Bij Nana is hetzelfde gecontstateerd als bij onze jaarling: Vitamine/mineralen-gebrek waardoor het immuunsysteem zwak geworden is en ze een baceriele infectie aan de huid heeft (rainrot). Dit was was ik in een ander topic hierover schreef:
Citaat:Wij hebben dit laatst ook bij drie paarden geconstateerd: Allemaal hele kleine bultjes.
Het begint op één plek maar breidt zich over het hele lichaam uit. Bij onze paarden begon het bij de oren, toen over de hals en toen over de rug...! Het kwam best plots. We hebben de dierenarts erbij gehaald en wat bleek: een mineraaltekort (hoofdzakelijk Seleen dacht ik...)waardoor de weerstand van de paarden wat minder was dan anders en daardoor konden nu bacteriën aanvallen die bij een goed gezond paard geen kans hebben.
We hebben een poedertje gekregen wat de paarden over het krachtvoer heen krijgen. Binnen 10-14 dagen moet het zo goed als voorbij zijn, anders krijgen ze een antobioticakuurtje!
Mijn tip: Dierenarts laten komen wat bij deze dingen moet je er snel bij zijn: De volgende fase is kalende plekken en etterige wonden...!
Edit: bij het vierde paard op stal is het ook op de kont begonnen. Het is over het algemeen iets wat vooral bij jongere paarden eerder voorkomt...!
Dit heeft ze al wel een tijd en ik merkte dat ze met het rijden heel erg slap was. Bewust hebben we haar de afgelopen weken minder onder het zadel en voor de koets gehad omdat ze totaal lusteloos overkwam en niet vooruit te branden was.
Afgelopen maandag heb ik haar even onder het zadel genomen, de eigenaren waren erbij. Ze deed alles wel braaf, maar lusteloos en ik kon haar nauwelijks in een sterkere draf of stap krijgen, galop was al helemaal niks...
De eigenaren wilden net weg gaan, ik zei dat ik even 1 keer kort op de andere hand wilde galopperen en dat ik dan op zou houden. Ik was toen dus alleen op de rijplaats. Aanspringen was een fiasco. Bij de tweede poging sprong ze aan, maakte een rare stap naar links en liet zich op de knieen vallen...Ze bleef heel even zo liggen en liet zich toen helemaal omvallen. Ze lag helemaal languit bovenop mijn been en stond niet op. Ik zette mijn andere voet op het zadel en probeerde mezelf zo onder haar gewicht vandaan te drukken. Ze ging toen rechtop liggen maar bleef liggen, ik stond op en heb haar omhoog getrokken. Ze ging langzaam opstaan en sjokte toen rustig achter me aan naar de uitgang van de rijbak.
Ik maakte me zorgen omdat elk paard (wanneer het zou struikelen) de reactie zou hebben van: OPSTAAN!!!! Ik heb dit een keer eerder bij haar gehad, toen is ze echt gestruikeld, viel op de knieen en ik schoot over haar hals op de grond. Ze stond echter meteen op, die reactie van omhoog kwamen was er toen wel! Nu dus helemaal niet, bovendien had ik ook niet echt het gevoel dat ze struikelde.
Ik rende naar de eigenaren die meteen de DA belden bij het horen van mijn verhaal. We moesten haar temperatuur meten: not good! (38,7). De dierenarts kwam de volgende dag (het was 's avonds laat en het paard zag er voor de rest helemaal ok uit, ook weer gegeten etc.). De koorts was weg en Nana was weer helemaal happy.
De DA heeft bloed af genomen en we krijgen als het goed is vandaag te horen of er iets met het bloedbeeld niet klopt. Ze krijgt in ieder geval 'opbouwsspuiten' met vitamines/mineralen die haar een 'boost' moeten geven.
Ik ben me natuurlijk helemaal wild geschrokken...! We krijgen vandaag van de DA te horen wat het is (of niet...?) maar mijn vraag is: Wie herkent dit of heeft al eens iets soortgelijks meegemaakt...?