hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:09

Mariek87 schreef:
@ Okkie1, als je je eigen verhaal zo leest, en je gaat er over nadenken, vind je het dan niet heel logisch klinken dat dit hele proces wel eens op gang gebracht kan zijn door het rijden?


Nee, hoeft niet. Zoals ik ook geschreven heb kan het ook voorkomen bij jonge paarden die nog nooit bereden zijn. Door onderzoek is gebleken dat dit door de genen is overgedragen. Erfelijk dus, het wordt alleen verslechterd door het rijden.

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:20

Maar wat is dan erfelijk?

De ontsteking of een slecht straalbeen?

Ga toch uit van het laatste, dus fokken met een slecht straalbeen zou ik niet doen maar dat zou ik ook niet doen als bv iets anders slecht zou wezen.

Voor je dus gaat fokken is het verstandig de voeten op de foto te zetten.
Een paard kan ook HKO krijgen zonder dat het straalbeen slecht is, dan is het paard gewoon fout gereden. met zo'n fout gereden paard durf ik wel een veulen te fokken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:48

Het wordt afgeraden wanneer een merrie Hoefkatrol ontsteking heeft of veel aanleg ervoor om daarmee te fokken. Hoefkatrol ontsteking is een ontsteking aan het straalbeen, de pees die daaroverheen loopt én de aanwezige slijmbeurzen. Dus het hoeft niet per definitie door een slecht straalbeen te komen.

Voordat een merrie gebruikt wordt voor (serieuze) fok worden er zowieso meestal foto's gemaakt om te kijken of er geen erfelijke gebreken aanwezig zijn. Ook het hoefkatrol zal dan een rol meespelen. Of het na te gaan is waardoor de hoefkatrolontsteking is ontstaan weet ik niet. Of er moeten al foto's zijn gemaakt van de merrie op 3 jarige leeftijd, nooit bereden met uitstekende foto's en dat er op bijv. 11 jarige leeftijd weer foto's gemaakt worden voor de fok en de foto's van het hoefkatrol zijn dat zeer slecht. Dan zou het idd door fout rijden zijn ontstaan Verward Maar paarden met hoefkatrolontsteking hadden er dikwijls op jonge leeftijd al aanleg voor.