Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
xXLianneXx schreef:geerke schreef:de dierenarts moet dat losse stuk eraf halen....dit heb ik al eerder geschreven....zo geneest het vermoedelijk niet
ik zou persoonlijk ook eerst even afwachten voor meteen alles eraf te hakken![]()
een paard in het wild kan ook niet geopereerd worden dus meteen opereren roepen vind ik in somige gevallen overdreven.
mocht het niet verbeteren kan het er altijd nog af he
Phylos schreef:Tjeetje wat schrikken joh!
Ik ken wel iemand waarbij dit ook is gebeurd, maar dan doordat ze het paard vast had gezet aan het bit...en die trok zich dus los, incl tong..dit is geloof ik vanzelf (zo goed als) genezen..
xXLianneXx schreef:geerke schreef:de dierenarts moet dat losse stuk eraf halen....dit heb ik al eerder geschreven....zo geneest het vermoedelijk niet
ik zou persoonlijk ook eerst even afwachten voor meteen alles eraf te hakken![]()
een paard in het wild kan ook niet geopereerd worden dus meteen opereren roepen vind ik in somige gevallen overdreven.

potverdikkie schreef:Het ziet er inderdaad mooi rustig uit. Dat onderste stuk zal afsterven, dat kan niet anders. Er is geen doorbloeding meer. Ik denk dat de DA eerst wil kijken in hoevere de "flap" zal hangen eer hij een beslissing neemt.
Persoonlijk had ik hem er direct vanaf laten verwijderen, opdat het niet 2x open hoeft.
Maar goed, het ziet er mooi rustig uit, en dat is top!
Geef hem maar een knuffel!
Marcato schreef:potverdikkie schreef:Het ziet er inderdaad mooi rustig uit. Dat onderste stuk zal afsterven, dat kan niet anders. Er is geen doorbloeding meer. Ik denk dat de DA eerst wil kijken in hoevere de "flap" zal hangen eer hij een beslissing neemt.
Persoonlijk had ik hem er direct vanaf laten verwijderen, opdat het niet 2x open hoeft.
Maar goed, het ziet er mooi rustig uit, en dat is top!
Geef hem maar een knuffel!
Die flap kon er niet meteen afgehaald worden. Dan zou mn paard onder volledige narcose moeten en hadden we naar Utrecht moeten gaan. Daar hadden ze zo goed als zeker ook eerst willen afwachten hoe dit geneest. En zo snel brengen ze een paard niet onder narcose.
Ik ga m zeker een knuffel geven, thanks!
geerke schreef:weet je zeker dat hij geheel onder narcose moet?
Een roesje en een plaatselijke verdoving in de tong lijkt mij genoeg....aangezien hechten toch niet gaat,hoeft hij maarheel even zijn hoofd stil te houden...
(vorig jaar nog geholpen een oog tijdelijk dicht te naaien van een paard,dat ging ook met een roesje en plaatselijke verdoving....)
,ziet er naar uit maar ik heb erger gezien met een toch.Paard had een rond hengstenbit ingehad en daar had een "helder licht" het paard aan vastgezet.
ESSIE70 schreef:Oef ik moest wel even slikken toen ik de foto's zag.
Het is echt een grote snee.
En of die tong er nou wel of niet af moet,dat moeten we maar gewoon aan de DA overlaten van ts.Die ziet het in het echt en niet zo als wij aan de hand van een paar foto's.
xXLianneXx schreef:ik zou persoonlijk ook eerst even afwachten voor meteen alles eraf te hakken![]()
. Tinky12 schreef:geerke schreef:weet je zeker dat hij geheel onder narcose moet?
Een roesje en een plaatselijke verdoving in de tong lijkt mij genoeg....aangezien hechten toch niet gaat,hoeft hij maarheel even zijn hoofd stil te houden...
(vorig jaar nog geholpen een oog tijdelijk dicht te naaien van een paard,dat ging ook met een roesje en plaatselijke verdoving....)
Laten we ervan uitgaan dat de TS het beste met haar paard voorheeft en volledig vertrouwd op de adviesen van haar VA.
TS beterschap met je paardje,ziet er naar uit maar ik heb erger gezien met een toch.Paard had een rond hengstenbit ingehad en daar had een "helder licht" het paard aan vastgezet.
Toch was bijna geheel doorgesneden maar ook dat paard heeft het overleeft,al kan hij niet meer met bit gereden worden.
Bij touw paard zit het veel verder naar voren dus dat scheeld.
Misschien kun je tzt je paardje rustig wat beweging geven dmv longeren zonder lijn,dus los in een afgesloten omgeving.
Kun je hen in de gaten houden terwijl hij beweegt en hij heeft geen rommel en getrek aan zijn hoofd![]()
Later zeker een tijdje bitloos ,gewoon eerst even proberen in een afgesloten omgeving en probeer verschillende optomingen.Kijk wat je paard het fijnste vind en ga daar dan meer door,kans is groot dat je het een tijdje vol moet houden.