__KELLY schreef:lorelei schreef:mijn paard heefd bij de nek(niet bij de manenkam)en buik,bultjes op de huid zou dit een teken van zomer eczeem kunnen zijn?
ik denk dat dat gewoon muggensteken zijn , zomer eczeem (oftewel staart en manen eczeem) is echt op de manenkam
ik denk dat jou pony net als mensen gevoelig is voor muggensteken.
bultjes ter grootte van wat? ik heb ook wel eens gehoord van eiwitbultjes? er zullen vast meer oorzaken van bultjes zijn dan alleen muggensteken. wel even in de gate houden en bij twijfel da bellen. gewoon telefonisch eens vragen wat het zou kunne zijn. kan de da zelf beslissen of het nodig is om langs te komen.

, eiwit-allergie, fructaan- intolerantie (staat je paard sinds kort op land?), voedselallergie, muggensteken, steekvlieg-steken, horzel-steken (maar das miss beetje vroeg in jaar...), deken gewassen met wasmiddel, allergie tegen vliegenspray/ shampoo, etc... Ik zou het gewoon ff in de gaten houden
Miss kun je er een foto van maken voor ons?
Ik gebruik nu dus 'gewone' veterinaire shampoo (die blauwe weet naam ff niet
)voor wonden en jeuk. Of is het bij jouw Gijs echt het enige wat helpt tegen het eczeem?
. Zn kont heeft inmiddels meerdere korsten ondanks het feit dat hij iedere dag zn Boettje draagt. Zn manenkam schuurt hij s'morgens heel erg tegen de post van zn open loopstal. Maar door de Boett blijft de schade beperkt hetgeen ik helaas niet van de Boett zelf kan zeggen want hoewel ik me verbaas over de sterkte heb ik nu toch wat kleine slijtgaatjes ontdekt. Spijtig voor Gijs nu maar ik laat zn loopstal dus even dicht. Gek genoeg schuurt hij zn manenkam als hij s'avonds op stal gaat dus niet... Ik vermoed dat het "loopje en schuren" naar de loopstal dus s'ochtends een soort van gewoonte geworden is. Maar door het schuren heeft hij wel verharde plekken en korsten op zn manenkam. Dat zal op den duur wel weer jeuk veroorzaken en uitbreiden. Ik herken die plekken inmiddels maar al te goed.
Borstelframe heb ik geprobeerd... De volgende dagen lagen de haren van de borstel op de grond en was het frame leeg... totaal gesloopt. Hahaha....

Kan iemand me vertellen hoe het zit met die mugjes enzo, wanneer zijn die actief meestal? Hij komt om een uur of 9 naar buiten en gaat 's avonds om een uur of 10 weer naar binnen. Is dat onverstandig?