Ik heb geprobeerd een pakkende titel te geven zodat er hopelijk wat nutige reacties komen.
Het gaat het volgende, ik probeer het verhaal even kort samen te vatten.
Een bokker heeft enkele maanden geleden ( 2 geloof ik ) twee verwaarloosde, ondervoede shethengsten opgevangen. ( verhaal is terug te vinden op Bokt).
Zij heeft de veearts erbij gehaald en de 2 heren zijn 3 keer ontwormd. Deze bokker heeft ze ontzettend goed opgevangen.
Sinds twee weken staan deze twee mannen bij ons, beide zo'n 1.5 jaar jong.
Ze hadden ondanks het ontwormen nog steeds het typische 'wormbuikje ' en vooral Kiran (vosje) is nog steeds erg mager. ( bij de vorige bokker is hij zelfs al aangekomen dus hoe de twee bij haar zijn aangekomen moet wel heel heftig zijn geweest )
Heupbeentjes steken uit en de ruggegraat ligt er boven op. Dikke doffe vacht met veel schilfers.
Ze lijken een flinke groeiachterstand te hebben, met name Kiran is erg klein.
Sinds enkele dagen heeft Billy (bonte) diarree. Vorige week heb ik ze ontwormd en tot 7 dagen later zijn er spoelwormen afgekomen. De 1e dagen vonden we ook 'bloedwormen ' .
We dachten dat Billy er het beste aan toe was, maar nu hij diarree heeft betwijfel ik in hoeverre de darmen zijn aangetast.
Beide eten goed en billy is vrij levendig. Kiran is wat rustiger,maar is ook het magerste van de twee. Hij poept overigens mooie mestballen. Beide hebben ook flink weggeteerd op hun bespiering.
Ze staan overdags buiten ( schrale weide) met onbeperkt hooi ( is rustig opgebouwd) en krijgen 2x per dag meusli (melasse vrij) met zemelen.
Dit eten ze goed!
Vandaag komt de veearts voor controle en voor de diarree waar billy last van heeft.
Ik heb met de zoekfunctie gezocht op bloedwormen en word er idd niet vrolijk van.
Nu is mijn vraag wie er nog meer in zo'n soortgelijke ervaring heeft gezeten en eventuele tips en adviezen heeft. alles om deze twee er weer helemaal boven op te krijgen!
Ik twijfelde om een voedingsadvies te vragen hier op bokt, maar ik denk dat het beter op medisch thuis hoort.

Kiran

Billy

edit: de foto's geven een beter beeld dan de werkelijheid, beiden hebben een dikke wintervacht.