Paard zweet in stal met warme weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RanjaRietje

Berichten: 615
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 14:32

Misschien de hals scheren? Scheelt altijd wat

Lindsey_99
Berichten: 2539
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 14:39

Als je paard op stal staat te zweten dan ventileert het daar niet genoeg, en wordt het dak veel te heet. Hier gaan ze juist in de (inloop) stal omdat die wat doorwaait en het koeler is dan buiten. Kan je paard niet op een paddock of wei? Met dit weer horen ze toch buiten?

Slmt9

Berichten: 4895
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 14:58

Ik zou op zoek gaan naar een andere stalling en je eisen (bijv afstand) gaan bijstellen. Ik kan me zelf niet voorstellen dat 21,5 uur binnen staan voldoet aan je eisen. Voor je paard lijkt het me niet prettig dat hij het nu al zo warm heeft.

mika11

Berichten: 11137
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 16:47

Maar je zegt zelf dat je paard alleen maar in de ochtend 2.5 uur buiten komt.
En in een binnenstal staat zonder genoeg ventilatie.
Dat is je antwoord toch al, en de zomer moet nog beginnen.
Is er geen andere plek voor je paard op die stal, waar meer ventilatie is.
Of idd een andere stal zoeken.

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 16:55

Voorin de stal gang is er meer ventilatie, maar dat staat helemaal vol…
Ik heb al naar andere stallen gekeken, maar de opties zijn:
Manege: geen weide gang, wel onbeperkt hooi en buiten luik, maar ook 2,5 buiten. En dan moet ik om de lessen heen rijden dat van 14:00 t/m 22 is
(Heb er gestaan, maar toch weggegaan toen weidegang weg ging.)
Pension 1:
Zomers wei, ‘s winters in een paddock ter grote van de stal met een onaangename sfeer
(Heb ik ook gestaan)
Pension 2 (waar ik nu sta)
Zomers wei halve dag (niet als het nat is: dan paddock) ‘s winters ruime paddock 2,5 uur
Voldoet aan mijn eisen.
Pension 3:
Staan hele dag buiten op ongeveer 5 bij 5, weide gang. (Sfeer ligt me niet : heb er een verzorgpony gehad en werd vies aangekeken toen ik paard losdeed in de bak)
Anders moet ik op mijn scooter meer dan 30/40 min reizen.

Had gevraagd naar een stal in Bergen waar bij veel buiten zou zijn, maar de enige antwoord dat ik heb gekregen was dat ze geen plek hebben.

Mijn eisen zijn eigenlijk simpel een binnenbak, een leuke sfeer, paard gericht.
Als iemand iets weer omgeving Heerhugowaard/alkmaar , dan ben ik all ears.

Slmt9

Berichten: 4895
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:19

Ongevraagd advies is heel vervelend en we gaan off topic, maar ik zou toch eens nadenken over je eisen. Een binnenbak is leuk voor jou, maar daar word je paard niet koeler van ;)
Je paard staat nu dus 2,5 uur buiten in de winter en 4 uur in de zomer. Dus 21,5 uur of 20 uur binnen. Dat houdt in dat je paard het in de zomer dus nog warmer gaat krijgen voor een langere periode.

Als ik moest kiezen uit de opties die jij noemt zou het geen van allen zijn. Dan maar zelf verder reizen. Je paard moet het 24/7 met die omstandigheden doen. En ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om goede pensionstalling te vinden, dus ik vind het ook klote voor je dat er op goede afstand voor jou niets is.

Maar goed, tips om af te koelen heb ik niet. Een ventilator plaatsen misschien. Maar het is allemaal symptoombestrijding.

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:25

Van je lijstje klinken ze allemaal niet echt goed, maar pension 2 dan wel nog de beste.
Ik zou vaker koelen, inderdaad ook gewoon voor het rijden alvast doen. Zolang je de plek van het zadel droog houdt kan dat prima.

Hals scheren kan je doen, maar lijkt me wat overdreven. Denk dat het ook niet zoveel uit zal halen.

Koekie73

Berichten: 2700
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:43

oef 2,5 uur buiten en 21,5 u op stal :-( Je hebt niets aan mijn reactie maar ik vind het wel lastig te begrijpen dat je een paard hebt als dit het beste is dat je voor hem kunt vinden |(

Scheren zou je kunnen doen maar de zomer is nog niet begonnen dus gaat dat helpen?
Ik denk dat je dit gewoon niet oplost.

Ik rijd (auto) 40 min. heen en 40 min. terug naar mijn paard. Puur omdat ze daar meer buiten staat dan op stal. Denk dat daar jouw oplossing ook zit; je zoekgebied verruimen en op zoek naar een plek waar jouw paard hele dagen naar buiten kan met soortgenoten.

Edit: ik lees nu pas dat ze in de zomer ook maar halve dagen naar buiten gaan. Wat triest. Ik zou echt wat anders gaan zoeken
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 11-05-24 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8101
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:44

Je hebt in Akersloot Céline van der stroom, daar staan ze zelfs 24/7 buiten ;) Ik woon ook zelf in die omgeving maar er is echt genoeg te vinden!

xxxmh

Berichten: 3544
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:47

Die van mij staat ook vaak te zweten op stal, een haflinger die niet gemaakt is voor de zomer hier haha. Heeft het snel warm en zweet snel.

Change3x

Berichten: 6614
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:14

Ik zou wel scheren, het wordt de komende dagen alleen nog maar warmer. Kun je een ventilator voor zijn stal zetten? Mijn paarden vinden dat altijd heerlijk in de hoge zomer.

En ervoor zorgen dat hij meer z’n stal uit komt, 2,5 uur is wel ver onder het minimum, zeker in een benauwde en warme stal…

DuoPenotti

Berichten: 30376
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:17

Als je zoekcriteria zijn goede en verlichte buitenbak, waar kom je dan op uit?

Het is 3 dagen lente weer, niet eens zomer.
Dit is wel heel sneu voor hem.

Anastasia24

Berichten: 2741
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:20

22 uur in een warme stal zonder ventilatie.. Scheren is leuk, maar imo zeker niet de oplossing. Naar buiten met dat dier, zijn ze voor gemaakt. Ik zal, voor nu, je binnenbak eis even loslaten. Eerst opzoek naar een stal die aan de eisen van je paard voldoet. 6-8+ uur buiten bijv. en dan niet op een 5x5 paddock die je noemt. Als je paard eenmaal goed staat evt gaan zoeken naar een stal die alles heeft, mogelijk hebben die wachtlijsten, maar dan staat je paard er niet zo bij. Misschien bevalt het je ook nog als je er een blijer paard ervoor terug krijgt.
Dus, niet de makkelijke oplos tip die je zocht maar ik hoop dat je de kern aanpakt; een andere stal.

marleen_88

Berichten: 14148
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:23

Ik weet een stal in Akersloot, hele dagen buiten op de paddock met ruwvoer. In de zomer 24/7 op het land, geen binnenbaan.
En zo zijn er meer plekken te vinden hoor, vanwaar de eis binnenbak?

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 18:28

Ik vind voor mezelf een binnenbak wel een eis die ik vervul, zeker ivm wedstrijd sport, dan kan ik niet hebben dat ik niet kan trainen omdat de bak zeiknat is of omdat het emmers uit de lucht komt vallen :')


marleen_88 schreef:
Ik weet een stal in Akersloot, hele dagen buiten op de paddock met ruwvoer. In de zomer 24/7 op het land, geen binnenbaan.
En zo zijn er meer plekken te vinden hoor, vanwaar de eis binnenbak?


Akersloot is helaas voor mij te ver. Ik heb vaak nog school of werk en moet dan na 17:00 naar stal, ‘s winters vind ik die afstand toch wel spannend.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:51

Ik kom oorspronkelijk uit dezelfde regio.

Dit vind ik binnen 15 km rondom HHW op MP:

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... prive-stal

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... rdbeemster

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... oor-pony-s (nu gereserveerd maar zou hier eens gaan kijken, Sanne is een aardig mens)

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... heeft-plek

Stal Berkmeer zou je ook nog eens kunnen kijken.

Ik heb natuurlijk geen idee waar je nu staat.
Benader bokker Lailapri anders eens zij heeft een eigen stal in HHW Noord, misschien weet zij wat voor je.

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 19:05

Cowgirl schreef:
Ik kom oorspronkelijk uit dezelfde regio.

Dit vind ik binnen 15 km rondom HHW op MP:

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... prive-stal

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... rdbeemster

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... oor-pony-s (nu gereserveerd maar zou hier eens gaan kijken, Sanne is een aardig mens)

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... heeft-plek

Stal Berkmeer zou je ook nog eens kunnen kijken.

Ik heb natuurlijk geen idee waar je nu staat.
Benader bokker Lailapri anders eens zij heeft een eigen stal in HHW Noord, misschien weet zij wat voor je.


Klinken allemaal goed, maar… dan ben ik weer een luxe muis af en toe.
De tweede leek me top, maar was Vgm alleen voor pony en is helaas wat ver (spandbroek?)
Berkmeer ken ik ook, maar over het algemeen zijn er wat oudere ruiters en dressuur. En geen spring attributen

Ik ben wel erg gehecht aan mijn stalling, en naast dat paard het soms warm heeft, heeft hij ook niet klachten. Na een uur staat hij bij het hek van de paddock. En vaak gaat hij in de zomer mee op vakantie en staat hij 2 weken de hele dag op de wei, dus zijn leven valt verder wel mee :D

Punz

Berichten: 8595
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:09

Euhmm Als je denkt over serieuze wedstrijd sport, dan heb je een auto plus trailer toch?
Dan zoek je in de winter bij rot weer gewoon een binnenbak op.

Ik vind die sport reden zo'n onzin.
Heb er 2 in de sport lopen. 1 ZZlicht startgerechtigd, 1 L startgerechtigd Eventing

En die staan gewoon op een stal zonder binnenbak. Wel een goede bodem buiten bak.
Investeren in goede kleren helpt al enorm, meestal kan ik gewoon op stal rijden. En als dat niet gaat pak ik dus de trailer en ga naar een binnenbak.


Vind het toch een lastige hoor: prestaties van je paard vragen, maar tegelijkertijd niet voldoen aan zijn basisbehoeftes. En dan niet eens omdat het in jouw omgeving er niet is, maar omdat jij een keiharde eis hebt van een binnenbak.

En... Om over na te denken:
Je weet dat paarden hittebevangen kunnen raken he?

Als hij nu al zweet omdat het binnenklimaat zo beroerd is, dan gaat dat van de zomer echt niet goed komen
Laatst bijgewerkt door Punz op 11-05-24 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:11

Ik snap dat je luxe wilt, maar vind je het dan niet enorm vervelend om je paard ongemakkelijk te zien? Het is ocharm eens een dag boven 20 graden, gezonde paarden mogen nu echt nog niet zwetend op stal staan.

LibertyLucky

Berichten: 971
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:12

Ik zou mijn paard zijn belang voorop stellen
Sorry maar ik zou echt voor stal 4 gaan
De beste optie voor je paard vindt ik stal 4 en 2e keuze stal 2

Eerst je paard zijn belangen voorop

Ik vindt 2 a 4 uur per dag en zelfs 6 uur echt niet kunnen

Je paard staat daar maar de hele dag geparkeerd en in een ongeventileerde stal

Sorry wil echt niet lelijk doen ,maar ik vindt dat niet kunnen

DuoPenotti

Berichten: 30376
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:13

Ik heb z gereden zonder binnenbak, dus dat is het probleem niet.
In de tijd had je nog geen waterdichte rijbroeken, dus extra broek mee en klaar.

Echt je paard heeft het niet fijn als hij zo zweet. En staat ook echt niet zo goed.
Praat dit aub niet goed.

Ik ben echt niet iemand die perse vind dat een paard 24/7 buiten moet staan.
Maar dit zo is wel een ander uiterste. Zoek wat fijns ertussen in. Paard staat er 24/7 jij maar even...

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 19:13

Ik kan zelf geen trailer rijden, die rijdt mijn vader.

Ik denk dat hij vooral moet wennen en er wat meer moeite heeft dan met de andere paarden op stal.
Ik zocht advies betreffend hulpmiddelen om hem te helpen.

Cambionn

Berichten: 901
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:22

Kmbly schreef:
naast dat paard het soms warm heeft, heeft hij ook niet klachten [...]
En vaak gaat hij in de zomer mee op vakantie en staat hij 2 weken de hele dag op de wei, dus zijn leven valt verder wel mee
Ach, hij raakt máár op dag 3 van zonnig weer oververhit terwijl het nog niet eens zomer is en staat máár 50 weken zo lang in die slecht geventileerde stal waar hij zich duidelijk niet lekker voelt, dus zijn leven valt wel mee.

En dat hij bij het hek staat kan ook gewoonte of verveling zijn he. Zegt niet dat hij liever in een veel te warme stal staat.

Serieus TS, ik denk dat je echt ff je gehechtheid aan je stal moet loslaten en even goed moet nadenken ipv 3xcuses te maken. Je paard is duidelijk niet een goede combi met die stal als hij nu al zo bezweet staat. Daarbij zijn er ook buitenbakken die met regen gewoon bruikbaar zijn. Die van ons wordt het hele jaar gebruikt. Dus dat excuus gaat ook niet echt op.

Daarbij, je wil wedstrijd sport doen, maar wel met een oververhit paard? En die moet dan wel presteren? Hij zal het daar vast beter doen als hij zich fijn voelt...
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 11-05-24 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

N4N4
Berichten: 1118
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:23

Super naar om te lezen dat jij je eigen belang voorop zet en eigenlijk niets wil aanpassen om het voor je paard veel fijner te maken.

Punz

Berichten: 8595
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:29

Ok.. Om bij je vraag te blijven:
HET hulpmiddel om hem te helpen is een stal met een goed binnen klimaat

Ongevraagd advies:
Voldoende tijd buiten. Deze wijze van huisvesten is echt niet meer van deze tijd. Sorry
(en nee.. ook ik ben geen 24/7 buiten hardliner.. Maar max 4 uur per dag buiten en verder in een stal met een ongezond binnen klimaat. Wil je daar aub echt over nadenken?)

Nog een ongevraagd advies:
Als je vader je naar een wedstrijd kan rijden, dan kan hij je de incidentele keer dat je echt niet buiten kunt rijden, je ook naar een binnenbak vervoeren.