Onderhuidse bultjes op zijn kont

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NNC_

Onderhuidse bultjes op zijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 00:58

Mijn pony heeft sinds 2 dagen onderhuidse bultjes op zijn kont. Je ziet ze eigenlijk niet goed, maar als je er over heen gaat, voel je het wel. Ze zijn niet echt rond, dat verschilt een beetje. Zijn kont zit ook niet helemaal onder. Het lijkt het of er een korstje op zit, maar die voel je wel en zie je eigenlijk niet door de haren. Weten jullie misschien wat dit kan zijn? Ik wou het nog een paar dagen aanzien, maar ik zou graag willen weten wat dit is.

Fake

Re: Onderhuidse bultjes op zijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 01:03

Mijn paardje heeft dit ook gehad.
Ik ben ermee naar de DA geweest, en die constateerde dat het (gelukkig) gewoon een allergie was.
Is na een weekje ook weer over gegaan.

Ik zou als ik jou was gewoon een DA erbij halen. Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 01:03

Regenschurft misschien?

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 01:10

Wat is regenschurft precies?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 01:17

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... atophilose

De plaatjes op deze site zijn van extreme gevallen. Beginnende of niet zo ernstige regenschurft ziet eruit zoals jij beschrijft: kleine korstjes op de rug en/of kont. Je ziet de korstjes niet direct, maar er staan plukjes haar omhoog omdat er korstjes onder zitten.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:58

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:13

Zulke bultjes misschien??

Afbeelding

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:46

Antheman schreef:
Zulke bultjes misschien??

Afbeelding

Ja, dat lijkt er wel op. Zijn die allemaal rond? De bultjes van mijn pony zijn een beetje langwerpig en ook wel rond. Zitten op die bultjes ook een korst? En hoe heet dat wat dat paard heeft?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:47

[MD] Verstopte talgklieren.......
Misschien dat dit topic iets voor je is, vooral op de tweede pagina wordt gesproken over wat het nou eigenlijk is (dus niet de talgkliertjes als de titel doet vermoeden) en wat je er aan kan doen.

Het lijkt er iig wel op, maar weet natuurlijk niet of het zo is!

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:58

Ja, het kan echt zoveel zijn. Er zijn ook heel veel dingen die erop lijken.

@ lindyH, bij mijn pony is het ook zo dat er een paar haartjes omhoog staan, omdat er een korstje onder zit! Alleen kan ik de korstjes niet zien, maar je voelt ze wel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:23

NNC_ schreef:
Ja, dat lijkt er wel op. Zijn die allemaal rond? De bultjes van mijn pony zijn een beetje langwerpig en ook wel rond. Zitten op die bultjes ook een korst? En hoe heet dat wat dat paard heeft?

Helaas meid, dit is rainrot.

Afbeelding

Bultjes rond of lang, daar heb ik niet zo opgelet.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:30

rainrot = regenschurft

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:34

De mijne heeft dit nu ook, hebben jullie nog een ander advies dan betadine? / imaverol, ik zit zelf nu ook onder de witte kleine bultjes... brrr.. ik ga nu een weerstand booster halen, ligt klaar bij de dierenarts, die belde mij net.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:45

vinos schreef:
De mijne heeft dit nu ook, hebben jullie nog een ander advies dan betadine? / imaverol, ik zit zelf nu ook onder de witte kleine bultjes... brrr.. ik ga nu een weerstand booster halen, ligt klaar bij de dierenarts, die belde mij net.

Rainrot kan idd witte bultjes bij mensen veroorzaken! Dus goed met handschoenen werken!

Ik ben met de betadine gestopd en smeer nu zinkzwavelpasta, om de wonden te laten helen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:05

Zorg dat je paard droog staat. Je kunt hem een deken op doen maar zorg er dan wel voor dat je paard helemaal droog is als je hem op doet. Zorg ook dat je paard niet gaat zweten onder de deken. Doe de deken af als de zon schrijnt, want zon is juist goed.

Ik heb zelf de ervaring dat wassen met imaverol/betadineshampoo net zo veel kwaad als goed doet, omdat de vacht dan weer nat wordt. De plekjes kun je ook insmeren met betadinezalf of zink-zwavelzalf. Bij grote plekken kun je een jodiumspray gebruiken (gewoon een fles jodiumtinctuur halen en in een spuitfles doen).

Knoflook is ook goed voor de weerstand, zuivert het bloed en doodt bacteriën. Zwavel is ook goed. Dat zit o.a. in zeewier.

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:16

Ik heb het net opgezocht op internet. Mijn pony heeft idd heel veel in de regen gestaan de laatste paar weken. Er staat ook iets met pus en kale plekjes, maar dat heeft mijn pony niet. Weet je misschien wanneer dat pas komt? Want mijn pony heeft nu 3 dagen die bultjes. Ze worden trouwens ook niet erger.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:19

Toen mijn paard het had, had hij ook geen pus. Mischien is dat alleen als het heel extreem is.
De kale plekjes komen later pas als de korstjes eraf vallen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:21

NNC_ schreef:
Ik heb het net opgezocht op internet. Mijn pony heeft idd heel veel in de regen gestaan de laatste paar weken. Er staat ook iets met pus en kale plekjes, maar dat heeft mijn pony niet. Weet je misschien wanneer dat pas komt? Want mijn pony heeft nu 3 dagen die bultjes. Ze worden trouwens ook niet erger.

Na een weekje gingen bij mij de bultjes (niet allemaal, ik moest er ook wat openleggen) open. Pus is moeilijk te zien hoor. Het kleeft een beetje, de korst. Dat is pus.

Laat even de DA komen, die kan het beoordelen en je advies geven over de behandeling.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:26

Ik schreef dit in een ander topic:

Citaat:
Wij hebben dit laatst ook bij drie paarden geconstateerd: Allemaal hele kleine bultjes.

Het begint op één plek maar breidt zich over het hele lichaam uit. Bij onze paarden begon het bij de oren, toen over de hals en toen over de rug...! Het kwam best plots. We hebben de dierenarts erbij gehaald en wat bleek: een mineraaltekort (hoofdzakelijk Seleen dacht ik...)waardoor de weerstand van de paarden wat minder was dan anders en daardoor konden nu bacteriën aanvallen die bij een goed gezond paard geen kans hebben.

We hebben een poedertje gekregen wat de paarden over het krachtvoer heen krijgen. Binnen 10-14 dagen moet het zo goed als voorbij zijn, anders krijgen ze een antobioticakuurtje!

Mijn tip: Dierenarts laten komen wat bij deze dingen moet je er snel bij zijn: De volgende fase is kalende plekken en etterige wonden...!

Edit: bij het vierde paard op stal is het ook op de kont begonnen. Het is over het algemeen iets wat vooral bij jongere paarden eerder voorkomt...!

Misschien ook iets waar aan te denken valt...!

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:27

Ik weet het echt bijna zeker dat het dan rainrot is. Kan ik er nu ook al meteen iets aan doen, nu het gewoon nog bultjes zijn?

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:38

Volgens mij heeft een paard van ons dat ook..
De dierenarts zei ergens een naam ( geen idee meer wat deze was, nogal een moeilijke.. Haha! ) & dat zou door teveel regen komen. Zijn vacht zou te nat blijven waardoor hij een soort wondjes krijgt waar een krap opkomt. Maar geen viezigheid die eruit komt?
Ik zou ofwel ervoor moeten zorgen dat hij na een regenbui terug snel door wordt (zorgen dat het water niet te fel op de vacht blijft liggen), ofwel een regendeken moeten opleggen.
Zou dit hetzelfde zijn?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:54

Adil18 schreef:
Ik schreef dit in een ander topic:

Citaat:
Wij hebben dit laatst ook bij drie paarden geconstateerd: Allemaal hele kleine bultjes.

Het begint op één plek maar breidt zich over het hele lichaam uit. Bij onze paarden begon het bij de oren, toen over de hals en toen over de rug...! Het kwam best plots. We hebben de dierenarts erbij gehaald en wat bleek: een mineraaltekort (hoofdzakelijk Seleen dacht ik...)waardoor de weerstand van de paarden wat minder was dan anders en daardoor konden nu bacteriën aanvallen die bij een goed gezond paard geen kans hebben.

We hebben een poedertje gekregen wat de paarden over het krachtvoer heen krijgen. Binnen 10-14 dagen moet het zo goed als voorbij zijn, anders krijgen ze een antobioticakuurtje!

Mijn tip: Dierenarts laten komen wat bij deze dingen moet je er snel bij zijn: De volgende fase is kalende plekken en etterige wonden...!

Edit: bij het vierde paard op stal is het ook op de kont begonnen. Het is over het algemeen iets wat vooral bij jongere paarden eerder voorkomt...!

Misschien ook iets waar aan te denken valt...!

Na verder onderzoeken hebben onze paarden dus gewoon hetzelfde als rainrot alleen anders verwoord....

Alles klopt perfect, het hele verhaal van de DA, behalve dan dan zij ons niet expliciet heeft gezegd dat we het paard droog moeten houden/maken....

oliebol....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:46

NNC_ schreef:
Ik weet het echt bijna zeker dat het dan rainrot is. Kan ik er nu ook al meteen iets aan doen, nu het gewoon nog bultjes zijn?

Ik moest dat dus allemaal openleggen......
K klus hoor!

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:07

Oke.. Onze is ook jong ( 3jaar ). Bij hem is het op zijn rug/kont.
Het zijn het ook een soort korstjes & kale plekken.
Ik moest ze er ook aftrekken als ik korstjes zag..
Maar onze dierenarts heeft geen behandeling gezegd? Gewoon zo goed mogelijk droog houden, maar het paard staan 24/7 in de weide..

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:09

Ik zie nu nog helemaal geen korstjes, ik voel ze eigenlijk onder de haren. Ik kan nu dus verder nog niks doen?