vraagje over droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

vraagje over droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 20:46

Hoelang kan dat besmettelijk zijn??
Ik dacht altijd 3 weken... Maar hoor ook wel verhalen dat het na een jaar nog steeds overgebracht kan worden en dat stallen ook vaak lang erna nog lopen te kwakkelen met droes
Wie weet hier meer over??

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:49

ehm kan langer als 3 weken maar a,s er een paard is in stallen die het heeft ga dan niet je paard ergens anders zetten dan besmet je de rest

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 20:50

nee ik zou stage gaan lopen op een bedrijf waar 2 a 3 maanden geleden droes is maar ik loop nu te twijfelen of ik dat wel wil...

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 00:47

droes heeft een incubatie tijd van 2 wkn dus als het laatste paard daarna 2 weken en dan nog geen nieuwe is het gevaar zo goed als geweken, neem voor de zekerheid 3 wkn dan is het echt wel goed.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 01:16

Als er niet goed gelet wordt op de hygiene en de zieke paarden niet geisoleerd worden, kan Droes erg lang op een stal rondgaan.
Ligt eraan hoe streng ze(de stalhouders) er zijn. Hoe goed de bezoekers zich aan de regels houden. Een stal (manege) waar veel mensen (kinderen) komen die van box naar box gaan en ieder paard een aai moeten geven zal er langer last van houden dan een pensionstal waar zulke dingen niet gebeuren....
Stalpersoneel moet van kleding verwisselen voordat ze andere boxen binnengaan.
Besmette Box moet ontsmet worden....evenals poetsspullen enz....

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 08:32

Wij hebben het ook met 1 paard op stal, of het is een lymfeklier onsteking, paard heeft geen andere symptomen namelijk...sosms koorts en een bult.
Het is wel lastig omdat wij met het zieke en mijn paard, toevallig stonden ze apart, niet in de bak enz. ,mogen...
Esther

ps heb Leetje gpt met info.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 11:23

Paarden die droes hebben zijn tot 4 weken infectieus, wanneer heeft het laatste paard droes gehad. Daar moet je dan vanuit gaan. Op zich zou je wel veilig moeten zitten met 2-3 maanden.

Het kan heel lang in een stal rondwaren wanneer de paarden achter elkaar aan geïnfecteerd worden.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 13:25

Je kunt er gerust stage gaan lopen als je zelf maar zorgt dat je hygienisch te werk gaat. Bijvoorbeeld kleding wisselen en douchen voordat je naar andere (je eigen?) paarden gaat. Zorg dan dat je de vuile kleren direct in de wasmachine doet en dat je schone kleren niet in aanraking komen met de vuile etc.