Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang meer..

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 19:31

Wilawander schreef:
Ik denk dat jou paard een hartprobleem heeft. benauwdheid, pompen, opgezette aders en hoesten zijn allemaal symptomen daarvan. Ik heb een paard die precies hetzelfde heeft. Zij kan met warm weer absoluut niet naar buiten. Ik denk dat de dracht het allemaal erger gemaakt heeft. In de laatste twee maanden van de dracht drukt het veulen op het hart en de longen waardoor een paard met een hartprobleem ernstige klachten krijgt en de symptomen verergeren. ik zou het snel laten nakijken want de kans dat ze een hartaanval krijgt als het dat is. Is groot waardoor ook het veulen gevaar kan lopen



ik krijg vrijdag weer de DA als het goed is. Ik zal er inderdaad naar laten kijken. Bedankt.
Ik schrik hier wel van. Maar er moet inderdaad iets te vinden zijn.
Ze eet ook bijna niks en gen enkel dier houd dit nog lang vol.
Het veulen drukt inderdaad in het laatst van de dracht. Dit ging bij haar op in de laatste 3 wkn. Maar inderdaad klopt wat je schrijft.
Heeft jouw paard ook zo'n markant en groot hoofd (lees zwaargebouwd) met grote ogen.
En at zij ook niet, want hoe heb je dat ontdekt. Want ze is hier ook nagekeken, ze piept en roggelt.
Misschien dat er daardoor geen aandacht aan haar hart is geschonken.
Eerlijk gezegd heb ik daar op dat moment door mijn verdriet niet zo opgelet.
Ik kaart het aan.

cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 19:33

sundance11 schreef:
Hey, mijn paard heeft precies hetzelfde alleen dan in veel mindere mate. Zij heeft hooikoorts.

Ik zal als ik jouw was ook eens een allergietest laten doen. Toen het hier zo regende voelde mijn paard zich ook stukken beter. Maar zodra de zon gaat schijnen, word het minder. (gelukkig nog wel berijdbaar).

Maar in laten slapen zal ik niet doen, probeer er eerst achter te komen wat ze heeft. Vaak kan een reguliere dierenarts niks met hooikoorts. Als ze dat heeft, heeft ze meer baat bij homeppathische geneeswijzen (zoals druppel en accupunctuur)


Uiteraard ga ik haar niet zomaar laten inslapen, maar als ze niet meer wil eten en uitteerd, dan heb je op een gegeven ogenblik geen keuze meer.
Heb jij meer info over homeopathie?
Ik heb ook aan hooikoorts gedacht, maar zij blijft er bijna in, ze word dan wel niet bereden, maar inspanning kost haar al veel moeite.

Jossie

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:51

Ik had een merrie met dezelfde symptomen als die jij beschrijft, in iets mindere mate. Ik heb haar door 3 DA grondig laten onderzoeken en de diagnose was dampig (na waarschijnlijk een allergische reactie op haar longen) en een behoorlijke bloedarmoede. Ik heb haar de winter van 2004-2005 nog laten meemaken, ze was toen nog happy. In het vroege voorjaar van 2005 was het wat mij en de merrie betrof genoeg geweest, haar leven werd lijden. Op 3 mei 2005 is zij ingeslapen.

Ik hield van haar en wilde haar het beste leven geven wat er was. Het leven wat ze had op het moment dat ze ziek werd, was geen leven maar lijden. Natuurlijk had ik haar kunnen houden, uit puur egoïsme omdat ik haar niet kan en kon missen. Maar uit liefde voor haar nam ik mijn verantwoording en liet haar gaan.

Als ik jouw verhaal lees, denk ik arm paard...

cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 19:58

Jossie schreef:
Ik had een merrie met dezelfde symptomen als die jij beschrijft, in iets mindere mate. Ik heb haar door 3 DA grondig laten onderzoeken en de diagnose was dampig (na waarschijnlijk een allergische reactie op haar longen) en een behoorlijke bloedarmoede. Ik heb haar de winter van 2004-2005 nog laten meemaken, ze was toen nog happy. In het vroege voorjaar van 2005 was het wat mij en de merrie betrof genoeg geweest, haar leven werd lijden. Op 3 mei 2005 is zij ingeslapen.

Ik hield van haar en wilde haar het beste leven geven wat er was. Het leven wat ze had op het moment dat ze ziek werd, was geen leven maar lijden. Natuurlijk had ik haar kunnen houden, uit puur egoïsme omdat ik haar niet kan en kon missen. Maar uit liefde voor haar nam ik mijn verantwoording en liet haar gaan.

Als ik jouw verhaal lees, denk ik arm paard...


Ik wil haar ook niet koste wat kost laten leven uit mijn egoisme.
Ik houd heel veel van haar en heb al menige traan laten lopen.
Ik wil wel uitsluiten, dat ze er weer bovenop kan komen.
Als het uitzichtloos lijkt, dan laat ik haar ook inslapen.
Dat zie ik als liefde naar mijn pony.
Maar ik krijg nog steeds niet een echte diagnose. Misschien heeft ze inderdaad het grotendeels van haar longblaasjes verloren.
Ik zal ook daar vrijdag naar vragen. Ik vind dit ook lijden en arm paard is nog zacht uitgedrukt. Gelukkig heeft ze plezier aan haar veulen en aan haar pony vriendinnen. Al krijg ik de indruk dat die laatste ook minder word.
Ik hoop gauw tot een oplossing te komen. Menige heeft mij al ge pb't
Ook over Centrum de zon. En ik ben daar nu achteraan gegaan.
Ook heb ik mijn vriendin gevraagd te kijken. Zij zit in het homeopatische circuit, wel voor mensen, maar heeft in het verleden voor een hondje van mij, veel gedaan.

Dank jullie voor de lieve reacties en ik hou jullie op de hoogte.

karijn

Berichten: 5428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:36

Laat wel even weten hoe het verder gaat. Succes.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:40

Het valt me op dat iedereen alleen in dit topic reageert op de longen en het zwaar ademen. Je schrijft echter ook dat er schuim uit haar vulva komt. Dat is ook hel vreemd, weet je zeker dat je niet in die richting zou moeten zoeken, een infectie aan de baarmoeder of achtegebleven placenta, gezien het feit dat ze een veulen heeft van 4 weken oud? Is die gecontroleerd na de geboorte? Wellicht is ze ook daarom elk jaar na het veulenen in zo'n slechte conditie, omdat ze problemen van binnen heeft aan haar voortplantingsorganen die opspelen na het veulenen....

Ook het feit dat ze niet eet kan duiden op ernstige buikpijn. Een benauwd paard kan in principe nog wel eten lijkt me.

Laat ze het veulen wel goed drinken?

En heb je haar regematig getemperatuurd?
Laatst bijgewerkt door simodi op 07-06-06 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

karijn

Berichten: 5428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:41

Schuim zou misschien ook gewoon zweet kunnen zijn?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:43

karijn schreef:
Schuim zou misschien ook gewoon zweet kunnen zijn?


Dat komt dan niet uit de vulva, maar tref je tussen de billen aan.

cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 23:25

simodi schreef:
karijn schreef:
Schuim zou misschien ook gewoon zweet kunnen zijn?


Dat komt dan niet uit de vulva, maar tref je tussen de billen aan.


De nageboorte is er na het veulen voor 100 procent eraf gekomen en gecontroleerd door de dierenarts.
Wel weer iets om mee te nemen naar de DA.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:38

je zou eens met Rodinde kunnen bellen....zij is DA en ook accupuncturist....

Type op Google even haar naam in....geheid dat je haar vindt!

Trek je niks aan van de kritiek....jij moet roeien met de riemen die je hebt en dat doe je zo goed mogelijk!!

Whis_Serada

Berichten: 6004
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:50

ik ben het helemaal met juval eens

ik heb zelf een hele lieve tinkie die sinds een maand ook ziek is ineens uit het niets
het is een heel verhaal maar lijkt op het wat hier boven allemaal staat.
ook ik ben bezig met de DA
maar ik vind kritiek hebben op andere zo makkelijk
ik heb haar vorig jaar gekocht en laten keuren toch blijkt ze ziek te wezen vanuit het verleden.
dus ik met het beetje geld wat we hier hebben verzorg haar wel.
het blijkt dat de vorige 6 eigenaren haar daar misschien wel hebben voor weg gedaan
dus wie is dan beter!!!!
sorry lag ff op me hart

Whis_Serada

Berichten: 6004
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 00:13

sorry het is niet juval maar djuno hihi

Zilion

Berichten: 646
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: In de buurt van Lutten (OV)

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 00:15


NesyD

Berichten: 1678
Geregistreerd: 14-03-06
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 00:43

Heb zelf hele goede ervaringen met Gerrit Zomer (een homeopatisch dierenarts) mijn merrie was door de reguliere dierenartsen en klinieken "opgegeven" (lees zij wisten het niet meer). Na 8 maanden bezig te zijn geweest met de reguliere middelen overgestapt (zij het heel sceptisch) naar een homeopatisch dierenarts. Nu 2 maanden later is mijn merrie weer volledig gezond. Wil je meer weten (over haar klachten of over hoe je deze beste man het beste kunt bereiken PB me maar even). Heel veel succes met je beestjes en volg vooral je hart! In laten slapen kan altijd nog.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:15

opala schreef:
Wanneer je het financieel niet kunt dragen, je paard te laten onderzoeken, verlos haar dan ten minste uit haar lijden. En voor je weer in zo'n situatie komt, zou ik de paarden van de hand doen. Klinkt hard, maar zo zie ik het.


Nou jaaaa... dus gewoon maar afmaken??? Geef dan als raad dat ze haar weggeeft aan iemand die het geld heeft om te dokteren....
respectloos hoor!

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:20

Misschien even iets om het tijdelijk te verlichten maar een idee, koop een goede ventilator zodat ze in ieder geval uit de warmte kan staan de komende dagen en wellicht helpt afsoppen met cooling gel ook een beetje.

Ik heb goede ervaring met het laten readen van paarden. Ik ben iemand van eerst zien dan geloven maar ik heb toch echt gezien, ook bij mijn paard, dat er frappante uitkomsten kunnen zijn en dat vaak een oorzaak kan worden aangewezen. Het is in ieder geval niet zo duur en baat het niet, dan schaad het niet, dus ik denk het proberen waard. Als je een goed adres wilt, PB maar ff.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:12

Hoe is het nou met je merrie? Kun je even een update geven van de actie die je nu verder ondernomen hebt, want ik ben toch wel benieuwd wat er uit komt.
Het zal de komende dagen niet makkelijker worden voor je paard want het wordt nog veel warmer!
Ik snap dat je in een heel moeilijke situatie zit en absoluut liever geen afscheid van je paard wilt nemen, maar realiseer je wel dat je soms juist heel goed voor je paard kunt zijn door haar verder lijden te besparen, zeker als de DA het ook niet (meer) weet. Benauwdheid is verschrikkelijk, bedenk maar eens dat je dat zelf zou hebben, en als ze niet meer wil eten is dat ook vaak wel een teken dat een paard het aan het opgeven is. Daarbij komt dat je meldt dat het elk jaar terug komt (en de zomers worden juist steeds warmer en vochtiger), dus het is ook niet een eenmalige aandoening waar je mogelijk nog vanaf kunt komen.
Zeker als je zoals je zelf aangeeft een respectabele fokker bent moet je misschien nu de beslissing nemen om haar te laten gaan, in het belang van je paard. Je zult haar enorm missen, maar je weet dan ook dat je haar nog meer lijden hebt bespaard.
Ik wens je veel sterkte met je beslissingen.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:27

Ik weet een ding en dat is dat je niet uit moet gaan van één dierenarts. verschillende dierenartsen hebben verschillende kennis dus een second opinion kan geen kwaad.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:39

Ik heb echt geen flauw idee wat jouw merrie kan mankeren, maar ik weet uit ervaring wel dat de stallingskosten in de kliniek in Utrecht niet dermate hoog zijn dat het onoverkomelijk moet zijn. Als ik het me goed herinner was het ong. 15 euro per nacht. Mijn merrie heeft er vorig 2 weken gestaan. Je kunt ze hoe dan ook bellen toch? Vragen staat vrij en dat kost niet meer dan het telefoontje. En ook daar is vast wel een afbetalingsregeling mogelijk.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:38

atreyuevita schreef:
Geef dan als raad dat ze haar weggeeft aan iemand die het geld heeft om te dokteren....


Jij gelooft zeker ook nog in sprookjes

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:19

opala schreef:
atreyuevita schreef:
Geef dan als raad dat ze haar weggeeft aan iemand die het geld heeft om te dokteren....

Jij gelooft zeker ook nog in sprookjes


Dit is de werkelijkheid van mensen die wel een paard waard zijn en niet zomaar als gebruiksvoorwerp zien.

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:42

jee.., wat een pokke situatie!
Ik ben blij voor je dat er veel goede tips worden gegeven.
Laat er idd verschillende DAs naar kijken. De een kijkt meer op het een dan de ander. Verder helaas geen tips/hulp ookal zou ik het zo graag willen. Ik ga nog even googelen en als ik wat vind dan stuur ik het;)

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:03

cisje schreef:
Wilawander schreef:
Ik denk dat jou paard een hartprobleem heeft. benauwdheid, pompen, opgezette aders en hoesten zijn allemaal symptomen daarvan. Ik heb een paard die precies hetzelfde heeft. Zij kan met warm weer absoluut niet naar buiten. Ik denk dat de dracht het allemaal erger gemaakt heeft. In de laatste twee maanden van de dracht drukt het veulen op het hart en de longen waardoor een paard met een hartprobleem ernstige klachten krijgt en de symptomen verergeren. ik zou het snel laten nakijken want de kans dat ze een hartaanval krijgt als het dat is. Is groot waardoor ook het veulen gevaar kan lopen



ik krijg vrijdag weer de DA als het goed is. Ik zal er inderdaad naar laten kijken. Bedankt.
Ik schrik hier wel van. Maar er moet inderdaad iets te vinden zijn.
Ze eet ook bijna niks en gen enkel dier houd dit nog lang vol.
Het veulen drukt inderdaad in het laatst van de dracht. Dit ging bij haar op in de laatste 3 wkn. Maar inderdaad klopt wat je schrijft.
Heeft jouw paard ook zo'n markant en groot hoofd (lees zwaargebouwd) met grote ogen.
En at zij ook niet, want hoe heb je dat ontdekt. Want ze is hier ook nagekeken, ze piept en roggelt.
Misschien dat er daardoor geen aandacht aan haar hart is geschonken.
Eerlijk gezegd heb ik daar op dat moment door mijn verdriet niet zo opgelet.
Ik kaart het aan.



Ik wist dat mijn jonge merrie het had. het is onstaan door een naar binnen geslagen droes maar kan ook door andere dingen worden veroorzaakt. Ze is toen onderzocht en het was niet zo heel erg. Met zadelmak maken kreeg ze het ineens benauwd. (was toen opeens warm, paar weken geleden). Ze begon te trillen en kreeg weinig lucht. Grote ogen heeft ze .maar geen dik hoofd. Dat gebeurde nog een paar keer toen zijn we weer naar de kliniek gegaan en was het veel erger geworden. Ze is ongeschikct als rijpaard en ookals fokmerrie. De laatste 2 maanden van de dracht zouden dan veel te zwaar zijn. daar het drukt op longen en hart en dan worden ze nog veel benauwder. Ze kunnen dan ook een hartaanval krijgen en sterven met veulen en al.
Heel veel succes

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:47

bronchoscopie is wat je echt moet doen!!

waarom je het nooit heb laten doen in eerdere jaren is mij niet duidelijk.

je geeft veel om je dieren,dat geloof ik echt.
veel succes

cisje
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Zware benauwdheid met warm weer, ze red het niet lang me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 18:56

Ten eerste hartelijk dank voor al jullie goed adviezen en hulp.
De aankomende dagen kom ik even niet meer op bokt.nl

Waarom?

Vanochtend bleek Tamara heel erg verslechterd en is er met spoed nog een dierenarts (weer een ander) gekomen.
Ik heb jullie ideeen, en tips meegenomen en die heeft haar ter plekke weer helemaal onderzocht.
Ze was heel hard achteruit gegaan en er is besloten om te kijken of ze toch nog op medicijnen en pijnstiller zou reageren. Om het jonge veulen.Er is wel besloten, dat als dit niet werkte Tamara ingeslapen zou worden.
De diagnose was zeer slecht. Tamara heeft inderdaad zoals iemand al suggereerde aquute dampigheid met allergie.
Tamara heeft niet meer op de medicijnen gereageerd. Ze is gaan liggen en is overleden.
Ik heb pijn en zie een veulen, die nog meer pijn heeft en het niet snapt.
Wel loopt er nu een andere merrie bij haar, die heel lief is voor haar. Ze kan nog bij haar moeder snuffelen, tot vanavond, dan halen wij haar weg. Want met dit warme weer laten liggen is geen optie. Want ik heb al moeten spuiten tegen de blauwe vliegen.
Ik ben er kapot van, de tijd staat een beetje stil.