Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flames

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:47

Genezing bestaat dus niet, maar Temperamental van Equimins kan helpen. In Temperamental zit Vitex Agnus-Castus. Hiermee wordt de vacht beter (krullend haar gaat weg) en het helpt bij hoefbevangenheid die meestal optreedt bij Cushing.

moniquejimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:14

Bij mijn pony die aan de pergolide is, merkte ik geen verschil ik gaf hem ook vitex agnus castus. De behandeling van de osteophaat daarentegen gaf wel positief resultaat.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:27

moniquejimmy schreef:
Bij mijn pony die aan de pergolide is, merkte ik geen verschil ik gaf hem ook vitex agnus castus. De behandeling van de osteophaat daarentegen gaf wel positief resultaat.

Waaruit bestond de behandeling van de osteopaat en wat waren de (positieve) gevolgen van de behandeling

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:28

Ja dat zou ik ook graag willen weten. En hoeveel pergolide geef je aan je paard? Verhoog je de dosis in de winter?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:17

Bij ons paard is sinds kort ook echt Cushings geconstateerd door een dierenarts. Ik heb het laatste jaar al heel veel over cushings gelezen op amerikaanse sites. Inderdaad wordt er vaak pergolide gegeven en ook Vitex Agnus-Castus wat dus inderdaad in Provarium Breeding zit dat je oa bij de Paardendrogist kunt bestellen.
De druppels die Linky noemt heb ik ook besteld en in huis maar daar wilde ons paard niet echt van eten. Vandaag toch nog maar es proberen. Belangrijk is ook om hun weerstand goed te houden. Tandarts regelmatig laten komen, voeten in de gaten houden, scheren om de warmte kwijt te kunnen en antioxidanten om ontstekingen in voeten en benen tegen te gaan en om de weerstand op te hogen.
Ik ga dit topic dus maar even volgen!

moniquejimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:18

Jimmy krijgt 1mg pergolide per dag na de winter als het slecht gaat verhoog ik de dosis tot 1,5 mg. hij kreeg ook een vitamine injectie van de d.a. Op de site van Nenthanja wordt de behandeling van een osteopaat goed uit gelegd. Zij is afgestudeerd met een studie over cushing. Bekijk de site maar:
http://www.osteonet.nl/intro.htm

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 01:41

Alorda heeft idd cushing, maar is gelukkig nog niet insuline resistent. Omdat ze behalve haar magerheid verder nog fit is heeft de Uithof geadviseerd om nog geen bromocriptine te geven omdat dit niet permanent blijft werken. Hun idee is om alorda meer te voeren ( nu ze geen suiker blijkt te hebben kunnen we dat dus met een gerust hart doen) en pas bromocriptine te geven als het echt nodig gaat worden.
Ik ga wel even informeren of osteopathie wat voor haar kan doen. wordt vervolgd

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 02:24

Cushing komt voornamelijk voor bij oudere paarden. Het wordt veroorzaakt door verhoogde afgifte van een stofje in de hypofyse (deel van de hersenen). De hypofyse is vergroot bij deze aandoening. Normaal gesproken is er een controlemechanisme om te zorgen dat het cortisol-niveau in het lichaam niet te hoog wordt maar bij Cushing gebeurt dat niet.
De symptomen zijn voornamelijk: langer krullend haar (of: in de winter later ruien, langer haar op verschillende plaatsen), gewichtsverlies, lusteloosheid, hoefbevangenheid, veel drinken en veel plassen en veel/meer zweten of klam aanvoelen. Soms hebben Cushing paarden ook een "dikke uitgezakte buik". Deze symptomen hoeven niet allemaal voor te komen. Bij het voorkomen van een van deze symptomen hoef je niet gelijk aan Cushing te denken, maar als er meerdere zijn is het goed mogelijk dat je paard Cushing heeft. De afweer is ook verminderd zodat ze vaak allerlei kleine kwaaltjes hebben. De dierenarts kan verschillende tests doen waaronder eentje waarbij gekeken wordt wat het cortisol-gehalte in het bloed is en of de normale verandering hierin gedurende de dag nog aanwezig is.
De prognose is sterk afhankelijk van de kwaaltjes (vb. hoefbevangenheid) en of er diabetes aanwezig is. Mits goede verzorging kunnen paarden nog lang (tot 10 jaar bekend) overleven met een aanvaardbare levenskwaliteit. Gedacht moet worden aan: goede tandverzorging, ontworming, vaccinaties, hoefverzorging, aangepast dieet, vlugge behandeling van infecties, scheren van de paarden tijdens de zomer.
Behandeling gebeurt met Bromocryptine, Pergolide (doen ongeveer hetzelfde) of cyproheptadine. Deze producten zullen wel levenslang gegeven moeten worden. Ieder paard reageert anders op deze middelen. Dosissen kunnen ook per dier verschillen.
Er bestaat ook een andere vorm van Cushing die voorkomt bij te dikke paarden met hoefbevangenheid.

Zo, scheelt weer een cursus Duits Knipoog

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:02

Oh, ik vind het echt jammer dat ik geen duits kan. Heb al eerder de link naar dat forum gekregen, maar kan er echt geen wijs uit! Bloos!
Ik lees dingen en ik begrijp soms gedeeltelijk wat er bedoeld wordt, maar over het algemeen helemaal niet Haha!.

Bij mijn paard is vorige week gediagnostiseerd dat ze Cushing heeft dmv een bloedtest en urine-onderzoek. Zij heeft (nog) geen suikerziekte, (nog?) geen last van haar hoeven. Vorige week, nadat ik de uitslag van de onderzoeken had gehad, stond ze de dag erna met een uierontsteking. Zeer waarschijnlijk dus van de Cushing. Daar kwam ze gelukkig snel vanaf.

Nu zijn we sinds 4 dagen begonnen (met het opbouwen van de dosis van) Pergolide. Ik hoop ontzettend dat het helpt! Mijn paard is nog jong (15 jaar), dus ik hoop dat ik haar nog heel erg lang bij me kan houden.

In de tussentijd wil ik veel dingen over Cushing leren, het is dat dat forum in het duits is... anders had ik het allang allemaal doorgelezen Haha!.

Oh ja, welke dosis Pergolide geven jullie je paard? Van mijn DA moet ik mijn paard 0,5 tablet geven per dag. Vandaag mijn paard gewogen met zo'n meetlint en ze weegt ± 560 kilo.

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 02:03

Ik zou me absoluut houden aan de dosis die je dierenarts voorschrijft. Er wordt altijd met een lage dosis begonnen en indien er geen resultaat is kan je dan altijd nog de dosis opdrijven.
Enne, dat wat ik geschreven heb over Cushing was uit andere bronnen hoor, niet van die Duitse site. Zo goed is mijn Duits nou ook weer niet Lachen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:48

We hebben een oude merrie van 29+ die ik ook verdenk van Cushing door haar lange haar. Niet alleen een wintervacht maar gewoon langere haren. Er wordt 4x per week nog een buitenritje (vnl stappen) met haar gereden. Nu vraag ik me af wat medicatie voor haar kan doen. Ze is verder niet echt op gewicht te krijgen of ik moet de hoeveelheid brok vermeerderen. Ze krijgt nu 2x anderhalve halve kilo en heeft moeite om het weg te werken.
Wanneer is het moment om haar te behandelen?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:06

Ik heb ook een pony van 35 met zeer waarschijnlijk Cushing en dit heeft ze volgens mij al een jaar of 5 en tot nu toe geen hoefbevangehid problemen en ook zeer waarschijnlijk geen suiker, ze plast en drinkt niet meer dan ze ooit heeft gedaan.
Ze is tot 3 jaar geleden nog bereden zonder problemen nog even actief en tot afgelopen zomer reed een meisje uit het dorp nog op haar 1 keer in de week.
In het begin heb je het niet door want je denkt ze worden ouder dus verharen wordt moeilijker en je denkt ook niet meteen aan cushing.
Er zijn diverse veeartsen ,de laatste 4 maanden, geweest die tegen me hebben gezegd dat ze cushing heeft de vacht is lang verhaart moelijk en is in de zomer ook dik maar geen krul te bekennen.
Ze is wel redelijk mager in de zomer geen probleem gras doet een hoop maar in de winter wel een probleem en alleen meer voeren helpt niet, hooi eet ze bijna niet meer, sinds zeer kort heeft ze kiesproblemen met een gezwel in haar mond en dit zal zeer waarschijnlijk haar dood betekenen binnenkort.
Dus nu nog testen heeft geen zin meer.
Maar wel interesant om toch hier meer over te lezen er staan nog meer paarden op stal die ook ouder worden

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 02:22

DendroFleur: de medicatie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je paard minder gaat vermageren of zelfs wat gaat bijkomen. Wat het voeren betreft: je zou kunnen proberen om wat meer gespreid over de dag die 3 kg voer te geven. Dat wil ook nog wel eens helpen met de vertering. Een paard heeft nl maar een relatief kleine maag en als je daar veel eten tegelijk instopt zal de maaglediging alleen maar versnellen. Het lichaam krijgt dan gewoon minder goed voorverwerkt voedsel in de darmen waardoor de vertering bemoeilijkt. 4x kleinere porties voeren op een dag is beter dan 2x een hele grote. Je paard eet nu waarschijnlijk tot hij/zij vol zit en raakt daarna dat vieze natgekwijlde voer niet meer aan. Als er bv. 4x per dag een verse portie in zijn/haar bak ligt kan dat misschien wat helpen. Je kan oud voer dat nog in zijn/haar bak ligt bij een volgende voerbeurt er ook beter uithalen voordat je er nieuw voer bijgooit.
Ramay: jammer voor je paardje dat ze binnenkort dood zal gaan, maar 35 is gelukkig een respectabele leeftijd.

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:08

ook alorda heeft moeite met eten, dat verdomde gebit ook. hooi en lucerne krijgt ze niet goed weg. Bij alorda is een Pavo consulente geweest en die hebben haar mest onderzocht. Naar aanleiding daar van krijgt ze een dieet waar ze het super op doet. Ze krijgt 3x daags 1 schep Herbasan gemengd met 1 schep Slobber, aan gemaakt met warm water. Hierbij nog een schep vitamine en een flinke scheut zonnebloemolie.
Herbasan is een muesli, rijk aan lucerne, vooral voor oude paarden met verteer en gebitsproblemen. De Slobber idem maar hier zit melasse in. Slobber wordt door heel veel paarden als erg lekker ervaren. De olie is puur energie om haar aan te laten komen. Ze eet dit echt super, 3x daags haar bak leeg. t is wel redelijk kostbaar, maar als ik deze verhalen van jullie allemaal lees zijn jullie net zo verknocht aan je oude beessie als ik. (maar goed, ik kan nog steeds niet in iemand zijn portemonnee kijken)
Op dit dieet is kunnen ze zonder hooi omdat er in de herbasan al veel vezels zitten. Herbasan en Slobber zijn produkten van Pavo.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:35

barkruk schreef:
DendroFleur: de medicatie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je paard minder gaat vermageren of zelfs wat gaat bijkomen. Wat het voeren betreft: je zou kunnen proberen om wat meer gespreid over de dag die 3 kg voer te geven. Dat wil ook nog wel eens helpen met de vertering. Een paard heeft nl maar een relatief kleine maag en als je daar veel eten tegelijk instopt zal de maaglediging alleen maar versnellen. Het lichaam krijgt dan gewoon minder goed voorverwerkt voedsel in de darmen waardoor de vertering bemoeilijkt. 4x kleinere porties voeren op een dag is beter dan 2x een hele grote. Je paard eet nu waarschijnlijk tot hij/zij vol zit en raakt daarna dat vieze natgekwijlde voer niet meer aan. Als er bv. 4x per dag een verse portie in zijn/haar bak ligt kan dat misschien wat helpen. Je kan oud voer dat nog in zijn/haar bak ligt bij een volgende voerbeurt er ook beter uithalen voordat je er nieuw voer bijgooit.
Ramay: jammer voor je paardje dat ze binnenkort dood zal gaan, maar 35 is gelukkig een respectabele leeftijd.

Omdat ik werk is het voor mij onmogelijk om haar 4x te voeren. Meestal geef ik eerst hooi en brok, een half uur later gaan ze naar buiten en dan heeft ze vaak nog niet alles op. Als ze 's middags weer op stal gaan heeft ze dan de brok van 's ochtends nog en krijgt ze nieuw hooi en 's avonds krijgen ze nogmaals brok. Ook degene die haar rijdt geeft haar regelmatig een extra schep voer. Ze is inderdaad niet dik, vooral haar billen beginnen in te vallen, maar met rijden trippelt ze nog lekker door. Dus ze zit wel goed in haar vel. Wel merkt de hoefsmid dat ze achter steeds meer gaat strijken en als je haar van achteren ziet zakt ze ook verder met 1 heup. Ook met hoeven krabben heeft ze het soms moeilijk om haar evenwicht te houden.

fargo

Re: Cushing HELLEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:51

Vandaag is de pergolide binnen gekomen, alleen nu wordt er tegen ons gezegd dat we direct met 1,5 mg kunnen of moeten beginnen, maar ik heb op verschillende plekken gelezen dat je langzaam moet beginnen en het dan op moet bouwen. Kunnen jullie me aub helpen wat nu een goede start zou zijn? Hij is van zich zelf nog een beetje afwezig en ik ben wel een beetje bang dat het te snel gaat voor hem. Ik heb in andere artikelen ook gelezen dat het wijzigen van een situatie in het lichaam met cushing altijd kalm aan moet gebeuren en niet te snel?? Als jullie mee kunnen denken en jullie ervaring kunnen delen? Dan ben ik erg dankbaar! Mijn vriend is erg ongeduldig en die wil natuurlijk zo snel mogelijk van start omdat we ook even op de pergolide hebben moeten wachten maar het moet natuurlijk wel goed gaan!!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:15

Dat moet je dus echt niet doen. Je paard zal er in het begin misselijk en duizelig van zijn. Hij moet er aan wennen en je moet echt opbouwen.
Begin met 1/3 van de dosis en ga na een week pas verder. Het heeft echt tijd nodig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:53

Dat is wat ik al dacht. Vanavond begin ik dan met 0,5 mg en zal het mijn vriend laten lezen, dat ik het niet verzonnen heb Clown

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:57

Cookie of iemand anders? Zou jij hoe dan ook naar een dosis van 1,5 mg toewerken? Dat is de dosis voor een paard met ongeveer het gewicht van 700 kg ? Of zou jij eerst naar 1 mg toewerken om te kijken of hij daar al goed op reageert?
Wij geven op dit moment ook nog chasteberry poeder, het heet ook wel vitex of monnikspeper, zou jij dit erbij blijven geven, dit zou namelijk ook al inwerken op de dopamine etc en wellicht heb je hierdoor dus minder pergolide nodig..
Maar anders om kan het ook zijn dat je te veel van het goede doet en dat hij dus teveel medicijnen krijgt door a) dat hij al monnikspeper krijgt of b) hij het eigenlijk zowiezo misschien al goed zou doen op 1mg en je op basis van advies van dierenarts op basis van rekensom naar 1,5 mg gaat (en dan oooook nog de monnikspeper geeft)...Ohhh wat is dit lastig!

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:51

Bij deze wil ik iedereen die gereageerd heeft op mijn topic van cushing bedanken voor hun reacties. Mijn Alorda is afgelopen zaterdag helaas op 35 jarige leeftijd overleden. Huilen Vanaf t voorjaar zijn wij begonnen met het geven van bromocryptine. Het werd uitgegeven door de Uithof en het zijn de zelfde medicijnen die mensen gebruiken voor oa parkinson nl Parlodel. Voor Alorda kwamen de kosten hiervan op circa 50 euro per maand. Ze weegt nog geen 300 kilo. Deze pillen moest ze 's ochtends en 's avonds innemen. Deze medicijnen blijven niet jarenlang werken, hooguit 5 jaar. De medicijnen hebben bij Alorda heel veel gedaan, haar ogen stonden iet wat naar buiten gedrukt, waardoor ze een angstige blik had, deze waren binnen twee weken weer normaal en stonden rustig. Vervolgens kreeg ze gelukkig weer trek in van alles en nog wat. We hebben haar 5x per dag kunnen voeren (grote porties kreeg ze niet meer weg) en ze at alles op. Met name de veulenbiks vond ze heerlijk.
Zelfs de krullen gingen weg. Er kwam weer wat vlees op en ze zag er steeds beter uit. Jammer genoeg was ze toch echt op en zaterdag waren hart en longen zo verslechtert dat ze een neurologisch insult kreeg en daar aan overleed.
Vrijdag galoppeerde ze nog in het land en zaterdagochtend vond ze het tijd om te gaan. Met haar hoofd op mijn schoot is ze overleden. Die dag ben ik ook een beetje gestorven. Ze was al 22 jaar mijn liefste vriendinnetje.
Alorda is gecremeerd in het dierencrematorium in rotterdam. Voor mensen die ook hun paard laten cremeren kan ik hun zeker aan bevelen. De mannen die haar kwamen halen waar zeer respectvol en lief naar Alorda en behandelden haar heel voorzichtig, ofdat ze nog leefde. In rotterdam ben ik ook zeer goed opgevangen.

In ieder geval iedereen bedankt, mensen met meer vragen over cushing kunnen altijd kontakt op nemen. dit is mijn email adres Prinsamal7@hotmail.com. Ik kan alleen nog als tip mee geven dat als je pony cushing heeft , laat t niet op zijn beloop en start met medicatie. Het is echt de moeite waard en als je pony komt te overlijden blijf je in ieder geval niet, net als ik , met de schuldvraag achter of je wel op tijd begonnen bent.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:59

Je moet geen schuldgevoel hebben. Jij hebt je best gedaan en dankzij jou is ze zo oud geworden!
Super top.
Ze heeft voor zichzelf besloten dat het klaar was, dat is niet jou schuld. Het was haar tijd. Ze had het vele malen slechter kunnen treffen en je hebt haar dankzij de medicijnen nog een fijne laatste tijd gegeven. Daar is ze je vast dankbaar voor.

Nou heel veel sterkte en ik denk dat ze het fijn heeft in de paardenhemel! Wie weet waakt ze wel over je en zit ze als beschermengel op je schouder! (oef wel een beetje zwaar)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:05

Heel veel sterkte met het verlies van je maatje die eigenlijk al bijna je hele leven bij je was. Schuldgevoel moet je zeker niet hebben. Je hebt gedaan wat je kon anders was ze niet zo oud geworden. En troost je dat ze tot het laatst toe paard heeft kunnen zijn. Heerlijk toch dat ze nog fijn kon galopperen. Maar troost je ook dat ze geen lange lijdensweg heeft gehad. Het leven was mooi maar waardig sterven hoort daar ook bij. Dat is zeker niet ieder paard gegunt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:40

Amal, wat triest dat je je vriendinnetje nu zo plotseling moet missen. En wat fijn dat ze het laatste jaar toch nog zo opgeknapt is dat ze ongetwijfeld nog heel wat genoten heeft van het leven. Heel erg veel sterkte en net als jij kan ik mensen niet sterk genoeg aanraden om uit te zoeken wat ze nog voor hun oudjes met cushings kunnen betekenen. Schrijf die paarden niet af, maar help ze en breng ze terug in balans zodat ze nog op een zo goed mogelijke manier van het leven kunnen genieten.
Amal heel veel sterkte en ik zal aan je denken! Je hebt goed voor je merrie gezorgd, ze heeft een mooi en lang leven gehad bij jou.

Wij geven onze oude man nu sinds 2 febr 2007 pergolide zoals in dit topic elders vermeld. Hij krijgt nog steeds 1 mg, hij is verhaard, heeft nu ondanks het slechte weer een gladde mooie gezonde vacht, de bulten boven zijn ogen zijn verdwenen en er zitten weer kuiltjes, zijn ogen staan helder en zijn niet vies meer. Hij drinkt en plast normaal, hij zweet niet meer overmatig (stond vorig jaar vaak kletsnat van het zweet op stal!) en wordt weer bereden en gelongeerd. Hij heeft geen angstaanvallen of toevallen meer. Deze zomer was hij weer echt de leider van onze kudde en hij speelt weer heel wat af met mijn 4 jaar oude paard! Hij heeft echt zijn leven, zijn karakter en humor en een groot deel van zijn conditie teruggekregen. Ik ben verschrikkelijk blij dat ik hier op bokt maar ook op veel amerikaanse sites had gelezen over pergolide en er ook achteraan gegaan ben ondanks dat vele dierenartsen in NL niet echt op de hoogte zijn van deze mogelijkheid of denken dat dit te duur is. We hopen dat willy nog lang bij ons mag blijven en genieten van het feit dat hij er weer zo goed aan toe is zelfs tijdens de winterperiode.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:26

@ Amal: gecondoleerd met het verlies van je paard. Dat je een schuldgevoel hebt over dat je zo laat begonnen bent met de medicijnen kan ik me maar al te goed voorstellen. Dat had ik ook heel erg. Maar probeer jezelf hier niet dol mee te maken. Je hebt gedaan wat je kon: sterker nog, je HEBT wat gedaan. De meeste mensen laten het maar zo. Je hebt je paard een fantastisch laatste jaar gegeven. Hou dat voor ogen, dat doe ik ook. Heel veel sterkte ermee.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:29

@ Fargo: Wat fijn dat het zo goed gaat met jou paard, ben echt heel blij voor je en hoop dat het nog lang goed gaat! En ik denk dat we met zijn allen inderdaad de mensen moeten helpen. Dierenartsen hier weten het vaak niet eens dat er medicijnen voor zijn. Of ze weten het wel en doen er niks mee, omdat het oude paarden zijn.