ik weet nog niet goed hoe ik me eronder moet voelen.
Ik ben heel erg dankbaar ( ik weet t, klinkt raar) dat het voor haar voorbij is. De laatste tijd had ze het erg zwaar. Kon niet meer op drie benen staan toen de hoefsmid vorige week kwam, moest haar ondersteunen omdat ze anders zou omvallen ( zakte steeds door haar achterhand heen).
Maar toch blijf je hoop houden dat het misschien gewoon een slechte dag was voor haar. Ze hinnekte nog elke keer als ze me zag en dacht dat ik dat eigenlijk nog kon zien als bevestiging dat ze nog wel verder wou met leven.
Maar gister avond rond 21 hoorde mijn moeder een harde knal in haar stal. Toen ze ging kijken zag ze Kameraad in een split tegen de stalmuur aanliggen.
Mijn moeder heeft samen met mijn vader nog geprobeerd haar overeind te krijgen, maar niets werkte.
Omdat ze niet aan haar wilde gaan trekken hebben ze de staldeur open gedaan en haar laten kiezen wat ze zelf wilde.
Ze is al kruipend ( met wat behulp van mijn ouders) uit haar benarde positie weten te komen en is ( zonder op haar benen te gaan staan) naar de staldeur gekropen en uiteindelijk uit haar stal weten te komen ( nog steeds liggend).
Mijn moeder belde me rond 22 uur om te zeggen dat Kameraad was omgevallen en al bijna een uur niet meer overeind was gekomen nadat ze was omgevallen.
Ik ben direct naar mijn ouders gereden ( waar ze dus op stal staat) en toen ik daar kwam lag ze net buiten haar stal.
Nou bleek het dat mijn moeder heeft geprobeerd haar te troosten door bij haar te gaan zitten, maar ze probeerde met haar achterbenen te schoppen ( wat je schoppen kan noemen omdat ze echt niets meer kon) en met haar hoofd en lippen duwde ze haar steeds weg. Ze wou duidelijk niet dat wie dan ook aan haar kwam.
Dus toen ik bij mijn ouders kwam was de situatie nog meer verergerd en mijn moeder was verbaast dat toen ik het hof bij hun op liep Kameraad gelijk ging gillen naar mij ( dat geluid was hartverscheurend).
Ik ben bij haar op de grond gaan zitten en ze legde gelijk haar hoofd op mijn benen. Het leek wel ofdat ze nu ineens ontspande.
Mijn moeder wilde dat we toch nog een poging deden om haar overeind te krijgen nu dat ik er was en ik meer uit dit paard kon krijgen dan wie dan ook ( volgens mijn moeder).
Maar na 1 keer proberen wilde ik dat we haar met rust zouden laten. Ze was zo zwak ,vond ik, dat we haar niet meer moesten dwingen dingen te doen die ze niet meer kon.
Ik ging weer bij haar zitten en toen legde ze haar 4 benen naar 1 kant om helemaal plat te gaan liggen.
Iedereen wist dat dit het einde was.
Ik stond op om een dekentje te pakken voor onder haar hoofd, want die lag op de stenen. Ik weet ook wel dat ik dit meer voor mezelf deed omdat ik het een rot zich vond om haar zo op de koude stenen te laten liggen. Maar toen ik weg liep raakte ze in paniek en begon heel hard te gillen en probeerde overeind te komen, maar dat ging gewoon niet.
IK heb snel een dekentje gepakt en ben direct weer bij haar gaan zitten.
Volgens mij zou het niet lang meer geduurd hebben voordat ze zelf haar laatste adem uit zou hebben geblazen. Want toen ik dus weer bij haar zat en ze haar hoofd op het dekentje had gelegt werd ze heel heel heel erg rustig. Haar ademhaling werd steeds zwakker enzo.
Maar we wilde dit tafereel niet nog uren laten duren en dus heeft de dierenarts haar een mix van verdoving, pijnstillers en een fataal goedje gegeven.
Dat was geen prettig moment omdat dat spul een heftige (stuiptrek) werking op een paard heeft.
Ik ga die details niet herhalen.
Maar goed, dat was dus het einde.
Zeer waarschijnlijk heeft ze een hartfalen gehad. Toen de dierenarts kwam klopte haar hart nog maar heel erg zwakjes. Dat terwijl een uur geleden het nog zo hard klopte ( volgens mijn moeder) dat het gewoon hoorbaar was.
Dus het zal een combinatie geweest zijn van een soort hartaanval in combinatie ( of juist door) van cushing.
Ik weet dus niet goed wat ik moet voelen. Toen we haar daar zagen liggen wisten we allemaal wat ons tedoen stond ( waren wat (paarden) vrienden van de familie gekomen om te helpen om haar overeind te krijgen ( wat dus niet lukte)).
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 16-12-05 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt