Einschuss

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: Einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:44

Haar benen zien er in elk geval netjes uit!
Onze hengst loopt wel kreupel, maar dat doet ie al 21 jaar Knipoog Het einschuss been is wel zijn sterkste achterbeen.
DE wonden over de rest van haar lijf genezen ook wel die hebben gewoon tijd nodig. Zorg voor een goede onderlaag in de stal, goede verzorging van de wonden, en tijd Knipoog
Die kale plekken groeien wel weer vol haar hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:53

Ik denk niet dat ze die wonden zo weer openrolt, dat zijn doorligplekken waar de huid van los is gelaten. Daar kan je weinig aan doen.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:00

He heel veel sterkte, maar 1 ding snap ik niet, hoe is ze dan aan die wonden gekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:05

sarah_m schreef:
He heel veel sterkte, maar 1 ding snap ik niet, hoe is ze dan aan die wonden gekomen?

Van het langdurig liggen, krijgen mensen ook vaak als ze lange tijd liggen. Doorligplekken.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:10

Pipo schreef:
sarah_m schreef:

Van het langdurig liggen, krijgen mensen ook vaak als ze lange tijd liggen. Doorligplekken.

ow ok! thx Knipoog
Ik had al wel dat vermoeden maar het leek me zo sterk al na zo'n korte tijd maarja zo zie je maar weer, ik leer ook elke keer weer wat hier Sigaar

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:55

En, ze heeft ook constant geprobeerd op te staan. Ondertussen werd alle stro opzij geduwd en kwam ze op de kale betonnen grond terecht, waardoor die plekken ook schuurden over de grond.

En ja, de eerste kleine haartjes zitten alweer op de kale plekken!

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:56

pipo: het gaat om die ene grote plek op haar voorbeen, deze gaat elke keer weer open met rollen (=korst eraf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:59

De mijne had het op haar heup Inma..........dat is nu nog een eurotje groot, maar ondanks alle middeltjes smeren en dergelijke is het nog niet helemaal weg. En ze heeft vorig jaar begin juni het ongeluk gehad!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:04

jeetje wat ziet ze eruit!!gaat goedkomen hoor!Dat been is prima hersteld(dat verbaasd me...geen spoor meer te zien..)
Gelukkig heb je haar niet laten inslapen,je ziet maar weer,soms is doorzetten gewoon even nodig!sterkte verder!

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 21:31

Zolang pipo! Wat heb je er dan allemaal opgesmeerd? Mijn da heeft er eigenlijk niks voor gegeven, alleen toendertijd wat extra antibiotica. En spoel het nu elke keer af/schoon als ze gerold heeft.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:57

He Marieke! Wat een schokkende foto's zeg! Ze was er echt slecht aan toe! Ben blij voor je dat ze opknapt Lachen

Ik weet nog een super goed zalfje voor je maar kan even niet op de naam komen (ben een beetje brak van gisteren Knipoog) Ga er even over nadenken en anders kijk ik morgen bij stal even hoe het ook al weer heet.

Veel beterschap!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:38

hydrocortiderm, dat was het! Ik vind het een heel goed zalfje, is overigens ook goed voor mok.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:44

Zo heftig zeg, vervelend dat het ook ineens zo snel allemaal ging dat je niet even tijd had om op adem te komen. Gelukkig gaat het nu weer beter met haar, fijn om haar op eigen benen in de wei te zien staan Lachen

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 00:05

Een kleine update.
Zo stond ze vorige week weer lekker in de wei, het gaat echt weer stukken beter met haar.

Afbeelding

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:36

Mijn merrie had ook last van einschuss alleen dan in mindere mate als jouw paard. Nu ze 24/7 op wei staat gaat het goed met dr achterbenen, als nog wel uitkijken met wondjes aan het lichaam daar reageren de benen ook op namelijk...

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:49

Hoe bedoel je dat? Dat de benen reageren op wondje aan het lichaam?

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:59

Ja idd, zodra ze en ander wondje heeft, bijvoorbeeld aan dr hoofd kunnen de benen ook weer oplopen. We moesten ook regelmatig temperaturen om te kijken of ze verhoging had van de d.a. daar kon je het ook aan zien.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:12

Temperaturen doe ik inderdaad wel nog regelmatig, maar dat doe ik eigenlijk alleen als controle om op te letten dat die andere wonden die er nu nog zitten niet gaan ontsteken.

En haar been loopt elke nacht weer vol, daarom staat ze snachts nog met een bandage om haar been. Overdag als ze buiten staat gaat het goed. Maar ze had hiervoor sowieso ook al last van stalbenen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:23

jeetje kom dit verhaal tegen door t vrehaal over prince ...
Schrik hiervan ( mijn paardje heeft nl ook ruim 3 maanden mok gehad alles alles alles geprobeerd ) maar ze had ook telkens een hele dikke kogel vd mok en was ook zo bnag dat ze einschuss zou krijgen ....

Vindt t heel knap van je dat je doorgezet hebt en van je merrie ook trouwens een taaie tante

Knipoog

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:58

Heb bij een van mijn vorige paarden ook Einschuss meegemaakt, afschuwelijk.
Er werden hier een paar suggesties gegeven, wil toch mijn ervaringen delen.
Hydrocortiderm: daar heeft ze het toen, in combinatie met Betadinescrub, uiteindelijk van opgelopen !
Ze had mok, ten gevolge van wondje aan haar achterbeen, na val in stapmolen. MOest met scrub schoomaken en met hydrocortiderm. Als je paard daar overgevoelig voor is, kan de huid te dun worden, dat gebeurde dus na 2 x behandelen. Been werd dik. IK dacht: ik moet ermee gaan wandelen, wat hier ook werd gesuggereerd. Daardoor werd het nog erger!
Ze stond de volgende dag met een heel dik been en zeer ongelukkig op stal.
DA erbij: antibiotica, vochtafdrijvers. Hielp niet. BEen nog dikker. En ik mocht er dus NIET meer mee lopen, alleen 3 x per dag stukje gang op en neer. Gelukkig bleef ze staan trouwens. Been werd echt vreselijk dik de dagen daarna en ze werd steeds zieker. Het pus kwam door haar vacht heen, ik dacht echt dat ze het niet zou halen, afschuwelijk. Toen Animalintex in combinatie met prednison en die combi hielp super. Ze heeft er een paar dagen regelmatig ingestaan, en wat zagen die zwachtels er vreselijk uit, zo ontzettend vies.
MAAR het achterbeen is altijd een moeilijk punt gebleven en later toen er een keer een foto van is gemaakt, voor iets anders, bleek dat er allerlei bindweefsel was ontstaan bij die plek waar toen die bloedvergiftiging is ontstaan.
OVerigens hielp uiteindelijk de prednison in combi met Animalintex deze vreselijk toestand weg te krijgen en heb ik nu als wondermiddel tegen mok NOOIT meer hydrocortidem / scrub gebruikt maar ik gebruik Sudocrem, pot van 9 Euro of zoiets bij de drogist of supermarkt. Dik insmeren, niet nat maken, korsten weghalen en weer insmeren, na een paar dagen ben ik er vanaf (het peerd dan he).