Verstopte talgklieren.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Verstopte talgklieren.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 08:24

Wie kan mij hier meer over vertellen?
Waar komt het door en hoe ziet het er precies uit en wat kun je er tegen doen?
Het paard van een kennis van mij heeft er waarschijnlijk last van, volgens haar DA......maar mijn paard heeft eigenlijk zo goed als dezelfde bulten en ik dacht dat het van de mueslie kwam.......
Ik probeer dus even zoveel mogelijk informatie hierover in te scharen, ook voor mijn kennisje, misschien heeft zij er wat aan en ik.
Als je een foto van de bulten hebt zou het ook fijn zijn om die te zien Knipoog

ikenindi

Re: Verstopte talgklieren.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:26

kunnen paarden dat ook krijgen dan?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:29

http://www.paarden-kruiden.nl/winkel-verzorging.html

Gerzon flesje a 30 ml

ronde harde schijven als gevolg van verstopte talgkliertjes

Door verstopte talgkliertjes in de huid ontstaan ronde harde schijven in de huid. Meestal onder of in de omgeving van het zadel, als je er op drukt dan doet het geen pijn. Hierdoor onstaan kale plekken door het schuren, door het met Gerzon in te masseren kunt u mogelijk erger voorkomen.

Prijs: 16.50

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:33

Ja het komt zeker voor, alleen heb ik het dus ook nog nooit eerder in het echt mee gemaakt, alleen nog maar van gehoord Knipoog
Het is bij Wodan ook zo dat de bulten volgens mij geen pijn doen, hij jeukt/schuurt zich niet maar ik durf hem er nu al ruim 2 weken niet meer door te rijden omdat ze nu dus ook bij de singel zitten en het lijkt me voor hem niet lekker.
Ook omdat ik dus een beetje angst heb dat het dan nog erger word of zelfs kapot!
Dat kennisje van mij rijd haar paard wel gewoon, zonder probloemen maar die heeft het dan ook wel niet bij de singel.
Wodan heeft het onder het zadel/dekje, klanken/buik, hals/nek, op zijn kont en benen heeft hij ze niet.

Heeft er iemand niet toevallig een plaatje met hoe het eruit hoort te zien?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 23:10

Bij Wodan zitten in ieder geval naar een paar dagen een soort van korstjes op de bulten.....

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:25

Mijn merrie had het ook, vorig jaar winter (2006/2007).. Onder het zadel. Kwam op in december, een tijdje nadat ik een nieuwe deken gekocht had.
Volgens de DA waren het verkalkte talgklieren, gaan nooit meer weg! Ik dikke dekjes aangeschaft, want ze leek er dan wel geen last van te hebben, maar toch...
In het voorjaar, toen de dekens eraf gingen... gingen de bulten OOK weg! Vreemd!
Afgelopen winter kwamen ze toch weer terug Verdrietig (diezelfde 'nieuwe' deken had ze weer op) Kwam het van de deken..?? Neee dat zal toch wel niet? Zo vaag!
Afgelopen zomer gingen de bulten toch weer weg! Haha!
Ik heb nu een nieuwe deken van een ander merk gekocht, die heeft ze nu nog niet op, maar ik ben wel heel benieuwd of ze deze winter weer die nare bulten krijgt...
Ik had er wel Vetaderm voor gehad van de DA.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:10

Ja mijn kennisje linite de bulten ook met de deken.
Die van haar krjgt het ieder jaar met het verwisselen van de vacht en wanneer hij de deken op krijgt.
Als het door het zweten ofzo komt is het natuurlijk best logisch, onder de deken is de ademing natuurlijk een stuk minder net als onder het zadel.
Maar het vreemde bij mij is dat deze bultjes wel weg gaan op de meeste plaatsen maar ik krijg er nieuwe voor terug.
En hij heeft ze niet alleen onder het zadel.......en hij had ze al voordat de deken opging, of ze daardoor erger zijn geworden, tja, zou natuurlijk kunnen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:11

pre schreef:
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Waar komt het door en hoe ziet het er precies uit en wat kun je er tegen doen?
Het paard van een kennis van mij heeft er waarschijnlijk last van, volgens haar DA......maar mijn paard heeft eigenlijk zo goed als dezelfde bulten en ik dacht dat het van de mueslie kwam.......
Ik probeer dus even zoveel mogelijk informatie hierover in te scharen, ook voor mijn kennisje, misschien heeft zij er wat aan en ik.
Als je een foto van de bulten hebt zou het ook fijn zijn om die te zien Knipoog

Ik weet niet wat je kunt doen tegen verstopte talgklieren.
Maar als een bult erg groot wordt, zeg maar ter grootte van een half ei, dan kan het zijn dat het eind van de talgklier niet aangelegd is in plaats van verstopt.
Zoiets wordt een atheroomcyste gemoemd en moet door een DA operatief verwijderd worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:15

Dat kan volgens mij ook komen door een allergie op het wasmiddel wat je bijvoorbeeld voor je zadeldekjes gebruikt..
Dat heb ik iig laatst nog gezien op bokt, 9 maanden bultjes, en met een ander wasmiddel was het in een no time weg.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 08:38

Nou het wasmiddel verhaal ken ik en gaat helaas niet op voor ons, want Wodan had ze voordat ik met dekjes ging rijden.
Als ik de info doorlees over tslgklieren vraag ik het me af of dat het is en denk ik toch eerder aan een reactie van het voer.
Op dit moment zijn de bulten minder aan het worden maar waarvan het komt......ik heb hem op ander eten gezet en heb al ruim 2 weken niet meer gereden dus ja, kan van beide.
Er komt zo'n kortsje op te zitten en als je dat eraf krabt dan is het bultje zo goed als weg zonder een wondje achter te laten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:43

De ene dierenarts zei dat Elin verstopte talgkliertjes had, een andere da vertelde me dat het ook een huidziekte kon zijn en dat het eerste dus helemaal niet zo hoeft te zijn.
In beide gevallen had ze er iig geen last van.
Het zijn bultjes, ik kan vanavond een foto plaatsen want heb er wel een aantal gemaakt Ja

Bij Elin is het iig geen reactie op het voer, ze heeft verschillende soorten voer gehad op verschillende stallen en ze heeft het altijd gehad (ze heeft het schijnbaar al jaren, toen ik foto's zag van 3 jaar geleden had ze ze ook al). Vorig jaar heeft ze ze in december gekregen, alles geprobeerd; heb biosaf en ijslands zeewier gevoerd, trekzalf gesmeerd ed maar helemaal niks. In augustus verdwenen ze spontaan en nu komen ze weer langzaam terug...
Vorig jaar had ze ze alleen op de schouder en trokken ze langzaam door over de hals en naar de andere schouder toe over de boeg. Nu komen de eerste terug op de schouder en op haar buik ook al Nagelbijten / Gniffelen Overigens krijgt Elin er geen korstjes van, de bultjes verdwijnen vaak wel en komen dan op een andere plek weer terug.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 09:42

hmmm intressant, als je de fotos zou willen plaatsen graag.
Bij WOdan weet ik niet of hij ze vorig jaar al had want toen liep hij nog lekker in de wei en viel het dus sowiezo minder op.... Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:50

Wat ik ook apart vond was dat ik haar bultjes helemaal niet kan uitknijpen. Ik kan ze wel 'vastpakken' tussen mn vingers, maar knijpen niet.
Ik weet ook niet meer welke huidziekte hij het nou over had, het was een ziekte waar ze de oorzaak niet van weten, waar het dier geen last van had en waar ze ook geen medicijnen voor hebben Clown Dat kon ik dan laten onderzoeken dmv biopt te nemen, maarja als ze er geen last van hebben en je kan er toch niks aan doen heeft dat weinig zin natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

De eerste dierenarts zei ook heel simpel over die talgkliertjes; ja dat is of een penicilinekuur van 2 weken of niks. En ik ben ook niet iemand die er onnodig antibiotica in gaat stoppen, zeker zolang ze er geen last van heeft..
Wat ik dus heel raar vind bij Elin is dus dat het het hele jaar aanwezig is geweest en dan 2 maandjes niet en nu komt het weer terug? Dacht eerst dat het kwam door dekens oid, maar ze heeft in de tijd dat ze de bultjes niet had ook gewoon dekens opgehad Nagelbijten / Gniffelen (vliegendeken en regendeken)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 10:23

Ja ik merk ook dat Wodan er eigenlijk geen last van heeft, toen ze alleen onder het zadel zaten heb ik hem ook nog gewoon gereden, maar nu zitten ze bij de singel en dat vind ik toch geen prettig idee, of hij er nu wel of geen last van heeft.
Ik wil ook niet steeds maar de DA laten komen, het kost en klauwen vol met geld en de DA weet het ook niet en roept dat ik eerst alles met voer moet uitproberen.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:28

[quote="BrittKitt"]
Het zijn bultjes, ik kan vanavond een foto plaatsen want heb er wel een aantal gemaakt Ja [quote]

Beste BrittKitt, zou je die foto kunnen plaatsen aub?

Mijn Haflinger heeft op dit moment ook zoiets. Het begon met allemaal piepkleine bultjes in de hals waar kleine korstjes opkwamen. Dat is nu bijna weer weg maar nu krijgt ze onder het zadel grotere bulten die gaan bloeden als ik haar rijd (logisch). Bulten voelen hard aan en sommige zit een korstje. DA is geweest en die wist het niet zeker. Hij heeft haar tegen schimmel gevaccineerd en ik moest de bulten wassen met Betadine shampoo. Hij heeft ook nog wat afgeschraapt om onder de microscoop te bekijken. Hij liet ook het woord 'rainrot' vallen. 't Zou kunnen want ze staat altijd buiten. Alleen de foto's die ik van rainrot zie, zijn zulke tragische gevallen en zo erg ziet het er gelukkig niet uit. Ik noemde ook talgklieren tegen mijn DA maar hij dacht dat het dat niet was. Maar als ik jullie beschrijving lees, dan lijkt het daar toch erg op.

Kun je daarom aub de foto plaatsen???

Ik zal straks ook een foto maken.

Bedankt,
Caspara

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:31

Oh ja, maar kan iemand me dan vertellen hoe je een foto plaatst?
Dank je! (ben nogal nieuw op het forum)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:31

Mijn pony heeft dus géén last van korstjes zoals ik al zei, dus hou je niet vast aan mijn foto's wat dat betreft. Zoals ik al zei zijn het bultjes die je kan 'vastpakken', maar niet kan uitknijpen. Maar er komen geen korstjes aan te pas.

Vandaar ook dat ik twijfel aan verstopte talgklieren, aangezien dat gewoon puistjes zijn eigenlijk en je die kan uitknijpen meestal.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 14:21

TJa, das ook weer een verhaal, de een zegt dat je talgklieren kunt uitknijpen terwijl de ander zegt dat het nooit meer weggaat of je zou het moeten laten uitsnijden.
Ik denk bij WOdan ook eerder aan een allergie voor iets, er zit trouwens niet op alle een korstje.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:36

Ik heb nog een vraag aan jullie. De bultjes op de rug van mijn paard lijken niet heel erg op de bultjes op haar schouders. Het zou hetzelfde kunnen zijn en door het rijden op de rug zijn verergerd. Merken jullie ook dat ze op de rug erger (zijn) (ge)worden op de plek waar het zadel ligt? En dat de bultjes in de hals niet zo groot worden, en niet korsterig/bloederig? Ik wil er namelijk graag achter komen of datgene wat ze op haar rug heeft wel hetzelfde is als wat ze op haar hals heeft.

Pre: heb je al eens van haverbulten gehoord. Soort reactie op teveel eiwitten. Zou het dat ook nog kunnen zijn?

Caspara

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 16:19

Ja haverbulten kan het bij jou paard natuurlijk ook zijn als je haver voert, bij mij is dat alles uitgesloten.

@Maar Caspara, begrijp me niet verkeerd maar waarom rijd je je paard terwijl hij zulke bulten onder het zadel heeft?
Het is logisch dat ze dan in de meeste gevallen verergeren, natuurlijk niet altijd maar in jou geval klinkt het ernstig en dan lijkt het mij verstandig om daar eens geen zadel op te leggen en te laten genezen.
Mijn paard heeft geen last van de bulten maar uit voorzorg rijd ik hem dus ook al enige weken niet meer om ervoor te zorgen dat ze niet erger worden.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:26

Misschien een dom vergelijk maar mijn hond heeft dit ook!
De eerste keer wist ik niet wat het was naar de dierenarts en die kon je indd gewoon uitknijpen. Nu heeft ze er weer 1 op dezelfde plek alleen lukt het mij niet zo best om uit te knijpen. Er moet namelijk wel een opening zijn kan dus ook gewoon echt onderhuids zijn. Volgens de dierenarts kan dit gewoon voorkomen en kan het ook zijn dat het niet meer weg gaat of juist wel. Mocht het niet weggaan en irriteren raden ze indd aan om met een plaatselijke verdoving een inkeping te maken en het dus weg te halen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:34

Wat, bij alle bultjes? Dan is mijn pony een volledig slachtveld Nagelbijten / Gniffelen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 16:43

Ja daarom denk ik ook niet aan talgbultjes.
Meestal komen die talgbulten geloof ik niet in hele grote getallen voor maar Wodan heeft er toch wel heel veel.

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:51

Ons paard heeft het ook in de winter als de dekens op gaan in de zomer verdwijnen ze. Ik heb al van alles geprobeerd en het gaat niet weg. Er zitten een paar bultjes onder het zadel. Hij heeft er volgens de DA ook geen last van. Ga dat Gerzon ook maar eens proberen wie weet helpt het. Erg vervelend probleem.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:59

Heb wat foto's gekeken die hier nog op bokt staan van Elin;

http://img294.imageshack.us/my.php?imag ... 622gq2.jpg
Je ziet het heel slecht, eigenlijk zie je alleen dat de vacht erg rommelig is. Op de schouder aan de voorkant zie je wel een bultje zitten (zwart puntje), zo zien ze er meestal uit.

Vanavond heb ik dan dus nog wel een duidelijkere Cool