Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Antheman schreef:Zulke bultjes misschien??
NNC_ schreef:Ja, dat lijkt er wel op. Zijn die allemaal rond? De bultjes van mijn pony zijn een beetje langwerpig en ook wel rond. Zitten op die bultjes ook een korst? En hoe heet dat wat dat paard heeft?
vinos schreef:De mijne heeft dit nu ook, hebben jullie nog een ander advies dan betadine? / imaverol, ik zit zelf nu ook onder de witte kleine bultjes... brrr.. ik ga nu een weerstand booster halen, ligt klaar bij de dierenarts, die belde mij net.
NNC_ schreef:Ik heb het net opgezocht op internet. Mijn pony heeft idd heel veel in de regen gestaan de laatste paar weken. Er staat ook iets met pus en kale plekjes, maar dat heeft mijn pony niet. Weet je misschien wanneer dat pas komt? Want mijn pony heeft nu 3 dagen die bultjes. Ze worden trouwens ook niet erger.
Citaat:Wij hebben dit laatst ook bij drie paarden geconstateerd: Allemaal hele kleine bultjes.
Het begint op één plek maar breidt zich over het hele lichaam uit. Bij onze paarden begon het bij de oren, toen over de hals en toen over de rug...! Het kwam best plots. We hebben de dierenarts erbij gehaald en wat bleek: een mineraaltekort (hoofdzakelijk Seleen dacht ik...)waardoor de weerstand van de paarden wat minder was dan anders en daardoor konden nu bacteriën aanvallen die bij een goed gezond paard geen kans hebben.
We hebben een poedertje gekregen wat de paarden over het krachtvoer heen krijgen. Binnen 10-14 dagen moet het zo goed als voorbij zijn, anders krijgen ze een antobioticakuurtje!
Mijn tip: Dierenarts laten komen wat bij deze dingen moet je er snel bij zijn: De volgende fase is kalende plekken en etterige wonden...!
Edit: bij het vierde paard op stal is het ook op de kont begonnen. Het is over het algemeen iets wat vooral bij jongere paarden eerder voorkomt...!
Adil18 schreef:Ik schreef dit in een ander topic:Citaat:Wij hebben dit laatst ook bij drie paarden geconstateerd: Allemaal hele kleine bultjes.
Het begint op één plek maar breidt zich over het hele lichaam uit. Bij onze paarden begon het bij de oren, toen over de hals en toen over de rug...! Het kwam best plots. We hebben de dierenarts erbij gehaald en wat bleek: een mineraaltekort (hoofdzakelijk Seleen dacht ik...)waardoor de weerstand van de paarden wat minder was dan anders en daardoor konden nu bacteriën aanvallen die bij een goed gezond paard geen kans hebben.
We hebben een poedertje gekregen wat de paarden over het krachtvoer heen krijgen. Binnen 10-14 dagen moet het zo goed als voorbij zijn, anders krijgen ze een antobioticakuurtje!
Mijn tip: Dierenarts laten komen wat bij deze dingen moet je er snel bij zijn: De volgende fase is kalende plekken en etterige wonden...!
Edit: bij het vierde paard op stal is het ook op de kont begonnen. Het is over het algemeen iets wat vooral bij jongere paarden eerder voorkomt...!
Misschien ook iets waar aan te denken valt...!
NNC_ schreef:Ik weet het echt bijna zeker dat het dan rainrot is. Kan ik er nu ook al meteen iets aan doen, nu het gewoon nog bultjes zijn?