Het drie benen mysterie, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:53

Leest toch als een diepe hoefzeer.

Onze pony was bij een vriendin toen wij op vakantie waren.
Toen we terug kwamen vertelde ze dat de pony een paar keer uitgebroken was.
Al snel zagen we dat ze onregelmatig liep maar dan weer ineens goed.
Omdat ze weinig gebruikt werd , lieten we haar in de groep lopen.
Na bijna een half jaar kwamen we met bekappen heel veel kanaaltjes tegen.
De zweer zat diep door waarschijnlijk stap in spijker en had via allerlei routes geprobeerd naar buiten te komen.
Daarna nooit meer kreupel geweest.

Monique1963

Berichten: 8714
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Het drie benen mysterie, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:29

Heb je echo's laten maken? Ik roep maar wat, maar bij mijn paard kwam er uit dat de pees was afgescheurd.

Hutcherson

Berichten: 7460
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:13

Ooit mijn paarden kats gevoelig gehad op het harde. Weides waren ook heel hard dus ze liepen op eieren (was overigens na elkaar) en het was echt warm. DA gebeld, waardeloos advies gekregen ('ik zou niet aan bevangenheid denken bij een driejarige'). Dus smid gebeld. Kon niets vinden maar maakte zich zorgen. Hij zei: ga hem maar eens langdurig koelen en maak maar een modderbad. Twee dagen volle bak modderbad. Als t dan niet beter is gaan we verder zoeken.
Stuk track afgezet, onder water gezet, stal onder water. Na 1 dag was het weg. Bij allebei de paarden. Wat het was? Geen idee!

Slmt9

Berichten: 4886
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 22:43

Monique1963 schreef:
Heb je echo's laten maken? Ik roep maar wat, maar bij mijn paard kwam er uit dat de pees was afgescheurd.


Nee, dat had geen zin omdat het onder de koot zit. Dan moet de hoef op de echo en dat kan niet begreep ik.
Was er bij de afgescheurde pees geen verdikking of warmte?


Hutcherson schreef:
Ooit mijn paarden kats gevoelig gehad op het harde. Weides waren ook heel hard dus ze liepen op eieren (was overigens na elkaar) en het was echt warm. DA gebeld, waardeloos advies gekregen ('ik zou niet aan bevangenheid denken bij een driejarige'). Dus smid gebeld. Kon niets vinden maar maakte zich zorgen. Hij zei: ga hem maar eens langdurig koelen en maak maar een modderbad. Twee dagen volle bak modderbad. Als t dan niet beter is gaan we verder zoeken.
Stuk track afgezet, onder water gezet, stal onder water. Na 1 dag was het weg. Bij allebei de paarden. Wat het was? Geen idee!


De eerste keer gaven ze aan dat als het een verstapping was, koelen zinvol was en het bij een zweer juist tegenwerkt. Nadat de smid geen zweer kon vinden wilde we gaan koelen en dat vond hij absoluut niet prettig. Ik heb toen ook nog een modderbadje gemaakt zodat hij de keuze had om er in te gaan staan, dat deed hij ook niet.

Hutcherson

Berichten: 7460
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Het drie benen mysterie, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 00:11

Nee ik gaf die van mij geen keuze toen. Dat was advies van de smid en ben hem dankbaar.
Ik ben heel erg voor keuze maar niet in geval van ziekte of problemen. Sommige dingen moeten even.

Slmt9

Berichten: 4886
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 07:51

Hutcherson schreef:
Nee ik gaf die van mij geen keuze toen. Dat was advies van de smid en ben hem dankbaar.
Ik ben heel erg voor keuze maar niet in geval van ziekte of problemen. Sommige dingen moeten even.


Daar ben ik het helemaal mee eens. In dit geval weet ik echter niet wat het is en kan koelen cq nat houden ook tegen werken als het toch een zweer is. Dus dan lijkt doorzetten me niet erg verstandig.