[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:35

__KELLY schreef:
lorelei schreef:
mijn paard heefd bij de nek(niet bij de manenkam)en buik,bultjes op de huid zou dit een teken van zomer eczeem kunnen zijn?

ik denk dat dat gewoon muggensteken zijn , zomer eczeem (oftewel staart en manen eczeem) is echt op de manenkam
ik denk dat jou pony net als mensen gevoelig is voor muggensteken.

bultjes ter grootte van wat? ik heb ook wel eens gehoord van eiwitbultjes? er zullen vast meer oorzaken van bultjes zijn dan alleen muggensteken. wel even in de gate houden en bij twijfel da bellen. gewoon telefonisch eens vragen wat het zou kunne zijn. kan de da zelf beslissen of het nodig is om langs te komen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:37

Lucky_Star schreef:
ikenindi schreef:
zou dat aan de deken liggen? indi heeft ook traanogen. wel maar een heel klein beetje...

waldo had echt van die plekken op die deken (bij zijn ogen) een vriendin en ik zeiden daarom allebei laat die maar af en kijken hoe het verder loopt.
ik had zijn hoofdkap overigens eerst verkeerd om... dus moest iedere keer weer geod doen. tot we tot de ontdekking kwamen dat hij ook over de ogen moest. dat andere vonden we toch beter, maja...
van de week komt de dierenarts en dan ga ik vragen wat ik nog meer kan proberen...
het is nou niet bevordelijk voor zijn vacht zo;n deken, hij is helemaal vaal:(

o, indi glimt nog wel... ik denk niet dat het aan de deken hoeft te liggen hoor...

wie hebben er allemaal een harrys horse fly protection deken? ik vraag me nl af of bij jullie ook de manen in plukken er af vallen ter hoogte van waar de hoofdkap eindigt. dus dat blauwe bontje op de manenkam ligt...

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:08

Nou mensen, ernstige zomereczemers zoals helaas mijn Gijs en 1 van mijn shetjes hebben echt ook op hun rug/boven op het kruis en in de hals wel degelijk eczeem hoor. Dat begint met bulten (beetje galbult/netelroosachtig dus grote plekken) waarna dat gebied gaat verharden en er korsten op komen dat springt op den duur open en voila... een open wond. Gijs en 1 van mij shetten hebben dat heel duidelijk. Hij had ook heel even heel kleine bultjes maar die zijn bijna weg nadat ik Dr. Vogel lever- galpilletjes heb gegeven. Of ze nu weg zijn door die pilletjes of door het feit dat hij zn pyama draagt weet ik natuurlijk niet 100% zeker. Maar ik hou het op de pilletjes, die ga ik vandaag weer halen want vanochtend heb ik het potje opgemaakt. Ik had namelijk wel eens ergens gelezen dat die kleine bultjes een teken waren dat de lever niet lekker werkte. Vandaar dat ik dat maar eens geprobeerd heb.

Maar goed, de verharde grote plekken die gaan verkorsten gaan daar helaas niet mee weg. Op dit moment heeft zijn kruis al wat van die korsten/plekken ondanks zijn pyama en ook zijn hals net onder de manenlijn heeft ook al behoorlijk wat van die verharde plekken. Daar smeer ik nu iedere dag wat uierzalf gemengd met teatree-olie op om het soepel te houden opdat het niet gaat openbarsten. Dit ondanks zijn Boettje...

Gisteravond weer met betadinescrub gewassen en eerlijk is eerlijk, hij heeft zn kont weer niet geschuurd!!! Hoeraaaaaaaaaaa.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:02

@ Lorelei; Die bultjes kunnen zoveel zijn Clown , eiwit-allergie, fructaan- intolerantie (staat je paard sinds kort op land?), voedselallergie, muggensteken, steekvlieg-steken, horzel-steken (maar das miss beetje vroeg in jaar...), deken gewassen met wasmiddel, allergie tegen vliegenspray/ shampoo, etc... Ik zou het gewoon ff in de gaten houden Knipoog Miss kun je er een foto van maken voor ons?

@ Gijsje59; Ben je niet bang dat wanneer je zoveel betadine-scrub gebruikt hij sneller schimmels/ mijten en dat soort fratsen krijgt? Het zwakt de weerstand en ph van de huid namelijk wel erg af en maakt het dus wel bevattelijk... Ik kan me nog herinneren bij Den dat betadine in eerste instantie goed hielp maar op een tijd zijn wonden op de manenkam niet meer weggingen en gewoon (open) bleven... Verward Ik gebruik nu dus 'gewone' veterinaire shampoo (die blauwe weet naam ff niet Bloos )voor wonden en jeuk. Of is het bij jouw Gijs echt het enige wat helpt tegen het eczeem?

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:01

Okay Dendie, bedankt voor je waarschuwing. Ik meende ooit al eens gelezen te hebben dat het niet goed is om steeds met de betadine te wassen. Ik probeer het ook af te wisselen met teershampoo. Maar omdat het zo goed lijkt te helpen ben ik geneigd om iedere keer naar de betadine te grijpen. Ik zal eens kijken hoe het effect is als ik Gijs een paar keer achter elkaar met de teer ga wassen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:44

ik heb ap toen vrij lang gewassen met betadine maar je tast de zuurgraad van de huid aan waardoor de weerstand daar minder word.
mede daardoor kreeg ap dus een fikse schimmelinfectie op zijn hals Knipoog
Laatst bijgewerkt door ellepel op 22-05-07 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:51

gijsje59 schreef:
Hai hai, hier weer een (negatief) berichtje over Gijs Ach gut . Zn kont heeft inmiddels meerdere korsten ondanks het feit dat hij iedere dag zn Boettje draagt. Zn manenkam schuurt hij s'morgens heel erg tegen de post van zn open loopstal. Maar door de Boett blijft de schade beperkt hetgeen ik helaas niet van de Boett zelf kan zeggen want hoewel ik me verbaas over de sterkte heb ik nu toch wat kleine slijtgaatjes ontdekt. Spijtig voor Gijs nu maar ik laat zn loopstal dus even dicht. Gek genoeg schuurt hij zn manenkam als hij s'avonds op stal gaat dus niet... Ik vermoed dat het "loopje en schuren" naar de loopstal dus s'ochtends een soort van gewoonte geworden is. Maar door het schuren heeft hij wel verharde plekken en korsten op zn manenkam. Dat zal op den duur wel weer jeuk veroorzaken en uitbreiden. Ik herken die plekken inmiddels maar al te goed.
Zucht, ik blijf hem om de dag wassen dan weer met teershampoo dan weer met Betadine scrub waarbij ik moet vaststellen dat dat laatste het beste helpt.
Vanochtend had hij zn kont/staart namelijk niet geschuurd! Ik helemaal blij...
Toch hou ik mn hart vast. Vorig jaar had Gijs het ergste last ervan toen het eind augustus/september werd... Brrrr....

Hebben jullie wel eens gehoord of er eigenaren zijn die hun paard bij heel erge eczeem laten inslapen? Niet dat ik er nu zo over denk hoor... maar aangezien het ieder jaar erger wordt en ik echt alles heb geprobeerd zou de mogelijkheid over een paar jaar misschien best wel inzitten... Ik wil namelijk niet dat hij de hele zomer moet lijden. Want dat is het echt. Stel je je eens voor dat je jeuk hebt. Je krabt zo erg dat je open wonden krijgt en je daardoor niet meer kan krabben maar je nog wel verrekt van de jeuk. Dat is toch geen leven meer....

Hoi,

Is zo'n borstelframe niks voor jou om op te hangen in de stal. Sinds ik een borstelframe in de stal heb hangen schuurt ze daaraan. Hierdoor kan ze lekker schuren en haar staart en manen blijven heel omdat ze door die borstel niet kapot gaan.

Groetjes Mirjam

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:31

Lachen Borstelframe heb ik geprobeerd... De volgende dagen lagen de haren van de borstel op de grond en was het frame leeg... totaal gesloopt. Hahaha....
Ik heb nog een rubberen schuurmatje liggen. Ga dat maar eens proberen. Voorlopig laat ik de deur gewoon even dicht.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:55

nou, indi begint haar manenkam nu ook te schuren krijg ik het idee. ze heeft ondanks die deken nu dus echt langs haar manenkam allemaal grijs hard iets zitten. haren zijn er al weg:(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:55

wat dat betreft mag het wel weer winter worden Tong uitsteken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:45

ja, als dat eens zou kunnen. we waren er al bang voor omdat ik ineens die hele pluk vasthad van t weekend. maar verder heeft ze nog niet geschuurd... toch vond ik het er vandaag niet goed uit zien... ik denk dat ik de deken nog wel op laat. even kijken hoe het verder gaat...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:15

Ik kom ook eens even in dit topic kijken, ik wil graag even de mening van de ervaringsdeskundigen hier....

Mijn tinkerruin van inmiddels 9 jaar oud is 3 jaar geleden begonnen met schuren.
Het eerste jaar dat hij dat deed was het ergst, manen en staart moesten er flink aan geloven, evenals zijn buik. Het jaar erop heeft hij alleen heel even (2 weken) heel fanatiek zijn manen geschuurd, maar op 1 plek (handbreedte aan manen ongeveer) en tot bloedens toe. Dit jaar is hij ook weer gaan schuren, maar nu alleen aan zijn staart, hij doet geen enkele poging zijn manen te schuren. Zijn staart heeft hij enkele weken geleden open geschuurd aan de aan de zijkanten van de staartwortel (haarloze stukken) tot 2 flinke open wonden.
Gek is alleen bij hem, wat iedere keer als hij schuurde zo was, dat hij alleen schuurt aan het begin van het seizoen en alleen als het heel warm en zonnig is. Zoals een paar weken terug dus. Als het weer veranderd naar regenachtig/vochtig of bewolkt, stopt hij accuut met schuren. Temperatuur maakt daarbij niet uit, ook als het bewolkt is maar wel bloedheet schuurt hij niet.
Hij heeft ook nooit een dikke opgezette huid, en de huid is alleen rood waar hij zichzelf heeft beschadigd, verder niet.
Er heeft als eens een DA naar gekeken, maar die denkt niet dat het zomereczeem is omdat er daarvoor teveel dingen niet kloppen, zoals het maar korte periodes schuren en er dan accuut mee ophouden en alleen schuren aan het begin van het seizoen. De DA denkt dat het meer voedings-gerelateerd is, oftewel met voorjaarsgras te maken heeft.

Maar zelf twijfel ik toch...... Het is redelijk onder controle te houden met fenonolf en als het echt erg is even een korte periode hydrocortiderm. Een deken kan ik hem helaas niet opdoen, die versnippert hij zelf Nagelbijten / Gniffelen
Kent iemand hier een geval van een paard wat ook zo'n 'raar' patroon van schuren heeft, en heeft iemand ideeën wat het kan zijn? Toch eczeem, of iets anders?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:22

Mijn vorige pony (die nog bij ons op stal staat) heeft ook 1 seizoen vrij erge zomereczeem gehad dwz manen en staart kaalgeschuurd de hele zomer. Het jaar erop had ze maar een beetje last en was maar de helft van de haren weg. En nu heeft ze soms in ene een paar weken last en dan weken niet. De veearts zei dat het kan zijn dat ze over zomereczeem heengroeien, al is deze pony al oud. Een ander paard op stal heeft ook maar 1 of 2 seizoenen last gehad en daarna niet meer. Helaas behoort mijn paard daar niet bij....bij hem wordt het elk jaar erger zoals bij de meeste eczeempaarden..

Weet je wat ik ook wel eens denk... Als er mensen schrijven dat een bepaald middel werkt, dat dat middel helemaal niet werkt maar dat het paard toevallig over de eczeem heen is gegroeid. Want bij de meeste paarden werken al die middeltjes immers voor geen meter.

En wat ik mij afvroeg. Bij diegene die een eczeemdeken trouw op hebben (dus altijd dag en nacht en bij zon en regen), maar waarbij hun paard toch is gaan schuren, hebben jullie wel de hoofdkap op? Ik had dat dus ook nooit (vond dat zielig..) en ook mijn paard bleef ondanks de deken schuren. Maar dit seizoen heb ik hem voor het eerst wel op (ook met regen ed) en nu schuurt hij een stuk minder dan de voorgaande jaren! Ik weet niet of dat de hele zomer zo blijft, want hij heeft erge eczeem, maar misschien toch een tip voor anderen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:19

supertje in jouw geval zou ik ook denken aan voeding, makt het ook verschil als je hem uit het gras houd?
en wat te denken van zon?
dat die op een of andere ,manier invloed heeft,hij er niet tegen kan en daarom in het begin van het jaar gaat schuren omdat hij er aan moet wennen ofzo?
bedenk ik me ineens....hoe is zijn leverfunctie?
is daar naar gekeken?

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:42

@ Supertje

Mijn DA heeft vorig jaar ook aan mij fenonolf en hydrocortiderm aangeschreven bij mijn haflinger. Hierdoor stopte hij ook met schuren. Moest rustig afbouwen... toen was ik helemaal gestopt omdat de plekken weg waren en hij niet meer schuurde...
Week later, onder de plekken, gelukkig was het toen eind zomer dus toen weer spuiten en was gelukkig snel weer weg.
Nu toch maar deken gekocht, nog geen last van schuurplekken, alleen haaruitval...
Van de week moet dierenarts komen voor enting en ga vragen of het echt zomereczeem is, want dat heeft de DA nooit gezegt. misschien ishet niet zo en kan ik het met fenonolf onderdrukken, waardoor zijn deken af kan...
ik heb hem wel paar keer zien schuren, maar dat was toen het warmer werd en hij nog op stal stond... hij kreeg toen alleen ponymix.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:17

Ik vraag me wel eens af of de deken soms helpt omdat hij ook bescherming geeft tegen de zon.
De mijne heeft voornamelijk jeuk onder haar buik rond de navel, dus daar kan het niet aan de zon liggen, ik denk toch wel van de mugjes.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:31

Dat het echt de zon op zich is heb ik ook al aan gedacht, maar dan lijkt me dat hij ook op andere plekken last zou moeten hebben behalve de schuurplekken. Hij heeft bijvoorbeeld een deels roze neus en voor een tinker zo'n dun zomervelletje dat je het roze van zijn huid er doorheen ziet, maar daar heeft hij geen last van, hij verbrand niet eens.
Ook wat het gras betreft kom ik er niet helemaal over uit, want het is niet specifiek met een volle wei.
Leverfunctie is nooit specifiek naar gekeken, maar als die niet goed zou zijn zou hij er dan ook geen last van moeten hebben in de winter? Hij wordt in de winter namelijk ook flink gevoerd (3,5 kg brok + heel veel kuil) dus het is niet zo dat hij in het weideseizoen ineens heel veel meer binnenkrijgt.
Wat hij trouwens wel heeft is vergelijkbaar met mensen met hooikoorts, bij 'pollenweer' krijgt hij traanogen en wordt een beetje snotterig, zou dat er mee te maken kunnen hebben? Hoewel mensen met hooikoorts geen jeuk hebben voor zover ik weet....

Over het stoppen met hydrocortiderm/fenonolf, dan begint hij niet opnieuw met schuren. Hydrocortiderm is echt alleen voor als hij echt erge jeuk heeft, en vanaf het midden van het seizoen hoef ik al helemaal niks meer te gebruiken.

Misschien dat ik het toch eens ga proberen met zo'n weerkaatsende deken tegen de zon, maar ik ben bang dat een deken op de wei bij hem geen lang leven heeft..... Hij sloopt ze zelf al door zijn haantjesgedrag, hij pakt de deken dan vast bij de borst om nog beter zijn nek erop te kunnen zetten. Je moet wat als je de baas wlt blijven in de wei en je bent eigenlijk de Calimero van de groep Clown Bovendien is zijn favoriete groepsgenootje een 3-jarige KWPN hengst die niet vies is van een partijtje stoeien en mijn stinkert doet vrolijk mee.
Iemand een idee voor een zonwerende onverwoestbare deken? Nagelbijten / Gniffelen

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:42

Misschien zou je ook nog zonnebrandcrème kunnen proberen op de gevoelige plekken.
Ik probeer de manen ook zoveel mogelijk aan 1 kant te krijgen, omdat ik hoop dat dat helpt tegen de mugjes en tegen de zon, anders ligt de huid meer bloot bij de scheiding.
Ik doe dit met vlechten of met staartjes.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:57

Jennyxx schreef:
En wat ik mij afvroeg. Bij diegene die een eczeemdeken trouw op hebben (dus altijd dag en nacht en bij zon en regen), maar waarbij hun paard toch is gaan schuren, hebben jullie wel de hoofdkap op? Ik had dat dus ook nooit (vond dat zielig..) en ook mijn paard bleef ondanks de deken schuren. Maar dit seizoen heb ik hem voor het eerst wel op (ook met regen ed) en nu schuurt hij een stuk minder dan de voorgaande jaren! Ik weet niet of dat de hele zomer zo blijft, want hij heeft erge eczeem, maar misschien toch een tip voor anderen.

indi heeft wel de hoofdkap ook om iig...

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:44

Gijs heeft zn hoofdkap in het begin op gehad maar zijn oren zaten niet goed. Ik heb de kap toen verbouwd en er 1 grote orenzak van gemaakt. Toch vindt hij dat nog altijd niet lekker zitten en schut hij zo hard dat de nekflap uit het halsstuk raakt. Ik heb gisteren breed klittenband en wat meer klippen bij de handwerkwinkel gekocht. Ga in het weekend de hoofdkap opnieuw verbouwen. Heb namelijk het idee dat die dichte oren ook veel te warm is en ga die er voor de helft weer afslopen. Dan met een klittenband tussen zn oren bij elkaar houden. Op die manier hoop ik dat zijn nek in ieder geval wel lekker beschermd blijft. Ik merk namelijk wel dat het gedeelte waar nu nog de zon vliegjes en mugjes op kunnen komen (nekgedeelte dus vlak achter de oren) grote open plekken zitten, daar schuurt hij ook erg als hij s'avonds op stal gaat. Zijn hals laat hij met rust en nu zijn open loopstal overdag ook dicht is kan hij zijn hals ook niet uit gewoonte schuren. De grijze harde plekken die onder zijn manen zitten smeer ik iedere dag in met een soort van uierzalf met teatree oil. Het zit er nog steeds netjes uit. En waar ik nog het meest blij over ben is dat hij zijn kont/staart nog altijd met rust laat. En dat terwijl ik hem gisteren helemaal niet gewassen heb. Vanavond ga ik dat wel weer doen, maar dan met teershampoo...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:47

haha dat verbouwen van de deken ken ik...:s

Vlokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:27

Mijn verzorgpony zit ook weer met zijn zomereczeem. Het is dit jaar al heel vroeg begonnen, en vorig jaar heeft hij er tot november last van gehad. Het is om wanhopig van te worden. Alweer de nodige wondjes op de manenkam en alles is helemaal hard. Hij staat op heel schraal land en krijgt hooi en klein beetje brok bijgevoerd, omdat hij ook gevoelig is voor hoefbevangenheid.

Nou zie ik dat er al heel veel geschreven is over dit onderwerp, maar om nou alles door te gaan zitten lezen. Gaaaap Kan iemand me vertellen hoe het zit met die mugjes enzo, wanneer zijn die actief meestal? Hij komt om een uur of 9 naar buiten en gaat 's avonds om een uur of 10 weer naar binnen. Is dat onverstandig?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:26

Mijn pony heeft een peesblessure. Ze moet nu verplicht op stal. Heeft de laatste 2 maanden wel gewoon buiten gestaan maar doordat ze 1 keer flink uit haar dak is gegaan is de blessure nu een stuk ernstiger.
Énige voordeel: met de eczeem gaat het goed..
Ze staat zonder deken en ik smeer haar nog wel in. De plekken op haar hoofd en buik worden langzamerhand weer mooier en staart en manen laat ze ook met rust.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:33

@ Vlokkie; mugjes zijn met name actief tussen zonsopgang en zonsondergang, best lang dus. Als je het echt goed wil doen zou je je pony om ongeveer 15 uur al op stal moeten zetten tot een uur of 11 de volgende ochtend. Bij mijn pony hielp opstallen vanaf een uur of 18 tot 8 uur ook goed, met eczeemdeken op... Het is even uitzoeken wanneer de mugjes opkomen en wanneer jou pony het meest last heeft. Ook ligt het eraan of ze zware eczeem heeft of licht (heeft ze een eczeemdeken? want daarmee zou ze evt gewoon buiten kunnen blijven 's nachts Knipoog ). En op bewolkte, warme benauwde dagen zijn er natuurlijk veel meer mugjes dat op heldere winderige dagen Lachen

Verders... Weet ik niet of minder schuren aan een hoofdkap ligt of niet. Je zou denken, nog meer bescherming. Maar aan de andere kant zijn de benen en de 'edele delen' ook onbeschermt, dus gestoken worden ze altijd (gif krijgen ze dus toch binnen)! Ik denk dat zo'n hoofdkap meer voorkomt dat de paarden de voorplukken gaan bewerken na muggensteken (Den komt iig niet aan zijn voorpluk met masker op)... Zo kan je op 2 manieren denken (net als voor eczeemdeken), het voorkomt steken of het voorkomt schuren Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:34

vlokkie, als je zoveel mogelijk vliegen wilt vermijden zul je je dier al tegen 4 uur op stal moeten zetten, zo tegen de avond zijn die vliegen namelijk het heftigste bezig Knipoog
verder goede deken op, insprayen met vliegenspray en hopen dat dat de beesten wat tegenhoud.

ohw haha dendie zegt ook al hetzelfde Tong uitsteken