Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:40

Citaat:
Er bestaat in Nederland bij mijn weten geen door de staat erkende opleiding tot wichelroedeloper , homeopaat of meer van die zaken.
Want dan zou het ook een erkende geneesmethode zijn..... en dat is het , zeer bewust gekozen door die zelfde Nederlandse regering , dus niet.

Er bestaan in Nederland meer dan 1 opleidingen tot homeopaat; fythotherapie, iriscopie etc
allemaal erkend door de staat en een ( of verschillende ) zorgkas. Na het behalen van dit diploma of cursus, doe je er het beste aan om het Nederlands staatsexamen te behalen. Dit bewijst dat je medische kennis hebt en kennis in de bv. homepathie of dergelijke...... Informeer je even alvorens dit te schrijven, dit zijn ALLEMAAL staatsopleidingen .
Als de staat zulk een opleiding goedkeurt... en er een examen voor beschikt, en men behaalt dit... dan ben je geen kwakje. Dan ben je iemand met een jarenlange opleiding die door verschillende examens is moeten raken, net zoals een reguliere arts.
De wet BIG beschrijft alleen maar wat een therapeut mag en niet mag: zoals bv. bepaalde handeling enkel te verrichten door andere beroepen, zijnde osteopathen, reguliere artsen, tandartsen etc.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:49

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:08

Balada schreef:
Citaat:
Er bestaat in Nederland bij mijn weten geen door de staat erkende opleiding tot wichelroedeloper , homeopaat of meer van die zaken.
Want dan zou het ook een erkende geneesmethode zijn..... en dat is het , zeer bewust gekozen door die zelfde Nederlandse regering , dus niet.

Er bestaan in Nederland meer dan 1 opleidingen tot homeopaat; fythotherapie, iriscopie etc
allemaal erkend door de staat en een ( of verschillende ) zorgkas. Na het behalen van dit diploma of cursus, doe je er het beste aan om het Nederlands staatsexamen te behalen. Dit bewijst dat je medische kennis hebt en kennis in de bv. homepathie of dergelijke...... Informeer je even alvorens dit te schrijven, dit zijn ALLEMAAL staatsopleidingen .
Als de staat zulk een opleiding goedkeurt... en er een examen voor beschikt, en men behaalt dit... dan ben je geen kwakje. Dan ben je iemand met een jarenlange opleiding die door verschillende examens is moeten raken, net zoals een reguliere arts.
De wet BIG beschrijft alleen maar wat een therapeut mag en niet mag: zoals bv. bepaalde handeling enkel te verrichten door andere beroepen, zijnde osteopathen, reguliere artsen, tandartsen etc.

Dit geldt ook zeker voor jou!

http://www.kvhn.nl/over-homeopathie/opleidingen/
Citaat:
Ben je met een diploma officieel erkend?
Nee, in Nederland bestaan geen door de wet erkende homeopathie-opleidingen. In alle gevallen gaat het om particuliere scholen die naar eer en geweten hun eigen diploma afgeven.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:18

Balada schreef:
Citaat:

Nogmaals... er bestaat in Nederland geen Staats examen of door de Staat erkende opleiding voor wichelroedelopers, magneet-terapeut, roeptoeterblazer, kralenhangerij , fotoreaders, healers, oorkaarspiromanen, of welk niet op wetenschap gebaseerde kwakzalfopleiding dan ook...

Er is dus zelfs ook geen door de staat erkende homeopatie opleiding... !!!

Lees eens :
http://www.kwakzalverij.nl/1387/Alterna ... n_het_nauw
en als je een betere wil
http://www.kwakzalverij.nl/1357/HBO_opl ... ger_erkend

De door jou behaalde homeopathie papieren zijn in Amerika of weet ik veel waar misschien wat waard... hier in Nederland zijn ze niet geldig , dus nutteloos....
De mensen die zich hier mee bezig houden beoefenen een vrij beroep...ofwel...daar is geen diploma voor nodig...ofwel.... iedere gek kan dit in werkelijkheid zomaar gaan doen, zonder daarvoor ooit te hebben geleerd.
Zelfs een lagere school opleiding is niet nodig...
Begin je nu een beetje te begrijpen waarom er een aantal mensen zijn hier die TEGEN deze handel zijn ???

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:42

Balada schreef:
Citaat:

Ook dit is een misvatting
De BIG is GEEN wet voor kwakzalvers... maar een wet en register waar alleen erkende zorgverleners ingeschreven MOGEN staan, dat geldt bijv voor verpleegkundigen , tandartsen , artsen etc.
Je KAN je daar aanmelden...maaar niet als kwakzalver..die staan niet in het keuzelijstje

Staat een beroep zoals in mijn hierboven genoemde rijtje voorbeelden niet vermeld in dat BIG register, dan kan die kwakzalfzorgverlener ook niet worden ingeschreven in het BIG register met als gevolg dat die dan dus niet erkend is.
Dit is de site naar het register:
http://www.bigregister.nl/
Dit is de site naar de BIG wet:
http://www.igz.nl/onderwerpen/handhavin ... n/wet_big/

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:54

Als vervolg op mijn eerdere bericht...
hier vind je een leuk openbaar lijstje (een ieder mag dat dus weten)... zeer recent bijgewerkt:
http://www.bigregister.nl/doc/pdf/2012_ ... _24936.pdf

Daar zie je dat reguliere zorgverleners dus best gestraft worden als ze fouten maken... , nu moet je eens zoeken naar een lijst van alternatieve artsen die uit hun "ambt" zijn ontheven....

Anoniem

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:04

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:20

op de jou gegeven link staat uitleg
Lees je daar ook even om welke beroepen het gaat ? (staat boven in een knop voor betreffende opleidingen)
Homeopathie staat daar NIET tussen
Een citaat uit jou link:

Accreditatie van een bekostigde opleiding is onder andere nodig om aanspraak te kunnen maken op financiering van de opleiding door de overheid, het verlenen van wettelijk erkende diploma's en voor het recht van studenten op studiefinanciering en de OV-jaarkaart.

IK zou het erg vreemd vinden als de overheid een studie pendel-lopen gaat financieren en er ook als kado nog een gratis OV jaar kaart bij gaat geven.... dat je die daarbij nodig hebt blijk t wel uit de prijzen ;)
http://www.wichelroede.nl/reserveren.php

Ook de CROHO site geeft geen enkele opleiding voor homeopathie of andere natuurgeneeswijze.

Ik citeer even een andere site :

De medische wetswijziging, welke definitief werd aangenomen op 1 december 1997, bracht de juridische status van alternatieve genezers in lijn met die van de paramedicus. Alternatieve genezers mogen geneeskunde beoefenen met uitzondering van sommige behandelingen welke voorbehouden zijn aan de arts.Het is legaal om werkzaam te zijn als een homeopaat zonder kwalificaties te hebben in Nederland: sinds 1993 is men niet langer verplicht om een medisch diploma te hebben voor het beoefenen van homeopathie. Er is, aan de andere kant, geen onafhankelijke wet welke homeopathie erkent.

Bron:
http://www.homeopathienetwerk.nl/overhe ... nederland/

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:38

russel schreef:
Er zijn wel degelijk opleidingen tot klassieke homeopaat die geaccrediteerd zijn. En wat is accreditatie? http://www.carrieretijger.nl/opleiding/ ... creditatie

Overigens zegt dit niets of iets Staats-erkend is...
Elk clubje kan voor zichzelf een accreditatie-instelling oprichten, dus ook de homeopatische club.... of de pendelaarsclub... of...enz. enz..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:14

Als je goed leest wel. Met een ook erkende beroepsvereniging kan je dan nl ook ziekenfonds patiënten aannemen omdat als dat betreffende ziekenfonds ook met die betreffende beroepsvereniging samenwerkt een deel vergoed en dat is niet iets wat gebeurd als de overheid daar geen vinger mee in de pap zou hebben....... Was al lang voordat het ZDF geprivatiseerd werd. Accreditatie is normering volgens overheidsnormen waaraan een diploma moet voldoen...daarom had ook die hogeschool een probleem, die hanteerde niet de moeilijksgraad volgens deze normering en de discussie is er of dat diploma wel hogeschool is, dus rijkserkend als hbo.

Maar als je dus die opleiding hebt gedaan, zul dus aansluitend je medische basiskennis te hebben gehaald bij wederom een geaccrediteerde opleiding hiervoor, en dat is geen cursusje.....daar moet je wel wat voor doen, is ook hbo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:24

Even de link goed gelezen...iedereen mag zich homeopaat noemen, maar hierdoor zullen niet alle homeopaten met een ziekenfonds kunnen samenwerken als ze niet aan die normering voldoen zoals ik heb gesteld hierboven, dus wiggelroeden mag je wel en je wiggelroedegeneesheer noemen....maar als je als patiënt gaat, dan betaal je zelf.... Zkf doet niet mee, omdat opleiding en medische basiskennis nier tot aansluiting ertoe zullen leiden

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:07

We hadden het daar in het andere topic al eens over. Meestal komt het er met die opleidingen in de alternatieve sector op neer dat je twee of vier jaar studeert, 4000 of meer euro kwijt bent aan een niet ondersteunde opleiding, een diploma behaalt wat nergens erkend is, en waar je bij de meeste werkgevers dus ook niet mee moet aankomen.
Je kan er eigenlijk alleen zelfstandig alternatief genezer mee worden, waarmee je dan (in belgië althans) dagdagelijks de wet overtreedt gezien je geen diagnoses mag stellen als je geen diploma geneeskunde hebt en als arts/dierenarts geregistreerd staat.

Je kan uiteraard ook zelfdstandig legever worden, een cursus bedenken, en een nieuwe lading alternatieve genezers beginnen opleiden, daar valt nog wat aan te verdienen ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:14

Moderatoropmerking:
Ik wil verzoeken deze discussie weer paardgerelateerd en ontopic te laten verlopen over wat een ieder onder kwakzalverij (bij paarden) verstaat. Een discussie over alternatieve geneeswijzen bij mensen hoort thuis op Algemeen en niet bij Paardenwelzijn.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:41

Ik ga er nog een keer op antwoorden dan... want van de Mod moeten we offtopic regearen ;) (typfoutje ??)

Alternatieve genezers vallen zoals je kan lezen in de linken NIET in het basis (door de staat verplichte) ziekenfondspakket.
ALS een ziekenfonds iets alternatiefs al vergoed zul je je daar eerst aanvullend op moeten verzekeren.
Dan gebeurd dat dus op vrijwillige basis.

Maar om dan ON topic te komen, dit geld voor mensen....
Voor dieren en vee in het bijzonder gelden veel strengere regels waar het alternatief genezen betreft.
En paarden vallen (nog steeds) onder vee....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:43

Excuus, ja een foutje. Maar graag wel echt ontopic verder, volgens mij was de boodschap duidelijk.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:52

Verdomme, weer heel wat geschreven en ik ga per ongeluk pagina terug en alles kwijt...

Nickalthena: de Staat erkent wel opleidingen en doet examens. de wet BIG is er om de beroepen te onderscheiden, een iriscopaat mag niet hetzelfde doen als een tandarts =logisch. Als fytotherapeut met alle diploma's en door het staatsexamen geraakt (is geen verplichting maar wel top als je heb hebt) MOET je je registreren via BIG voor je zorgkas en klachtencommisie. Dat is allemaal behoorlijk geregeld.... waarschijnlijk om mensen met een interesse voor het vak, te crediteren en te testen, en de kwakjes er tussen uit te halen.......
Voor de rest, hou op met iedereen die iets alternatiefs doet een kwakzalver te noemen. Ieder heeft een benaming , net zoals artsen en ik gebruik hier geen andere benamingen gewoon tegen hun gewoon omdat ik niet altijd regulier ga!......

On-topic: ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag ivm die zielige foto......

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:31

Wat die foto en het antwoord daarop betreft:
Esther is er wegens dis-respect mee gestopt.

Wat je andere opmerking betreft.
Nogmaals...de Staat erkend GEEN opledingen als ...(dat rijtje staat hier boven ook ergens al geschreven door mij)
Voor de wet zijn er zeker (staats)erkende opleidingen... daaronder vallen een specifiek bij naam genoemde groep artsen zoals ook een dierenarts.
Alle mensen met een gedegen opleiding zoals dierenartsen, tandartsen, huisartsen, chirurgen enz.enz. worden hier (door mij althans ook) samengevat gewoon artsen genoemd.
Dat woord is een begrip, wekt een vertrouwen.

Alle mensen met een niet door de staat erkende opleidingen zoals pendelaars, kralenliefhebbers, magneet googelaars enz,enz. die op medisch gebied iets beloven wat bewezen onderzocht niet KAN werken , worden hier in Nederland gewoon samengevat kwakzalvers genoemd.
IK weiger, en dat is mijn goed recht, om dit soort mensen artsen te noemen.... ook al zou jij dat nog zo graag willen....Punt....

Geef MIJ maar een link waar ik een studie-financiering met ov jaarkaart van de staat aan kan vragen voor de opleiding van fytotherapeut en waar bij staat dat het een erkend staatsexamen is met door die zelfde staat erkende diploma's....dan praten we hierover misschien eens verder.

Verder zou het je sieren als je de gegeven bronnen ook zou lezen zodat je onder andere ook zeker weet wat de BIG wet en registratie werkelijk inhoud.

Wil je specifiek weten wat de Nederlandse en Europese wetten en regelgeving op huisdieren en (slacht)vee inhoud dan is daar veel info over te vinden via google.
Als IK het hier schrijf wordt het zo te merken toch niet gelezen.
Dit is het laatste wat ik hier over heb geschreven, anders blijft het herhalen.

Tot nu ben ik tegen iedereen netjes gebleven... ik verwacht dat een ander dat ook is.
Ik hoop dat je ook het bericht van de mod hebt gelezen en je je daar dan ook aan houd.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:55

Ik kan voorgaand bericht niet meer editten... dus dan maar zo
Ter aanvulling en iets om te overdenken;
Op onderstaande link MOET men zich registreren...
het wordt zo omschreven:

Personen die een van de beroepen uitoefenen die onder de Wet Uitoefening Diergeneeskunde vallen moeten zich registreren in het Diergeneeskunderegister.

dit gaat dus puur om dieren-geneeskunde
http://www.diergeneeskunderegister.nl/overhetregister/

Als nu die kwakzalvers zeggen dieren te kunnen genezen en dit waar zou zijn....
Als nu de kwakzalvers ook al beweren een staats erkend diploma te bezitten en dus legaal te handelen.
Leg mij dan eens uit waarom dan de lijst beperkt is tot slechts de volgende beroepen :

Voor de volgende beroepen is registratie verplicht:
• Dierenarts
• Dierenartsassistant-paraveterinair
• Dierenfysiotherapeut
• Embryotransplanteur/-winner

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:27

Snel antwoord:~
Waarom is ester ermee gestopt? Hoe heb ik haar beledigd om ermee te kappen?

Ik kan zelf wel googlen hoe het zit in Nederland ivm met homeopaat, fyto, etc. Maar als het HBO - opleidingen zijn, dan is het bijgevolg goedgekeurd studeermateriaal met examens.........

Nu even werken.....drukke dag.

Voor de rest, ik ben niet beledigd, ik vind het juist interessant. Ja, mijn diploma is meer waard dan een HBO - opleiding... maar ik ben dan ook geen Nederlandse dus heb daar niet gestudeerd.
In Canada, Nieuw-Zeeland, Engeland, Duitsland, Portugal, Mexico en enkele anderen is mijn Diploma officieel erkend door alle examens. -Dit houdt in dat ik voor een jury zieke mensen moest beoordelen etc. Net als regulier maar ik schreef geen pillen voor. Ik moest een anamnese maken, ziektebeeld opstellen (zeer ruim, met alles wat er mis kan gaan ) Type persoon etc etc. Geen simpel dingetje maar ik ben erdoor.
Hier in Portugal , heb ik lisencie, maar ik beoefen het niet..... Al eerder op gereageerd en geschreven.
Mijn beroep hier heeft niks met mijn opleiding te maken, zo gaat dat soms in het leven :)))

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:28

Wat hebben dierenartsen ermee te maken? Daar ging het toch even helemaal niet over?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:38

Balada schreef:
Wat hebben dierenartsen ermee te maken? Daar ging het toch even helemaal niet over?

Uhhh...volgens mij zit je hier op een paarden forum ?
Volgens mij hebben we het dan ook (of horen we het dan ook te hebben) over kwakzalvers die paarden "behandelen" ??
Ik schreef het al eerder.... wat een mens zichzelf aan doet ..(zal me worst wezen)
Maar die dieren zijn wel van ons en onze beslissingen afhankelijk.
Gedegen medische zorg onthouden en er een homeopaat of ander kwakzalver bij halen vind ik dan op zijn netst gezegd... dom, dierenbeulen en ik zou willen dat het strafbaar was en de controle daarop heel streng zou worden.
Dit geld voor mij zowel voor de mensen die de zorg voor de dieren hebben...als voor hen die zich met deze vorm van "verkoop" bezig houden....

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:41

Balada schreef:
Snel antwoord:~
Waarom is ester ermee gestopt? Hoe heb ik haar beledigd om ermee te kappen?

Dat ga je niet voor elkaar krijgen.
Ze is gestopt om andere redenen, oa. hoe het hier op bokt allemaal geregeld wordt met dit soort topic's.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:57

Bron:
http://www.kwakzalverij.nl/61/Dieren_nu ... an_mensen_

Naar aanleiding van de paranormale behandeling van de orang oetans in Ouwehands dierenpark heeft de Vereniging tegen de Kwakzalverij de Adviesgroep dierenartsen van de Nederlandse Vereniging voor Dierentuinen (NVD) gevraagd een standpunt te bepalen inzake alternatieve behandelaars. De Vereniging tegen de Kwakzalverij is blij met haar op 8 juli 2002 geformuleerde standpunt 'dat het inroepen van alternatieve geneeskundigen door de Adviesgroep dierenartsen niet actief ondersteund wordt' (brief voorzitter Schaftenaar). Indien het management van een dierentuin in weerwil van dit standpunt van hun eigen adviesgroep desondanks alternatieve genezers te hulp roept dan dient zij zich te realiseren dat zij hiermee illegale activiteiten stimuleert.

(Note:
De reden dat ik ook niet begrijp waarom dat hier op bokt wel wordt toegestaan...dit is vergelijkbaar met het aanbieden van illegale downloads wat dan weer WEL wordt verboden.
Want Regel 11 van Bokt is toch erg duidelijk

het is niet toegestaan op bokt om posts te plaatsen die in strijd zijn met de wet

Einde note)

Er bestaat momenteel namelijk een principieel verschil tussen de legale status van alternatieve behandelaars in de humane geneeskunde en die in de diergeneeskunde. De voor de humane geneeskunde relevante regelgeving is de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG),

terwijl de Wet op de Uitoefening van de Diergeneeskunde (WUD) voor de diergeneeskunde van belang is.

Hoofdstuk IV van de Wet BIG over voorbehouden handelingen noemt een aantal risicovolle handelingen die voorbehouden zijn aan daartoe bij de wet bevoegd verklaarden. Verder staat het iedereen vrij om beroepsmatig werkzaam te zijn op het terrein van de individuele gezondheidzorg (voor mensen) , ongeacht opleiding of bekwaamheid.

Omdat bovenstaand citaat uit een ANTI-kwakzalf-site komt...zal ik er voor de liefhebbers ook een zetten van een PRO kwakzalf club
http://www.bkhd.nl/
Let ook op het dik gedrukt deel in dit citaat !!

Welkom op de website van de BKHD

De vereniging

De BKHD is een vereniging die staat voor homeopathische geneeskunde die uitgeoefend wordt door goed geschoolde en door de vereniging geregistreerde therapeuten oftewel klassiek homeopaten voor dieren. De BKHD stelt voorwaarden aan het kwaliteitsniveau van haar leden en stimuleert de verdere ontwikkeling van de homeopathie voor dieren.

In de wet is vast gesteld dat alleen dierenartsen een diagnose mogen stellen en dieren mogen behandelen. Een klassiek homeopaat zal u voor een diagnose dan ook doorverwijzen naar een dierenarts, indien dit noodzakelijk is voor de consultatie van het dier.

En waar zou het nu om gaan in deze lijn op een paarden forum ??

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:11

Kijk...en als je nu het bovenstaande leest...zou ik NU wel graag een reactie zien met uitleg van een mod of het beheer hier over....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:39

@nickaltena, bedankt voor al je duidelijke en goed onderbouwde informatie. Voor mij alleen maar een teken dat ik gelijk heb (gezien mijn eigen ervaringen) en dat het inderdaad om kwakzalverij gaat. Ik kan het alleen niet zo goed omschrijven als dat jij doet.
NickAltena schreef:
Kijk...en als je nu het bovenstaande leest...zou ik NU wel graag een reactie zien met uitleg van een mod of het beheer hier over....
Ik ook!!!!