zenuwsnede: Oplossing of uitstel van executie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:09

Adrienne, je probeert mij nu een keuze op te dringen en voor mij te rechtvaardigen.

Even een ander voorbeeld. Als je een zenuw uit een kies laat halen, dan verzwakt die kies mettertijd, simpel en alleen omdat (zoals mijn tandarts het zegt) het leven er uit is. De kwaliteit wordt steeds slechter omdat de kies niet meer 'onderhouden' wordt door het lichaam. Het resultaat is dat die kies zo verzwakt dat ie breekt en dan moet ie vervangen worden.

En Adrienne, ik kies er niet voor om maar pijn te houden, er is voor mij geen keuze, gewoon geen. Dat gaf ik in een eerder bericht al aan, je kunt voor je dieren meer keuzes maken dan voor jezelf.

Maar een zenuw laten snijden om maar op mijn paard te kunnen rijden? Komt voor mij op hetzelfde neer als het gevolg van de aandoening maar weghalen zodat je er geen last meer van hebt, terwijl de aandoening zelf blijft zitten. Zonder zenuwsnede kun je niet meer rijden op je paard, met zenuwsnede ineens wel? De lichamelijk conditie (en ongeschiktheid) van het paard is niet veranderd, behalve dat de pijn niet meer gezien wordt.
Een paard zijn zenuwen laten snijden om er nog op te kunnen rijden en te sporten is voor mij zeer verwerpelijk. Gun je paard zijn tijd in de wei of aan de hand en anders de dood om hem uit zijn lijden te verlossen.

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:12

Waarom loopt het prooidier paard in de vrije natuur liever niet kreupel? Omdat het niet dood wil toch? Als een paard de keuze heeft tussen dood en leven kiest het dus duidelijk voor leven.
Waarom zou het dan niet diervriendelijk zijn om een paard nog een tijdje rond te laten lopen op deze aardbol zonder pijn als dat op deze manier mogelijk is.

Wanneer het een paard is wat om economische redenen gehouden wordt kan ik me voorstellen dat die economische belangen zwaarder wegen maar als dat paard een eigenaar heeft die het zich kan permitteren, financieel en qua tijd, en het paard kan op die manier nog een goede pijnvrije tijd hebben waarom dan niet?

Niet alle eigenaren die zoeken naar een manier om hun paard langer in leven te laten doen dat uit puur egoistische redenen. Als je dat zo ver gaat doorvoeren ben je snel uitgepraat want we hebben allemaal paarden uit egoistische redenen, namelijk voor ons plezier. We doen allemaal ons best om dat paard ook voor een voor hem plezierige manier te houden maar de hoofdreden dat we dat paard hebben is omdat we dat zelf leuk vinden.

Een koliekoperatie is voor een paard ook geen pretje, toch zal niemand er over vallen dat iemand dat zijn paard aandoet om hem nog langer bij zich te houden zelfs als dat paard daarna nog maar 50% overlevingskans heeft (wat vaak het geval is bij zware koliekoperatie's).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:21

Adrienne schreef:
Een paard het niet gunnen een paar jaar kreupel vrij te zijn voordat het misschien echt afgelopen is dat vindt ik bijna barbaars!

Uit jou verhaal lees ik duidelijk dat geld voor jou de drijfveer is. Bij mij is dat de levens vreugde van mijn dier. Het argument GELD/KOSTEN komt bij mij op de aller laatste plaats !

Ik vraag me gewoon af of je het nu voorjezelf doet of voor het paard.

En IK ga geen duizenden euro's uitgeven aan een paard waarvan zeker is dat hij uiteindelijk WEER pijn krijgt en dan alsnog naar de slager moet.
Zeker als dat binnen afzienbare tijd op hem staat te wachten.
Ik steek dat geld dan liever in een paard wat nog wèl een toekomst heeft.

Je doet overkomen alsof mijn paarden tekort zouden komen omdat ik op ze wil besparen.. Er zijn nu verschillende Bokkers bij mij thuis wezen kijken en die kunnen je wel anders vertellen, kosten nog moeite worden gespaard...

En over koliek operaties (offtopic maar goed), kans is klein dat ik mijn paard een koliekoperatie zal laten ondergaan.
Het moet een simpel te verhelpen kanteling zijn, maar ik laat ze er geen meters tussen uit halen.
En dan maakt het me geen donder uit of het 1 van de kostbare paarden is of de minst commerciële.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:22

Percy schreef:
Waarom loopt het prooidier paard in de vrije natuur liever niet kreupel? Omdat het niet dood wil toch? Als een paard de keuze heeft tussen dood en leven kiest het dus duidelijk voor leven.
Waarom zou het dan niet diervriendelijk zijn om een paard nog een tijdje rond te laten lopen op deze aardbol zonder pijn als dat op deze manier mogelijk is.

Wanneer het een paard is wat om economische redenen gehouden wordt kan ik me voorstellen dat die economische belangen zwaarder wegen maar als dat paard een eigenaar heeft die het zich kan permitteren, financieel en qua tijd, en het paard kan op die manier nog een goede pijnvrije tijd hebben waarom dan niet?

Niet alle eigenaren die zoeken naar een manier om hun paard langer in leven te laten doen dat uit puur egoistische redenen. Als je dat zo ver gaat doorvoeren ben je snel uitgepraat want we hebben allemaal paarden uit egoistische redenen, namelijk voor ons plezier. We doen allemaal ons best om dat paard ook voor een voor hem plezierige manier te houden maar de hoofdreden dat we dat paard hebben is omdat we dat zelf leuk vinden.

Een koliekoperatie is voor een paard ook geen pretje, toch zal niemand er over vallen dat iemand dat zijn paard aandoet om hem nog langer bij zich te houden zelfs als dat paard daarna nog maar 50% overlevingskans heeft (wat vaak het geval is bij zware koliekoperatie's).

Precies, ik geloof dat wij op de zelfde golflengte zitten! Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 18:33

Ik heb me iets verder in verdiept dan ik al wist.

Vond op de site www.keerhoeve.nl een plaatje met een gearceerd deel wat dan na een zenuwsnede verdoofd is.
Dat is toch ruim de helft van de voet.

http://www.keerhoeve.nl/images/zijaanzi ... 20hoef.jpg

Dit is een gewone doorsnede van een hoef, let op de pezen die er lopen, Die vallen in het volgende plaatje in de verdoving.

http://www.keerhoeve.nl/images/neurectomie.jpg

Er kan dus gemakkelijk door een verstapping een ontzichtbare blessure ontstaan.
Dat geld ook voor hoefzweren, die kunnen we aan de buitenkant niet altijd zien.

In het ergste geval knapt er iets(woorden van mijn smid en DA) sla je over de kop met je paard met alle gevolgen van dien.
Het blijft dus een rijdende tijdbom.


Over verboden gesproken :http://www.minlnv.nl/infomart/persinfo/1996/pb17.htm

en nog een artikel van een DA:
Citaat:
Wat gebeurt er?
De zenuw wordt op 2 plaatsen, op ongeveer 3 cm van elkaar, doorgesneden en het tussen liggende stuk wordt weggehaald. Het is de bedoeling dat de hele ondervoet gevoelloos wordt. Het probleem (arthrose, hoefkatrol ontsteking, overhoef enz.) wordt dus niet opgelost, maar de gevolgen van het probleem worden gemaskeerd. Het paard loopt dan dus zonder
gevoel in z'n voeten. Een hoefzweer of nageltred of bevangenheid voelt hij dan ook niet, maar het paard mist ook een gevoelig tastzintuig in de voet. Daardoor kan het paard gaan struikelen of erger, bijvoorbeeld bij een
strandrit, vallen en over de kop gaan. Stel je voor dat je een trap op loopt en dat je denkt dat er nog een tree is. Omdat deze er niet is, zet je je voet met een klap neer en val je bijna naar voren. Zo loopt een paard ook met een ongevoelige voet. Kortom, wij vinden het geen therapie en voeren het alleen bij zeer hoge uitzondering (1 maal in de 5 jaar) uit, zoals bijvoorbeeld bij een drachtige fokmerrie met cyste in het hoefbeen.
Zolang de zenuweinden niet weer met elkaar vergroeien, blijft de onder voet gevoelloos. In de praktijk blijkt toch nog al eens dat door het (gedeeltlijk) aan elkaar groeien van de zenuwen de kreupelheid terug komt.
Een andere complicatie is het ontstaan van een "neuroom", dat is een pijnlijke ontstekingsreactie op de zenuwstomp.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:54

Ik weet dus uit mijn omgeving dat dit helemaal niet altijd waar is. Paarden met zenuwsnede gaan wel kreupel op een hoefzweer en ook op pees blessures.
De kans dat er iets knapt, is alleen aanwezig als een paard boven de kogel wordt gesneden en dus de hele voet niet meer voelt. Dit is niet aan de orde bij de kleine ingreep.

Natuurlijk moet je niet zo maar besluiten de zenuw door te snijden, maar het is wel degelijk een oplossing voor bepaalde paarden. Ze hebben dan geen actieve sport carriere meer maar je kunt er echt gewoon nog veel plezier van hebben als recreatie paard. Dat eigenbelang of egoistische vindt ik alleen waar als mensen met dit dier gewoon wedstrijden blijven rijden, geen rekening houden met de beperkingen en dat het dus puur om de centen gaat. Dit zijn ook de dieren waar die akelige ongelukken mee gebeuren. Maar niet als je je paard gewoon na al die ellende een paar jaar pijn vrij wilt laten lopen. Je moet je goed realiseren wat je doet en je aanpassen aan de beperkingen die je dier heeft en er bewust mee bezig zijn. Dan kan er volgens mijn dierenarts niet veel fout gaan.

Lovely, ik probeer je helemaal niet te overtuigen. Dat is mijn bedoeling niet en dat is toch onbegonnen werk Knipoog
Ik vind het alleen maar heel normaal dat iedereen er voor kiest om te leven. Ga maar eens in de natuur kijken hoe veel strijd er wordt geleverd om in leven te blijven en dat die dieren niet echt rekening houden met eventuele gevolgen. En in ziekenhuizen hoe mensen vechten om aan het leven vast te houden. Als dat met beperkingen gebeurd worden die op de koop toe genomen. Ik denk dat elk mens kiest voor een deel niet voelen boven de dood. Dat je het minder voelt of dat het deel verzwakt of wat voor andere dingen ook, vallen in het niet ten opzichte van kunnen leven! Als wat jij beweerd voor iedereen zou gelden beklaag ik de mensen die door een ongeval of ziekte in een rolstoel terecht zijn gekomen met gedeelteijke verlammings verschijnselen. Want naar jou idee leven die nog maar half Lips are sealed .Ik geloof niet dat deze mensen er zo over denken!
Als jij liever niet leeft dan leeft met beperkingen dan is dat jou keuze. Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik jou keuze een beetje eigenaardig vind. Maar misschien begrijp ik je wel weer helemaal verkeerd, dat gebeurd wel vaker *LOL*

Wel oliebol voor je zeg dat ze je niet kunnen helpen. Ik ga er nu even van uit de je artrose hebt (aan de hand van je reacties). Heb je al ooit een voedings supplement met glucosamine , chondratin en MSM geprobeerd? Mijn neeft heeft versleten knieen en heeft enorm veel baat bij dit middel.
Als je nl in staat bent pijn vrij te bewegen kun je beginnen met je spier groepen om het aangedane gewricht heen te trainen. Die kunnen dan een groot deel van je beperking gaan overnemen en je kunt dan makkelijker en met minder pijn bewegen.
Dit gebeurd trouwens ook bij paarden die na hun zenuwsneden langzaam aan het werk worden gezet.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 17-12-02 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:20

Bij mij op stal is ook een meisje aan het overwegen haar 17 jarige levenslustige ruin een zenuwsnede te laten ondergaan. Het is een hele zware beslissing maar het is zwaarder om zo'n blij en vrolijk paard in te laten slapen omdat sommige mensen zeggen dat het egoistisch is om het paard een langer leven zonder pijn te gunnen. Ik vind dit erg merkwaardig van jou Lovely. Misschien is het uitstel van executie, is waar. Maar wat is er mis met uitstel van executie. Is het hele leven geen uitstel van executie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:26

Je kunt een paard best een langer leven zonder pijn gunnen, maar niet om er nog op te rijden of mee te sporten, daar zijn we het wel over eens hoop ik? Ik begrijp niet wat daar nou merkwaardig aan is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:34

Lovely schreef:
Je kunt een paard best een langer leven zonder pijn gunnen, maar niet om er nog op te rijden of mee te sporten, daar zijn we het wel over eens hoop ik? Ik begrijp niet wat daar nou merkwaardig aan is.

Hangt ervan af. Als het paard zich gelukkiger voelt omdat het gereden wil worden, om er bij te horen dan is dat beter. Ik zou iones echt niet met pensioen kunnen doen hoor, dat zoekt hij niet. Dan zou ik hem beter kunnen laten slachten maar dat is wel heel zwaar voor mij. GElukkig kan hij nog goed gereden worden maar er is een tijd geweest dat ik dacht dat dat niet kon vanwege artrose (bleek hij gelukkig niet te hebben maar het ontbreekt wel aan kraakbeen in zijn knie). Ik wist echt niet wat ik moest doen en ben flink van slag geweest.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:47

Desiree schreef:
Dan zou ik hem beter kunnen laten slachten maar dat is wel heel zwaar voor mij. GElukkig kan hij nog goed gereden worden maar er is een tijd geweest dat ik dacht dat dat niet kon vanwege artrose (bleek hij gelukkig niet te hebben maar het ontbreekt wel aan kraakbeen in zijn knie). Ik wist echt niet wat ik moest doen en ben flink van slag geweest.

Dan vraag ik me wederom af;
handel je dan in het belang van het paard of toch uit eigen belang?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:57

Sjuimpje"]
[quote="Desiree schreef:
Dan zou ik hem beter kunnen laten slachten maar dat is wel heel zwaar voor mij. GElukkig kan hij nog goed gereden worden maar er is een tijd geweest dat ik dacht dat dat niet kon vanwege artrose (bleek hij gelukkig niet te hebben maar het ontbreekt wel aan kraakbeen in zijn knie). Ik wist echt niet wat ik moest doen en ben flink van slag geweest.

Dan vraag ik me wederom af;
handel je dan in het belang van het paard of toch uit eigen belang?
[/quote]
Ik kan zat rijden, heb nog een ander rijpaard en heb het heel snel te druk. Het zou voor mij gemakkelijker en rustiger worden als ik een paard liet staan. Hetzelfde geldt voor Adrienne en Jolande, die hebben ook paarden genoeg om op te rijden. Ik kan zoveel paarden rijden als ik wil, daar heb ik tegenwoordig niet eens een eigen paard meer voor nodig. Maar als iones ergens op de wei of op stal stond te verpieteren, dat zou ik echt vreselijk vinden. Een paard geeft zelf aan wat hij wil, en ik heb hem nu 9 jaar. Ik versta hem nu onderhand wel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:02

Desiree schreef:
Ik zou iones echt niet met pensioen kunnen doen hoor, dat zoekt hij niet. Dan zou ik hem beter kunnen laten slachten maar dat is wel heel zwaar voor mij.

Ik doelde meer op dit stukje,
mij hoor je niet zeggen dat jij Iones niet goed genoeg zou kennen hoor.
Ik vraag me alleen af of mensen kiezen voor het paard of dat ze gewoon zolang mogelijk een moeilijke beslissing uit de weg gaan.
Het mag duidelijk zijn dat zo'n keuze voor mij waarschijnlijk ook verschrikkelijk moeilijk zou zijn.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:03

Je handeld neem ik aaan altijd in het belang van je paard of welk ander dier. Je hebt de verantwoordelijkheid voor hun gezondheid.
Als je er dus voor kunt zorgen dat je paard pijnvrij door het leven gaat is het jou verantwoordelijkheid dat ook te doen.

Ik vind het klakkeloos afschrijven van een paard eerder eigen belang dan proberen je paard nog te helpen.

Mensen die zeggen dat mensen, zoals Desiree Jolande en ik , vinden dat je je paard een kans op een pijnvrij leven moet geven, egoistisch zijn en uit eigenbelang hun paard willen helpen.

MMMM vreemd ik vindt dat mensen die met het argument van de kosten komen en zich in allerlij bochten wringen om hun paard maar niet te hoeven helpen. Juist de genen zijn die alleen aan zichzelf denken. Je hebt een dier daar ben je verantwoordelijk voor. Dat houd niet op als het dier iets gaat mankeren.
Je kunt natuurlijk niet tot in het oneindige door gaan, maar je moet wel al het mogelijke proberen en niet zo maar je dier afschrijven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:09

Ben het met adrienne eens. Zal altijd in het belang van het paard beslissen. HEb ook al 2x eerder een zware beslissing moeten nemen, over het leven van mijn vorige hondje, en het leven van een mooi jong paard. Toen heb ik na lang wikken en wegen toch ook de juiste beslissing genomen en dat zou ik nu ook weer doen. Je valt dus echt over de verkeerde woorden Sjuimpje, maar daar kun je niets aan doen. Je kent mij immers niet. Als ik iones langer bij me zou kunnen houden in een mentaal goede gesteldheid (en dat kan niet als hij pijn zou hebben, dus dat hij zich fysiek ook goed zou voelen), dan zou ik die mogelijkheid met beide handen aangrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:14

Volgens mij zou niemand hier een paard klakkeloos afschrijven, maar dat wordt er wel een beetje van gemaakt ten faveure van het andere uiterste, het coute que coute bij je houden van je paard (of welk dier je dierbaar is). Ergens daar tussenin zit ik.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:16

Lovely schreef:
Volgens mij zou niemand hier een paard klakkeloos afschrijven, maar dat wordt er wel een beetje van gemaakt ten faveure van het andere uiterste, het coute que coute bij je houden van je paard (of welk dier je dierbaar is). Ergens daar tussenin zit ik.

Daar merk ik niets van Lovely want ik vind dat je nogal hard oordeelt. Je kunt van mij niet zeggen dat ik coute que coute een paard zou houden maar ik zou het zelfde doen in die situatie. Je kent deze mensen niet, anders zou je echt wel anders oordelen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:22

Adrienne"]
MMMM vreemd ik vindt dat mensen die met het argument van de kosten komen en zich in allerlij bochten wringen om hun paard maar niet te hoeven helpen. Juist de genen zijn die alleen aan zichzelf denken. Je hebt een dier daar ben je verantwoordelijk voor. Dat houd niet op als het dier iets gaat mankeren.
[/quote]
Ik mag toch wel hopen dat je niet op mijn persoonlijk doelt???
Als dat zo is zijn dit de meest misselijkmakende woorden die ooit op Bokt tegen mij gezegd zijn, en ik kan je vertellen dat er al aardig wat sh*it aan me voorbij is gegaan.
Je wilt niet weten wat voor kosten ik op het moment maak aan een paard met mok... Daar zou ik een veulen voor kunnen kopen waar ik al een half jaar op zit te azen...


[quote="Desiree schreef:
Je valt dus echt over de verkeerde woorden Sjuimpje, maar daar kun je niets aan doen. Je kent mij immers niet.

Ik val helemaal niet over woorden,
ik weet dat jij al zo'n beslissing gemaakt hebt...
Ik bedoel het in het algemeen... Er zijn gewoon heel veel mensen die zo'n beslissing niet kunnen maken en daarom uitstellen, ten kostte van het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:35

Desiree"]
[quote="Lovely schreef:
Volgens mij zou niemand hier een paard klakkeloos afschrijven, maar dat wordt er wel een beetje van gemaakt ten faveure van het andere uiterste, het coute que coute bij je houden van je paard (of welk dier je dierbaar is). Ergens daar tussenin zit ik.

Daar merk ik niets van Lovely want ik vind dat je nogal hard oordeelt. Je kunt van mij niet zeggen dat ik coute que coute een paard zou houden maar ik zou het zelfde doen in die situatie. Je kent deze mensen niet, anders zou je echt wel anders oordelen.
[/quote]

Het gaat om wat er hier over het scherm gaat en de manier waarop men zijn standpunten tracht te rechtvaardigen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:40

DAn vind ik jouw standpunten naar andere mensen toe erg hard Lovely.
Ik weet Sjuimpje dat er mensen zijn die een beslissing onnodig uitstellen of zelfs helemaal niet nemen uit (in mijn ogen dan) zwakheid of lafheid. Ik weet niet of die ook zoveel van een dier houden als ik dat doe, of jij, of Adrienne. Het is soms ook heel moeilijk de juiste beslissing te nemen, immers, je beslist voor een ander en je weet niet wat die het liefste gekozen had. Daarom probeer je rationeel te blijven en te letten op signalen die je krijgt van je dier. Ik weet echter bij ondervinding dat als je heel veel van je dier houdt, en je ziet het lijden, dat je geen rust meer in je lijf kent. En dan ga je vanzelf over op de juiste beslissing. Maar dat is dan ook een beslissing gebaseerd op liefde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:44

Ja Desiree, dat klopt. Maar toch zijn er mensen die een zenuwsnede laten doen om nog op hun paard te kunnen rijden en daar heb ik iets op tegen. Meestal ben je dan al een tijdje bezig met een paard dat pijn lijdt en na het hele traject kom je uiteindelijk op dat punt. Het paard heeft ondertussen al die tijd al pijn gehad en na de ingreep niet meer en dan kun je er dus weer op rijden Verward. Deze instelling doel ik op, deze vorm van egoisme en ik heb niet gezegd of gedacht dat ik daar persoonlijk iemand mee bedoelde. Een paard met een pijnlijke ongeneeslijke aandoening kun je maar tot op zeker hoogte helpen, voorbij dat punt houdt het op denk ik, als je tenminste genoeg van je dier houdt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:12

IK heb zelf een ataxisch paard gehad waarvan dierenartsen zeiden dat hij niet geholpen kon worden. HIj kwam best tevreden over en ik denk niet dat hij pijn heeft gehad, hoewel hij zichzelf door zijn gebrek aan coördinatie verschrikkelijk kon stoten. Ik heb alles geprobeerd om hem TOCH beter te krijgen maar dat mislukte. En in die periode van al die pogingen groei je mentaal naar de juiste beslissing toe. Ik had wel een laatste duwtje nodig: en dat was toen ik vernam dat een jaar jonger paard dat ook ataxisch was uit dezelfde moeder kwam en begreep dat het echt definitief een verloren strijd was. Daar was ik helemaal kapot van maar ik deed verder wat ik moest doen.
Inderdaad, er zijn mensen die een paard met pijn (ongewild) door laten lopen. Maar lovely, is het niet goedkoper om zo'n paard naar de slacht te brengen en een gezond paard te kopen i.p.v. veterinaire kosten te betalen om een beetje aan te kunnen tobben? vast wel. Dus ik denk niet dat praktische redenen bij deze mensen de boventoon voeren, ik denk dat ook hier weer liefde een rol bij speelt. Zelfs liefde kan mensen verkeerde beslissingen doen nemen. In ieder geval zal ik zelf nooit een dier zonder slag of stoot opgeven. En ik begrijp het als andere mensen dat ook niet doen. Ik gooi alles in de strijd om een dier te kunnen behouden, maar als ik eenmaal weet dat het niets baadt dan weet ik wat me te doen staat. Ik denk dat het ook geldt voor mensen die beslissen voor een zenuwsnede.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 17-12-02 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:17

Sorry, maar ik heb het niet over geld gehad, geld moet rollen en het liefst de goede kant op. Dus op de vraag wat goedkoper is, heb ik geen antwoord en dat interesseert me dus ook niet. Wat me wel boeit is dat mensen maar aan blijven tobben met een paard dat niet meer kan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:22

Lovely schreef:
Sorry, maar ik heb het niet over geld gehad, geld moet rollen en het liefst de goede kant op. Dus op de vraag wat goedkoper is, heb ik geen antwoord en dat interesseert me dus ook niet. Wat me wel boeit is dat mensen maar aan blijven tobben met een paard dat niet meer kan.


Ze proberen gewoon of het paard nog wel door kan gaan, maar dan op een andere manier. Omdat ze er van houden! En ik snap dan niet dat motieven als geld jou niet interesseren, want ze tonen aan dat geld wel geen rol speelt. En als mensen niet van een paard houden speelt geld juist WEL en rol. Is toch logisch?

Billy

Berichten: 20725
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:34

Als mensen doortobben met een dier wat eigenlijk niet meer kan noem ik dat egoïsme en geen houden van. Mijn paard is een jaar of wat geleden atactisch geweest, tgv een virus. Hij is gelukkig helemaal hersteld, maar als dat niet gebeurd was, had ik hem laten afmaken. Een paard wat niet op zijn lijf kan vertrouwen, of dat nu is door atactisch zijn of door een zenuwsnede waardoor hij zijn voeten niet meer voelt, is beter af als hij dood is. Dat is mijn mening erover. De problemen van zo'n paard zullen mijns inziens altijd groter zijn dan het voordeel wat het dier heeft om te blijven leven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:42

Jouw inziens ja, maar als mensen in de praktijk nu anders ervaren met hun dieren? Als ik een zenuwsnede bij mezelf zou kunnen ondergaan als ik pijn had bij het lopen, zou ik dat zeker doen. Dan kon ik weer lekker zonder pijn doorlopen!