Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:19

Ik heb vorig jaar in dubio gezeten of ik de kuur van Leen Taal zou gaan gebruiken, maar mede door het vage gedoe over wat er in zit ben ik er niet aan begonnen. (en omdat het ontzettend duur is).
Toch wel apart om het zo te lezen. Mijn shet krijgt gewoon zijn boett weer op en hij heeft er absoluut geen problemen mee!!!

karin1986

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:22

Zijn zijn ideeen eigenlijk wetenschappelijk bewezen? Getest? Hoeveel publicaties heeft die man op zijn naam staan? Is dat onderzoek met die fjorden representatief/op een verantwoorde manier gedaan?
Dat zijn nog een aantal vragen die ik heb en ik vind ze hier niet echt beantwoord worden, of ik moet er overheen gelezen hebben.

Mensen als Leen Taal moet je denk ik met scepsis benaderen.
Het lijkt mij dat hij wel degelijk overtuigingskracht heeft en dat er zeker kernen van waarheid in zijn verhaal zitten, maar na het lezen van dit topic denk ik gewoon dat het een op geld beluste kwakzalver is. Waarom moet dit allemaal in godsnaam zoveel kosten?
Waarom heb ik nog nooit van die man gehoord, terwijl ik via Google het volgende vind:

"Leen Taal, werkt over de gehele wereld tot zelfs in Japan, heeft landelijke en internationale bekendheid gekregen met zijn innoverende inzichten betreffende het voorkomen en genezen van zomereczeem, en bovengenoemde problemen. Leen Taal heeft tien jaar geprotocolleerd onderzoek bij zeer veel paardenrassen, gedaan. Ook bij pony’s en paarden waarvan de eigenaren al van alles, tot nu toe met geen of weinig succes hadden geprobeerd."

Kan iemand mij vertellen waarom ik bij Leen Taal het gevoel heb te maken te hebben met een soort alternatief, spiritueel, para-normaal Jomanda-mannetje? Waar je gewoon maar in moet geloven?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:38

do4evah schreef:
Zijn zijn ideeen eigenlijk wetenschappelijk bewezen? Getest? Hoeveel publicaties heeft die man op zijn naam staan? Is dat onderzoek met die fjorden representatief/op een verantwoorde manier gedaan?
Dat zijn nog een aantal vragen die ik heb en ik vind ze hier niet echt beantwoord worden, of ik moet er overheen gelezen hebben.

Mensen als Leen Taal moet je denk ik met scepsis benaderen.
Het lijkt mij dat hij wel degelijk overtuigingskracht heeft en dat er zeker kernen van waarheid in zijn verhaal zitten, maar na het lezen van dit topic denk ik gewoon dat het een op geld beluste kwakzalver is. Waarom moet dit allemaal in godsnaam zoveel kosten?
Waarom heb ik nog nooit van die man gehoord, terwijl ik via Google het volgende vind:

"Leen Taal, werkt over de gehele wereld tot zelfs in Japan, heeft landelijke en internationale bekendheid gekregen met zijn innoverende inzichten betreffende het voorkomen en genezen van zomereczeem, en bovengenoemde problemen. Leen Taal heeft tien jaar geprotocolleerd onderzoek bij zeer veel paardenrassen, gedaan. Ook bij pony’s en paarden waarvan de eigenaren al van alles, tot nu toe met geen of weinig succes hadden geprobeerd."

Kan iemand mij vertellen waarom ik bij Leen Taal het gevoel heb te maken te hebben met een soort alternatief, spiritueel, para-normaal Jomanda-mannetje? Waar je gewoon maar in moet geloven?

Precies wat Alet en ik vonden na die lezing! Hij heeft wat ons betreft geen enkel bewijs kunnen weerleggen om aan te tonen dat zijn bevindingen inderdaad wetenschappelijk bewezen zijn. Behalve dan een stapel onduidlijke grafieken. Hij heeft wel gezegd dat er publicaties over zijn verschenen, maar die heb ik tot nu toe niet kunnen vinden, zelfs niet via de almachtige google. Hij heeft 60 fjorden met dit middel behandeld om het te testen. Een erg kleine steekproef vind ik zelf, maar hij had het erover dat het vanwege de hoge kosten echt niet anders kon.

Hij heeft een aantal keren geroepen dat hij niet in een blauwe pyjama rondloopt en niet in Tiel woont; kortom, hij was geen Jomanda.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:46

[quote="Wind] Hij heeft 60 fjorden met dit middel behandeld om het te testen. Een erg kleine steekproef vind ik zelf, maar hij had het erover dat het vanwege de hoge kosten echt niet anders kon.

Hij heeft een aantal keren geroepen dat hij niet in een blauwe pyjama rondloopt en niet in Tiel woont; kortom, hij was geen Jomanda. [/quote]

Is er eigenlijk gepubliceerd over de Fjorden? En is er duidelijk over hoeveel jaar dat onderzoek is geweest? Het is normaal in de wetenschap om te publiceren, ook om te beschrijven om welke stoffen het gaat, en welke methodes er zijn gevolgd. Bijvoorbeeld een groep krijgt een placebo ( nepmiddel) en een andere groep krijgt de medicatie. Wetenschap heeft een ethiek, ethiek heeft niets met patenten te maken.

Esther

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:54

Falka schreef:
Is er eigenlijk gepubliceerd over de Fjorden? En is er duidelijk over hoeveel jaar dat onderzoek is geweest? Het is normaal in de wetenschap om te publiceren, ook om te beschrijven om welke stoffen het gaat, en welke methodes er zijn gevolgd. Bijvoorbeeld een groep krijgt een placebo ( nepmiddel) en een andere groep krijgt de medicatie. Wetenschap heeft een ethiek, ethiek heeft niets met patenten te maken.

Esther

Ja, en bovendien wordt pas iets gepubliceerd als het écht wetenschappelijk bewezen is. Wetenschap werkt niet als een roddelblad. Zelfs op de zoekmachine via de universiteit krijg ik geen artikelen te pakken.

Ik vind het erg interessant en houd dit topic in de gaten!
Het lijkt me het ultieme afstudeeronderzoek voor een diergeneeskunde-student...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:59

Citaat:

Het lijkt me het ultieme afstudeeronderzoek voor een diergeneeskunde-student...

Ik kan me herinneren dat ik een tijdje geleden op verzoek van mijn buurvrouw met eczeem-paard, een enquete op bokt heb ingevuld.
Geen idee wie wat met de resultaten gaat doen.

Het is wel typisch, haar paarden en onze paarden lopen eigenlijk nog geen 4 meter van elkaar gescheiden. Eén van haar paarden heeft het extreem, de ander begint ermee en de onze helemaal niets!!!
Haar paard wordt dus al 2 jaar behandeld volgens LT methode, helaas amper effect. Ze dacht dat het deze zomer wat minder was, maar de meeste patiënten hadden deze zomer minder last dan normaal. Dus dit effect was niet aan de LT-methode de danken.

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:08

Dat onderzoek met de Fjordenpaarden lijkt me meer en meer een pro forma uitvoering. Hij heeft niets verteld van de opzet van het onderzoek en inderdaad ook niet of er een controlegroep was of niet. Hoe meer ik erover nadenk en ook in dit topic lees, hoe meer gaten er vallen in het verhaal.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe veel bokkers de LT methode
hebben toegepast en in hoeveel gevallen dit effectief geweest is...
Dan heb je op kleine schaal toch een beeld. Geen representatief beeld, maar toch, ik ben wel nieuwsgierig.

Over die Jomanda-ontkenning... Ik krijg dan zo'n gevoel van hoe harder er ontkent wordt, hoe dichter het bij de waarheid zit. Dat hij het zelf alvast maar ontkent voordat de vergelijking komt, terwijl hij zichzelf eigenlijk al vergelijkt en meteen de vergelijking als niet kloppend afdoet. Haha, is het nog te volgen?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:11

do4evah schreef:
Ja, en bovendien wordt pas iets gepubliceerd als het écht wetenschappelijk bewezen is. Wetenschap werkt niet als een roddelblad. Zelfs op de zoekmachine via de universiteit krijg ik geen artikelen te pakken.

Op de site van de RUG zal je inderdaad niets over hem vinden. Ik heb vanmiddag nog met een collega over hem gesproken, zij schrijft alle biologische en farmaceutische nieuwsberichten op de universiteit en had nog nooit van hem gehoord. Wat me niets verbaasd.

Wat me een beetje verbaasd is dat geen enkel tijdschrift (voor zover ik weet) aandacht aan hem/zijn methode heeft besteed. Zouden ze bang zijn voor acties van zijn kant als ze zich negatief over hem uitlaten?

Het onderzoek met de fjorden heeft geloof ik 3 jaar geduurd, of zit nu in het 3e jaar.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:15

3paarden op één stal deden deze kuur......alledrie bloedvergiftiging.....mager worden.......verzwakken....achterbenen helemaal open.......1 gaat waarschijnlijk nu naar de slacht!
Ik heb het afgeraden omdat de paarden psych. verdooft worden en lich. door voer explosief aan het werk gezet worden, waardoor de spieren moe worden en op den duur loslaten, door de verdoving heeft degene die er mee om gaat het idee dat het super werkt omdat het paard rustiger is , ontsp. loopt enz.maar het gaat ten koste van je paard!!!!

karin1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:17

Alet schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe veel bokkers de LT methode
hebben toegepast en in hoeveel gevallen dit effectief geweest is...
Dan heb je op kleine schaal toch een beeld. Geen representatief beeld, maar toch, ik ben wel nieuwsgierig.

Dat zou inderdaad niet representatief zijn, want je hebt kans dat juist óf voorstanders, óf tegenstanders massaal gaan reageren in deze topics.
Je laat het dus aan mensen zelf over om te reageren en je doet dus geen aselecte steekproef.
Toch lijkt het me wel interessant wat ervaringen te lezen

Alet schreef:
Over die Jomanda-ontkenning... Ik krijg dan zo'n gevoel van hoe harder er ontkent wordt, hoe dichter het bij de waarheid zit. Dat hij het zelf alvast maar ontkent voordat de vergelijking komt, terwijl hij zichzelf eigenlijk al vergelijkt en meteen de vergelijking als niet kloppend afdoet. Haha, is het nog te volgen?

Haha, ja hoor

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:20

Fijn dat ik nog te volgen ben

Broadway, ik vind je bericht nogal verontrustend, kun je het misschien iets meer uitleggen wat er precies gaande is geweest?

Wat ik trouwens ook te erg voor woorden vond was zijn uitspraak dat 70 % van de paarden ziek is en 9 van de 10 eigenaren dit niet weten... Zijn oplossing was natuurlijk om regelmatig bij hem bloedonderzoeken te laten doen en preventief kuren te geven.
Dus eerst de mensen ongerust maken "je paard is waarschijnlijk heel ziek en jij weet het niet en doet er niets aan" en vervolgens de oplossing bieden "gebruik mijn producten". Hmmm... En hoe komt hij er eigenlijk bij dat 70 % van de paardenziek is? Heeft hij daar bewijs voor? Hoe komt hij aan dat getal? Ik bedoel maar... Mijn paard heeft hij niet onderzocht hoor...

sassefras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:34

hai,

ach uiteindelijk is mister taal degene die de centen in de zak heeft, en ook ik was zo stom erin te trappen.
ik hoop inderdaad dat er niet teveel sukkels zijn zoals ik, t scheelt je gauw 2x een bloedonderzoek van 150 euri, en nog ff vier kuren van 169 euri,s

nog ff en hij zet z,n onderzoek voort op de bahamas. ik moet er bijna om lachen

snif sas

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:43

voor je portemmonee Sas!

Tot nu toe heb ik meer negatieve dan postitieve verhalen over hem gehoord. Als het bij 82 procent van alle paarden werkt, waar zijn al die succesverhalen dan? Behalve Jessie en Yvonnelind moeten er toch meer zijn hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:04

Ik geloof er ook niet zo in .Wij hebben een haf ,23 en die loopt altijd in de zelfde groep van vroeg in het voorjaar tot november 7/24 op de wei.Er word heel af en toe op gereden ,maar echt heel weinig.Dus van stress geen sprake.Zij heeft als enige zomerexceem.Mijn super stressy paard zelfde eten en alle dagen werk .Heeft er absoluut geen alst van.Daar integen staat er in de stal naast ons een paard altijd in het donker op stal die ziet er altijd verschrikkelijk uit.
ik moet wel zeggen dat afgelopen zomer een goed jaar is geweest de haf heeft het zonder deken kunnen doen deze zomer.Op een paar wondjes na weinig last gehad.

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:18

Ik moet zeggen dat meneer Taal wat onduidelijk was over die stress. Zo nu en dan ging het duidelijk over stress zoals wij die kennen, maar soms had hij het ook over chemische stress, waarmee hij (denk ik) de opeenstapeling van gifstoffen in het lichaam bedoelde. Maar zoals ik al zei was hij hier wat onduidelijk over.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:52

ik help mensen met probleem-paarden(massage/fysiotherapie en longeren) krijg veel paarden met dit probleem ik heb 1 paard op deze stal gevolgd , die deze kuur ging doen, vertelde wat ik dus aan het paard merkte(psych. verdoofd en lich.als een orkaan....) de spieren lieten los en er kwam al meer druk op de gewrichten +slechte doorbloeding.......omdat de amazone het als superontspannend ervaarde,.het paard...géén verzet....hoofd omlaag....alles goedvinden, wat ook zo was maar op een verkeerde manier.....het paard voelde niks....
Waarschuwde een 2de keer, wat het einde betekende van 3 jaar samenwerking......doordat het zo goed leek gingen nog 2 deze kuur doen.......bijna een jaar later later is de ellende te zien, zoals ik dus al omschreef !
Ik weet dat het een combinatie is van verschillende factoren, vliegjes(modder en stinksloten,mest....),voer, warmte, zweten(+de geur), hardere spieren (dus manier van werken)en gevoeligheid v.h.paard

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 09:59

Taal kwam trouwens met nog een heel andere gewaagde uitspraak zaterdag: hij had zijn middel getest op een groep kinderen in een psychiatrische inrichting ergens in Drenthe of Overijssel (geloof ik) en na 20 dagen zijn kuur volgen waren er geen psychische stoornissen of ADHD meer te bekennen.

Lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:11

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:21

Er moet wel degelijk iets gepubliceerd zijn hoor, maar dan eerder negatief.
Want toen ik er vorig jaar bij mijn DA achter vroeg, kreeg ik een hele uitleg over een onderzoek dat in één of ander diergeneeskundig tijdschrift was gepubliceerd, dat LT zijn "onderzoek" naar de prullenbak verwees. Ik heb toen de hele korte inhoud van dat artikel te horen gekregen. Maar spijtig genoeg is het te lang geleden om daar nog iets zinnig over te zeggen. (vergeten )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:29

Wat ik van hem lees, is dat het bij sommige paarden wel werkt, maar dan moet je middelen blijven geven en dat is wat die mensen volgens mij niet zoeken, dan is zo een boettdeken een goedkopere oplossing.

Vorig jaar trouwens veel witte vliegjes bij ons gehad en op stal begon mijn paard ook zijn staart te schuren, ik heb toen zijn bucasvliegendeken op gedaan als hij naar buiten ging, liever blote kont, maar het schuren was meteen over. Ik denk toch dat dat het begin van deze ellende kan zijn. Zeker weten dat er paarden zijn die verkeerd verzorgd worden en inwendig ziek zijn, maar ik denk dat het gros van de paarden die dit hebben al zo goed verzorgd worden in de hoop dat het over gaat. Dat men alles probeert.

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:33

@ Wind, dat maakt het helemaal een onwaarschijnlijk verhaal zeg. Of zitten er zo een hoge dosis "verdovend spul" in dat die kinderen daardoor allemaal doodkalm waren en genezen verklaard?

Over publicates: In het boekje van het Fjordenstamboek is natuurlijk meerdere keren over dit onderwerp geschreven, en ong. 2 jaar geleden heeft er ook een heel stuk in het Nieuwsblad/Dagblad van het Noorden gestaan!

Edit: Russel, ik weet niet wat hij er tegenwoordig over zegt, maar toentertijd waren ze er stellig over dat je paard met 1 kuur kon genezen!

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:51

Wind schreef:
Taal kwam trouwens met nog een heel andere gewaagde uitspraak zaterdag: hij had zijn middel getest op een groep kinderen in een psychiatrische inrichting ergens in Drenthe of Overijssel (geloof ik) en na 20 dagen zijn kuur volgen waren er geen psychische stoornissen of ADHD meer te bekennen.

Lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

Dit meen je niet? Wat zit er toch in de medicijnen, ik neem niet aan dat al die kinderen eczeem hadden.
Ik zat al juist te denken dat het om diervoeder gaat i.p.v. een medicijn.
Maar kinderen geef je normaliter geen diervoeder.
Ik vind het wel een sterk verhaal, maar goed jij hebt het hem horen zeggen, en met jou een hele zaal dus. Ik vind het werkelijk ongelooflijk. Ik ben hier echt even ontdaan van.

Esther

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:03

Mijn vriend hoorde het (hij heeft in de kinderpsychiatrie gewerkt) en had echt zo iets van geef hem aan bij de vereniging tegen kwakzalverij! Meneer Taal beweerde toch echt dat hij kinderen binnen 2 maanden (was het geloof ik) van psychoses af had geholpen, ook kinderen met ADHD waren wonderbaarlijk genezen.
Ik werk zelf in de hulpverlening en vond het nog al vreemde uitspraken. Het rook behoorlijk naar gebakken lucht...

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:08

na mij idee is eczeem een uiting van niet goed in je vel zitten. Kan natuurlijk ook erfelijk zijn. Wij hebben toendertijd een homeopatich drankje gebruikt, dat door het eten doen en de eczeemplekken insmeren. Dit 2 weken dagelijks en daarna 4 x per week toen 2x en toen onderhouden. en met de boetdeken hielp dit prima. Denk gewoon dat het per paard verschillend is, wat bij de een helpt kan bij de andere een ramp zijn.
Vind die verhalen over deze meneer erg verontrustend, is deze man wel legaal bezig!! Is hij niet iets om bij rader op te geven en hun het eens goed uit te laten zoeken!

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:13

Die vent is zo gek als een deur....