Paard maakt apatische indruk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Paard maakt apatische indruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:35

Sonja is een 20 jarige haflinger, die 24/7 buitenloopt en normaliter zonder deken. Ze heeft artrose en heeft hier de laatste weken (nadat ze een hoefzweer heeft gehad) weer wat meer last van. Het is een harde, zo heb ik haar in de 15 jaar dat ze bij mij is nog nooit zien liggen.
Tot vanavond. Mijns inziens is het niet extreem koud en het regende hier toen net 2 uurtjes, dat kan ze normaal makkelijk aan. De rest staat ook vrolijk en relaxed in de wei maar Sonja, tja hoe moet ik het zeggen. Zo als ze er nu bij staat is mijn enige omschrijving ze staat erbij alsof ze op is, het leven moe.

Ze staat met het hoofd naar beneden en eet niet, ogen op half zeven en erg dof. Klieren lijken iets opgezet, de kuiltjes boven de ogen zijn overvuld. Ze heeft geen koorts en gaat telkens liggen. ik kan bij haar gaan zitten, dan legt ze het hoofd op mijn schoot. Ik heb haar een zweetdeken opgelegd en droog gewreven. Toen werd ze iets wakkerder en begon met lange tanden te eten. Ik heb de da gebeld die denkt dat ze het koud heeft en adviseerd deze winter opstallen, dit gaat echter niet door de artrose, een nacht op stal en ze komt niet meer van de plaats, dus dat doe ik haar echt niet aan. Hij komt morgen wel langs maar vind het geen spoedgeval. Ik heb toen ze opgedroogd was de zweetdeken afgepakt en meteen weer apatisch en doods en gaan liggen. Nu heeft ze een 300 grams deken op, waterdicht en begint ze weer te eten, niet zichzelf, maar beter dan eerst. Ik ga dadelijk uiteraard weer kijken, maar vraag me nu heel serieus af of dit van de kou is en zo ja, wat dan. Als ze met 10 graden boven 0 het koud heeft, wat moet dat in de winter als het vriest?? Wie heeft raad, of een goed advies.

sonjim

Re: Paard maakt apatische indruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:51

ik zit hiet te brainstormen hoe dit kan en ik vraag me af of het zou kunnen dat ze al haar energie gebruikt omdat ze meer pijn heeft dan wij zo kunnen zien en daarom geen energie over heeft voor zichzelf warm te houden.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:55

Als ik dit zo hoor, denk ik eerder dat je paard koliek heeft. Als een paard het koud heeft, gaan ze rillen. En dat zie ik niet in je verhaal terug.
Kortom, als het mijn paard was, liet ik de DA komen en naar d'r buik luisteren en opvoelen of het geen koliek is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 22:04

Ik ga zo nog eens kijken en als ze slechter is dan bel ik nog een keer, ik heb geopperd dat ik aan koliek dacht maar dat veegde hij van tafel, morgen was vroeg genoeg. Omdat ze met deken wel ging eten hebben we haar even laten staan en ga ik nu weer controleren.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:06

Een stalgenoot van mij heeft ook zoiets gehad.
Haar paard ging liggen als hij het koud had en deed niks meer. Zij had op een gegeven moment een 500 grams deken op haar paard en heeft dit langzaam afgebouwd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:06

misschien gewoon een rhino-achtig virusje?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:10

Wat is het probleem dat je haar nu een deken op moet doen. Dan zul je er meer op moeten leggen als het kouder wordt. En als ze nu niet helemaal lekker is vindt ze het dus prettig om een deken op te hebben, zal ze zich zelf dus niet goed warm kunnen houden nu. Ik zou me eerder zorgen maken om wat ze heeft, dan dat je een deken op moet doen. Ik zou het goed in de gaten houden en anders vannacht of morgenochtend weer de VA bellen. Komt ie maar een keertje te vaak, dat heb ik zelf liever dan dat ik me vreselijk zorgen maak en niet slaap!

Ik merk dat mijn 21-jarige het ook wat sneller koud heeft dan andere paarden. Ik was laatst op cursus met haar en zij rilde van de kou terwijl de anderen daar geen last van hadden. Ik vind het verder geen probleem.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 22:41

Ik vind het opleggen van een deken geen probleem, maar alles minder dan een 300 grams lijkt momenteel te winig. Het is hier op dit tijdstip buiten nog 11 graden en dan vind ik 300 gram voor een paard met wintervacht vrij veel en dus niet gezond dat het nodig is. Daarom maak ik me zorgen om dat wat er dan mis is, niet om de deken op zich.

Ik ben net weer daar geweest en met de 300 grams staat ze redelijk normaal erbij, in ieder geval vertrouwd genoeg om de nacht in te gaan. Maar morgenvroeg is zij de eerste die mij weer ziet hoor. Ik heb de da gesmeek om vandaag te komen maar dat leek hem totaal overbodig. Vandaar mijn keuze om iedere 2uur te checken en morgen vroeg meteen weer.

Dat liggen vond ik vooral eng, alsof ze het opgaf.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:42

Ik vind toch zeker wel dat je paard Koliek achtige verschijnselen heeft Bloos!

En zou ook zeker niet hebben geaccepteerd dat de DA niet langs wou komen.

Hopelijk heeft ze het inderdaad alleen maar koud gehad, en staat ze morgen weer vrolijk te kijken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 22:45

Rhino hoop ik niet ivm 2 dragende merries, een in de wei erbij en een op stal.

De da vinkte af, droes kan niet daar hoort koorts bij, koliek, dan zou je meer sympthomen verwachten die daarop duiden, het is ook nooit een kolieker geweest, maar toch.

Het enige waar hij aan dacht was inderdaad een reactie op de regen en iets koudere weer.

Een paard met koliek, hoort volgens da niet te eten, ik weet het het is en blijft een haf. Maar met deken verandert ze inderdaad terug en eet wel en blijft staan, raar vind ik.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:47

Ik heb paarden met koliek vlak voor ze dood neervielen nog zien aanvallen op stro..
Zeker haflingers die staan er wel om bekend toch..

Heb je haar zien plassen en mesten?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:14

Lou had duidelijk koliek, ik ben toen uiteindelijk met haar naar Slootdorp gegaan, naar de DA-kliniek daar. Ze mocht meteen in de koliekbox die ze daar hebben, er zat nog voer in de voerbak en ze begon gelijk ervan te eten... Ze hebben het leeggehaald toen ik er wat van zei, maar zodra hij zijn hand weghaalde om te legen, zat ze er weer in. Drie kwartier later met de grootste spoed naar Wolvega om geopereerd te worden... Om even aan te geven dat zelfs een KWPN-er tot het "eind" kan blijven eten... Nu drie en halve maand geleden, ze is er nog, we mogen weer wat doen, dus het gaat gelukkig aardig goed.
Ik verwacht niet direct koliek bij de jouwe als ik het zo hoor, maar meer de overgang ineens van droog, zonnig weer, naar kouder, maar vooral ook natter weer. Vooral dat natte doet het hem, daar zal ze met haar leeftijd al gevoeliger voor zijn, maar ik denk dat nattigheid ( vochtigheid ind e lucht) voor arthrose ook niet fijn is.
Weet je zeker dat ze niet 's nachts op stal kan? Een oudje ( rond de 28, niet te groot, maar wel erg stevig paard van bouw) bij ons op stal heeft ook arthrose, maar die gaat ook nu 's nachts op stal. 's Ochtends even opstartproblemen, maar daarna gaat het goed.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:21

Heb je haar temperatuur al opgenomen? Of iig gevoeld of haar oren en neus koud waren? Hoe weet je anders dat ze het koud heeft?

Ik denk eerder ook aan koliek, sommigen houden zich heel sterk, ik zou haar iig niet te veel laten liggen, beetje wandelen en wél de DA laten komen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 06:22

even temperaturen of ze koorts heeft.
ik voel meestal even aan de oren of die koel of warm zijn.

buikpijn kan heel goed hoor, dat ze het koud had ook.

hoe gaat het inmiddels?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 06:27

Ik zou de deken nu echt oplaten ook al is ze dat niet gewend. Blijkbaar voelt ze zich ziekjes en mensen of dieren die ziek zijn kunnen zichzelf niet goed warmhouden.

Heb het met mijn eigen paard ook gehad, stond ook altijd zonder deken, maar toen hij een tijdje niet fit was lukte dat dus ECHT niet (kreeg gewoon een kou-stuip toen er een keer kouwe wind was).

Ik ben benieuwd of de DA kan zeggen wat het verder is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:11

Hoe is het nu met dr?

Ik denk zelf ook aan koliek ...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:30

Als ik twijfels heb over wel of geen koliek dan duw ik altijd hard in de buik van mijn paard,als hij zijn oren naar achteren doet en lelijk gaat doen weet ik dat hij buikpijn heeft.Ik geef dan altijd een flinke scheut zonnebleomolie dat werkt goed,1 moest de v.a komen omdat het een acute aanval was.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 08:45

Ze staat er nu weer goed bij. Ze had en heeft geen koorts 37.9 zowel gisteren als nu vanmorgen. Ik heb de dikke deken gewisseld voor een regendeken en ook dat gaat nu goed, dus dadelijk even in overleg met de da, maar het lijkt mee te vallen.