wat draven en weinig/niet galopperen en zo weinig mogelijk aan zijn mondje zitten.
Zou het schokken tijdens het lopen hem niet hinderen of pijn doen?
Hij heeft alleen een bult op zijn hoofd, geen neusuitvloeiing.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:47

robin_hood schreef:
Zwerte schreef:
... Toch operatie en toen bleken er gewoon 2 kieswortels verrot te zijn!

Is dat helemaal goed gekomen?
Ik vraag me af in hoeverre ik hem nu onder het zadel kan/mag rijden.
Momenteel rijd ik (een paar keer in de week 1/2 - 1 uur) heel rustig met hem aan een halflang teugeltje zonder neusriem en met een dubbelgebroken ringtrensje. Veel stappen, wat draven en weinig/niet galopperen en zo weinig mogelijk aan zijn mondje zitten.
Zou het schokken tijdens het lopen hem niet hinderen of pijn doen?
Hij heeft alleen een bult op zijn hoofd, geen neusuitvloeiing.

Ja hoor, het gaat nu super met hem! Is helemaal over. Hij is dus nog maar 2 en we deden nog niks met hem behalve wat wandelen enzo. Dus bij hem was het rijden gelukkig geen probleem maar hij vond zelfs een halster vervelend, was veel blijer met een touwtje om de hals. Hij gaf duidelijk aan dat het hem zeer doet.
Ik denk dat je daar rekening mee moet houden, is jouw paard er eentje die altijd maar doorzet of zoals de onze, een mietje die gelijk gaat piepen? In het eerste geval kan je beter te voorzichtig zijn maar wat je precies kan doen kan je beter met je DA overleggen, ik ken je paard niet en durf zo vanaf hier niet te zeggen of hij er zo pijn aan heeft. Beter iets te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg denk ik altijd maar met dit soort dingen!