Spoedvraagje : Hoe ziet hoef met hoefzweer eruit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:58

Je kan het trouwens ook voelen aan het onderbeen. Je voelt daar een hoge polsslag.
Hoefzweren kunnen ook ontstaan door slecht bekappen, maar ook door vies zaagsel bijvoorbeeld, dat kan lekker overal tussen gaan zitten.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:27

mickey had voor het eerst een hoefzweer achter zo'n 2 maanden geleden.
ik merkte dat omdat ze kreupel liep,die hoef harstikke warm was,en ze hem niet wou neerzetten,ze liep eigenlijk op voorste puntje van haar hoef.

de dierenarts voelde daar in het onderbeen ook een hoge polsslag.

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:12

Ik heb ook enige tijd regelmatig last van een paard met hoefzweren gehad. Omdat de DA de zweer moeilijk kan vinden als deze nog niet ontwikkeld is raden ze mij toch ook aan om pas te bellen als het paard er niet meer goed op kan staan. Daarbij wel minimaal 2x per dag in de soda zetten om het te bevorderen. Ook na het opensnijden schoon houden met soda en om de resten er uit te trekken. Als het lukt kun je een watje in het gat stoppen met sodaoplossing.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:47

Mijn jonge hengst liep van de ene dag op de andere dag ook steenkreupel en de hoef was dus niet warm en ook het been niet waardoor ik dus in eerste instantie niet dacht aan een hoefzweer maar s'avonds ging hij ineens liggen en wilde niet eens opstaan.
Ik heb de hoefsmid gebeld en die vroeg is het warm enz. ik uitgelegd dat wat in ondervonden had en s'avonds om half 12 is hij nog gekomen en inderdaad na goed snijden zat erg diep toch een rijpe hoefzweer.
Hij vond het raar dat de hoef en onderkant van het been niet warm was en snapte dat ik niet meteen aan een hoefzweer dacht, het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat je echt kan zien of voelen dat het een hoefzweer is.
3 dagen 15 min in de soda en verder gewoon het land weer op (zelf heb ik egyptische zal in het uitgesneden gedeelte gedaan met een watje) een week later liep hij weer prima.
Oja mijn dierenarts snijdt niet in hoeven en laat dit over aan de hoefsmid, ieder zo zijn eigen vakgebied.

Mijn hoefsmid zei ook dat je vaak merkt dat het een hoefzweer is dat het paard van de ene dag op de andere dag erg kreupelt en dit in een heel rap tempo erg wordt zelfs zo erg dat ze er niet meer op kunnen staan.
Soms zie je een verkleuring in de hoef (een donkere plek) en voelt het warm aan soms het hele been.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:50

Mijn paard heeft een jaar geleden ook verschillende keren een hoefzweer gehad meestal bij mijn paard was heel het been dik en voelde het meestal inderdaad warm aan en vaak ook stok kreupel.
Wat ik altijd moest doen van mijn hoefsmid was om de voet een nat verband met soda aanleggen , zodat het een beetje week blijft en makkelijk openspringt...
Je moet ook kijken op de bal van de voet of het daar zacht is daar kan het doorkomen..!!

Succes...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:49

Cassidy schreef:
Verder ben ik met je eens dat een rijpe hoefzweer makkelijker te vinden is. Maar je paard op drie benen zien staan is ook weer zo zielig.


Dat ben ik met je eens, maar dan praat je over een dag, hooguit 2.
Als hij echt al stokkreupel is, is de hoefzweer meestal al wel goed rijp.

Oh ja, en wat ik nooit meer doe, een dierenarts een hoefzweer laten uitsnijden Lips are sealed

Miss_PukJe
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Spoedvraagje : Hoe ziet hoef met hoefzweer eruit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:45

Hee..!
nu wwet ik dus wat pukkie heeft!
loopt al en maand(ja echt een maand! t is niet mijn pony maar van de manege.)kreupel.
ik was zo aan het kijken hoe ze liep enzo, echt heel slecht..
maar niks te bekennen aaan haar been, niet dik niet warm!
dus ik ging info zoeken en kom op hoefzweer uit,
morgen ga ik meteen uit school weer naar dr toe en voelen of ik haar been voel kloppen en kijken of het rond de straall warmer is.!

nou ik weet dat dit niet de vraag was maarja..! ik ben blij dat ik weet wat het nou is & ik ga meteen actie ondernemen!

xxx Bloos

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Spoedvraagje : Hoe ziet hoef met hoefzweer eruit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:54

lijkt me niet lekker voor het paardje je kan oo google naar afbeeldingen kijken
Laatst bijgewerkt door shilady op 07-02-07 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Re: Spoedvraagje : Hoe ziet hoef met hoefzweer eruit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:55

zow!! Dit is wel een erg oud topic! uit 2004! Heb je flink moeten stoffen Miss_PukJe? Tong uitsteken

Ik hoop voor het paard dat de hoefzweer inmiddels over is! Clown
Heb ook getemd

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Spoedvraagje : Hoe ziet hoef met hoefzweer eruit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:55

Oud topic, slotje.