[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:26

cynthiar schreef:
Mandymeisje: jij ook hier :) . Illo heeft al vanaf zijn 12e cushing. Met 22 met de medicijnen begonnen. Let wel op dat je opbouwd met de medicijnen. Dus niet gelijk een hele pil. Illo is er erg van opgeknapt. Behalve zijn vacht blijft groeien.
Volgende week zaterdag wordt hij 29 en zo ziet hij er nu uit.
[ [url=m/OHUfjh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Super zeg!
Heb je ooit de tabletten moeten verhogen? Hoorde dat ze er op een gegeven moment aan gewend zijn en je moer verhogen.....?


Zijn er verder mensen hier hier chinese kruiden voeren en hoe bevalt dat ?
En zijn er mensen die hypo balance bijvoeren?

De mijne is van 204 naar 60 gegaan (nog wel wat verhoogd), maar mag hem nu 1/4e geven.... wil hem daar nog iets extra's bij geven.... hij wordt misselijk en sloom van de prascend.

wouterpaard

Berichten: 3144
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:08

Ze zijn er niet aan gewend ppid is progressief dus zal uiteindelijk de waarde oplopen. Wouter stond 2 jaar op een kwartje nu net op een halve.

Blijf hier helaas ook wat kwakkelen. Begin april stond hij nog op de paddock met hooi maar liep al wel stijver de stal uit sochtends. Maar hij ligt ook veel dus weidde het daaraan. Eind april overdag de weide op daarna en denk ook al daarvoor beginnend een mega dikke hals. Bleef ook gevoelig lopen maar nog geen tekenen van hb. Direct van het gras afgehaald en magnesium bij gaan voeren. Da laten komen waarde geprikt iets verhoogd dus medicatie verhoogd.
Wouter heeft een verleden van dik zijn maar geen hb verleden. (wel tekenen toen ppid werd ontdekt gestart met medicatie toen direct over)
Omdat wouter artrose heeft rij ik alleen buiten daarom nu op een ijzer gezet om energie te verbranden.
Sinds een week op gluco balance gezet en als de fructaan laag ik even op het land.

Maar zijn hals wisseld per dag. Dan weer iets slap naar verdikte plekken. Maar ja hoe hij daarvoor was weer ik niet zo goed... Volgens mij is het altijd is dikker/ steviger geweest. Merk dat ik nu wel huiverig wordt voor gras waar hij nooit last van had, hij is bijna 23. Zal het nu ir zijn of van de ppid?

Sorry lang verhaal geworden

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:01

Mijn ervaring is dat als je paard goed op de medicijnen reageerd en de hormoonspiegel weer in balans is een ppider niet gevoeliger is voor hb dan andere paarden. Met kliek ben ik er nog nooit bang voor geweest en ook roos is het nooit geweest. En die was voor 3 kwart haflinger en was verder wel echt flink ziek van die stomme tumor.

Wat doet gluco balance precies? Hoe zet je dat in bij paarden die makkelijk dik worden?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:15

Glucobalans normaliseert de hormoonspiegel/suikerspiegel. Ik heb er 2 die het krijgen. Maar om nou te zeggen dat ik er veel van merk..,, O:)

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:28

@Dizzy: Illo staat al vanaf zijn 22e op 1 hele pil. Na opbouwen natuurlijk.
Daarna nooit verhoogd en ook niet het idee dat het nodig is. Ik heb hem overigens nooit meer laten testen omdat bij het de dexa test is gedaan. Ik kijk puur naar hoe hij het doet.

Zyffah

Berichten: 156
Geregistreerd: 30-05-14
Woonplaats: Noordwijk

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:58

Hoe zitten jullie cushing paardjes momenteel in hun vacht? Mijne laat behoorlijk wat haar los maar komt nooit helemaal door zijn vacht heen. Scheren jullie ze?

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:31

Met dat gras vind ik toch lastig. Bij mij heb ik ze zowel op een stuk lang gras gehad als op schraal kort gras.
Ik weet niet goed wat beter is maar het valt me wel op als ze op het schrale landje staan dat ze dan echt honger hebben als ik kom om te voeren en geef ik vaak ook nog wat hooi bij zelfs.

Als ze op lang gras staan dan komen ze met veel moeite aangelopen en hoeven ze het hooi niet eens xD ook hebben ze dan echt binnen een week een super bolle grasbuik.

Ik hou ze toch denk ik op schraal land en wissel ze steeds van landje om de paar dagen / week zodat ze alijd wat te knabbelen hebben en dat het land een beetje kan rusten tussendoor.

Maar toch blijft het lastig vind ik. Nu had ik dus juist weer gelezen dat onbemest land veel fructaan heeft en weinig andere voedingsstoffen terwijl een bemest land minder fructaan heeft en meer voedingsstoffen dus daarom heb ik mijn land wel onlangs bemest :)

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 23:30

Zyffah schreef:
Hoe zitten jullie cushing paardjes momenteel in hun vacht? Mijne laat behoorlijk wat haar los maar komt nooit helemaal door zijn vacht heen. Scheren jullie ze?

Die van mij slaat door, komt door zijn vacht heen en laat die dan gelijk doorgroeien. Wordt tegenwoordig 2x per jaar geschoren.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 06:53

Die van mijnverhaart goed. Vorig jaar bleef er ook evengoed nog een dikke vacht over. Maar sinds ik m elke dag lijnzaad voer, gaat het goed. Alhoewel zijn vacht niet meer zo mooi wordt als mijn andere fjord. Maarja, hij is ook 26.

Britta31

Berichten: 13227
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:11

Emmers met wol zijn eraf gekomen,genoeg om een trui van te breien :) Maar daaronder gewoon zomervacht. Andere jaren kwam ze moeilijk door de haren heen.
Afbeelding

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:33

Vacht: hier een heel rare vacht. Hij is voor de winter geschoren, maar lijkt nu kaal te worden. Ziet er heel raar uit. Ik vind hem ook erg mager worden. -O-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:47

Ik hoor dat ook van een kennis van mij, dat kaal worden. Zomervacht komt er wel door, maar is gewoon te laat.

Queelens

Berichten: 8030
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:08

De mijne komt bijzonder goed door zijn vacht heen. Zit al bijna helemaal in zomervacht.
Afbeelding
Afbeelding
Wel met behulp van een beetje maisolie toen die begon met verharen

Ze staan nu sinds een paar weekjes op strookbegrazing dat gaat ook erg goed!

wouterpaard

Berichten: 3144
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:43

@natalie36 daar ga ik idd vanuit dat de medicatie kans op hb afneemt. Maar hij blijft een te dikke nek houden..

Wouter had ik al geschoren maar het lijkt nu alsof het gelijk trekt. Maar zal weer groeien naar wintervacht zoals de laatste 4 jaar

Zyffah

Berichten: 156
Geregistreerd: 30-05-14
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 18:51

Nou, mijne is vandaag geschoren, voor het eerst. Ben benieuwd hoe het eruit ziet na een tijdje :)
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:18

Bij Illo is het ook al jaren zo; hij verhaart goed maar zijn zomervacht groeit gewoon weer naar een lange vacht. Niet zolang als zijn wintervacht. Maar toch veel te lang voor een zomervacht. Ik scheer hem dan ook vaker dan in de winter.

Marcella

Berichten: 36954
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:20

Die van mij zit bijna in zijn zomervacht heeft alleen hier en daar en onder zijn buik lang winter haar zitten, maar hij verhaart nog steeds goed.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:21

Dat is bij Leo dan mss ook wel zo. Zijn vacht blijft altijd meer dan die van mijn andere fjord.

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:06

Mijn merrie begint nu echt lekker te verharen. Is al een tijd bezig, maar kwam niet met de bossen eraf. Haar zomervacht is net zo veel als haar buurpaard haar wintervacht

pluisbeer

Berichten: 961
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:04

cynthiar schreef:
Bij Illo is het ook al jaren zo; hij verhaart goed maar zijn zomervacht groeit gewoon weer naar een lange vacht. Niet zolang als zijn wintervacht. Maar toch veel te lang voor een zomervacht. Ik scheer hem dan ook vaker dan in de winter.


Hier precies hetzelfde.

Pluisje1998
Berichten: 1237
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:19

Nou, de komende twee weken hoef ik me geen zorgen te maken over het gras en het fructaan. Paardlief heeft t voor elkaar, boxrust. Gisteren stokkreupel uit de stal gekomen, op t eerste gezicht dachten ze bevangen. Blijkt ze een diepe wond/scheur op haar kogel te hebben. Dierenarts geweest, gehecht en in het verband. Daarna op stal, helaas breekt ze de hele boel af dus vandaag op een kleine stukje paddock/erf. Nog steeds samen met het bevangen vriendinnetje. Ze kan de komende twee weken sowieso nog geen beweging krijgen, dus haar dieet ook aangepast naar zo schraal mogelijk. Dit worden twee lange weken, ze is niet gediend van haar kleine stukje ruimte en dus niet te genieten. Ook al 1 keer ontsnapt, pfff. Nu hopen dat het niet gaat ontsteken.

Wel vond de dierenarts dat ze er super uitzag, zeker voor een 22-jarig cushingpaard. Dat was dan wel fijn om te horen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:51

Oei beterschap! Wel fijn dat ze er goed uitzag volgens de DA.

Mandymeisje
Berichten: 175
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:43

Beterschap Pluisje! Hopelijk is ze gauw weer de oude!

Qua vacht, Mandy zag er van de winter niet uit. Echt een oud dametje met hele lange haren overal. Ik scheer haar minimaal 2 keer per jaar nu. Nou ja, dat ga ik proberen, was dit jaar voor het eerst eigenlijk :). Paar weken geleden ook weer geschoren, kon er ook hele truien van maken. Gelijk d'r manen er af gehaald, en nu is ze weer een jonge merrie van 25.
Nu een paar dagen staat ze op de prascend, half tabletje per dag. Of het was toeval, of niet, maar vandaag had ze ineens weer haast. Ben erg benieuwd hoe ze volgend jaar is, als ze de medicijnen een langere tijd krijgt. Maar voorlopig eerst, elke dag van d'r genieten zolang het kan. Vorig jaar augustus heb ik d'r bijna laten inslapen (afspraak stond al). Dus hopelijk gaan we goed de zomer door :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:40

Ik val hier weer even binnen, denk dat ik in het verleden ook wel wat gepost heb maar pony in kwestie bleek toen geen Cushing te hebben. Echter heb ik nog pony nummer 2 ... :+

Er zit mij iets al een paar weken niet lekker bij die pony, hij is anders qua gedrag. Daarom niet depressief of zuur ofzo maar gewoon.. anders. Ik kan niet meer normaal met hem wandelen omdat hij mij gewoon voor de voeten loopt, of hij sleurt mij gewoon naar het gras. Heb zelfs eens tussen de poort en hem gezeten omdat hij niet wilde wachten tot de poort open was ofzo (en we zijn daar al 1000 keer gepasseerd dus hij weet hoe het werkt). Dat soort dingetjes .. De staleigenaren zeggen juist dat hij super rustig is met uitmesten (normaal houdt hij alles goed in de gaten, nu eet hij gewoon en laat alles gebeuren).

Nu was ik bijna een week niet kunnen gaan door omstandigheden (ze staan volpension) en meteen viel me op dat hij minder uitzag, precies weer wat vermagerd op de rug. Meetlint gaf ook zo'n 15 kg minder aan (maar in hoeverre dat dit klopt, is ook maar een indicatie natuurlijk), had toevallig vorige week nog eens gemeten en toen zat hij nog op zijn gewone gewicht zeg maar. Zo'n schommelingen heeft hij nogal gehad, ondertussen krijgt hij naast de bietenpulp en lijnzaadvlokken ook weer wat krachtvoer omdat we dachten dat de rug minder werd door misschien wat eiwittekort ofzo.

Naast dit heeft hij verschillende dingen al langer (sommige zelfs jaren): dikke klieren bij de kaak "zonder reden" en oogproblemen, hij is namelijk blind (eerst 1 oog, aantal jaar daarna volledig). Dat zou maanblindheid geweest zijn maar nu lees ik dat het ook bij cushing kan (zag op een site zelfs dat uitzonderingen blind worden, dus verder dan alleen maar oogproblemen). Qua lopen is hij ook niet alles, zijn bekken staat scheef en zijn linker schouder/schoftkant is ook niet ok. De laatste tijd regelmatig gevoelig op steentjes, wat hij nog nooit gehad heeft, maar we zijn nu ook goed aan het bekappen (hij is héél lang niet of niet goed bekapt door een hoefsmidtrauma) dus dat wezen we daaraan. Vorig jaar deze tijd is hij erg ziek geweest (hoge koorts, zat echt op het randje) en heeft ook wel eens een keelontsteking gehad, verder nog niks van infecties ofzo gemerkt.

Wat mij nu naar dit topic heeft gebracht is het feit dat de staleigenaren zeiden toen ik vroeg of ze iets aan hem gemerkt hadden qua eten ofzo dat het eten volgens hen wel ok is, maar dat hij sinds een paar dagen wel enorm veel drinkt en plast. Vanmiddag toen ik aankwam (14.30u) was er ook weer een bak helemaal leeg, die hadden ze vanmorgen (pak rond 9u) volledig gevuld, is een speciekuip van 60l volgens mij ... En zo is het dus al een paar dagen, hij heeft er 2 staan maar drinkt echt veel meer dan anders, terwijl het niet zo super warm is.

Dus ik denk dat een belletje naar de DA het beste is? Pony is trouwens 24 jaar..
Of hebben jullie nog weet van andere dingen waarbij veel drinken/plassen voor kan komen? Ik wist dat ik het ergens bij had gelezen maar wist niet meer bij wat, maar dat was dus bij Cushing. Geen idee of er nog opties zijn?

Marcella

Berichten: 36954
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:53

Zet anders even alle problemen die je gemerkt heb of er zijn op papier en neem hiervoor de tijd. Maar denk wel dat het mogelijk wijs is om te testen op cushing.