verlopen smeerolie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sietssie

verlopen smeerolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:26

Ik rijd 1x per week op een haflinger van mensen die weinig verstand van paarden hebben.
Vorige week zag ik in eens dat de haflinger onder de korsten zat. De korsten zaten op zijn borst,hals,benen,naast zijn staart en bij zijn flank.
Ook is zijn vacht niet glad als normaal. Over zijn ruggegraat lijkt het wel of hij mok heeft.
Ik heb geen idee wat het is.
Dus ik een vriendin gebeld die studeert voor dierenarts alles uitgelgd en zei zegt dat het eventueel rode bloedmijt kan zijn omdat zijn stal grenst aan het hok van de kippen.

Dus ik heb dat netjes gezegd tegen de eigenaren en gezegd dat ze er een DA naar moeten laten kijken.
Nu denkt die eigenar zelf dat het schurft is (wat volgens mij absoluut niet zo is) en heeft dat tegen de dierenarst gezegd.
En de DA zei dat er dan maar verlopen smeerolie op de korsten moet worden gesmeerd.

Nu mijn vraag: is dat NORMAAL?
Ik kan me niet voorstellen dat verlopen smeerolie goed kan zijn voor een paard.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben??

Gr Siets

ponypret

Re: verlopen smeerolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:35

Hallo Siets
neeeeeeeee dat is zeker niet normaal gatver!
kan me ook niet voorstellen dat een DA zoiets zegt!
zoiets is een bakerpraatje uit het jaar nul.Als het door de huid trekt krijgt het arme dier al die vieze slechte gevaarlijke stoffen van de olie binnen en zal het alleen maar erger worden!
ik denk eerder dat je vriendin gelijk heeft.en het kan ook door het natte weer komen,paardjes hebben nu een dikke vacht en de temperatuur schiet van hoog naar laag en dat kan ook jeuk veroorzaken waardoor het dier gaat schuren!Dan zie je vaak kleine ronde kale plekjes ontstaan en tussen de haren in dikke roosvlokken(zo noem ik het maar even)
Wat wel een goed middel is om te geven is wat lijnzaadolie over het eten doen dat is goed tegen een droge huis en doffe vacht!
En erop letten dat het dier ook beschutting heeft,langdurig in de regen staan kan leiden tot rainrot!

maar wat het ook is en wat ze ook gaan smeren,vooral geen smeerolies en zulke meuk!!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:39

Allereerts: Jeetje, wat een fijne eigenaren heeft dat paard.. Toch leuk als je een paard koopt en hem laat verrotten van pijn en jeuk omdat je geen zin hebt om je paard te laten behandelen, wie weet kost dat een hoop geld.. Die mensen zijn geen paard waard..

Wat je kunt doen ( kost wel wat, dus ik hoop dat je wel wat geld eraan uit wilt/kunt geven ) is de dierenarts bellen voor een fles dermalgin. Dit werkt goed tegen beginnende mok en jeukplekken.. Wel met handschoenen opsmeren, is heftig spul! Maar het werkte bij mijn fjord ( die het overigens wel door de arts voorgeschreven kreeg ) heel goed Lachen

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:42

Verlopen olie?? Jemig... giftiger kan niet! Ik werk in de motoren en scheepsbusiness, ik weet dat dus heel zeker!
Je gebruikt verlopen olie als onkruidverdelger of om roest los te weken. Niet op wonden!!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:45

Onvoorstelbaar dat dat nog steeds de ronde doet... en dat mensen zonder verstand van paarden nog steeds paarden kopen..... en die da zou wat mij betreft meteen uit het ambt gezet mogen worden, wat een idioot advies!!

Ik hoop dat die mensen naar je luisteren, en dat ze er geen olie op doen. Grote kans dat het paard kanker gaat ontwikkelen door alle troep die erin zit, en dan zijn ze verder van huis. Geen geld voor behandelingen: paard te koop zetten. Is misschien wel hard, maar dit is ook geen doen voor dat diertje.

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:45

Mensen die een paard willen aanschaffen zouden eerst een basis cursus moeten doen maar ja. iedereen kan eenpaard nemen.

En hij heeft wel beschutting gelikkig. hij kan zo de stal in en uit wanneer hij wil.
maar het moet tog wel zo lang en zo hard regenen wil hij op stal gaan staan.

En ik heb al voorgesteld om een andere DA er na te laten komen kijken maar daar gingen ze helaas niet enthasiast op in.
morgen kan ik er weer heen dus ben benieuwd hoe me haffie er dan aan toe is.

"Verlopen olie?? Jemig... giftiger kan niet! Ik werk in de motoren en scheepsbusiness, ik weet dat dus heel zeker!
Je gebruikt verlopen olie als onkruidverdelger of om roest los te weken. Niet op wonden!!!"

Dat dacht k idd ook!

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:46

juist!!!
ongelofelijk dat iemand op zo'n goor idee komt en naar mijn idee hoef je daarvoor niks van paarden af te weten,zoiets smeer je gewoon niet op dieren punt uit!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:48

Ik vraag me zelfs af of die eigenaar niet gewoon "verzint" dat zijn dierenarts dat gezegd zou hebben. Weet je welke dierenarts het is? Dan zou ik zelf eens bellen. Tien tegen een dat hij er nog niets van weet zelfs...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:49

Ohoh.. Niet te geloven..

Smeerolie, hoe komen ze erop?? Willen ze het beestje dood hebben??

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:51

nou Siets bij deze is het dus bevestigd dat zoiets echt heeeeeeeeeel erg slecht is,brrrr alleen het idee al!!!!
ik denk ook dat de desbetreffende da er zelf niks van af weet dat ie zoiets gezegt zou hebben en als dat wel zo is dan maak ik me ernstige zorgen dat zo iemand als da mag rondlopen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:53

Hou ons op de hoogte Siets! Dit verdient geen enkel paard, zo behandeld worden! Beestje mag blij zijn dat jij er nog bent...

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:54

Maar als ik dan vriendlijk tegen die mensen zeg dat het niet goed is dan komen ze met het argument dat hij het vorig jaar ook had en ook rond deze tijd van het jaar en dat het toen hielp. ( hij had toen ringworm en dat heb ik verholpen)
En dat sinds ze die verlopen smeerolie erop smeren hij niet meer stampt op stal en niet meer schuurt.
( er zaten alleen nieuwe bloedplekjes op zijn benen meer niet)

Ik weet niet welke Da het is maar ik heb al een andere gebeld ( de enigste in nunspeet)
en die moet ik morgen op het spreekuur terug bellen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:56

Zo gek is het niet want 35 jaar geleden werd ook verlopen olie gebruikt om op de manen te smeren, het is een oud middel maar of het veilig is is een tweede.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:57

Dat paard ligt open van het schuren en ze laten hem verrotten??

Ik mag het niet zeggen, maar ik hoop serieus dat ze zelf jeuk krijgen die niet te stoppen is..

Hier word ik echt witheet van.. Sorry Siets, niks ten opzichte van jou.. Maar jeetje hee!!

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:58

Morgen gaik er weer heen en dan zal ik het jullie op de hoogte houden.

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 15:00

Tallie_Ho schreef:
Dat paard ligt open van het schuren en ze laten hem verrotten??

Ik mag het niet zeggen, maar ik hoop serieus dat ze zelf jeuk krijgen die niet te stoppen is..

Hier word ik echt witheet van.. Sorry Siets, niks ten opzichte van jou.. Maar jeetje hee!!

Ik kon ook wel janken toen ik zondag zag dat hij onder de olie zat.
En was ook pisnijdig. maar ja .
dat is het nadeel ervan als een paard niet van je eigen is.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:01

Verlopen olie is niet vreemd, veel boeren zeggen dat dit een goede manier is om van bijvoorbeeld Mok af te komen.

Bij mijn vorige stalling gebruikte ze het echt voor mok en volgens mij hielp het ook wel aardig...

Ik vond het risico veel te groot dus heb het niet gebruikt toen mijn paardje mok had... Ik had de dierenarts even laten kijken en uiteindelijk mokwater gehaald....

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:02

Jaaaren geleden werd verlopen olie voor heel wat toepassingen gebruikt. Let op, dat was meestal van trekkers afkomstig of andere "diesel" voertuigen. Die olie zat helemaal vol met koolstoffen en was meestal ook aardig verzuurd. Tevens was dit minerale olie. Uiteraard was dit toen al heel slecht om ergens op te smeren, vooral als het in de bloedbaan terecht kan komen!! Op ruwe plekken zoals eelt ed. had het wel baat als anti jeuk, maar ook toen was het al slecht!!

Maar... tegenwoordig is het veelal synthetische olie en is deze niet verzuurd. Ook de koolstoffen vallen iets mee maar door alle chemische toevoegingen van tegenwoordig is de verlopen olie zeer giftig, vooral in de bloedbaan zeg!! Onverantwoord!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:03

Als het in de bloedbaan terecht komt, kan het dier bloedvergiftiging oplopen met alle gevolgen van dien.
Vroeger dacht men inderdaad dat het goed was tegen verschillende huidkwaaltjes bij dieren. Verkeerde zuinigheid.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:08

Laat ze dit maar eens lezen: (bron FPF)

Afgewerkte motorolie bevat vervuilingen, zoals PAK (polycyclische aromatische koolwaterstoffen),
PCB (polychloorbifenylen), lood en zink dus zwaar kanker verwekkend. Ze kunnen door huid contakt en inademen de nieren, lever, hart en zenuwstelsel aantasten, op zowel korte als lange termijn. Op beschadigd huid werd deze ongewenste chemische cocktail nog beter geabsorbeerd.

Trouwens in sommigen delen van de vs werd je aangeklaagd wegens dierenmishandeling als je een dier "behandeld" met afgewerkte motorolie. Wij weten tegenwordig wat er in zit, wat in opas tijd niet het geval was. Denk ook aan de DDT-gebruik van toen.

Er zijn tientallen produkten effektief tegen mok zonder je paard (en jezelf) meteen aan alle soorten gifstoffen bloot te stellen. Mijn oplossing: kilo potje gewone zink-zalf van de apotheek bestellen. Zinkzalf met jodium of betadine zelf mengen en smeren maar. Daarna gebruik de gewone zinkzalf af en toe om het te voorkomen.
Bron:trekpaarden forum
Rapport CONCAWE - Vermijd langdurig, buitensporig of herhaald contact met motorolie!

Langdurig of herhaald contact met minerale olie zal de natuurlijke vetten van de huid verwijderen en tot uitdrogen, irritatie en huidontsteking leiden.
Bovendien bevat afgewerkte motorolie schadelijke verontreinigingen en er is bij laboratoriumproeven aangetoond dat afgewerkte olie bij muizen huidkanker heeft veroorzaakt.
Een aantal muizen kreeg huidkanker na herhaald aanbrengen van afgewerkte olie op de huid, die tussentijds niet werd gereinigd. (Rapport Health & Safety Executive (Employment Medical Adisory Service)) Huidkanker kan veroorzaakt worden door langdurig of herhaald contact met diverse soorten olie. Huidkanker veroorzaakt door olie is een zeldzame ziekte, maar kan bij vroegtijdige behandeling genezen worden.

Bescherm uw huid! (Rapport CONCA WE)

Vermijd langdurig, buitensporig of herhaald huidcontact met afgewerkte olie.
Breng een beschermende crème aan op de huid voordat u met afgewerkte olie in aanraking komt.
Verwijder motorolie van de huid.
Was met overvloedig water en zeep.
Gebruik een nagelborstel.
Reinig de handen met speciaal daarvoor bestemde reinigingsmiddelen.
Gebruik geen benzine, dieselolie, huisbrandolie, verdunningsmiddelen of andere oplosmiddelen.
Vermijd huidcontact met olie besmette kleding (overall).
Bewaar geen met olie doordrenkte poetskatoen in uw zakken.
Was kleding regelmatig.
Gooi met olie doordrenkte schoenen weg
Wat te doen met afgewerkte olie:

Verzamel en ruim afgewerkte olie op ( denk aan de wettelijke regelingen)
Giet geen afgewerkte motorolie over de grond, in de waterleiding of in het riool
Bron:www.drainplug.com
Afgewerkte motorolie bevat schadelijke bestanddelen. In laboratoriumtesten, waarbij afgewerkte
motorolie langdurig en herhaald op de huid van muizen werd aangebracht, is huidkanker
aangetoond. Daarom dient extra zorg gedragen te worden door het gebruik van beschermende
kleding en goede hygiëne, om langdurig, overmatig of herhaald contact van afgewerkte motorolie met
de huid te vermijden.
Bron:http://www.gabriels.be/olie/veiligheidsbladen/motoroliepersonenwagens/Formulaplusd5957.pdf
En zo kan ik nog wel even door gaan ..
Wil hiermee niet zeggen dat het niet helpt .. maar je zult je toch minimaal moeten afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal ..

Nog een oud (boeren) middeltje: Je eerste ochtend urine op de aangedane plekken deppen .. zal (hopelijk ) in ieder geval minder chemische zooi inzitten ..

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 15:10

AMEN!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:11

Ochtendurine helpt wel goed bij mok, dat weet ik uit ervaring. Maar daar doe je minder kwaad mee dan met afgewerkte motorolie!

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:41

siets je moet die mensen de reacties laten lezen op Bokt!!!
dan zijn ze er misschien van overtuigd dat hun manier van zorgen niet de beste is!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:47

Wat bij mijn fjord bij beginnende mok en wondjes ook helpt is sudocreme Lachen Er een lekkere laag opsmeren helpt bij mijn beessie erg goed. Dan wel eerst even een keertje wassen met betadineshampoo Lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:54

Cardiflor heeft enorm goed bij mijn paard geholpen tegen mok, ze was er zo vanaf, misschien is het ook wel goed voor die manen.