Euthanaseren bij paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Euthanaseren bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:49

sarosxx schreef:
mrie schreef:
@SarosXX: Daarom staat er ook bij dat als je ze niet wilt zien je niet op de link moet klikken......Duh....

Maar ma_rie_tje, als je paard niet voor consumptie kan worden gebruikt, kun je hem dan wel naar het slachthuis brengen? Maar jah dan wordt het paard waarschijnlijk ook gebruikt voor verschillende andere doel einden Knipoog

Die keuze is (bij een goed slachthius) ook aan de eigenaar!
Wil jij niet dat de benen gebruikt worden bij hoefsmidopleidingen.

De huid wordt NIET gebruikt door de leerlooier, omdat het te veel werk is om deze eraf te halen als het vlees niet gebruikt wordt. De kadavers worden gewoon opgehaald door de RENDAC, verder zelfde effect als wanneer je paard thuis wordt opgehaald door de rendac

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:55

ma_rie_tje schreef:
Waarom niet? Hoe denk je dat je balletje gehak, je spare rib of ander stukje vlees is verwerkt?
Wij hebben de excursie allemaal als zeer interessant ervaren.
En waarom zou ik mijn paard daar neit heen willen brengen, ik wil het JUIST WEL.
Mijn paard is dan binnen zogoed als direct weg, geen gezeik van een da om hem heen (aangezien hij nou niet echt fan is van de DA, op zn zachts gezegd) en ik hoef dat kadaver niet te verplaatsen.
Mijn paard is niet voor consumtie, dus verder verwerkt dan alleen het steken wordt hij niet.

Misschien gaat dit een beetje voorbij aan de discussie, maar ik vraag me af wat er met een paard wat geschoten en gestoken is gebeurt als het niet geschikt is voor consumptie. Gaat het dan alsnog naar de rendac of heeft de slager daar een andere procedure voor?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:58

rommie schreef:
ma_rie_tje schreef:
Waarom niet? Hoe denk je dat je balletje gehak, je spare rib of ander stukje vlees is verwerkt?
Wij hebben de excursie allemaal als zeer interessant ervaren.
En waarom zou ik mijn paard daar neit heen willen brengen, ik wil het JUIST WEL.
Mijn paard is dan binnen zogoed als direct weg, geen gezeik van een da om hem heen (aangezien hij nou niet echt fan is van de DA, op zn zachts gezegd) en ik hoef dat kadaver niet te verplaatsen.
Mijn paard is niet voor consumtie, dus verder verwerkt dan alleen het steken wordt hij niet.

Misschien gaat dit een beetje voorbij aan de discussie, maar ik vraag me af wat er met een paard wat geschoten en gestoken is gebeurt als het niet geschikt is voor consumptie. Gaat het dan alsnog naar de rendac of heeft de slager daar een andere procedure voor?

Wat ik van ma_rie_tje begrijp is dat hij dan alsnog wordt opgehaald door de Rendac

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:59

Oh oeps, ik had nog niet tot het eind gelezen voordat ik begon met quoten... Sorry!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:00

Zoals in de bovenste post op deze pagina staat (en ik heb he pmt naar rommie) gaat alles wat niet voor consumptie wordt gebruikt naar de rendac.
Ingewanden, bloed, en dus ook het kadaver dat niet voor consumptie gebruikt wordt

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:10

ma_rie_tje schreef:
Zoals in de bovenste post op deze pagina staat (en ik heb he pmt naar rommie) gaat alles wat niet voor consumptie wordt gebruikt naar de rendac.
Ingewanden, bloed, en dus ook het kadaver dat niet voor consumptie gebruikt wordt

Rommie bedoelde volgens mij als het paard niet geschikt is voor consumptie, maar toch naar de slager wordt gebracht, wat er dan met het kadaver gebeurd. Dus niet met de "restjes"

Maar waar zijn die filmpjes dan? Jah nu we toch bezig zijn......... Ik zit nu de foto's van je site te bekijken want had er vanmiddag op mijn werk even vluchtig door heen gekeken, maar ik vind er weinig moois aan. Voor mij geen excursie! Ik vind het wel knap dat je het kan! Ik heb de hele middag al aan die foto's zitten denken.... nee vind het niet prettig. Maar nu zou ik willen weten hoe het dan bij de Rendac gaat. Misschien dat ik me daar beter in kan bedenken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:22

alles wat niet voor consumptie is, gata naar de rendac Dus ook het hele kadaver als je paard niet voor consumptoe geschikt is.
Alles dus.

en de filmpjes, ik zal de links even zoeken en naar je pm-en

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:38

bedankt alvast, ik was al aan het zoeken op bokt en had wel iets gevonden maar de filmpjes werkten niet meer.

Zelf kies ik denk ik toch liever om thuis in te slapen, thuis in eigen omgeving. Ik denk dat als we met de trailer naar de slager gaan we er nooit aankomen Haha! dat we weer rechtsomkeert gaan, dat gaat me niet lukken. Nee lekker thuis, ik neem het ophalen van de rendac wel voor lief, heb het ooit met een koe zien gebeuren, valt op zich wel mee, een grote grijper en gaat de container in, misschien wel naar gezicht maar nee mij krijg je dat slachthuis niet in. Haha mijn paard gaat niet eens mee, die kent me door en door, die gaat de trailer echt niet op, dus jah al dat gezeul hoeft voor mij niet.
We hebben ooit een kat laten inslapen na een hersenbloeding, beestje was 20 jaar oud, en daar heb ik eigenlijk best een goed gevoel bij. Het beestje heeft ook gevochten en een spuitje was niet genoeg maar toch. Het eerste spuitje was een roesje en de tweede voor het hart, deze was niet genoeg want het hartje was heel sterk. Dus heeft hij hem nog een keer moeten zetten. Maar ik denk dat het dier er weinig weet van gehad heeft, ze zijn dan in een roes. Nee ik heb hier toch een fijner gevoel bij Knipoog Dit is misschien ietsje makkelijker, de dierenarts kon 'm nog inpakken in een doosje en ik mocht hem meenemen en thuis begraven, dat gaat met en paard niet lukken Haha! Daar zat ik dan met onze kat in een doosje op schoot bij mijn moeder in de auto. Allebei brullen.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 22-09-08 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:51

Met mijn merrie kon ik ook lezen en schrijven had in het algemeen een hekel aan trailers, maar ze voelde iets bij me en ik denk dat ze ook genoeg heeft afgezien en het leek of ze er vrede mee had. De laatse dagen hebben we heel veel bij haar geweest en veel moeten huilen(nu ook weer). Ik denk ook zalf dat het voor haar goed was. Ze ging zonder protes op de trailer geen stress ook niet onderweg. Daar op het terrein met trailer en al naar binnen en ook dan bleef ze kalm. Toen ze van de trailer af was werd gelijk dat schiet ding op haar hoofd gezet en voor ze het merkte lag ze al neer dat gaat zo extreem vlug.
Het is geen vergelijking maar met mijn rottweiler werd er te weinig gespoten en moest 2 keer een injectie hebben dat was een drama vechten dat ze deed........... Nee dan toch voor mij op deze manier hoe hard het ook klinkt.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:56

Ik zou dit nog vergeten hebben, ze was niet geschikt meer voor consumptie. Dit zagen ze bij het slachten ze was taai en had overal gezwellen ze hebben haar dan ook volledig door rendac laten ophalen. Je zit dan thuis ook niet met het ophalen en zo dat zou ik dus niet kunnen zien.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:02

zacharyhill schreef:
Met mijn merrie kon ik ook lezen en schrijven had in het algemeen een hekel aan trailers, maar ze voelde iets bij me en ik denk dat ze ook genoeg heeft afgezien en het leek of ze er vrede mee had. De laatse dagen hebben we heel veel bij haar geweest en veel moeten huilen(nu ook weer). Ik denk ook zalf dat het voor haar goed was. Ze ging zonder protes op de trailer geen stress ook niet onderweg. Daar op het terrein met trailer en al naar binnen en ook dan bleef ze kalm. Toen ze van de trailer af was werd gelijk dat schiet ding op haar hoofd gezet en voor ze het merkte lag ze al neer dat gaat zo extreem vlug.
Het is geen vergelijking maar met mijn rottweiler werd er te weinig gespoten en moest 2 keer een injectie hebben dat was een drama vechten dat ze deed........... Nee dan toch voor mij op deze manier hoe hard het ook klinkt.

Ik heb nu wat filmpjes gezien, het gaat inderdaad heel erg vlug. Maar ik vind het er naar toe gaan en de omgeving wat naar. Als ik het zou doen zou ik er zelf niet bij kunnen zijn. Het mooiste is dat degene die er altijd voor hem was tot het laatst moment voor hem kan zijn toch? Maar ik respecteer natuurlijk ieder zijn keuze.
Bij onze kat was er misschien ook te weinig ingespoten, het dier bleef me aankijken, alleen zijn lichaam kon niks maar toch heb ik er geen nare herinneringen aan. Ik had toch het gevoel van het is goed zo.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:13

Misschien dwaal ik nu even af maar hoe zit het eigenlijk met een (uitgebreide) verzekering. Ze zeggen als je je paard laat inslapen krijg je de waarde minus de slachtprijs. Maar stel dat het paard niet voor consumptie gebruikt kan worden? Krijg je dan ook de waarde minus de slachtprijs? Ingeval van euthanasie bij nood krijg je wel het volledige bedrag namelijk of als je hem naar de slacht brengt. Maar jah hoe zit het dan als de slager verder niks met het paard kan? Hij zal het dan ook niet voor niets doen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:51

Waar het om gaat voor de verzekering is dat als je je paard bewust laat inslapen ipv slachten je er zelf voor kiest om de slachtwaarde verloren te laten gaan. Bij spoedeuthanasie gaat het om een 'wrak' dier, d.w.z. een dier dat zo wie zo niet meer ter slacht kan worden aangeboden omdat b.v. vervoer niet meer pijnvrij kan of omdat de ziekte waaraan het dier lijdt zodanig is dat het karkas toch niet voor comsumptie gebruikt kan worden. Er gaat op zo'n moment dus niets aan slachtwaarde verloren, omdat die waarde er toch al niet meer was.
Bij een paard met een aantekening in het paspoort dat ie nooit voor consumptie bestemd is, is de slachtwaarde ook verloren, dus ik neem aan dat ze daar dezelfde regeling voor aanhouden. Of je moet het paspoort kwijt maken, een nieuwe (schone) aanvragen en dan eigenlijk een verplichte wachtperiode van 6 maanden aanhouden voordat het paard weer als slachtvee aangemerkt kan worden. Niet rendabel lijkt me.

Even on-topic: ga elkaar nou niet gek lopen maken over van alles wat er mis kan gaan met slachten en inslapen. Noch een slachter noch een veearts hebben er enig voordeel bij om er een rommeltje van te maken. Overal kan alles altijd een keer mis gaan, maar er is echt geen sprake van een mondiaal complot om pennymeisjes aan het huilen te maken....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 01:45

Knavia schreef:
maar er is echt geen sprake van een mondiaal complot om pennymeisjes aan het huilen te maken....

ROFL Huilen van het lachen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:38

Als je kiest voor inslapen dan is het belangrijk dat je paard eerst een middel krijgt om rustig te worden. Daarna een narcosemiddel, hierna valt ie om en dan pas T61. Ik heb dit van te voren goed afgesproken met mijn dierenarts en het is heel rustig en mooi gegaan. Geen stress en geen gevecht.
Toen ons andere paard ingeslapen moest worden kregen we een andere dierenarts, die gelijk met de T61 aangehold kwam. Ik heb gezegd dat ik dat absoluut niet wilde zo en dat die andere middelen eerst moesten. Dat heeft ie na veel over en weer emmeren maar gedaan. Maar die piemel heeft te weinig spul gegeven en het paard werd dus niet rustig en ging ook niet liggen na het narcosemiddel. Uiteindelijk hebben we haar zelf om moeten duwen. En toen de T61. Daarna kwamen er nog stuiptrekkingen. Niet zo netjes allemaal en was ook niet zo fijn om te zien. Die man hoef ik dus niet meer bij 1 van mijn paarden.
Hij moest eerst ook nog een collega bellen (degene die mijn pony in heeft later slapen) om te vragen hoeveel hij waarvan geven moest.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:08

Tja, dat is wel kl0te ja... Zo'n man moet het ook een keer leren maar hij had gewoon zich beter moeten voorbereiden....Tsss echtwel stom....