verwaarloosd, ondervoed, zware wormbesmetting.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

verwaarloosd, ondervoed, zware wormbesmetting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:20

Lang getwijfeld om een topic aan te maken, maar het is voor een goed doel.

Ik heb geprobeerd een pakkende titel te geven zodat er hopelijk wat nutige reacties komen.

Het gaat het volgende, ik probeer het verhaal even kort samen te vatten.

Een bokker heeft enkele maanden geleden ( 2 geloof ik ) twee verwaarloosde, ondervoede shethengsten opgevangen. ( verhaal is terug te vinden op Bokt).
Zij heeft de veearts erbij gehaald en de 2 heren zijn 3 keer ontwormd. Deze bokker heeft ze ontzettend goed opgevangen.
Sinds twee weken staan deze twee mannen bij ons, beide zo'n 1.5 jaar jong.

Ze hadden ondanks het ontwormen nog steeds het typische 'wormbuikje ' en vooral Kiran (vosje) is nog steeds erg mager. ( bij de vorige bokker is hij zelfs al aangekomen dus hoe de twee bij haar zijn aangekomen moet wel heel heftig zijn geweest )
Heupbeentjes steken uit en de ruggegraat ligt er boven op. Dikke doffe vacht met veel schilfers.
Ze lijken een flinke groeiachterstand te hebben, met name Kiran is erg klein.

Sinds enkele dagen heeft Billy (bonte) diarree. Vorige week heb ik ze ontwormd en tot 7 dagen later zijn er spoelwormen afgekomen. De 1e dagen vonden we ook 'bloedwormen ' .
We dachten dat Billy er het beste aan toe was, maar nu hij diarree heeft betwijfel ik in hoeverre de darmen zijn aangetast.

Beide eten goed en billy is vrij levendig. Kiran is wat rustiger,maar is ook het magerste van de twee. Hij poept overigens mooie mestballen. Beide hebben ook flink weggeteerd op hun bespiering.

Ze staan overdags buiten ( schrale weide) met onbeperkt hooi ( is rustig opgebouwd) en krijgen 2x per dag meusli (melasse vrij) met zemelen.
Dit eten ze goed!

Vandaag komt de veearts voor controle en voor de diarree waar billy last van heeft.
Ik heb met de zoekfunctie gezocht op bloedwormen en word er idd niet vrolijk van.

Nu is mijn vraag wie er nog meer in zo'n soortgelijke ervaring heeft gezeten en eventuele tips en adviezen heeft. alles om deze twee er weer helemaal boven op te krijgen!

Ik twijfelde om een voedingsadvies te vragen hier op bokt, maar ik denk dat het beter op medisch thuis hoort.

Afbeelding
Kiran
Afbeelding

Billy
Afbeelding

edit: de foto's geven een beter beeld dan de werkelijheid, beiden hebben een dikke wintervacht.

knooopje

Re: verwaarloosd, ondervoed, zware wormbesmetting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:30

mais voeren kun je zo bij een boer halen dan heb je lekker vers,en het kost weinig(gaan ze niet snel van aan de diaree),ze groeien er goed van en het verteert makkenlijk,ligt dus niet zwaar op de maag,en je kunt er veel van voeren!en veel hooi en een halve kilo krachtvoer,ook had ik ze even een vitamine stoot gegeven(kun je bij de meeste voederzaken halen)verder kost het tijd dat ze er echt weer boven op komen,ow ja geen kuil voeren,echt droog hooi,en hou ze warm,door ze nacht's op stal te zetten,in het stro,omdat de ene nogal diaree heeft,is stro goed voor zijn darmen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:34

dankjewel knoopje.
Ze staan s nachts binnen en ook overdag als het regent kunnen ze binnen. (een dik stro bed)
Voor kiran heb ik een winterdeken aangeschaft omdat ik ze zeker op deze leeftijd toch zoveel mogelijk buiten willen kunnen laten staan op de wei.
Ze krijgen onbeperkt hooi ( geen kuil maar echt lekker droog voer)
Vitaminestoot zal ik vanmiddag aan de veearts vragen.

Mais kolven hebben we zelf en eten ze ook graag. maar is dit voor shetten niet te schadelijk, zitten volgens mij erg veel suikers in?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:40

je kunt gehakselde mais halen bij de boer,zit net ietsje meer in dan alleen de maiskolf,weet niet of er een boerderij in de buurt zit,want die hebben dat,vaak mag je zo een paar emmers vol mee nemen,mais is makkenlijk verteerbaar,er zitten veel voedingstoffen in,maar niet te veel eiwitten,en ook suikers.ow en ik zou de musli vervangen door een gewone basis brok,ook kun je merrie brok voeren,dat is een hele vette brok,maar aar zitten wel veel eiwitten in,mischien dat je ze een halve kilo basis brok kunt geven en dat je door die halve kilo een handje merrie brok mengt.want merrie brok zit alles in
vind het super dat je zo je best voor hun doet!!!petje af!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:46

Bloos Hoi
Wat vervelend voor de shetten zeg .Wist je al dat spoelwormen resistent zijn voor ivermectine.
Dit is al bewezen en al meer dan 65% van de spoelwormen bij paarden zijn resistent voor ivermectine.
Ik weet niet waar je ze mee hebt behandeld , maar je moet eigenlijk voor deze spoelwormen een kuur geven met pyrantel als werkzame stof .Zulke infecties kunnen zeer hardnekkig zijn.
Veel succes en ik hoop dat ze snel opknappen, je doet er in ieder geval erg je best voor. Ach gut

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:52

ze zijn behandeld met de werkzame stoffen ivermectine en praziquantel.
Beankt voor je info.
Ik vermoed dat de veearts ze vandaag ook zal ontwormen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:57

zou ook zeker als dat allemaal gaat lukken vragen voor bloedonderzoek, bloedarmoede kan ook best wel aanwezig zijn en dan moet er wel een speciaal supplement in.

omdat ze aan de diarree zijn worden niet alle voedingsstoffen goed opgenomen dus zal probiotica ze ongetwijfeld goed helpen.

wil je de kosten daarvan aan de betaalbare kant houden dan moet je darmflora balans gaan halen van Bloem,kost 12 euro voor 60 capsules, als je ze elk daarvan 1 per dag geeft kun je ze dus 30 dagen ondersteunen.
kun je kopen bij de reformzaak.
en ja is veilig voor paarden,zitten dezelfde darmbacterien in als die paarden ook hebben

voor de wormen een kuurtje equest pramox halen,daar zit Moxidectine en Praziquantel in.,deze werken ook erg goed.

hopelijk knappen ze snel weer op,ik heb het toen idd wel gelezen,fijn dat je ze helpt Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:01

dankje wel ellepel.
Waar kan ik een reformzaak vinden. is dat hetzelfde als de paardendrogist of iets dergelijks?
Ik zal de veearts voorstellen om een 'bloedje te trekken ' , al denk ik dat hij dit ook wel zal doen voor alle zekerheid.

Equest brengt hij al mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:04

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:05

Van Equest hoor ik juist wel veel nare verhalen over bij gebruik bij shetlanders. Ik zou hier ook maar even na vragen bij de dierenarts hoe dat precies zit!

Goed dat je ze weer helemaal opknapt!!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:16

Opkikker van de paardendrogist heb ik goede ervaring mee en je kunt altijd een mestonderzoek laten doen zodat je precies weet waartegen je moet ontwormen. Dit kun je ook via internet aanvragen : http://www.wormbestrijding.nl/

Wees voorzichtig met Equest, het kan wel aan die kleintjes gegeven worden maar doe het in overleg met je dierenarts, in het verleden zijn er namelijk wat ongelukjes gebeurd met veulens en kleine paardjes die Equest waren gegeven.

En zemelen voegen weinig voedingswaarden toe misschien dat slobber een betere optie is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:21

meen je dat? wij hebben onze minishet wel gewoon equest gegeven( voor 100 kilo)
denk dat je je wel aan een goede dosering moet houden,zeker als ze al wat schraal zijn.
mestonderzoek moet ieder voor zich weten,maar bijvoorbeeld lintwormeitjes kunnen niet goed aangetoond worden en volgens mij onderzoeken ze ook geen diarree?

ohw even inhaken op de slobber:
seniores priores van subli..is dat wat?
zit alles in wat ze nodig hebben

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:24

Bedankt letsdunnit,
De zemelen krijgen ze ook meer zodat ik weet dat ze toch wat meer vocht binnen krijgen en de kleine kiran eet het zo makkelijker.
Slobber is gewoon verkrijgbaar bij de BB neem ik aan. mm senior priores niet denk ik. Zal ik even moeten zoeken naar een speciaal zaak hier in de buurt.

Over equest is een goede waarschuwing inderdaad, volgens mij is het toch een aardig straf middel als ik het zo lees. Overdoseren gaan we zeker niet doen, ze wegen haast niets ( Vooral Kiran niet)
Ik neem aan dat het gewoon echt goed op gewicht gedoseerd moet worden.

mestonderzoek zal bij billy idd lastig zijn momenteel.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:53

Waar zijn ze tot nu toe mee ontwormd ? Een wormenkuur met als bestandeel Pyranthel wil ook nog wel eens wonderen doen.
Equiworm-P is zo'n wormenkuur.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:09

timokyana schreef:
ze zijn behandeld met de werkzame stoffen ivermectine en praziquantel.
Beankt voor je info.
Ik vermoed dat de veearts ze vandaag ook zal ontwormen.

Bloos Wij hebben ook een zware spoelworm infectie hier gehad en ze zijn niet kapot gegaan van pramox equest enz , je moet voor de spoelworm echt equiworm P , of een nieuwe Banminth gebruiken met de werkzame stof Pyrantel,Dit is echt een andere stof dan praziquantel.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:28

Onze Diva(nu 1jr+5mnd) heeft vorig jaar een behoorlijke worminfectie doorgemaakt. Was ook héél erg schraal en schonkig.
Verschillende keren ontwormt maar niets mocht baten. Uiteindelijk de veearts erbij gehaald en deze schreef een kuur met Finiworm voor.
Dit heeft zij besloten nadat er contact was geweest met de kliniek in (vermoedelijk) Utrecht. Ze had zo'n heftige worminfectie nog niet mee gemaakt.
De finiworm moet je geven en dan, na de eerste gift nog twee keer herhalen, ik meen steeds na 4 weken. Het is een poedertje dat je moet mengen in bijv appelmoes. Dan opzuigen in een grote injectiespuit en vervolgens geven. Is héééééél vies!!!!!(bitter!!!!) maar wat ik vies vind hoeft een paard natuurlijk niet vies te vinden Knipoog .
Ik heb toen ook het advies gekregen om Diva bij te voeren met maismeel. Rustig mee beginnen en dan opvoeren. Diva moest het in eerste instantie echt niet!!! Had het door het biks heen gedaan en plons water(warm) er door heen. Niet om te eten, volgens Diva dan Haha! .
Gelukkig is het allemaal goed gekomen en doet ze nu een 'moord' voor dit eten.
Gister zag ik wéér wormen in de mest, heb 19-9 ontwormt met equest(??? even nakijken..).
Ga volgende week even navragen of ik ze beide 1 keer met finiworm kan geven.
Wil Diva nu een goed spek laagje meegeven, lopen 24/7 buiten, óók in de winter.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 19:39

bedankt voor jullie reacties.
De veearts is net geweest en heeft ze beide onderzocht.
Hij schrok er van en dacht dat Kiran een veulen was ipv 1.5 .
Bij billy zijn zijn darmen beschadigd vandaar de diarree. Bij Kiran is nog onduidelijk in hoeverre,
beide zijn ze nu ontwormd met equest, kiran 50 kg en Billy ongeveer 100kg.
Dit moet ik na een maand herhalen.
Mocht ik over 3 weken geen verbetering zien moet ik opnieuw de veearts bellen en bij verslechtering uiteraard ook.
Ik moest zo doorgaan met voeren vooral onbeperkt hooi.
verder heeft hij probiotica ( hopelijk schrijf ik het goed) voor de darmen gegeven.

Hij was erg geschrokken dat mensen het zo ver laten komen, maar heeft wel goede hoop dat het goed komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:00

welke probiotica heb je van de arts gekregen als ik vragen mag?
ik had ook wel verwacht hoor dat de arts het je zou adviseren,het helpt vaak wel enorm goed

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:01

Pas wel op met Equest. Is niet geschikt voor veulens en kleine pony's. Staat ook in de bijsluiter.
Ik denk dat je het beste met Pyrantel kunt ontwormen. Jonge paarden hebben het meeste problemen met Speolwormen en die reageren het beste op Pyrantel

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:05

Wij krijgen ook wel eens paarden/pony's die een niet al te fijn tehuis hebben gehad.Dat soort paarden/pony's laten we ontwormen door de veearts,dat wordt geinjecteerd en werkt een stuk effectiever dan pasta.3 weken dan de injectie ontwormen we nog een keer wel met pasta: Equimax.
Als er idd een onstekeing in de darmen zit,dan is vaak
antibiotica(Baytrill) het beste.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:12

Dat is wel hééél veel wormkuur in een korte periode.dat is ook niet erg goed voor de darmen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:26

maverick schreef:
Wij krijgen ook wel eens paarden/pony's die een niet al te fijn tehuis hebben gehad.Dat soort paarden/pony's laten we ontwormen door de veearts,dat wordt geinjecteerd en werkt een stuk effectiever dan pasta.3 weken dan de injectie ontwormen we nog een keer wel met pasta: Equimax.
Als er idd een onstekeing in de darmen zit,dan is vaak
antibiotica(Baytrill) het beste.

Hier gaan we weer! Zeker nooit laten ontwormen door middel van injectie! Dat is een zeer slecht advies en werkt bovendien nog niet eens goed ook! Lees maar eens het topic "dood door ivomec".

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:19

Hier in Nederland verkoopt de BB ( of Welkoop) alles van Subli. De Senior Priores is van Subli, dus hier in Nederland is het wel bij de BB te krijgen. Je kan het misschien bestellen bij je BB-winkel als ze het bij jullie niet hebben.
Succes met de kleintjes!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:45

Fijn om weer eens wat van ze te horen,ik had het verhaal al meegelezen in het vorige topic.

Heeft de dierenarts nog iets gezegd over de bloedwormpjes, eerlijk gezegd maak ik me daar het meeste bezorgd over, bloedwormen zijn vaak een tijdbom in het lichaam van een paardje, ze kunnen al lange tijd in het lichaam verborgen zijn en opeens een explosie veroorzaken met alle gevolgen van dien.

Ik neem in ieder geval aan dat de dierenarts de zaak goed onder controle heeft.
Vaak zie je bij verwaarloosde paardjes, zeker als ze nog groeien dat het bijzonder moeilijk is en veel tijd nodig heeft om bij te komen.
Het lichaampjereageert als eerste toch vaak met groeien ipv aankomen oftewel alle schade inhalen.

doordat ze toch voller worden krijgen ze inderdaad een wormbuikje, later pas komt het richting heupen, hals enz.
Ook hebben ze vaak geen spiermassa meer door de verwaalozing en zoietsheeft gewoon tijd nodig.

Verwaarlozen is erg makkelijk, weer opknappen is moeilijk.
Ook de doffe vacht heeft tijd nodig, zoalng je goed contact houdt met de dierenarts over het ontwormen komt het wel goed.

Met voeren doe echt rustig aan vooral bij shetjes, ip moeten ze met lekker en gezond hooi vanzelf weer aankomen, geef het gewoon even de tijd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:25

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb nog geen wormen gevonden na de equest. Waarschijnlijk morgen of de komende dagen.
De veearts houd ze zeker in de gaten en bij verandering zal ik gelijk met hem overleggen.
Met zulke hummels in zo'n situatie moet je geen risico nemen.
Vandaag verbaasde ze me (vooral Kiran) in draf kwamen ze op me af, volgens mij hadden ze honger Knipoog
Ze krijgen 2x per dag een handje meusli met slobber en de probiotica. Verder onbeperkt hooi.