Tong van paard tot de helft afgescheurd, foto's op pagina 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:15

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:16

we zullen zien.....ik hoop inderdaad ook dat de veearts weet wat hij doet...
al zou het genezen blijft het erbij hangen,de kans is erg groot dat hij er een keer op bijt....dan ligt het weer open..

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 17:16

xXLianneXx schreef:
geerke schreef:
de dierenarts moet dat losse stuk eraf halen....dit heb ik al eerder geschreven....zo geneest het vermoedelijk niet

ik zou persoonlijk ook eerst even afwachten voor meteen alles eraf te hakken :+
een paard in het wild kan ook niet geopereerd worden dus meteen opereren roepen vind ik in somige gevallen overdreven.
mocht het niet verbeteren kan het er altijd nog af he ;)

Precies!

AnnemiekvM

Re: Tong van paard tot de helft afgescheurd, foto's op pagina 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:18

Heel veel sterkte met je paard. Hopelijk geneest het heel snel zonder al te veel gedoe.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:19

gatsie idd nare foto`s! maar dat komt denk ik meer omdat je weet dat het erg pijn zou doen! hopelijk geneest het alsnog! maar ben dr bang voor dat het voorste deel af sterft.
ik blijf je topic volgen! over de vorderingen!.

succes met je paard! ;)

groetjes!!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:20

Op mijn vorige stal stond ook een D-pony, die had ook een 'hap' uit zijn tong, hij kon er nog wel alles mee, het was voor de pony geen beperking.

Sterkte !

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:22

Tjeetje wat schrikken joh!
Ik ken wel iemand waarbij dit ook is gebeurd, maar dan doordat ze het paard vast had gezet aan het bit...en die trok zich dus los, incl tong..dit is geloof ik vanzelf (zo goed als) genezen.. of misschien ook wel afgestorven..dat weet ik niet precies...maar ze kon er wel weer gewoon mee rijden, op concours enzovoort.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 17:25

Phylos schreef:
Tjeetje wat schrikken joh!
Ik ken wel iemand waarbij dit ook is gebeurd, maar dan doordat ze het paard vast had gezet aan het bit...en die trok zich dus los, incl tong..dit is geloof ik vanzelf (zo goed als) genezen..

Zo das ook heftig! Gelukkig dat het is goed gekomen. Ik heb er ook vertrouwen in dat het goed komt. Zeker nu ik zo het verschil zie tussen gisteravond en vanmiddag. Al heel veel beter. Dat losse stuk hing vanmiddag ook niet meer tussen zn tanden trouwens. Het viel nu zo goed als allemaal in zn mond.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:26

xXLianneXx schreef:
geerke schreef:
de dierenarts moet dat losse stuk eraf halen....dit heb ik al eerder geschreven....zo geneest het vermoedelijk niet

een paard in het wild kan ook niet geopereerd worden dus meteen opereren roepen vind ik in somige gevallen overdreven.

ik vraag mij af hoeveel paarden er in het wild hun tong verwonden door vast te blijven zitten met hun tong tussen een zadelkastdeurtje....(of door vast te zetten aan het bit..)

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:50

Ja maar dat gebeurt vast wel, niet door een zadelkastdeurtje, maar door een tak met een scherpe splinter of een ander paard dat er een hap uitneemt.

Denk dat de dierenarts wel weet wat ie doet, eraf halen kan altijd nog en als dit nog geneest is het mooi meegenomen toch. Als het er al gelijk afgehaald wordt weet je nooit of het nog zou kunnen genezen (dat losse flapje)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:09

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:13

Hoe is het mogelijk. Ongeluk zit echt in een klein hoekje. Oh wat ziet dat er erg zielig uit. Ik hoop dat hij snel geneest, en dat hij snel geen pijn meer heeft!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:45

Het ziet er inderdaad mooi rustig uit. Dat onderste stuk zal afsterven, dat kan niet anders. Er is geen doorbloeding meer. Ik denk dat de DA eerst wil kijken in hoevere de "flap" zal hangen eer hij een beslissing neemt.
Persoonlijk had ik hem er direct vanaf laten verwijderen, opdat het niet 2x open hoeft.
Maar goed, het ziet er mooi rustig uit, en dat is top!

Geef hem maar een knuffel!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:51

Ja hier iemand die iets soortsgelijks heeft meegemaakt, voor het hele verhaal kan je pb-en!
Niet in de lengte maar in de breedte een scheur in de tong. oorzaak nogsteeds onbekend.

Een tong geneest ENORM snel! :)

geerke : paard hier heeft ook niet vastgezeten aan een zadelkast of aan het bit... en toch is het gebeurt......

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 20:08

potverdikkie schreef:
Het ziet er inderdaad mooi rustig uit. Dat onderste stuk zal afsterven, dat kan niet anders. Er is geen doorbloeding meer. Ik denk dat de DA eerst wil kijken in hoevere de "flap" zal hangen eer hij een beslissing neemt.
Persoonlijk had ik hem er direct vanaf laten verwijderen, opdat het niet 2x open hoeft.

Die flap kon er niet meteen afgehaald worden. Dan zou mn paard onder volledige narcose moeten en hadden we naar Utrecht moeten gaan. Daar hadden ze zo goed als zeker ook eerst willen afwachten hoe dit geneest. En zo snel brengen ze een paard niet onder narcose.

Ik ga m zeker een knuffel geven, thanks!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:18

Ik vind het er ook erg rustig uit zien! Zo te zien valt het allemaal nog wel mee! Dat komt allemaal in orde!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:24

Marcato schreef:
potverdikkie schreef:

Die flap kon er niet meteen afgehaald worden. Dan zou mn paard onder volledige narcose moeten en hadden we naar Utrecht moeten gaan. Daar hadden ze zo goed als zeker ook eerst willen afwachten hoe dit geneest. En zo snel brengen ze een paard niet onder narcose.

Ik ga m zeker een knuffel geven, thanks!

weet je zeker dat hij geheel onder narcose moet?
Een roesje en een plaatselijke verdoving in de tong lijkt mij genoeg....aangezien hechten toch niet gaat,hoeft hij maarheel even zijn hoofd stil te houden...
(vorig jaar nog geholpen een oog tijdelijk dicht te naaien van een paard,dat ging ook met een roesje en plaatselijke verdoving....)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:42

geerke schreef:
Een roesje en een plaatselijke verdoving in de tong lijkt mij genoeg....aangezien hechten toch niet gaat,hoeft hij maarheel even zijn hoofd stil te houden...
(vorig jaar nog geholpen een oog tijdelijk dicht te naaien van een paard,dat ging ook met een roesje en plaatselijke verdoving....)

Laten we ervan uitgaan dat de TS het beste met haar paard voorheeft en volledig vertrouwd op de adviesen van haar VA.

TS beterschap met je paardje :(:) ,ziet er naar uit maar ik heb erger gezien met een toch.Paard had een rond hengstenbit ingehad en daar had een "helder licht" het paard aan vastgezet.
Toch was bijna geheel doorgesneden maar ook dat paard heeft het overleeft,al kan hij niet meer met bit gereden worden.
Bij touw paard zit het veel verder naar voren dus dat scheeld.

Misschien kun je tzt je paardje rustig wat beweging geven dmv longeren zonder lijn,dus los in een afgesloten omgeving.
Kun je hen in de gaten houden terwijl hij beweegt en hij heeft geen rommel en getrek aan zijn hoofd ;)
Later zeker een tijdje bitloos ,gewoon eerst even proberen in een afgesloten omgeving en probeer verschillende optomingen.Kijk wat je paard het fijnste vind en ga daar dan meer door,kans is groot dat je het een tijdje vol moet houden.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:55

Oef ik moest wel even slikken toen ik de foto's zag.
Het is echt een grote snee.

En of die tong er nou wel of niet af moet,dat moeten we maar gewoon aan de DA overlaten van ts.Die ziet het in het echt en niet zo als wij aan de hand van een paar foto's.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:45

Mijn hengst had het niet met zijn tong maar met zijn onderliep. Waar tandvlees overging in lip zegmaak scheur van paar cm diep en van links naar rechts. Heb er dagelijks wat druppels tea tree in gedaan en is redelijk mooi genezen. Nog wel een litteken maar helemaal dicht gegaan.
Zal eens zoeken naar de foto's.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:48

verschrikkelijk maar ben jij eerst gebeld en heb jij na aankomst zelf de DA gebeld?
Ik zou van een eventuele verzorgster/bijrijder verwachten dat zij direct zullen bellen.

In ieder val heel veel sterkte met je paard en hoop op een goede genezing.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:54

Ik vind dat de verzorger verstandig heeft gehandelt door eerst contact met jou op te nemen want jij bent degene die de rekening moet betalen. Als je uiteindelijk niet had gereageerd had ze altijd nog zelf kunnen beslissen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:58

ESSIE70 schreef:
Oef ik moest wel even slikken toen ik de foto's zag.
Het is echt een grote snee.

En of die tong er nou wel of niet af moet,dat moeten we maar gewoon aan de DA overlaten van ts.Die ziet het in het echt en niet zo als wij aan de hand van een paar foto's.

niemand heeft ooit gezegt dat de gehele tong eraf moet....alleen het losse stukje.
Mijn excuus....na dertig jaar ervaring met paarden en dierenartsen heb ik geleerd ook mijn eigen verstand te gebruiken....omdat ik helaas te vaak te maken heb gehad met dierenartsen die door hun angst voor paarden toch flinke fouten hebben gemaakt.(een dierenarts is geen paardenarts)
Maar goed...ik heb het over frankrijk...waarschijnlijk zijn de dierenartsen in nederland veel beter...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:03

xXLianneXx schreef:

Een tong geneest idd erg snel en het even aan kijken is niet verkeerd,hoewel het geen enorme ingreep is om het hoekje eraf te halen.
Om er van uit te gaan dat een paard in het wild ook niet geopereerd kan worden en je het dus om die reden aan zou kijken vind ik erg krom. Wilde paarden sterven gewoon (soms hele slechte dood) omdat ze niet behandeld kunnen worden of houden er de rest van hun leven iets aan over. Is nou niet direct iets dat je wilt voor je maatje ;) .

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 12:36

Tinky12 schreef:
geerke schreef:

Laten we ervan uitgaan dat de TS het beste met haar paard voorheeft en volledig vertrouwd op de adviesen van haar VA.

TS beterschap met je paardje :(:) ,ziet er naar uit maar ik heb erger gezien met een toch.Paard had een rond hengstenbit ingehad en daar had een "helder licht" het paard aan vastgezet.
Toch was bijna geheel doorgesneden maar ook dat paard heeft het overleeft,al kan hij niet meer met bit gereden worden.
Bij touw paard zit het veel verder naar voren dus dat scheeld.

Misschien kun je tzt je paardje rustig wat beweging geven dmv longeren zonder lijn,dus los in een afgesloten omgeving.
Kun je hen in de gaten houden terwijl hij beweegt en hij heeft geen rommel en getrek aan zijn hoofd ;)
Later zeker een tijdje bitloos ,gewoon eerst even proberen in een afgesloten omgeving en probeer verschillende optomingen.Kijk wat je paard het fijnste vind en ga daar dan meer door,kans is groot dat je het een tijdje vol moet houden.

Thanks! Ik ga idd even aankijken hoe mijn paard zich houdt en rustig aan beweging geven. Hij maakte vandaag alweer een betere indruk en was druk met zn kuil bezig. Wat ie trouwens erg goed naar binnen werkte. Je zou niet zeggen dat ie een scheur in zn tong heeft.

Ben me ook al ah verdiepen in het bitloos rijden en welk hoofdstel ik nodig zou hebben. Op het eerste oog zou ik voor zo'n kaakgekruisd hoofstel gaan. Iemand nog tips daarvoor??