Wanneer heeft je paard "teveel" pijn?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Wanneer heeft je paard "teveel" pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:42

hoe laten ze pijn zien? Dat zal per paard echt verschillen, ooit een merrie gehad die was zo hard naar buiten toe, zelfs ik had moeite met dingen zien na 14 jaar. Was ook kreupel, ik zag het dierenartsen niet, totdat er foto's werden gemaakt van de voeten, HKO fase 4.... Omdat ze zo hard was en nog echt genoot van alles hadden we besloten oké je mag met pensioen bij ons, 2 weken later was het klaar. De ruin die er na kwam was een enorme piepert, een vlieg was voor hem al reden om bij te komen, moest ik weg jagen... Met een hoefzweer was hij echt compleet van de leg. Terwijl de merrie gewoon doorging.
Persoonlijk maak ik altijd een lijsten met dingen die ze graag doen, als je merkt dat je stilletjes aan steeds meer door kunt strepen van dat lijstje dat ze niet meer kunnen is het tijd om ze te laten gaan. Op pijnstillers leven voor heel even oké maar voor langere tijd niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:38

Avanti schreef:
Je kan hem 2 weken op pijnstilling zetten en heb je dan een heel ander paard weet je genoeg.

Idd de beste manier om er achter te komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:51

Oskarrino schreef:
Het is geen vage diagnose, excuus dat ik niet alles in details kan onthouden, er is nogal veel gezegd. Ik ga wel een mail sturen of ze een korte samenvatting willen geven zodat ik het na kan lezen. Wat ik begreep is dat de dingen die te zien kunnen zijn op de echo (menisci etc) goed waren en omdat je op de echo geen kruisbanden kunt zien, zijn die verdacht. Ik ben ook geen DA :')

Ja, er is een foto gemaakt en hier zijn geen afwijkingen op te zien.
Ja, de pees kan zeker een gevolg zijn van de knie
Hij heeft geen spat
Mijn paard wordt natuurlijk bekapt, staat recht op zn voeten en wordt niet op een speciale manier bekapt
Hij wordt niet scheef gereden -> Krijg al lange tijd les via 4DD en hij is verticaal in balans. Horizontaal in balans brengen wou niet lukken (boos gedrag).

Ik trek geen vage conclusies, de dierenarts ook niet. Ik zet mijn paard niet voor de lol op vervroegd pensioen.

Als ik een spaarpot had gehad van hier tot tokio had ik wel een CT laten maken, laten opereren in België (begreep dat ze daar wel knieën doen) en lang laten revalideren. Hij heeft al langer, waarschijnlijk jaren last van deze knie en vandaar dat het nooit meer beter gaat worden.

Hij loopt niet beter met vrije beweging, hij staat 24/7 lekker buiten op een groot land.

Ik bedoel deze reactie niet boos, maar ik voel mij gewoon hopeloos en ik weet het ook niet meer. Ja er zit telkens in mijn hoofd dat ik hem beter niet had kunnen kopen, dan was het iemand anders zijn probleem geweest. Maargoed, de tijd kan ik niet terug draaien en ik probeer er dit moment het beste van te maken :)

Het moet ook nog een plekje krijgen, mijn hoofd is chaos en ik weet het ook niet meer. Alles met dit paard is 'vaag' i.p.v. duidelijke antwoorden. En niet te vergeten dat kliniek Wolvega gezweerd heeft dat dit dier niks mankeert....

Ik begrijp het hoor, van zulke dingen kun je je behoorlijk machteloos door voelen. Zeker omdat alles zo vaag is/ lijkt met dit paard. Dat bedoelde ik ook, dat duidelijkere antwoorden gewoon veel beter maken waar je aan toe bent. Maar als die pees helemaal door is, dan maakt het eigenlijk ook niet uit of die knie nog kan herstellen..dus ik begrijp ook dat je er geen honderden euro's meer aan uit wilt geven.

Binnendoor bekappen kan wel helpen bij problemen met de kniebanden. Daar zou je het nog eens met de smid over kunnen hebben. Gewoon om het voor hem wat prettiger te maken waar mogelijk.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:33

Maar beweegt hij in het land nou wel of niet? Als in draven en galopperen? Rollen?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:48

Ik vind hem achteraan ook eerder stijf en wat korter stappen.
Ik snap je gevoel, heb hier een merrie van 22 jaar, zelf gefokt, waarmee ik ook voor een gelijkaardig dilemma sta.
Zij krijgt wel elke dag pijnstilling. Vorig jaar een dierenarts laten komen die ook foto's maakt en toen heeft ze een injectie gehad tegen de artrose en daarbij ook die pijnstillers. Bleek het pilletje te zijn dat onze grote hond jarenlang genomen had. Het gekke is dat die grote hond een volledig pilletje per dag moest krijgen en een paard maar een kwartje. Hier dus dagelijks een kwart pilletje en nog wat extra's.
Ik laat ze nu nog genieten van de weides en het gras en haar vriendinnen maar tegen de winter aan gaat mijn hoofd zeker nog harder malen dan het nu al doet.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:52

Ik snap dat het moeilijk is en daar komt bij dat een vluchtdier niet snel pijn laat zien.
Wij hebben laatst onze pony inlaten slapen met een peesblessure.
Was nog steeds de baas, blonk je tegemoet maar stond rechtsvoor op rust. Eigenlijk wilde we hem een jaar geven maar na 6 maanden werd het erger.
Het was verschrikkelijk om hem te laten gaan aangezien hij pas 13 was maar wetende dat hij nu geen pijn meer heeft geeft rust.
Scheelt natuurlijk wel dat we nog 2 pony´s hebben waar we op terug kunnen vallen.
Die zijn trouwens ook flink verandert sinds hij er niet meer is. Het had al met al meer invloed op alles dan dat we zelf in de gaten hadden.
Je hebt echt je best gedaan hoor daar hoef je je niet schuldig voor te voelen. Je bent een vrouwtje uit duizenden.
Ik wens je heel veel sterkte de aankomende tijd!

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 17:06

Earth schreef:
Maar beweegt hij in het land nou wel of niet? Als in draven en galopperen? Rollen?

Rollen weet ik zeker, draven/galopperen al een tijd niet gezien... Spelen doet hij wel veel, z'n graasmasker is stuk en z'n deken zit elke dag een nieuw gat in. Heb m'n stalgenoten gevraagd te observeren als ze er zijn en mij te laten weten wanneer hij rent

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:59

Mag ik vragen waar je dit paard hebt gekocht?
Jou verhaal lijkt erg op mijn verhaal met mijn merrie.
Ik snap je gevoel dus helemaal.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 15:28

Pijnstilling heeft mijn paard veel goed gedaan, het proberen waard.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:14

Oskarrino schreef:
Earth schreef:

Rollen weet ik zeker, draven/galopperen al een tijd niet gezien... Spelen doet hij wel veel, z'n graasmasker is stuk en z'n deken zit elke dag een nieuw gat in. Heb m'n stalgenoten gevraagd te observeren als ze er zijn en mij te laten weten wanneer hij rent

Is zijn graasmasker en zijn deken stuk omdat hij speelt of omdat andere paarden hem lastig vallen. Want dat is nog wel een flink verschil.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 17:55

Ja goeie vraag haha, telkens als ik er ben staat hij rustig te eten.

Vanmiddag trok hij een heel blij sprintje in het land! Met het terugzetten moest ik even een vliegenkap van een ander paard afhalen en hij vond het heel gezellig en begon om mij heen te dartelen en trok toen een sprintje naar achteren met grote vreugde bokken. Had dit al lang niet gezien, dus ben blij dat hij vandaag happy was!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:08

Ik begrijp niet helemaal dat hij niet volledig gekeurd kon worden, maar een paar weken na aankoop wel op de kliniek kon worden gezien.
Vervolgens werd daar geconstateerd dat er vocht in zijn knie zat (oorzaak ?)
Wat is daar destijds dan aan gedaan? Want nu heeft hij dus eigenlijk nog steeds dezelfde diagnose: vocht in de knie.
Natuurlijk kun je dit niet meer terug draaien en neem ik aan dat je een volgende keer niet weer een gok neemt bij een paard kopen.

Nu staat hij dus 24/7 buiten en goed om te horen dat hij blij is en af en toe een sprintje blijkt te trekken.
Als verder dokteren niet mogelijk is (medisch of financieel) zou ik hem dit leven gunnen, desnoods op pijnstilling.
Ik neem aan dat een goede dierenarts je wel kan vertellen of dit paard pijn heeft.

Ik wens je veel sterkte. Geef hem niet te gauw op.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:09

Nikass schreef:
Ik begrijp niet helemaal dat hij niet volledig gekeurd kon worden, maar een paar weken na aankoop wel op de kliniek kon worden gezien.
Vervolgens werd daar geconstateerd dat er vocht in zijn knie zat (oorzaak ?)
Wat is daar destijds dan aan gedaan? Want nu heeft hij dus eigenlijk nog steeds dezelfde diagnose: vocht in de knie.
Natuurlijk kun je dit niet meer terug draaien en neem ik aan dat je een volgende keer niet weer een gok neemt bij een paard kopen.

Nu staat hij dus 24/7 buiten en goed om te horen dat hij blij is en af en toe een sprintje blijkt te trekken.
Als verder dokteren niet mogelijk is (medisch of financieel) zou ik hem dit leven gunnen, desnoods op pijnstilling.
Ik neem aan dat een goede dierenarts je wel kan vertellen of dit paard pijn heeft.

Ik wens je veel sterkte. Geef hem niet te gauw op.

Ze geeft aan dat de buigproeven niet gedaan konden worden. (Dus niet volledig gekeurd). Dat is wel even anders dan een echo of foto’s maken. Daar kunnen ze ten slotte voor gesedeerd worden. Bij een keuring uiteraard niet.
De knie is wat ik heb gelezen de eerste keer ingespoten. Dit gaf eerst wel wat resultaat maar symptomen kwamen weer terug van wat ik eruit begrijp.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 22:23

Sorry misschien niet duidelijk geformuleerd; waarom dan geen foto's al bij de keuring? Dan was het destijds duidelijk geweest.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 23:25

Nikass schreef:
Sorry misschien niet duidelijk geformuleerd; waarom dan geen foto's al bij de keuring? Dan was het destijds duidelijk geweest.

Ja dan was het misschien destijds duidelijk geweest maar het is niet destijds dus ze heeft hier helemaal niks aan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:00

Bedankt voor je aardige reactie Jildau.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:08

Nikass schreef:

Het gaat toch om een blessure/afwijking van weke delen welke per definitie niet zichtbaar is op röntgenfoto's. En op de röntgenfoto's die achteraf zijn gemaakt was er daardoor ook niets te zien zegt TS.

Dus ongeacht het feit dat je reactie nutteloos verwijtend is, klopt het ook nog niet. Scannen van kniebanden is geen standaard onderdeel van een aankoopkeuring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:36

Ik denk dat Nikass meer bedoeld ook dat gewoon bij die eerste diagnose (vocht in de knie) eigenlijk een niet echt duidelijke diagnose en behandelplan is gekomen waardoor paard ermee doorgelopen heeft en met als uiteindelijk resultaat overcompensatie en de pees aan gort.

Als de buigproeven wel gekund hadden, dan was waarschijnlijk een al aanwezige knieband blessure wel naar boven gekomen. Maar goed, dat is allemaal achteraf en daar heeft TS nu niks meer aan helaas.

TS, wellicht heb je nog iets aan dit topic:
[MD] behandeling verrekte kniebanden

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:21

Nikass schreef:

Ik vond jouw reactie totaal niet aardig tegenover iemand die zich al zo schuldig voelt. Toch nog even erop wijzen dat ze toen uitgebreid had moeten keuren. Ze voelt zich al rot genoeg en doet nu alles wat ze kan voor het paard.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 15:37

Nikass schreef:

Hij is röntgen 100% goed ;) Dus foto's hadden niks uitgemaakt. Ik heb hem niet röntgen laten keuren, alleen klinisch. Is mijn keuze toch? En nee doe t niet nog een keer, maar achteraf kan ik niks meer veranderen.

Afgelopen keer in de kliniek was de foto van z'n knie weer goed, het is weken delen letsel (banden etc), dat zie je niet op foto's

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:47

Fly_high schreef:
Nikass schreef:

Het gaat toch om een blessure/afwijking van weke delen welke per definitie niet zichtbaar is op röntgenfoto's. En op de röntgenfoto's die achteraf zijn gemaakt was er daardoor ook niets te zien zegt TS.

Dus ongeacht het feit dat je reactie nutteloos verwijtend is, klopt het ook nog niet. Scannen van kniebanden is geen standaard onderdeel van een aankoopkeuring.

Ik lees iets heel anders:

Ondanks dat ik hem paar pas een paar weken kende voelde het niet goed en ben ik naar de kliniek gegaan om alles op de foto te laten zetten + echo's. Hier kwam niet echt iets verkeerds uit: vocht in de linkerknie en licht kreupel LA.

Dit had dus ook bij de keuring kunnen plaatsvinden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:52

Jildau schreef:
Nikass schreef:

Ik vond jouw reactie totaal niet aardig tegenover iemand die zich al zo schuldig voelt. Toch nog even erop wijzen dat ze toen uitgebreid had moeten keuren. Ze voelt zich al rot genoeg en doet nu alles wat ze kan voor het paard.

Helaas lees je niet goed. Ik zeg helemaal niet dat ze hem uitgebreid had moeten laten keuren. Ik zeg überhaupt niet dat ze iets wel of niet zou moeten.
Ik geef aan dat ik iets niet helemaal logisch vind/niet helemaal begrijp. Dat is iets anders.

Oskarrino ik veroordeel jouw keuze niet. Ik vroeg mij slechts af waarom als buigproeven niet mogelijk waren niet op dat moment besloten is om dan op de kliniek aanvullend onderzoek te doen.
Het was een vraag die jouw bericht in mij opriep. Geen mening of oordeel.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 16:12

Jildau schreef:
Nikass schreef:

Helaas lees je niet goed. Ik zeg helemaal niet dat ze hem uitgebreid had moeten laten keuren. Ik zeg überhaupt niet dat ze iets wel of niet zou moeten.
Ik geef aan dat ik iets niet helemaal logisch vind/niet helemaal begrijp. Dat is iets anders.

Oskarrino ik veroordeel jouw keuze niet. Ik vroeg mij slechts af waarom als buigproeven niet mogelijk waren niet op dat moment besloten is om dan op de kliniek aanvullend onderzoek te doen.
Het was een vraag die jouw bericht in mij opriep. Geen mening of oordeel.

Oskar kon geen voeten geven en vertikte dit ook om te doen (bijten/slaan), waardoor het de DA niet is gelukt. Hij zei dat het een licht risico was, aangezien hij de proeven niet goed uit kon voeren. De DA die de keuring heeft gedaan heeft het nooit als optie benoemd om op de kliniek verder te keuren (de kliniek is daar maar 5min van vandaan....) en heeft ook geen bloed afgenomen (ik hoor recentelijk pas dat dit normaal is met een keuring. Met proefrijden was hij mega braaf).

Een vriendin die mee was (met heel veel kennis en kunde) heeft mij verteld dat hij niet kreupel was en 100% goed en dat ik het risico wel kon nemen. Ja, had ik dus niet naar moeten luisteren.

Ik wou echt, dan iemand die dag tegen mij had gezegd: Nee Luus, koop dit paard niet. Ik zat in de roze wolken, was zelf niet realistisch. Daarom had ik gehoopt dat die vriendin of iemand tegen mij had gezegd het niet te doen. Dan had ik deze ellende nu niet gehad. (Begrijp mij niet verkeerd, m'n paard is m'n alles maar ik krijg er ook genoeg stress van al het gedoe deze 2.5 jaar)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:33

Ik begrijp ook niet zo goed dat er niet verder onderzoek is gedaan door de da. Hoezo kon hij geen voetjes geven, hij was een jaar of 6 toch? Dan moet er bij zo'n da toch ook een lampje gaan branden? Was de eigenaar bij de keuring? Wat gaf die voor verklaring dat hij geen voeten wou geven?

Ik zou bij pertinent geen voeten willen geven al denken dat het dier toen al pijn had eigenlijk. Vind het niet per se een fout van jou, wel van de da dat hij gezegd heeft dat het een 'licht risico' is. Ik vind dat echt niet kloppen.

Mbt je initiële vraag, ik zou hem niet in laten slapen als hij vrolijk op de wei is. Ik weet dat een paard geen pijn wil tonen, maar als hij echt pijn heeft zal je het wel aan hem zien, lijkt me. Lichte pijn vind ik geen reden om in te laten slapen, maar ik weet dat sommigen daar anders over denken. Maar ik begrijp ook dat hij op pension staat en dat het zo wel een erg dure grasmaaier is nu. Ik snap dat dat meeweegt in de beslissing. Moeilijk hoor.
Sterkte en veel wijsheid met je beslissing.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:59

Dank je voor je uitleg Oskarrino. Jammer dat het zo gelopen is inderdaad. Begrijpelijk dat je op de da en je vriendin vertrouwde.

Verder eens met Lies. Kun je nog wel met hem wandelen en op die manier plezier aan jullie contact beleven?
Het zou misschien mooi zijn als je een betaalbare plek kunt vinden bij een particulier, als weide maatje. Of denk je dat er met tijd en rust nog een kans is dat hij geneest? Hij is nog jong!
Misschien dat een jaar op de wei iets kan doen?