Paard dood door mokspuit, Ivomec

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25315
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:36

Tallie_Ho schreef:
*Ik heb vanmiddag de dierenarts op visite ivm jeuk bij mijn paard. Voor hij spuiten gaat zetten, ga ik hem eerst vragen wat hij erin gaat spuiten*


Kan vanaf hier niet zien waarom de jouwe jeukt..
Maar ipv spuiten kan je soms ook pillen..
zalven.. etc..
Dus vraag ook altijd de alternatieven..
Die misschien iets duurder zijn..
Of soms iets meer arbeidsintensief zijn...

Britt19

Berichten: 328
Geregistreerd: 03-09-08

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:38

jeetje wat erg zeg...
sterkte Ach gut

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:58

Zie (nogmaals)

http://www.agro.nl/vtc/particulier/paar ... 06-048.pdf

De DA zit sowieso fout, omdat het middel niet geregistreerd is voor paarden.
Maar wat we nog niet weten is waarom er beslist is om dit middel te nemen.

Zoals ik al zei, het kan zijn dat een eigenaar iets doordrukt, het kan ook zijn dat de DA er zelf mee kwam .
Maar het klinkt in elk geval alsof het meisje niet wist (en haar dus ook niet verteld was) dat het middel risico's inhield.

En het gebruik van niet geregistreerde middelen is dus ook geen unicum!

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:14

Ik had inderdaad ook al begrepen dat Ivermectine intraveneus toedienen de dood tot gevolg kan hebben.Ben dan ook enorm benieuwd wat de exacte toedracht is geweest.

Wens je vriendin enorm veel sterkte toe met het tragische verlies Ach gut

Caesar
Berichten: 9318
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:20

Allereerst, sterkte voor je vriendin met het verlies van haar paard!

Wil alleen maar zeggen, dat een allergische reactie zo fataal kan zijn.
Kennis heeft het laatst met een kat gehad, inenting niesziekte en ook weg ineens... daar was niets over bekend. Wellicht is het paard inderdaad allergisch geweest en is de injectie daardoor fataal geweest. Maar een fout zou ik al zo niet uitsluiten, zijn zo gemaakt!

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:25

Klinkt als een anafylactische shock, ik hoorde van mijn DA dat ongeveer 1% van de paarden komt te overlijden na deze prik. Toen mijn paard schurftmijt had werd ik goed op de hoogte gesteld van de risico's. Beetje raar dat de DA dat niet gedaan heeft Verward.

imaudy
Berichten: 5114
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:39

henny_w schreef:
_Do_ schreef:
Bij honden bestaat er een overgevoeligheid voor medicijnen wat door middel van bloedonderzoek te ontedekken is. het heet MDR1 maar bij paarden ken ik het niet.
Bij de honden is het ook overgevoeligheid voor ivermectine.
Honden is collie en herder achtigen.


Vandaar dat het zo link is als honden paardenmest eten.
Zeker als je gaat wandelen en ze zouden onderweg wat mest oppikken van een paard wat net ontwormd is, is de hond de klos Boos!


Kun je nagaan hoe weinig er nodig is. Een tijd geleden is er een collie op die manier overleden.

Gulpje

Berichten: 8080
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:05

Wat een afschuwelijk verhaal, ik heb het er koud van. Sterkte voor je vriendin TS!
Ik had er ook al eens eerder van gehoord, en ben ook benieuwd dat áls het idd de desbetreffende stof is waar alle discussie om is in dit topic of de VA het meisje op de hoogte heeft gesteld van de eventuele gevolgen. Na dit verhaal en de cijfers waar Collien (?) in dit topic mee komt zou ik het niet wagen om het bij mijn paard te proberen, mocht ze mok krijgen. Liever wat langer smeren met zink zwavelzalf dan zo'n vreselijk risico lopen. Maar er zijn blijkbaar heel veel mensen die hier echt niets van weten. Raar verhaal dat het ook niet voor paarden is goedgekeurd en dat (sommige?) veeartsen toch bereid zijn het risico wél te nemen...

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:14

Vergeet niet dat het ook enkel maar gedeeltelijk helpt bij mok als de oorzaak schurftmijt is. En dat komt ook niet zo heel veel voor bij paarden. Bij bepaalde rassen meer, maar is zeldzaam...

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:23

mijn paard heeft ook mok, zat te denken aan een spuit tegen mok, maar als ik dit zo lees.... had er wel eens van gehoord dat paarden bij een bepaalde spuit dood konden gaan, maar dat was een spuit tegen ernstige schimmel, nou dat zou dan wel hetzelfde middel tegen de mok zijn dan, arrejasses, dat is toch verschrikkelijk dat je paard zo'n spuit krijgt en dan dood neervalt, wat een drama zeg. nou als de dierenarts komt bij mijn paardje voor de mok, en hij wil een spuit geven dan vraag ik eerst wel even wat hij er in wil spuiten en eventuele gevolgen.

sterkte met je vriendin ts...

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:25

Ik hoorde van de week nog een verhaal over schurftmijt bij een paard van een kennis van mij.
Een fries die al 2 jaar van zomereczeem werd verdacht bleek schurftmijt te hebben in staart en manenkam.
Een dierenarts deed de ontdekking. Het paard is vervolgens met een vlooienshampoo voor honden gewassen en nadien bleek uit onderzocht huidschraapsel door de DA de schurftmijt dood te zijn.

umba
Berichten: 26
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:29

Ik weet niet waar het paard is ingespoten in de hals of in de borst. Heb namelijk ook eens meegemaakt dat een jong paard een injectie tegen een kleine verkoudheid kreeg en dood inelkaar zakte. Na sectie bleek dat de VA recht in de hartspier had gespoten.

cissy

Berichten: 19884
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 19:43

ben ik weer, allemaal hartelijk dank voor julie bijdragen, mn vriendin is er behoorlijk stuk van zoals jullie zullen begrijpen.

Helaas is het paard door omstandigheden niet verzekerd dus het is dubbel zuur. Ik ga niet uitwijden over het wel/niet verzekeren dat heeft te maken met onvoorziene omstandigheden die haar geheel onverwijtbaar zijn en waar ik persoonlijk ook alle begrip voor heb en ook zo zou hebben gedaan.

Ze heeft het paardje als veulen al gekocht en al die jaren opgefokt, ze is vorig jaar beleerd en nu zou ze eindelijk kunnen gaan beginnen met denken aan wedstrijden. We zouden samen juist morgen een aanvang gaan maken met oefenen van trailerladen. Verdrietig
Paard liep super en ze was er behoorlijk trots op, geen makkelijk paard geweest in de omgang en nu werd ze langzaam beter.

Ik heb dr nog niet verder gesproken over welk middel maar ik denk eerlijk gezegd ook dat het met ivermectine te maken heeft, zal het morgen als het nieuws heeft kunnen zakken even vragen.

Is het inderdaad zo dat de VA hier verantwoordelijk voor gesteld kan worden? misschien dat ze dan een schadevergoeding kan eisen en eventueel wat centjes uit kan halen om een nieuw paard aan te schaffen als ze daar weer aan toe is.

Vanochtend wilde ze net gaan rijden, paard stond al klaar met zadel en al en toen kwam dus de VA om een ander paard van stal tegen mok te spuiten, toen dacht ze dus omdat haar paard ook flink mok had om ook die spuit te laten geven, de VA was er tenslotte toch..... Dat heeft dus helaas verkeerd uitgepakt. Het was dus ook niet van te voren afgesproken en ze had er zelf ook geen slecht gevoel over terwijl ze normaal heel goed nadenkt over welke medicijnen etc ze op en in dr paard stopt.

Wat ik me nou sterk afvraag is of de VA niet iets van dexadrezon of epinefrine of iets anders had kunnen inspuiten om die shock tegen te gaan en die reactie af te zwakken? Ik kreeg het idee uit het verhaal dat de aanwezige VA ook met stomheid geslagen was en niet goed wist hoe hiermee om te gaan, het was niet de hoofddierenarts van de praktijk maar een jonge misschien net afgestudeerde arts nl. Het paard dr hart ging steeds langzamer kloppen dus misschien had er nog iets gedaan kunnen worden....

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:48

jeetje, wat hier gebeurt is, grijpt mij echt aan, ben ook heel erg benieuwd met wat voor middel het paard ingespoten is...ik hoop voor haar dat ze nog een schadevergoeding kan krijgen...maar heb mijn twijfels er over , dan zal ze er echt een zaak van moeten maken

cissy

Berichten: 19884
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 19:49

ja daar ben ik ook bang voor, maar ik denk ook niet dat ze daar zin in heeft op dit moment, maar ik verzamel gewoon rustig verder voor dr zodat ze op een ander tijdstip hierover kan nadenken.

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:52

hou je ons op de hoogte cissy?

Rose21

Berichten: 222
Geregistreerd: 14-12-06

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:55

Ik vraag me af waarom dit middel dan toch nog gebruikt word voor het bestrijden van mok terwijl ik hier lees dat het zelfs zowat regelmatig voorkomt dat het paard eraan overlijd Verward

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:59

dat het regelmatig voorkomt dat is niet waar, er is kans dat er een bepaalde percentage dit overkomt. en dat percentage is laag, maarrrr, de dierenarts hoort van te voren aan te geven wat eventueel de gevolgen kunnen zijn, en ik vraag mij ook af of deze dierenarts er helemaal niet voor gewaarschuwd heeft...of wel heeft gewaarschuwd....

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:00

wat ik hier begrijp is dat het verboden is in nederland?
niet de werkzame stof maar de manier van toedienen intraveneus/intramusculair.....dan heb je natuurlijk een punt..
1 op de 100 paarden is niet gering,het zal je paard maar wezen..

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:23

Henny_W jij schrijft over dat een Fries gewassen is met hondenshampoo, dat is dus ook gebruik van een niet voor paarden geregistreerd middel. Als het dan mis gaat is de DA die het aanraadt in feite zuur. Terwijl je dan toch het gevoel krijgt van : ja wat zou het , het is maar shampoo ? En vaak is het de eigenaar die toch doorvraagt van "wat kan ik DAN nog proberen" (niet dat ik de eigenaar in deze ergens van wil beschuldigen, ik bedoel alleen maar dat een DA puur om te willen helpen dan misschien toch namen gaat noemen van middelen die mogelijk helpen, die onschuldig lijken (wat lijkt er nou onschuldiger dan ivermectine) en die niet geregistreerd zijn.

Ben toevallig zelf bij mijn paard een heel voorzichtige DA tegengekomen, mijn paard had toen mijten en heel wat problemen die daaruit voortvloeiden, zij weigerde dus op dat moment middelen te noemen die niet geregistreerd waren. Heel correct natuurlijk!!! Maar aan de anderekant was ik daar op dat moment zelf helemaal niet blij mee, want de WEL geregistreerde middelen hielpen namelijk niet en het paard werd alleen maar slechter en slechter, wat we ook probeerde. De DA in kwestie heeft toen ivermectine als wormspuit aangeraden, ze kreeg toen een hele straffe ontwormngskuur - dat mag namelijk WEL - en dat had ook moeten helpen tegen de mijt, maar dat hielp dus echt helemaal niets. Toen ben ik ook gaan vragen, wat kan ik DAN nog doen!?! En kreeg alleen maar als antwoord dat er verder geen geregistreerde middelen voor paarden waren, dat sebacil van de markt was (bleek later weer op de markt te zijn) en dat ze verder weinig voor me kon doen. Kijk, daar ben je ook niet blij mee dan. In zo'n geval kan een DA eigenlijk alleen maar uit twee kwaden kiezen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die b.v. zo'n paard met enorme olifantsbenen hebben staan, en niets helpt, dat ze dan in godsnaam toch maar zo'n spuit proberen, omdat het gewoon niet meer te doen is. Ik heb dus uiteindelijk ook voor een niet geregistreerd middel gekozen.

Dus ik hoop dat er toch een beetje begrip is voor die DA, we weten niet in hoeverre die goed met het middel bekend was . Mogelijk heeft hij het collega's zien gebruiken of is het hem door collega's zelfs aangeraden . En was hij niet op de hoogte met de risico's. Dat is verwijtbaar natuurlijk, en ik denk dat hij officieel wel aansprakelijk te stellen is. Maar ik ben dus even voorzichtig met m'n oordeel.

Geerke het is niet verboden in Nederland, het is alleen voor koeien geregistreerd e niet bij paarden. Bij koeien wordt het dus gewoon gespoten en dat mag ook. Bij paarden wordt het ook zeker gedaan , maar daarbij bestaat er dus een risico.

Overigens, in de eerdere link naar die rechtszaak ... daar was geen sprake van schadevergoeding, de DA in kwestie kreeg alleen een berisping volgens mij. Een rechter zal altijd naar andere identieke gevallen kijken bij rechtsspraak (ik heb geen rechten, dus als iemand vindt dat dit niet klopt, zeg het!). Dit heet jurisprudentie volgens mij. Ik denk dus als er al een soortgelijk geval is geweest en de DA in kwestie is alleen berispt, dat je in dit geval ook op zoiets moet rekenen. Ze moet dan even goed nadenken of ze dat wel wil doen. Het is ontzettend vervelend voor haar en voor haar paard, maar in feite schiet ze er dan niets mee op, financieel. Ze moet even overwegen of ze daarmee dan wel z'n hele carriere wil belemmeren. Ik kan me voorstellen dat de DA zich te pletter geschrokken is, en dat hij het voortaan sowieso wel zal laten om niet geregistreerde middelen te adviseren.

Caira
Berichten: 26086
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:21

Ivomec als geneesmiddel van mok? Daar heb ik nog nooit van gehoord, terwijl ik een merrie met chronische mok heb en alle middeltjes dus wel uitgeprobeerd heb. Dectomax tegen mijt ben ik wel bekend mee. Daar spuiten we de bels wel eens mee omdat er weinig anders zo goed helpt.

Mok is iets wat van de binnenkant komt en veelal te maken heeft met het niet af kunnen voeren van afvalstoffen. Vaak wordt al geadviseerd om niet meer te ontwormen maar juist wormtelling te doen. Om te zorgen dat er zo min mogelijk stoffen naar binnen komen die schadelijk kunnen zijn voor de lever. Misschien dat daar dan ook de kneep zit, je spuit immers met de ivomec nog meer leverbelastende stoffen in.

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:19

Dectomax valt dus in dezelfde categorie en is dus ook NIET geregistreerd voor paarden. En ook het spuiten van Dectomax is niet zonder risico!! Maar jullie doen het dus blijkbaar ook, omdat je nu eenmaal iets zoekt wat helpt.

Dit probeer ik de hele tijd dus al naar voren te brengen, het wordt VEEL vaker gedaan. Maar de DA in kwestie is wel aansprakelijk te noemen omdat het middel niet geregistreerd is en ook omdat hij blijkbaar de patient niet op de hoogte heeft gesteld van de risico's.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:02

Wat zijn dan wel de geregisteerde middelen voor paarden

Sjolvir

Berichten: 25315
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:10

MSQuincyTE schreef:
Wat zijn dan wel de geregisteerde middelen voor paarden


Bijna geen.. dat is het droevige...

Registratie van een dier geneesmiddel kost uiteraard geld..
Als dat niet vlot genoeg kan worden terug verdient..
Loont het niet de moeite om iets te registreren..
Bovendien.. moet voordat iets geregistreerd wordt er eerst
onderzoek naar worden gedaan.. Kost zeer veel.

Hoeveel mensen gebruiken er geen poedervorm antibiotica..
Die ook niet geregistreerd zijn.. voor paarden..???
Want het is goedkoper..

Ik gebruik ook niet geregistreerde vliegenspray..
voor op mijn paard..
Jullie kennen het wel.. die met de @@@ die vroeger wel mocht..
(ga het hier niet noemen... want dan gaat iedereen weer
niet geregistreerde alternatieven pakken..)

Wie geeft zijn paard wel eens ibuprofen??
Ja die leuke roze smarties.. van bijvoorbeeld de kruitvat...???

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:32

roze smarties...nog nooit van gehoord dat iemand dat geeft of gaf aan een paard, zijn er mensen die dat doen dan??