Sonja is een 20 jarige haflinger, die 24/7 buitenloopt en normaliter zonder deken. Ze heeft artrose en heeft hier de laatste weken (nadat ze een hoefzweer heeft gehad) weer wat meer last van. Het is een harde, zo heb ik haar in de 15 jaar dat ze bij mij is nog nooit zien liggen.
Tot vanavond. Mijns inziens is het niet extreem koud en het regende hier toen net 2 uurtjes, dat kan ze normaal makkelijk aan. De rest staat ook vrolijk en relaxed in de wei maar Sonja, tja hoe moet ik het zeggen. Zo als ze er nu bij staat is mijn enige omschrijving ze staat erbij alsof ze op is, het leven moe.
Ze staat met het hoofd naar beneden en eet niet, ogen op half zeven en erg dof. Klieren lijken iets opgezet, de kuiltjes boven de ogen zijn overvuld. Ze heeft geen koorts en gaat telkens liggen. ik kan bij haar gaan zitten, dan legt ze het hoofd op mijn schoot. Ik heb haar een zweetdeken opgelegd en droog gewreven. Toen werd ze iets wakkerder en begon met lange tanden te eten. Ik heb de da gebeld die denkt dat ze het koud heeft en adviseerd deze winter opstallen, dit gaat echter niet door de artrose, een nacht op stal en ze komt niet meer van de plaats, dus dat doe ik haar echt niet aan. Hij komt morgen wel langs maar vind het geen spoedgeval. Ik heb toen ze opgedroogd was de zweetdeken afgepakt en meteen weer apatisch en doods en gaan liggen. Nu heeft ze een 300 grams deken op, waterdicht en begint ze weer te eten, niet zichzelf, maar beter dan eerst. Ik ga dadelijk uiteraard weer kijken, maar vraag me nu heel serieus af of dit van de kou is en zo ja, wat dan. Als ze met 10 graden boven 0 het koud heeft, wat moet dat in de winter als het vriest?? Wie heeft raad, of een goed advies.