Genoeg redenen om niet te chippen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:12

Maar het chippen word toch allleen maar verplicht bij paarden die na januarie 2004 geboren zijn?
Of hebik dat dan verkeerd gelezen?

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:01

Al zouden die Chips niet goed zijn, waarom gaan ze het dan verplichten? En ze hebben t heus wel onderzocht wat er allemaal kan gebeuren!!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:54

qwinty schreef:
Maar het chippen word toch allleen maar verplicht bij paarden die na januarie 2004 geboren zijn?
Of hebik dat dan verkeerd gelezen?


Dat heb je verkeerd gelezen... De paarden geboren na jan. 2004 moeten nu al gechipt worden, voor de andere paarden geldt een overgangsregeling... Uiterlijk eind december 2006 moeten álle paarden gechipt worden.

Om nog even terug te komen op een opmerking op pag.2 over chippen van veulens... dat vind ik dus wel waanzin.
3 Jaar geleden heb ik bij m'n Paintmerrie, die via een bevriend dierenarts al een gratis chip had een paspoort laten maken. Haar veulen, dat toen een paar maanden oud was, is toen, mede op advies van de chipper niet gechipt omdat ze volgens hem nog te jong was... volgens hem (chipper van de KNHS dus) was het beter om te wachten tot ze een jaar of 2 was... Ze is nu 3 en heeft nog geen chip. Wel DNA geregistreerd, maar dat moet ik nog officieel hebben

Oh, en om jullie even uit de droom te helpen over identificatie...
Nog NERGENS zijn de chipgegevens zo geregistreerd en bestanden aan elkaar gekoppeld, dat bij het aflezen van een chip zonder meer na te gaan is op wiens naam het paard staat.
Misschien hebben jullie het topic op Western gelezen over Fly die weg was... Fly is dus de merrie waar ik het hierboven over had... mét chip dus.
Ik heb tijdens de zoektocht naar haar de RVV en de KNHS gebeld of er met die chipinfo iets te doen was... niet dus. De bestanden van de verschillende chippende organisaties zijn niet aan elkaar gekoppeld, men heeft geen inzicht in elkaars gegevens, de RVV heeft helemaal nergens inzicht in en chipt paarden die naar het buitenland vervoerd worden ('vleestransporten') zelf. Hebben ze al een chip, dan wordt niet gecontroleerd of het betreffende paard misschien vermist/gestolen is.
Kortom... ter identificatie is die chip op dit moment in ieder geval waardeloos.
Zolang er geen landelijke databank is waar iedereen die daar belang bij heeft (sportorganisaties, dierenartsen, politie, RVV enz.) toegang toe heeft, valt de eigenaar van een paard niet tot nauwelijks te traceren en wordt dat dus op dit moment ook niet eens geprobeerd.
Áls er al gebeld wordt door bijv. de politie die een loslopend paard heeft gevangen waar een chip in zit, dan bellen zij alleen de KNHS om te informeren. Maar als het paard niet bij de KNHS geregistreerd staat, dan wordt er dus niet verder geïnformeerd omdat men niet weet welke instanties er nog meer chippen en de KNHS kan dus niet in al die andere bestanden kijken.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:05

Misschien dat de politie dan even op deze site kan kijken Verward

http://www.chipnummer.nl/

paar keer op een knopje drukken zal ze toch wel lukken, denk ik Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:44

Citaat:
Áls er al gebeld wordt door bijv. de politie die een loslopend paard heeft gevangen waar een chip in zit, dan bellen zij alleen de KNHS om te informeren. Maar als het paard niet bij de KNHS geregistreerd staat, dan wordt er dus niet verder geïnformeerd omdat men niet weet welke instanties er nog meer chippen en de KNHS kan dus niet in al die andere bestanden kijken.

als de politie (tenminste hierzo) een loslopende hond zien gaan of er gebeld wordt met de politie over een loslopende hond dan schakelen ze de dierenambulance in.... en die weten wel hoe ze een dier kunnen traceren...
ik heb nu 1 chippie-dog en 1 chippie-pony en beide sowieso geregistreerd bij de NDG... Nederlandse Databank voor Gezelschapsdieren Haha!
www.horse-passport.nl zou op termijn de verzamel database worden voor alle paardachtigen....(moet je alleen ook het levensnummers weten van het betreffende paard Verward )

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:10

Alane schreef:
moet je alleen ook het levensnummers weten van het betreffende paard Verward )


Oh da's makkelijk........ een paard heeft maar één leven... dus no. 1 Tong uitsteken

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:40

1 leven
4 benen
1 hoofd en geen kop =
0 komt uit een
1 ouder gezin en heeft
X eigenaar... tadaa even husselen en je hebt het nummer, chips geboortejaar dat kun je aan de tanden zien Haha!
dat er voor en voila.... wedden dat dat dan niet werkt? Haha!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:05


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:05

Sosha schreef:
Misschien dat de politie dan even op deze site kan kijken Verward

http://www.chipnummer.nl/

paar keer op een knopje drukken zal ze toch wel lukken, denk ik Knipoog


Ok, proef op de som genomen, maar dat is dus geen goed werkende optie.
Volgens één van de knopjes op deze site zou bij de NDG de chip van mijn oude merrie geregistreerd moeten staan.
Dat kan kloppen, daar heb ik haar destijds VRIJWILLIG EN UIT EIGEN BEWEGING laten registreren (doe je dat niet, dan staat je dier daar dus ook niet geregistreerd, dit is iets vrijblijvends).
Maar... als ik haar nummer bij de NDG check, is ze daar niet bekend.

Daarnaast zou haar nummer dus ook ergens omhoog moeten komen omdat ze bij de KNHS geregistreerd staat en ook dat gebeurt niet.
Volgens deze site bestaat er dus geen paard met het betreffende chipnummer.

Kortom, onvolledig en niet werkend systeem.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:09

Ooww.... da's idd wel heel vreemd

Mijn twee paardjes en m'n hondje kwamen er netjes uit rollen.... alledrie NDG.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:55

Maar de NDG is iets wat je zelf vrijwillig doet, als aanvulling zeg maar. Daar heb je ze waarschijnlijk zelf laten registreren (en dan nog heb je blijkbaar geen zekerheid dat ze jou als eigenaar weten te vinden gezien de resultaten met het chipnummer van mijn oude merrie).

Je paarden zouden ook bij een chippende instantie (stamboek/KNHS) omhoog moeten komen wil het nut hebben.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:24

Iduna schreef:
Precies mijn idee ! Vreemde gang van zaken!
Geef jij de info door ?


Bij deze Knipoog
Volgens het PVE moet je de info opsturen omdat de ontheffing per dier geregistreerd wordt. Daarna krijg je de aanvullende info over waar de DNA test te regelen en de registratie van die test in je paspoort.
Zoals ik het heb begrepen krijg je zowiezo een ontheffing als je bezwaar hebt ingediend Verward
Wordt vervolgd dus.....

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:35

Mijn pony is gewoon probleemloos gechipt. Waarom zo'n drukte..?
De andere 4 pony's op stal zijn ook probleemloos gedaan.
Echt een onzin hoor. Waar men zich al niet druk om kan maken Rolleyes

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:57

Ik wist niet dat er dat soort dingen konden gebeuren bij chippen.. Bloos!
Maja.. Ze moeten toch gechipt worden, anders mag je je paarden helemaal niet vervoeren over de openbare weg toch..?

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:55

Tot iemand mij een lijst levert van ALLE gechipte paarden en daarbij ALLE paarden die als gevolg van een chip zijn overleden vind ik alle argumenten bullshit. Ik heb twee gechipte katten en twee gechipte paarden .. alle paarden bij ons zijn gechipt alle paarden van vriendinnen zijn gechipt en ik heb werkelijk nog nooit enig probleem omtrend chippen gehoord van wie dan ook.

Je paard zal gestolen worden dan piep je wel anders. Dan kan je denken de kans dat mijn paard wordt gestolen is vrijwel nihil..
Nou de kans dat je paard dood gaat door een chip is nog veel kleiner.
Sommigen zijn fel anti chip, maar moeten wel een slof om hun paard knopen omdat ze niet kunnen rijden.. De paarden op de benen slaan voor een goede piaffe .. bij kreupelheid even twee weken je paard laten strompelen voor je de DA belt, maar chippen .. welnee bel de DB da's zielig. Hoe hypocriet kan je zijn??

Wat een dom gezwets zeg. WIE heeft er feiten?? dus dat 1 op de zoveel paarden dood gaat van een chip.....

Koeien met labels in de oren da'sslecht, je kat of hond in zijn oor laten tatoeren da's slecht, brandmerken is slecht, bioindustrie is slecht.. een cavia zijn hele leven in een hokje proppen omdat je het zo'n schattig beestje vind is slecht.

Ik wilde dat jullie je zo druk maakten over de 80% slachtpaarden die nog steeds op transport naar italië gaan DAT is slecht.

ga rijden, ga leuk je paard knuffelen en maak je druk om dingen die van belang zijn. Als er 1 op de 100.000 paarden dood gaat van een chip vind ik het nog nuttig al was het maar dat meer dan 1 op e 100.000 paarden wordt gestolen.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 00:26

Citaat:
Al zouden die Chips niet goed zijn, waarom gaan ze het dan verplichten? En ze hebben t heus wel onderzocht wat er allemaal kan gebeuren!!


Waarom hebben ze het chippen bij honden dit jaar dan al weer officieel afgeschaft?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 00:38

omdat de gechipte honden dood neer vielen nadat die chip X jaar geleden is geimplanteerd... niet terug gevonden kon worden omdat die gemigreerd zijn, ontploft zijn, stuk zijn, verlopen zijn, uitgeschakeld, verwijderd worden... meer redenen kan ik niet bedenken...
waarom zijn ze nu bij de honden opgehouden met chippen?
of waren het raslozen die niet meer gechipt worden? tjee moeilijk.,.... tatoo is verboden...alle rashonden niet meer te identificeren....chips.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:59

Riant schreef:
Tot iemand mij een lijst levert van ALLE gechipte paarden en daarbij ALLE paarden die als gevolg van een chip zijn overleden vind ik alle argumenten bullshit. Ik heb twee gechipte katten en twee gechipte paarden .. alle paarden bij ons zijn gechipt alle paarden van vriendinnen zijn gechipt en ik heb werkelijk nog nooit enig probleem omtrend chippen gehoord van wie dan ook.

Je paard zal gestolen worden dan piep je wel anders. Dan kan je denken de kans dat mijn paard wordt gestolen is vrijwel nihil..
Nou de kans dat je paard dood gaat door een chip is nog veel kleiner.
Sommigen zijn fel anti chip, maar moeten wel een slof om hun paard knopen omdat ze niet kunnen rijden.. De paarden op de benen slaan voor een goede piaffe .. bij kreupelheid even twee weken je paard laten strompelen voor je de DA belt, maar chippen .. welnee bel de DB da's zielig. Hoe hypocriet kan je zijn??

Wat een dom gezwets zeg. WIE heeft er feiten?? dus dat 1 op de zoveel paarden dood gaat van een chip.....

Koeien met labels in de oren da'sslecht, je kat of hond in zijn oor laten tatoeren da's slecht, brandmerken is slecht, bioindustrie is slecht.. een cavia zijn hele leven in een hokje proppen omdat je het zo'n schattig beestje vind is slecht.

Ik wilde dat jullie je zo druk maakten over de 80% slachtpaarden die nog steeds op transport naar italië gaan DAT is slecht.

ga rijden, ga leuk je paard knuffelen en maak je druk om dingen die van belang zijn. Als er 1 op de 100.000 paarden dood gaat van een chip vind ik het nog nuttig al was het maar dat meer dan 1 op e 100.000 paarden wordt gestolen.

hier ben ik het helemaal mee eens!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:39

Riant schreef:
Tot iemand mij een lijst levert van ALLE gechipte paarden en daarbij ALLE paarden die als gevolg van een chip zijn overleden vind ik alle argumenten bullshit. Ik heb twee gechipte katten en twee gechipte paarden .. alle paarden bij ons zijn gechipt alle paarden van vriendinnen zijn gechipt en ik heb werkelijk nog nooit enig probleem omtrend chippen gehoord van wie dan ook.

Je paard zal gestolen worden dan piep je wel anders. Dan kan je denken de kans dat mijn paard wordt gestolen is vrijwel nihil..
Nou de kans dat je paard dood gaat door een chip is nog veel kleiner.
Sommigen zijn fel anti chip, maar moeten wel een slof om hun paard knopen omdat ze niet kunnen rijden.. De paarden op de benen slaan voor een goede piaffe .. bij kreupelheid even twee weken je paard laten strompelen voor je de DA belt, maar chippen .. welnee bel de DB da's zielig. Hoe hypocriet kan je zijn??

Wat een dom gezwets zeg. WIE heeft er feiten?? dus dat 1 op de zoveel paarden dood gaat van een chip.....

Koeien met labels in de oren da'sslecht, je kat of hond in zijn oor laten tatoeren da's slecht, brandmerken is slecht, bioindustrie is slecht.. een cavia zijn hele leven in een hokje proppen omdat je het zo'n schattig beestje vind is slecht.

Ik wilde dat jullie je zo druk maakten over de 80% slachtpaarden die nog steeds op transport naar italië gaan DAT is slecht.

ga rijden, ga leuk je paard knuffelen en maak je druk om dingen die van belang zijn. Als er 1 op de 100.000 paarden dood gaat van een chip vind ik het nog nuttig al was het maar dat meer dan 1 op e 100.000 paarden wordt gestolen.


Eerlijk gezegt heb je best wel erg veel gelijk.. Je kunt je beter druk maken over andere zaken die veel meer voorkomen.. En die net zo erg of erger zijn..

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:23

Weet je Riant, ik heb niet het gevoel dat mijn paard een groot risico loopt als ik haar laat chippen. Maar daarnaast is mij geheel onduidelijk wat de toegevoegde waarde hiervan is. Volgens mij is er nog nooit een gestolen paard teruggevonden dankzij de chip. Het gaat er alleen om dat wanneer een paard bij de slacht aangeboden wordt, nagegaan kan worden of hij medicijnen gehad heeft en dus wel/niet geschikt is voor consumptie. Zelfs een paspoort is geen eigendomsbewijs.
Mijn paard heeft geen chip en geen paspoort. Pas als ik zonder deze dingen geen medische hulp krijg zal ik laten chippen en een paspoort aanvragen. Nu is het gewoon geldklopperij.

Mijn katten zijn daarentegen wèl gechipt. Dat heeft z'n nut al lang en breed bewezen en dat zal ik ook iedereen aanraden.

Trouwens, worden op de paardenmarkten en de buitenlandse transporten de chips gelezen? Ik geloof het niet. Dit betekent in theorie dat iemand mijn paard uit de wei kan halen en op de veewagen naar Italië kan zetten zonder dat er een haan naar kraait.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:08

ellenlouise schreef:
Trouwens, worden op de paardenmarkten en de buitenlandse transporten de chips gelezen? Ik geloof het niet. Dit betekent in theorie dat iemand mijn paard uit de wei kan halen en op de veewagen naar Italië kan zetten zonder dat er een haan naar kraait.


Yep oa vorige week is er gecontroleerd op paspoorten en transponder: boete 120 euro indien geen paspoort aanwezig was.....

Theorie en praktijk kunnen geheel verschillen... als iemand de Nachtwacht perse wil stelen zal hem dat ook lukken ondanks alle beveiligingen etc... zo zal dat ook kunnen met een paard.

Als iedere paardenvervoerder telkens staande wordt gehouden om te controleren of de papieren in orde zijn dan lees je over een poosje daar weer alle onvrede over
titel:
ALWEER staande gehouden op weg naar rijles
Op maandag heb ik priveles bij iemand 5 km verderop, op woensdag les ik bij de rijvereniging... en alweer heeft men mijn papieren gecontroleerd voor de paarden.. zijn die mensen dom of zo? die zouden na 24 controles toch eindelijk mijn trailer moeten herkennen en weten dat ik de papieren in orde heb?


dit zou dan een topic kunnen worden op bokt.... 1 van honderden.

en nu lees je mischien per jaar 1 topic over: mijn gechipte paard is gestolen..... waar is ie nu? die stomme chip blablabla....

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:43

Ik zal wel blond zijn hoor Alane, maar ben je het nu wel of niet met me eens Verward

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:50

ellenlouise schreef:
Ik zal wel blond zijn hoor Alane, maar ben je het nu wel of niet met me eens Verward


moet je even in de spiegel kijken Tong uitsteken

er wordt wel gecontroleerd op paspoorten en chip... echter kan niet ieder transport gecontroleerd worden en zo doende zullen er gestolen gechipte paarden in de salami terecht kunnen komen maar dan alleen als de grote transporten door europa en die transporten die gaan naar of van niet-EU aangesloten landen nooit gecontroleerd zouden worden....

in principe ben je al in overtreding doordat je geen paspoort bij je paard hebt... jou paard zal in een overgangsregeling vallen dus heb je nog even de tijd om hem of een ontheffing aan te vragen of te laten voorzien van een transponder..

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:56

Nog steeds zie ik het nut niet als diefstalpreventie of hulp bij het opsporen. En daarvoor is het ook helemaal niet in het leven geroepen. Het paard valt onder de noemer vee annex consumptiedier en de chip is voor mij gewoon de tegenhanger van de oormerken bij bv koeien.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:37

beauty krijgt echt geen chip!