Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ravel
Berichten: 204
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: Balkbrug

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:09

Hier de buurvrouw van Tienus63.

Mijn ervaring met de behandel therapie van Leen Taal staat op een ander topic hier onder de kop; zomereczeem Leen Taal

Mijn paard krijgt dus al 2,5 jaar allerlei kuren van LT, afgelopen zomer schuurde hij minder dan anders maar ook onbehandelde paarden hadden afgelopen zomer minder klachten.

Begin zo langzaam aan steeds meer te twijfelen aan de werking van de kuren; ze doen wel iets bij het paard ( wordt iets rustiger) maar niet waar het voor bedoeld is; het genezen van zomereczeem. Hetzelfde hoor ik van mijn hoefsmid die nog 5 eczeem paarden in zijn klantenkring heeft.

Mijn paard was volgens het 1e bloedonderzoek een klasse 1-2 gevalletje en ik werd gefeliciteerd dat ik er zo snel bij was en dat mijn paard na 1 kuur zou genezen. Na uitblijven van genezing na meerdere kuren bleek mijn paard na een 2e bloedonderzoek ineens een klasse 4 te zijn. Op mijn vraag hoe dat kon kreeg ik een onduidelijk antwoord.

Mijn vraag is met name; mijn paard staat al die tijd op onbemest land, eet uitsluitend arm hooi en de LT-subli granenmix, dan moet hij nu na al die kuren toch eens ontgift zijn? Hij krijgt niets binnen dat afvalstof ophoping kan veroorzaken.
Volgens LT is dat omdat mijn paard een stresskip is en zodoende iedere keer zelf afvalstoffen aanmaakt. Dit zou dan betekenen dat mijn paard vanwege zijn karakter dus ongenezelijk is.

Ook krijg ik langzaam aan mijn bedenkingen over het uitblijven van de publicatie en waarom alles via Belgie gaat.
Tijdens eerdere lezingen beweerde hij ook mensen met huidproblemen succesvol te hebben genezen, als dat echt zo is dan had daar ook al lang iets over bekend moeten zijn. Ook vind ik het vreemd dat hij het daar bij deze lezing blijkbaar niet over heeft gehad en nu ineens mensen met psychologische problemen heeft genezen.
Daarnaast herken ik het verhaal over de vragen; ook ik probeerde tijdens de lezing in Assen 2004 critische vragen te stellen. Zijn antwoorden hadden weinig-niets met mijn vragen te maken en als ik wilde doorvragen ging hij naar een ander toe. Ook is hij erg handig te antwoorden met vaktermen die niemand kent zodat je uiteindelijk nog niet weet wat het antwoord nu was.

Al met al worden mijn twijfels over LT steeds groter. Zijn theorie vind ik zeer aannemelijk, of hij de genezing heeft gevonden betwijfel ik steeds meer.

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:22

Kan iemand prof. Nemeth niet even een mailtje sturen of zo? Puur om na te gaan of hij deze meneer Taal uberhaupt kent?

En als hij nou nog eens een lezing geeft, is het dan geen idee om er met een aantal wetenschappers/dierenartsen heen te gaan, om zo te proberen zijn zogenaamd wetenschappelijk bewijs onderuit te halen?
Heeft iemand nog een kopietje van zijn grafieken/tabellen die zogenaamd het e.e.a. zouden bewijzen?

En als er echt iets is gepubliceerd over die 160 Fjorden, dan zou dat toch op internet te vinden moeten zijn of op zijn minst door dhr. Taal zelf moeten kunnen worden dorgemaild?
Laatst bijgewerkt door Kazoo op 25-01-06 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:36

Goed, hier ook nog even de mening van iemand die ervaring heeft met de kuren van dhr LT.

Zijn geloof in dat eczeem geen vliegjesgevolg is ben ik het 100% mee eens, dit mede doordat ik zelf meer en beter ben gaan kijken naar de paarden hier op stal die het hebben (en helaas zijn dat er meer dan gewenst). Als je het mij vraagt is het meer een omgevingsprobleem...
En dan ligt het echt niet aan wel of niet op stal staan, want 60% van de eczeempaarden hier staat dag en nacht buiten en de overige 20% staat alleen zomers buiten!

Maar die kuren van dhr Taal? Tja leuk verzonnen, maar helpt alleen iets voor ons idee als je onafgebroken doorgaat ermee, tja...en kijk dan nog eens in de portemonee. Heel hard gezegd ben je dan stukken goedkoper en beter af zonder het eczeempaard!

Alle paarden leken hier bij de start van de kuur op te knappen, maar nadat de kuur afgelopen was kelderden ze net zo hard weer terug. Zo is bij 1 merrie stuk of 6 kuren minimaal gedaan, waarvan ook 1 voor het veulen, zodat die geen eczeem zou krijgen (en er was al bekend dat vorige nakomelingen van haar wel ook eczeem hadden), maar niets was minder waar.
Daar waar vorige nakomelingen vanaf hun 1e jaar begonnen met schuren etc begon haar huidige nakomeling (die als ongeboren veulen al een kuur gehad had) na het afspenen op 6 maanden al met schuren. Dikke domper! Andere merrie die ook zo'n kuur gehad had, kreeg helemaal een veulen die niet levensvatbaar genoeg was (al mag ik dat niet relateren aan de gegeven kuur).

Nee...voor ons is het over met dhr Taal zn goedjes!! Maar we zijn wel iets wijzer wat betreft de eczeem. Maar persoonlijk linken we het nog meer naar zonallergie of iets in die trant! Dit jaar gaat de Boett-deken op en zijn er stukken land waar geen kunstmest gestrooid wordt...dan maar kijken of dat beter werkt! Er heeft vorig jaar 1 merrie hier met deken op gestaan en dat ging er goed, vandaar dat we het ook bij de anderen willen proberen!

En tot slot ga ik helemaal mee in Ravel haar laatste zin!

Trouwens, die reactie van dhr Taal vind ik echt iets voor hem. Hij is heel gedreven in zn eigen overtuiging maar peinst er niet over om echt UITLEG te geven. Hij stelt feiten, die volgens hem feiten zijn, maar wij moeten hem maar geloven alsof hij God is (al zal hij dat ontkennen als je dat tegen hem zegt) maar hij bedenkt voor mijn idee niet dat er ook mensen zijn die dus echt geinteresseerd zijn in wat hij exact doet en niet her en der tevreden zijn met wat losse eindjes. We willen uitleg, geen door hem gesteld feitenverhaal. Mmh, had dit geheel al uit mn hoofd gezet, maar krijg nu toch de neiging om een mail te gaan sturen met de vraag of hij exact wil gaan uitleggen, waarbij ik geen genoegen neem met een kort af antwoord van: Zo is het punt uit....nee waarom is het zo?

En dan kan me het niet schelen dat hij patent wil houden er op. Ik smeer ook geen pindakaas op mn brood als ik niet weet dat het pindakaas is!!

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:11

Mijn mond valt steeds verder open. Ik dacht eerst dat ik de enige was die zulke onbeschofte antwoorden kreeg van deze man.
Ik ben erg geinteresseerd geraakt in deze man, omdat weliswaar geen antwoord gaf op mijn vraag over de alkaloïden en glucosiden, hij wel op de proppen kwam met de mededeling dat hij eerdaags met een geneesmiddel op de markt komt tegen kruiskruidvergiftiging, kortom hij zal de dode levercellen van doodzieke paarden wel tot leven wekken.
Bizar dus, diergeneesmiddelen horen geregistreerd te zijn en er moet een wetenschappelijke basis aan ten grondslag liggen. Ik vind het zo enorm vreemd dat dat nu juist nergens te vinden is. Ook niet in het
equine journal waar ie in gepubliceerd zou hebben. https://secure.evj.co.uk/cgi-bin/index/
Ik ben erg benieuwd wanneer er weer een lezing is. Ik wil hem ook wel wat vragen stellen.

Esther

Imre

Berichten: 14225
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 15:17


Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:23

Hmmm, ik ben er nu eindelijk uit:

- kreupel paard: naar Antoine de Bodt
- ziek paard: Thijs Taconis
- jeukend paard: Leen Taal
- ongelukkig paard: fotolezing.

Tja, wat is het leven toch simpel....

ravel
Berichten: 204
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: Balkbrug

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:00

In het bovenste topic dat Wind hierboven geeft staat mijn hele verhaal met bevindingen m.b.t. de kuren te lezen.

Reactie op Kazoo;
Heb herhaaldelijk naar mijn 2 bloeduitslagen gevraagd, zou ze krijgen maar nooit ontvangen.
Ook over zijn revolutionaire nieuwe techniek van bloedonderzoek is niets te vinden.
Afgelopen sept ben ik dierwetenschappen gaan studeren in Wageningen en heb gesproken met Bart Ducro die onderzoek doet naar zomereczeem en wiens enquete formulier ook op bokt stond. Hij doet geen uitspraak over het verhaal van LT maar het zou leuk zijn als zo iemand mee wil naar een lezing van LT.

Reactie op Falka;
Al 2,5 jaar lang hoor ik dat hij zijn verhaal gaat publiceren in het equine journal. Afgelopen najaar vroeg ik hoe het ermee stond en kreeg ik te horen dat het verhaal bij een vertaalbureau lag. Afwachten dan nog maar?

Ook beweert LT dat Utrecht en Wageningen zijn verhaal niet steunen omdat beiden subsidie zouden krijgen voor zomereczeem onderzoek op basis van het mugje en die subsidie bang zijn te verliezen wanneer zij het LT verhaal ondersteunen.

Wat betreft het fjorden onderzoek; moet voor een dergelijk onderzoek niet toestemming aangevraagd worden bij de inspectie dienst?

Wie was er ook aanwezig bij de lezing in Assen 2004 en weet nog hoe de vrouwelijke dierenarts die daar sprak heette? Zij had 3 paarden in haar praktijk die ook de LT kuren zouden gaan krijgen en was benieuwd naar hoe die dieren het zouden gaan doen.
Ben erg benieuwd naar haar bevindingen.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:04

hai,

ja die da ken ik, dat was charlotte willekens, 1 van mijn ijslanders heeft toen meegedaan en ik ben op haar advies er ook weer mee opgehouden. zij heeft ook behoorlijke aanvaringen met lt gehad. en werkt ook niet meer mee aan zijn onderzoek. ook haar eigenpâarden hebben weer zo,n onding op.

sas

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:04

Ja voor een onderzoek met dieren heb je te maken met de wet op dierproeven en moet er dus toestemming zijn.
Apart trouwens dat vertaalbureau voor de publicatie, zou ie geen Engels kunnen? Als ik als wetenschapper iets belangrijks te publiceren zou hebben, dan maakte ik wel haast hoor

Esther

ravel
Berichten: 204
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: Balkbrug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:09

hoi Sas,

ook dat maakt veel duidelijk en niet in het voordeel van LT.

Zou ik met haar in contact kunnen komen dat je mij haar tel.nr. mailt?



Falka,

precies wat ik dacht. Dan zou er bij de inspectie dienst toch iets bekend van moeten zijn?
Vond dat vertaalbureau inderdaad ook apart, zeker voor zo'n internationaal georienteerd iemand.

Imre

Berichten: 14225
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 16:11

Weer lekker ongeloofwaardig dus.

Nog steeds hoor ik meer negatieve dan positieve ervaringen met zijn middel. Dan is die 13% die er volgens hem niet mee geholpen kunnen worden wel erg goed vertegenwoordigd op bokt.

ravel
Berichten: 204
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: Balkbrug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:15

de enige positieve ervaringen die ik ken is van die enkeling op bokt waar het wel bij geholpen heeft.
Helaas lijkt het eerder bij 87% NIET te werken als ik de overige reacties hier lees en van mensen uit mijn omgeving waar ook bij niemand de LT kuren hebben geholpen

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:18

In Nederland is het verboden diergeneesmiddelen op de markt te brengen zonder een daartoe strekkende registratie. Dit geldt overigens niet voor diergeneesmiddelen die niet registratieplichtig zijn. Binnen het ministerie van LNV ziet de Algemene inspectiedienst (AID) toe op handhaving van deze wettelijke regels.

Toch kan het voorkomen dat u na een zorgvuldig gestelde diagnose vaststelt dat er voor de beoogde diersoort en indicatie geen diergeneesmiddel geregistreerd is. Dit terwijl er uit diergeneeskundig oogpunt een noodzaak bestaat om een medicatie toe te passen.
Een dierenarts heeft in dat geval de mogelijkheid gebruik te maken van de Vrijstellingsregeling Artikel 2 Diergeneesmiddelenwet 1999. Toepassing van diergeneesmiddelen volgens
dit artikel is uitsluitend voorbehouden aan dierenartsen.

Dan het dierproevenbesluit http://www.nca-nl.org/Dutch/Dierproevenbesluit.htm

Even wat te lezen dus.

Esther

Anoniem

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:32

Ik dacht dat bij levertransplantaties je een groot deel van je lever kunt missen, omdat het weer aangroeid. Hoe is het bij paarden? Stel een deel is ziek en je kunt het paard lang genoeg in leven houden totdat er weer gezond leverweefsel is aangegroeid. Is dat wat?

Zou het kunnen zijn dat hij liever met paardenvrouwen in discussie gaat, not dus gezien zijn boute reakties, dan met universiteitgeschoolde praktijkmensen, zoals artsen en andere onderzoeksdeskundigen? Die nemen geen genoegen met een brul. Ga steeds meer het gevoel krijgen om een grote boog om deze man te nemen.

Imre

Berichten: 14225
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 16:37

Ik werk op de Rijksuniversiteit Groningen als mediavoorlichter, kan vast wel iemand vinden met kennis van zaken die mee wil.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:39

russel schreef:
Ik dacht dat bij levertransplantaties je een groot deel van je lever kunt missen, omdat het weer aangroeid. Hoe is het bij paarden? Stel een deel is ziek en je kunt het paard lang genoeg in leven houden totdat er weer gezond leverweefsel is aangegroeid. Is dat wat?

.



Ik heb hier een stuk geplaatst waar uitgelegd wordt wat er met de lever gebeurt met een PA vergiftiging. http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=256
Tot op een bepaalde hoogte kan een lever zich inderdaad herstellen, er zijn zeg maar "reservecellen" die de dode cellen tot op een bepaalde niveau nog kunnen vervangen. Aangroeien dat doet de lever niet.

Esther

ravel
Berichten: 204
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: Balkbrug

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:14

Zou die belgie constructie niet een manier zijn om de nederlandse wetgeving te omzeilen, zowel op het gebied van dierproeven als op de wet geneesmiddelen?
Is er ook niet intussen een wet die verplicht de bestanddelen van diervoeding en supplementen te vermelden?
Bij een octrooi of patent is je middel toch beschermd tegen namaak de 1e paar jaar?
Waarom duurt het intussen al 3 jaar en is er nog geen publicatie?
De onderzoeksresultaten liepen over een periode van 1 jaar, hoe zijn de fjorden er nu, 3 jaar later, aan toe?
Waarom is er nog geen leger van dierenartsen die deze therapie ondersteunt als deze echt zo goed zou zijn?
Waarom is hij tegen dekens als zon de veroorzaker is?

Toch heb ik ondanks al mijn twijfels wel e.e.a. aan hem te danken, ben nog meer gaan nadenken over de wijze van het houden van een paard.
Ik houd mijn paarden nu zo natuurlijk mogelijk, ze lopen +/- 16 uur per dag buiten, onbemeste weilanden, hooi van onbemest land en granen te eten.
Mijn niet-eczeem paarden krijgen een zelfgemaakte mix; 1 schep witte haver, 2 zwarte haver, 1 spelt, 1 gerst, 1/2 mais en een handje spliterwten. Deze mix was me aanbevolen door LT toen de subli-mix er nog niet was. Moet zeggen dat ze sinds dat voer er nog beter uit zien dan daarvoor.
Tevens ben ik door het contact met hem me weer extra sterk bewust geworden van mijn gebrek aan bio/medische kennis en hoop dat nu aan te vullen met mijn studie dierwetenschappen in Wageningen.

Om Johan Cruijf te citeren; "....ieder nadeel heb z'n voordeel...."

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:47

De wet op diervoeding is ook streng, het gaat tenslotte om de voedselketen.
Maar eerst moet je natuurlijk weten of het om een medicijn gaat of om diervoeding. Volgens mij is het in de EU allemaal gelijk van wat er wel en niet is toegestaan.

Esther

Anoniem

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:55

Falka schreef:
russel schreef:
Ik dacht dat bij levertransplantaties je een groot deel van je lever kunt missen, omdat het weer aangroeid. Hoe is het bij paarden? Stel een deel is ziek en je kunt het paard lang genoeg in leven houden totdat er weer gezond leverweefsel is aangegroeid. Is dat wat?

.



Ik heb hier een stuk geplaatst waar uitgelegd wordt wat er met de lever gebeurt met een PA vergiftiging. http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=256
Tot op een bepaalde hoogte kan een lever zich inderdaad herstellen, er zijn zeg maar "reservecellen" die de dode cellen tot op een bepaalde niveau nog kunnen vervangen. Aangroeien dat doet de lever niet.

Esther




Deze wijsheid heb ik toen ik Oprah Winfrey zat te kijken , daar was een meisje van ik geloof 1 jaar oud dat een lever had die niet werkte dus ten dode was opgegeven. Een man die klein en licht van gewicht is, en een vroegere schoolmaat was van de vader, zag de oproep voor levertransplantatie. Hij heeft zich opgegeven en hij viel binnen de criteria om te mogen afstaan. Toen dacht ik, hoe kan dat dan? Vertelde Oprah dat die lever weer aangroeit, duurt even die man is een jaar flink ziek geweest, maar weer kern gezond. Nooit geweten hoor, dat dat kan, maar toen dacht ik oooo, dus als je het zieke deel wegsnijdt, dan kan de lever weer aangroeien


Zou die LT daar op doelen? Paarden die nog net genoeg leverweefsel hebben dat functioneert, met zijn toverdrankjes laten herstellen?

Deze verhalen komen mij trouwens wel heel erg bekend voor, zo heb ik eens een lezing bijgewoond van Gerrit van Zon, woont nu ook in Belgie en geneest ook van alles met drankjes e.d. Mijn paard had CB en een paard van een kennis van ons. Ik ben in Bodegraven geweest en heb nu een goed gezond paard, hij heeft voor vele honderden euries het paard allerlei middeltjes moeten geven, beestje was op het laatst zo slecht dat hij uit zijn leiden moest worden verlost. Kon gewoon op stro en gewoon droog hooi vond die man.

Imre

Berichten: 14225
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:00

Volgens mij kunnen we dit topic net zo goed omdopen tot 'slachtoffers van kwakzalvers' en naar de Huiskamer verhuizen.

Anoniem

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:07

Wind schreef:
Volgens mij kunnen we dit topic net zo goed omdopen tot 'slachtoffers van kwakzalvers' en naar de Huiskamer verhuizen.



Sorry, was niet de bedoeling je topic een andere draai te geven

Imre

Berichten: 14225
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:20

Haha, was ook niet mijn bedoeling om boos over te komen, vind het juist wel grappig dat dit soort verhalen ineens boven komen drijven. Minder leuk voor degene waar het over gaat natuurlijk.

Dat dingen van Taal via België gaan, is dat nog steeds zo?

Anoniem

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:25

Maar wordt er juist niet met paarden veel geld verdiend? Iig houden dit soort mensen ons kritisch en dat is ook fijn

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:44

Bella schreef:


Zijn geloof in dat eczeem geen vliegjesgevolg is ben ik het 100% mee eens


En toch moet jij (en vooral dhr Taal) deze theorie niet helemaal overboord gooien, want bij mijn paard heeft de eczeem overduidelijk wel met de vliegjes te maken !

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:24

Ik denk dat de proef met de Fjorden misschien officieel niet als dierproef geldt. Citaatje uit boek Proefdierkunde:
"in de Wet op de Dierproeven wordt onder een dierproef verstaan: onderzoek aan of met gewervelde dieren voor een aantal nader omschreven doeleinden, waarbij aangenomen moet worden dat de dieren daarbij ongerief kunnen ondervinden".

In dit geval kan zijn de Fjorden natuurlijk niet aangekocht voor de proef, maar aan de eigenaren zal zijn gevraagd of ze mee wilden doen. En er werd natuurlijk vanuit gegaan dat geen ongerief zou worden veroorzaakt, eerder het tegendeel.

Iemand vond 160 dieren een beetje weinig om het te testen. Ik zou als onderzoeker erg blij zijn met zo'n grote groep proefdieren de vraag is of hier op een juiste wijze is getest, dus dubbelblind gerandomiseerd. Hiermee wordt bedoel dat 2 groepen vergelijkbare dieren worden gemaakt (dus evenveel ruinen als merries, leeftijden gelijk, omstandigheden van houden gelijk, enz), waarbij de ene helft met het nieuwe middel wordt behandeld en de andere helft met een placebo, zónder dat eigenaar of behandelaar weten welk middel wordt toegepast.
Als dat op een juiste wijze zou zijn uitgevoerd, zijn 160 dieren zeker wel voldoende om uitspraken te doen over de werkzaamheid van het middel. Maar in dat geval zou het onderzoek ook in een wetenschappelijk tijdschrift kunnen worden gepubliceerd, en aangezen dat nog steeds niet is gebeurd, twijfel ik ernstig aan de juistheid van uitvoeren van het onderzoek.


@Siggy: volgens mij is al voldoende bewezen dat zomereczeem een gevolg is meerdere factoren, waarvan de vliegjes 1 factor zijn, maar ook erfelijkheid speelt mee (aangezien bepaalde rassen toch veel gevoeliger zijn). Wellicht dat bepaaldee "gifstoffen" inderdaad ook invloed hebben, maar dat is lastig te bewijzen.

Ik kan trouwens de link uit het verhaal van Taal mbt de invloed van zonlicht niet helemaal plaatsen. Aan de ene kant vindt hij dat paarden onnatuurlijk (dus binnen) worden gehouden. Aan de andere kant beweert hij dat zonlicht meespeelt bij het ontstaan van zomereczeem. Nou dacht ik zo dat écht natuurlijk paarden de hele dag aan zonlicht zijn blootgesteld, dus de link tussen het niet natuurlijke houden van paarden en het ontstaan van eczeem kan ik niet volgen (dat stress meespeelt wil ik nog wel geloven, maar met die zonlicht-theorie spreekt hij zichzelf aardig tegen).